2014-09-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
http://liveuamap.com/
Vad fan, har inte ryssen tagit mer? Och varför kommer inte "rebellerna" ifrån Kirm?
2014-09-02, 17:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Denna uppfattningen vänder jag mig emot.

Man måste förstå hur det såg ut efter det onda imperiets fall. Plötsligt fanns det flera europeiska stater i grav fattigdom där folket blivit förtryckt och dikterat från Moskva. Nu var folket i dessa forna diktaturer fria, men dom lär knappast ha glömt hur Ryssland är.
Har man levt i decennium under en rysk stövel så lär man vilja ha skydd så att denna vidriga stövel ej återkommer för att trampa ihjäl fler civila och återinföra diktatur, censur, korruption osv i dessa stater.

Således var det knappast en kupp eller ens press från Nato att dom forna öststaterna skulle joina, utan det var snarare så att det blev en anstormning till Nato från dessa länder.
Dessa länder hade genomlevt det ryska styret och visste bättre än att tro att man kan civilisera en rysk regering/ledare.

Men väst med EU i spetsen försökte ändå att civilisera Ryssland genom ökad handel och samarbete. Det gick bra med ökat välstånd för både Eu och Ryssland fram tills att fler forna sovjetländer ville närma sig Nato och/eller EU (först Georgien, nu Ukraina).

Putler är den forna KGB-mannen som desperat begärde förstärkning från högkvarteret när muren började falla i Östtyskland och folket kunde ana frihet från det ryska oket.
Han ser som sin uppgift att återupprätta Ryssland som en stenhård "demokratur" (låtsas-demokrati) och fruktad supermakt. Detta är hans mål och att bygga välstånd och säkerhet för det ryska folket är inte hans prioritering!

30 procent av den ryska statsbudgeten går till militära ändamål eller till intern säkerhet.

Den redan allt för lilla sjukvårdsbudgeten skall minskas med 50%. Tilläggas ska att den medicinska utvecklingen numera går i exponentiell takt då det hela, ständigt mera, handlar om informationsteknologi, på det ena eller andra sättet. Det är alltså långt ifrån självklart att militär utveckling är det som ökar ett lands teknologiska nivå, för att inte tala om folkhälsan.

Lyckas då ryssarna med sin upprustning som i snitt handlat om 25% ökade militärutgifterna per år sedan 2008?

Ja, det verkar faktiskt så. Man verkar nämligen ha tagit ett samlat grepp om frågan: Officerarnas löner har tredubblats.Övningsverksamheten är mycket intensiv. Materialet har börjat förnyas ganska rejält. Vapen system tillförs nu förband, i sin helhet och kan därför öka förbandens eldkraft och effektivitet nästan på en gång. Vissa vapensystem är riktigt skrämmande som Iskader-M. Truppernas beredskap, (åtminstone vad gäller stampersonal), är mycket hög. I vissa fall rör det sig om bara några timmar. Trupper kan snabbt förflyttas långa avstånd med kort varsel. Allt detta stöds/understöds av en helt modern strategi, och doktrin, (Om syften är att försöka återskapa det gamla sovjetunionens gränser i praktiken, (till det behövs ingen direkt militär ockupation av länderna), och krossa NATO med utan att det behöver medföra en militär totalkonfrontation).

Sannolikheten för att Putler skall lyckas är dock liten. Även NATO lär sig av krigs- och aggressionshistorien. Dock finns frågetecken om NATO kan ändra sin strategi, truppberedskap och upprustning lika snabbt som Ryssland verkar ha gjort.

Det som talar emot Ryssland är bl.a. Rysslands relativa ekonomiska svaghet och den instabilitet som finns inbyggd i en demokratur.

Några, (skrämmande) siffror:

2015 beräknas Rysslands militärens del av BNP ligga på ca 5%. Samma år beräknas USA:s militärens del av BNP ligga på 3,5%

Östra delen av Europa rustar, västra delen nedrustar, mycket på grund av finanskrisen. Sveriges försvarsutgifter ligger oförändrat kvar på 1,2 procent av BNP.

NATO:s samlade militärutgifter har minskat med 10 procent, räknat i fast penningvärde sedan 2008.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kraftig-rysk-upprustning_8085342.svd
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-09-02 kl. 17:37.
2014-09-02, 17:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vad fan, har inte ryssen tagit mer? Och varför kommer inte "rebellerna" ifrån Kirm?

Nej, de har ju inte det. Det var ju exakt därför (delvis iaf) som det blev så pinsamt när Putinonanisterna här pratade om banditernas "gigantiska seger" och hur de hade "knäckt den ukrainska armén" och sådan smörja i slutet av förra veckan och under helgen.

Det är en mycket liten del av landet Ukraina det handlar om, helt korrekt observerat. Det ser dessutom ut som om det börjar vända igen, och rebellernas "storslagna landvinningar" är förmodligen återtagna inom en vecka eller två.
2014-09-02, 17:25
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Faktum är att EU, NATO och USA ”erövrat territorium” (ditt begrepp) från Serbien med hjälp av militär makt. Att Kosovo inte införlivades i något annat land är en helt annan historia.

Om du inte förstår det, så kan jag inte hjälpa dig ytterligare. Men givet din egen liknelse, torde EU, NATO och USA vara att jämföra med Hitler.

Själv gör jag dock inte en sådan liknelse då det kräver ganska mycket av någon för att komma upp i Hitlers nivå av aggressiv expansionism, radikal nationalism, fanatisk anti-kommunism och russofobi samt mordisk rasism. Kiev har förvisso närmat sig hans nivå, men saknar potentialen.

