2014-09-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det GL sagt, vilket ÄR anmärkningsvärt, är att SB i resningsprocesserna inte längre anses vara till 98 procent skyldig vilket krävs för fällande dom utan kanske litet mindre typ 80 procent skyldig (vill jag minnas). Det innebär ju att han utpekar SB som betydligt mer skyldig än oskyldig på en ickejuridisk sannolikhetsskala. Jag vet inte vad gränsen för förtal går man vad han gör är faktiskt att påstå att SB är skyldig eftersom det är mer sannolikt än att han är oskyldig. Väger man in att han dessutom arbetar med bevisvärdering kan man kanske tycka att det är över gränsen för vad en friad person ska behöva höra.
Klok och bra analys. Jag skulle nog vilja lägga till att det han rört sig rena lögner. Quick kan man så klart skita i om man vill. Men Det Lambertz håller på med är en direkt kränkning av de anhöriga till offren.
Senast redigerad av severus 2014-09-01 kl. 18:05.
Citera
2014-09-01, 18:46
Medlem
Stina-Linas avatar
Vad än motiveringen till anmälan är så tänker jag att TO knappast skulle göra den utan väl underbyggd anledning och fakta.
Åklagaren utreder ju inte efter anledningen till anmälan (om det skulle vara hämnd tex) utan efter vad lagen säger.Där hjälper det inte vad någon av oss "tror". Man kan tycka än det ena och än det andra men våra tyckanden är av noll och intet betydelse när det gäller utredningar som sköts efter lag och ordning.
Citera
2014-09-01, 18:46
Bannlyst
Den som vet lite om matematik och sannolikhet undrar saklart hur Goran Lambertz raknat ut att Bergvall ar till 80% skyldig.

Kan vi fa se lite matematiska kalkyler fran GL?

Bergvall som tidigare var 98% skyldig (enligt Lambertz). En i valdigt precis angivelse

Vore kul hur GL (matematiskt) kom fram till den siffran. For han tog val inte siffrorna ur tomma intet!?

Tror inte vi far se nagra kalkyler utan GL skjuter fran hoften, som vanligt, frestas man att tillagga.

Vore kul om han falls for fortal.
Citera
2014-09-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Visst. Från: "BEGÄRAN OM ERSÄTTNING FÖR KRÄNKNING AV ART 6-2 EUROPAKONVENTION"

"Sammanfattningsvis menar Sture Bergwall att det framgår med all önskvärd tydlighet av
mailkorrespondensen
att Göran Lambertz syfte är att så tvivel om resningsprocessernas
riktighet och att det ytterst grundar sig på hans ställningstagande i skuldfrågan, att
Göran Lambertz solidariserats sig med de som kan hållas ansvariga för de ursprungliga
utredningar som ledde fram till att Sture Bergwall dömdes för åtta mord,
att det är från
personer med en klar uppfattning om Sture Bergwalls skuld som Göran Lambertz
inhämtar de uppgifter han sedan publicerar och att Göran Lambertz medvetet använder
sig av insinuationer och halvsanningar för att uppnå sitt mål."

Den sinnessjuka pedofilen tycks glömma att det var han som erkände morden, att han skrev en bok där han ville framstå som Sveriges värsta seriemördare, att han gav intervjuer där han ville framstå som seriemördare till personer som skrev böcker och artiklar om det. Om äcklet nu stör sig över att någon tror att han kan vara skyldig till något av morden så får han ju skylla sig själv.

Det vore oerhört störande om sadistpedofilen fick en krona i ersättning. Anser jag i alla fall.
(min fetning och kursivering)

En intressant kommentar om e-mejlen av Nils Funcke (http://www.nilsfuncke.se/om-mig-2/)

Citat:
Det pågår ingen förundersökning mot Quick för mord, tvärtom har tre av de fällande domarna upphävts, och Göran Lambertz är att betrakta som en privatspanare. I denna sin egenskap har han sökt stöd och råd hos ett antal personer. De e-brev som han utväxlat genom och förvarat i Högsta Domstolens e-postsystem är inte av karaktären att han skrivit dem å tjänstens vägnar. De är därför att betrakta som ”privata” där.
/.../Lambertz hade ingen skyldighet att ens ta ställning till om breven kunde lämnas ut. Att han sedan ändå gjorde det är en annan sak och vittnar om hans oräddhet och öppenhet. Några formella förbehåll för hur handlingarna sedan används kunde han därmed inte ställa.
http://www.nilsfuncke.se/privatspanaren-och-offentlighetsprincipen/
(min fetning )

Med tanke på att GL lämnat e-mejlen först efter Expressens hot om stämning i Kammarrätten, undrar om JK kommer beakta denna omständighet?

