2014-09-01, 21:16
Medlem
Frapzzors avatar
Har läst i tråden sen sidan 760 eller något sånt och jag måste säga att jag är grovt imponerad av Celeno's tålamod, du måste ha svarat på exakt samma frågeställning iaf en 20-30gånger sen sida 760 bara!

Iaf, vidare till in egna frågeställning, vilket säkert också har blivit ställd i tråden

Jag har öppnat ett ISK-konto på Avanza och tänkte spara 10'000 och sedan månads spara 900kr. då jag är student blir det inte mycket mer för tillfället. jag tänker mig ett långsiktigt sparande på 5-10år och att jag tänkte korrigera i mitt sparande kanske 1 gång per kvartal.

Jag tänkte investera i följande

Avanza Zero
Spiltan aktiefond investmentbolag
Danske invest Global Index
Vanguard total stock market ETF (VTI)
Vanguard total international stock ETF (VXUS)
Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VWO)
Vanguard FTSE Pacific ETF (VPL)

och eventuellt ett fåtal aktier i H&M.

hur tycker ni det här ser ut generellt? och hur mycket borde jag lägga på varje?

har ALDRIG handlat med varken fonder eller aktier innan och det jag vet idag har jag läst mig antingen i tråden eller på diverse bloggar. Så all kritik uppskattas, konstruktiv eller inte.
2014-09-01, 21:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor
Har läst i tråden sen sidan 760 eller något sånt och jag måste säga att jag är grovt imponerad av Celeno's tålamod, du måste ha svarat på exakt samma frågeställning iaf en 20-30gånger sen sida 760 bara!
Tack! När jag inte känner för det så skriver jag inget så svarar jag så beror det på att jag är på gott humör
Citat:
hur tycker ni det här ser ut generellt? och hur mycket borde jag lägga på varje?
Generellt ser det bra ut även om du kan konsolidera ordentligt. Dock är din sparsumma för liten och kommer att ätas upp helt av courtage för ETF-erna. Skippa dem. Byt VTI mot SPP Aktiefond USA. VXUS täcks redan delvis av Danske Invest Global Index. HM tar upp en stor del av AZ. Kanske Swedbank Robur Indexfond Asien om man vill ha den delen av världen.

Du kan flytta klumpsummor till ETF-erna när du når större belopp om du fortfarande vill ha dem.

Jag hade personligen nöjt mig med AZ och Danske Invest Global Index och det är också de två jag köper, 50/50.
2014-09-01, 23:39
Medlem
Halloj! Ehm, jag har kollat lite på CSN:s hemsida angående extra ekonomisk stöd (inte lån) och där stod det att det är möjligt att få om man inte har inkomst på mer än x kr per år. Jag bor i en lägenhet med en vän som jobbar deltid och vi har knappt råd med hyran.

Nu till min fråga, jag har varit i kontakt med CSN men blev meddelad om att någon typ av extra stöd existerar inte, åtminstone från denna myndighet. Har jag missförstått något jag läst eller stötte jag på fel person över telefon?

Studietakten är på heltid och CSN berättigad
2014-09-01, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allstars
Halloj! Ehm, jag har kollat lite på CSN:s hemsida angående extra ekonomisk stöd (inte lån) och där stod det att det är möjligt att få om man inte har inkomst på mer än x kr per år. Jag bor i en lägenhet med en vän som jobbar deltid och vi har knappt råd med hyran.

Nu till min fråga, jag har varit i kontakt med CSN men blev meddelad om att någon typ av extra stöd existerar inte, åtminstone från denna myndighet. Har jag missförstått något jag läst eller stötte jag på fel person över telefon?

Kan du kanske länka till informationen om det här extra ekonomiska stödet?

Att du knappt har råd med hyran är inte CSN:s problem, de erbjuder både bidrag och lån.

PS. Bostadsbidrag.
2014-09-02, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tack! När jag inte känner för det så skriver jag inget så svarar jag så beror det på att jag är på gott humör

Generellt ser det bra ut även om du kan konsolidera ordentligt. Dock är din sparsumma för liten och kommer att ätas upp helt av courtage för ETF-erna. Skippa dem. Byt VTI mot SPP Aktiefond USA. VXUS täcks redan delvis av Danske Invest Global Index. HM tar upp en stor del av AZ. Kanske Swedbank Robur Indexfond Asien om man vill ha den delen av världen.

Du kan flytta klumpsummor till ETF-erna när du når större belopp om du fortfarande vill ha dem.

Jag hade personligen nöjt mig med AZ och Danske Invest Global Index och det är också de två jag köper, 50/50.

Jag håller med Celeno och kör allt nysparande enligt hans upplägg. AZ+DIGI ger tillräcklig diversifiering och framförallt ger det en oerhörd sinnesro!

Om du känner att du måste komplettera AZ skulle jag köpt Lundbergs för skog och fastigheter samt Svolder för exponering mot småbolag. Alternativ Spiltan aktiefond investmentbolag.
2014-09-02, 06:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allstars

Spontant låter det som att du bor dyrare än din inkomst tillåter. Kan du visa en länk på detta "extra" stöd? CSN erbjuder bidrag och lån, samt att studera med studiemedel ofta gör en direktkvalificerad till bostadsbidrag från försäkringskassan.