Kan du berätta för mig när EU, NATO och USA med våld suddat ut europeiska länders gränser på det vis Hitlers Tyskland gjorde? Däremot har ju Sovjetunionen gjort det efter 2:a världskriget. Du kan ju inte blunda med bägge ögonen.
2014-09-02, 17:27
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Kan du berätta för mig när EU, NATO och USA med våld suddat ut europeiska länders gränser på det vis Hitlers Tyskland gjorde? Däremot har ju Sovjetunionen gjort det efter 2:a världskriget. Du kan ju inte blunda med bägge ögonen.

Vad sägs om Balkan och Kosovo?
2014-09-02, 17:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Vad sägs om Balkan och Kosovo?

Du läser inte mina inlägg, va?

(FB) Situationen i Ukraina just nu.

Nä, precis vad jag trodde!
2014-09-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
pappersmedia rapporterar idag om ett pris "omkring" de $250 per m3 som kina erbjudit [och som ryssarna vägrade i typ 9 år, min kommentar]. även att det blir den östra, inte västra, rutten som pipelinen byggs (enligt kinas önskemål, men ryssland betalar). avtal hoppas tecknas i oktober. informationen hänvisas till ryska TASS.
Har för mig att Kinererna även var inne på en pipeline till USA som ju är världens största gasutvinnare.
Nu tog Kina Ryssland eftersom man var i överläge och kunde pressa priset på rysk gas. Men USA kan ju bli en mer långsiktig leverantör av energi till Kina. Eller så spelar dom luriga kineserna ut olika leverantörer av gas/olja mot varandra. Men att inte förglömma, man är ganska säker på att Kina har enorma egna energireserver som kan utvinnas i framtiden. Även Ukraina väntas ha mycket energi att ta tillvara. Ett framtidsscenario som får Kreml att svettas och drömma mardrömmar.
2014-09-02, 17:50
Medlem
Dmitris avatar
Jag har många bekanta i Ukraina både personer som pratar Ukrainska och en del som pratar ryska, ganska liknande språk. Jag har just kommit åter från en resa till vänner i Odessa och i Kiev. Stämningen i landet är utan tvekan mot Putin/Ryssland, även bland de ryskspråkiga. En gallup lär ha visat att bara fem % av befolkningen i dag är emot en orientering mot EU/Europa.

Putins hot om fullskalig militär inmarsch har lett till att även vanligt folk beväpnar sig, på marknaden i Kiev och även i Odessa är vapenhandeln utbredd, priserna har ökat, militära automatvapen har dubblats i pris i år, och sälj helt öppet. Mina vänner även t.ex. akademiker i Kiev har vapen undangömda ifall ryssen kommer. Man pratar om Stalins folkmord och säger sig vara beredda slåss till sista blodsdroppen för sina liv i frihet.

Mycket påminner om Finland - Sovjet inför vinterkriget, Stalin trodde det bara var att rulla in sin stora arme till Helsingfors men finnarna slogs oerhört engagerat och tappert. Stalin kom inte långt och hans förluster i manskap och materiel var ända upp till tio gånger finnarnas. Rysslands militär är nog ganska medveten om problemen samtidigt som akademiker och studerat folk i Ryssland är allt mer Putinkritiska, det är i en demokratur inget som så många vågar prata om offentligt.
2014-09-02, 17:56
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du läser inte mina inlägg, va?

(FB) Situationen i Ukraina just nu.

Nä, precis vad jag trodde!

Jodå, det gamla folkmordskortet. Men det kan Ryssland också använda när det gäller östra Ukraina. Eller är detta kort reserverat för dollarimperiet tycker du? Väst har oinskränkt tolkningsföreträde i alla upptänkliga situationer?
2014-09-02, 17:57
Medlem
geir44s avatar
What does "a life in freedom" have to do with the EU?

And how can 80 % approve of Putin if Russia is such a bad place? Obviously we here in the west are being fed propaganda and outright lies. Btw: Why are there som many russiaphobians in Sweden?

"Hang on russiaphobians"
2014-09-02, 18:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jodå, det gamla folkmordskortet. Men det kan Ryssland också använda när det gäller östra Ukraina. Eller är detta kort reserverat för dollarimperiet tycker du? Väst har oinskränkt tolkningsföreträde i alla upptänkliga situationer?

Ryssland använder det ju redan, i massiv skala. Problemet är dock att antalet dödade i östra Ukraina uppgår till några tusen, (vilket inkluderar militära förluster också).

Vad gäller väst så har man iof använt "folkmordskortet" på ett selektivt sätt. Man har valt att "glömma" den andra sidans förbrytelser.
2014-09-02, 18:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
What does "a life in freedom" have to do with the EU?

And how can 80 % approve of Putin if Russia is such a bad place? Obviously we here in the west are being fed propaganda and outright lies. Btw: Why are there som many russiaphobians in Sweden?

"Hang on russiaphobians"

Varför väljer Putler att använda 30 procent av statsbudgeten till militära och säkerhetsapparaten om nu Ryssland är en så fantastisk stabil plats leva i?

Varför har så många fd. Sovjetrepubliker och Öststater valt att gå med i NATO om nu Ryssland är så fredlig mot sina grannar?

Varför hetsar rysk TV emot Sverige i allmänhet och vår utrikesminister i synnerhet, om de vill ha goda grannrelationer med oss?

Varför beter sig Pulter, allt mer som Stalin, Hitler, och inte minst Nikolaj den första?

Varför tokrustar Putler om han är ute efter fred?

Varför ingår det i den ryska militärdoktrinen att Ryssland skall skydda etniska ryssar och rysktalande utomlands, fast de inte har ryskt medborgarskap?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in