Med stor sannolikhet att SB/TO inte skulle haft de framgångar som de haft i resningsprocesserna om "LJUDBANDEN" från samtliga domstolsförhandlingar hade varit tillgängliga. Det som man haft tillgång till, i samtliga resningar, är sparsmakade protokoll och övergripande sammanfattningar av domarna
Citera
2014-09-01, 20:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag kan mycket väl tänka mig att GL kommer att trivas i rampljuset en sista gång. Även om det är i en sådan här förtalsprocess. Vinner han triumferar han, och förlorar han kan han dra sig undan iklädd offerkoftan. Att nästan alla som vet något om fallet skrattar ut honom bekommer honom inte det minsta.

Det lär bli ett skådespel.

Men det blir förhoppningsvis mer intressant, om än kanske mindre show, när de andra aktörerna äntrar scenen. Där nu GL spelar över och solar sig i hånskratten, kommer inte alls CvK, SP och SÅC gilla att vittna om hur det nu kan tänkas ligga till. För de kommer väl att tvingas vittna?
Citera
2014-09-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vad än motiveringen till anmälan är så tänker jag att TO knappast skulle göra den utan väl underbyggd anledning och fakta.
Åklagaren utreder ju inte efter anledningen till anmälan (om det skulle vara hämnd tex) utan efter vad lagen säger.Där hjälper det inte vad någon av oss "tror". Man kan tycka än det ena och än det andra men våra tyckanden är av noll och intet betydelse när det gäller utredningar som sköts efter lag och ordning.
(min fetning)

TO är brottmålsadvokat, försök inte inbilla mig (och andra) att han är lika kunnig på alla områden inom juridiken. Så sluta snacka om "väl underbyggd anledning och fakta", du har ingen aning om juridik.
(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)

Går du inte händelserna i förväg?? Att prata om åklagare redan nu, innebär att du tar för given att JK kommer att väcka åtal. Hur kan du veta det? Kristallkulan??

JK har andra möjligheter innan åtal kommer på frågan:

1. Ett (fett) NEJ
2. Beviljar ett visst belopp (aldrig den begärda!)
3. Väcker åtal, ytterst sällan (en enda gång de senaste 15 åren).

Om JK säger NEJ och SB/TO väljer att stämma den svenska staten inför domstol, då handlar det om civilprocess där det inte finns någon åklagare.
Citera
2014-09-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning och kursivering)

En intressant kommentar om e-mejlen av Nils Funcke (http://www.nilsfuncke.se/om-mig-2/)

(min fetning )

Med tanke på att GL lämnat e-mejlen först efter Expressens hot om stämning i Kammarrätten, undrar om JK kommer beakta denna omständighet?

Med stor sannolikhet att SB/TO inte skulle haft de framgångar som de haft i resningsprocesserna om "LJUDBANDEN" från samtliga domstolsförhandlingar hade varit tillgängliga. Det som man haft tillgång till, i samtliga resningar, är sparsmakade protokoll och övergripande sammanfattningar av domarna

Nämen på allvar? Vi snackar om att polis sjabblat, åklagaren sjabblat, psykvården sjabblat, sakkunniga sjabblat osv. Med det massiva klåperi som numer avslöjats hade inte några ljudband från vittnesförhören gjort vare sig från eller till. För det är enbart förhör som spelas in, aldrig allt annat som äger rum i en rättegång.