Du har blandat ihop saker, det är jag säker på.
2014-09-02, 10:58
Medlem
Kom pengarna idag för några?
2014-09-02, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1
Kom pengarna idag för några?

Igår
2014-09-02, 14:17
Medlem
Hej! Jag såg att jag gjort fel när det kommer till hur många poäng på en termin jag skulle få ihop och hade tryckt i för några och ansökan blev beviljad med detta. Räcker det med att bara göra en ändring på hemsidan och de kommer att se detta eller bör jag kontakta dem på något sätt?
2014-09-02, 14:19
Medlem
njekss avatar
Hej, jag har tänkt att göra en första investering om ~1 månad på 10.000-15.000 kronor. Hade tänkt göra det för skojjs skulle och för att testa om aktier är något för mig. Jag har läst på lite om aktier och aktiehandel under de senaste veckorna efter att en kollega tipsat mig.

Jag känner att jag inte riktigt har grepp om detta än, vad jag förstått ska man köra med Avanza och har tänkt att registrera konto där till veckan. Jag vill ha tips på artiklar och hemsidor så att jag får lite mer grepp om både aktiehandeln allmänt och gärna en del kring Avanza. Söker även tips om tidningar, litteratur kring aktiehandel, om det finns sådan. På något forum blev en användare tipsad om denna bok http://www.adlibris.com/se/bok/sa-har-kan-alla-svenskar-bli-miljonarer-9789172321625#show-comments men jag vet inte om det är något?

Datorprogram för aktiehandel? Behöver jag det eller är det för stora investerare som lever på detta?
2014-09-02, 14:55
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Hej, jag har tänkt att göra en första investering om ~1 månad på 10.000-15.000 kronor. Hade tänkt göra det för skojjs skulle och för att testa om aktier är något för mig. Jag har läst på lite om aktier och aktiehandel under de senaste veckorna efter att en kollega tipsat mig.

Jag känner att jag inte riktigt har grepp om detta än, vad jag förstått ska man köra med Avanza och har tänkt att registrera konto där till veckan. Jag vill ha tips på artiklar och hemsidor så att jag får lite mer grepp om både aktiehandeln allmänt och gärna en del kring Avanza. Söker även tips om tidningar, litteratur kring aktiehandel, om det finns sådan. På något forum blev en användare tipsad om denna bok http://www.adlibris.com/se/bok/sa-har-kan-alla-svenskar-bli-miljonarer-9789172321625#show-comments men jag vet inte om det är något?

Datorprogram för aktiehandel? Behöver jag det eller är det för stora investerare som lever på detta?

Hej!

Först och främst, kul att du överväger att bli kund hos oss!

Gällande läsvärt material så finns det alltid kompetent hjälp att få i det här forumet, men jag vill även slå ett slag för att det finns många bra ekonomibloggar i Sverige. Vi samarbetar med ett antal bloggar som vi tycker står för hög kvalité. En lista över dessa hittar du en bit ned till höger på den här sidan under "Bloggar vi följer". Det finns väldigt många fler duktiga bloggare, men dessa borde kunna utgöra en bra grund att utgå ifrån. Jag vet även att flera av de här bloggarna har skrivit bokrecensioner och listor över böcker de tycker är läsvärda, så där bör du kunna hitta bra underlag till litteratur!

Angående ett traderprogram kan man generellt sett säga att dessa lämpar sig för avancerade kunder som handlar frekvent och i stora volymer. Vi har gratis testversioner av de traders vi erbjuder, men därefter kostar prenumerationen troligen mer än vad det smakar för de summorna du hade tänkt investera.

Då vår hemsida har streamade realtidskurser skulle jag istället satsa på att sätta ihop en väldisponerad börsskärm som har den informationen du är ute efter. Kortfattat kan man beskriva börsskärmen som en väldigt skalbar översiktssida där du själv kan välja vilken information du vill visa. Det här räcker gott och väl för en absolut majoritet av alla investerare.

Sist, men inte minst har vi en kundservicesida på vår sajt där vi både har skolor och svar på de allra flesta frågorna som brukar komma upp när man ska handla med aktier. Hittar man inte det man söker eller bara vill få något förklarat lite tydligare finns även vi på kundservice här för att hjälpa dig. Du når oss antingen via meddelandecentret på hemsidan eller på 08-562 250 00.

Tveka inte att höra av dig om du skulle undra över något och lycka till med investeringarna!

/Kristoffer, Avanza
2014-09-02, 17:15
Medlem
Tjena jag har tagit väldigt få poäng senaste året. Totalt 24 av 60. Däremot har jag pluggat i ganska många år nu och allt som allt ligger mitt studieresultat på 189 poäng av 240 poäng.

Hur många poäng måste jag ta igen för att kunna få en csn ansökan beviljad? Har inte ansökt i år ännu men ska plugga 30 poäng och tänkte läsa lite 7,5 hp kurser i början av terminen för att snabba på proccessen med pengarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in