Citat:
Ursprungligen postat av
Dmitri
Jag har många bekanta i Ukraina både personer som pratar Ukrainska och en del som pratar ryska, ganska liknande språk. Jag har just kommit åter från en resa till vänner i Odessa och i Kiev. Stämningen i landet är utan tvekan mot Putin/Ryssland, även bland de ryskspråkiga. En gallup lär ha visat att bara fem % av befolkningen i dag är emot en orientering mot EU/Europa.
Putins hot om fullskalig militär inmarsch har lett till att även vanligt folk beväpnar sig, på marknaden i Kiev och även i Odessa är vapenhandeln utbredd, priserna har ökat, militära automatvapen har dubblats i pris i år, och sälj helt öppet. Mina vänner även t.ex. akademiker i Kiev har vapen undangömda ifall ryssen kommer. Man pratar om Stalins folkmord och säger sig vara beredda slåss till sista blodsdroppen för sina liv i frihet.
Mycket påminner om Finland - Sovjet inför vinterkriget, Stalin trodde det bara var att rulla in sin stora arme till Helsingfors men finnarna slogs oerhört engagerat och tappert. Stalin kom inte långt och hans förluster i manskap och materiel var ända upp till tio gånger finnarnas. Rysslands militär är nog ganska medveten om problemen samtidigt som akademiker och studerat folk i Ryssland är allt mer Putinkritiska, det är i en demokratur inget som så många vågar prata om offentligt.
Jag instämmer mer snarare att "det är 1938 nu". Då hade västmakterna en sista chans att krossa Hitler, snabbt, men gjorde det inte.
Samma visa med Putler nu. Om vi väntar för länge kan det hela bli ytterst blodigt, ta lång tid, och vara mycket farligt.
De ekonomiska sanktionerna, speciellt om de skärp rejält, kommer att ta kål på Putlers Russia, men det kan komma att ta några år. Utan tvekan hinner då Pultler ställa till med mycket elände. Så kan t.ex. förtroendet för NATO så kraftigt undergrävas, (om inte NATO skyddar ett land som Estland enligt paragraf 5 i NATO:s stadgar), så att organisationen faller ihop.