Och vad gäller Lambertz mail har vi fri bevisprövning i Sverige, till skillnad från t ex anglosaxiska länder som har legal bevisprövning (d v s att vissa bevis kan anses otillåtna p g a hur de tillkommit/insamlats). Så korrespondensen utgör bevisning. Sen håller jag inte heller med denne Funcke i hans analys. Lambertz har bl a knåpat i hop artiklar undertecknade "justitierådet Lambertz" till följd av denna korrespondens. Och det arbete/korrespondens som har anknytning till hur han brukar sin fina titel bör självklart utgöra offentlig handling.
Citera
2014-09-01, 22:13
Medlem
Citat:
(min fetning)

TO är brottmålsadvokat, försök inte inbilla mig (och andra) att han är lika kunnig på alla områden inom juridiken. Så sluta snacka om "väl underbyggd anledning och fakta", du har ingen aning om juridik.

Går du inte händelserna i förväg?? Att prata om åklagare redan nu, innebär att du tar för given att JK kommer att väcka åtal. Hur kan du veta det? Kristallkulan??

JK har andra möjligheter innan åtal kommer på frågan:

1. Ett (fett) NEJ
2. Beviljar ett visst belopp (aldrig den begärda!)
3. Väcker åtal, ytterst sällan (en enda gång de senaste 15 åren).

Om JK säger NEJ och SB/TO väljer att stämma den svenska staten inför domstol, då handlar det om civilprocess där det inte finns någon åklagare.

Du har förvisso rätt i att TO först och främst är brottmålsadvokat. Men å andra sidan har han visat sig hyfsat bra även på andra rättsområden, såsom t ex förlängning/ upphörande av tvångsvård.....Nog har TO gjort grundläggande research även på detta med skadeståndet. En advokat av hans kaliber vill inte helt göra bort sig. Men vi får se vad detta leder till. Förhoppningsvis åtminstone till en debatt om vart gränsen går för hur ett justitieråd får bete sig.
Citera
2014-09-02, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McEnzino

Nämen på allvar? Vi snackar om att polis sjabblat, åklagaren sjabblat, psykvården sjabblat, sakkunniga sjabblat osv. Med det massiva klåperi som numer avslöjats hade inte några ljud-band från vittnesförhören gjort vare sig från eller till. För det är enbart förhör som spelas in, aldrig allt annat som äger rum i en rättegång.

Och vad gäller Lambertz mail har vi fri bevisprövning i Sverige, till skillnad från t ex anglo-saxiska länder som har legal bevisprövning (d v s att vissa bevis kan anses otillåtna p g a hur de tillkommit/insamlats). Så korrespondensen utgör bevisning. Sen håller jag inte heller med denne Funcke i hans analys. Lambertz har bl a knåpat i hop artiklar undertecknade "justitierådet Lambertz" till följd av denna korrespondens. Och det arbete/korrespondens som har anknytning till hur han brukar sin fina titel bör självklart utgöra offentlig handling.

Citat:
Ursprungligen postat av McEnzino
Du har förvisso rätt i att TO först och främst är brottmålsadvokat. Men å andra sidan har han visat sig hyfsat bra även på andra rättsområden, såsom t ex förlängning/ upphörande av tvångsvård.....Nog har TO gjort grundläggande research även på detta med skadeståndet. En advokat av hans kaliber vill inte helt göra bort sig. Men vi får se vad detta leder till. Förhoppningsvis åtminstone till en debatt om vart gränsen går för hur ett justitieråd får bete sig.

Det är pinsamt att du som inte vet det elementära, att en advokat måste SJÄLV läsa genom allt material i ett ärende (/.../ och "klädde materialet i juridisk dräkt. Men han hade knappast haft orken och tiden att själv börja gräva från noll. HR hade i detta fall krattat gången för honom med sin research.") har ändå så bestämda åsikter om en del juridiska frågor

För din kännedom, även i Sverige, trots fri bevisprövning, är det otillåtet att använda sig av bevis som har tillkommit t.ex. genom brottsprovokation.
Citera
2014-09-02, 01:58
Medlem
Citat:
Det är pinsamt att du som inte vet det elementära, att en advokat måste SJÄLV läsa genom allt material i ett ärende (/.../ och "klädde materialet i juridisk dräkt. Men han hade knappast haft orken och tiden att själv börja gräva från noll. HR hade i detta fall krattat gången för honom med sin research.") har ändå så bestämda åsikter om en del juridiska frågor

För din kännedom, även i Sverige, trots fri bevisprövning, är det otillåtet att använda sig av bevis som har tillkommit t.ex. genom brottsprovokation.

Nu är det så att det viktigaste arbetet är avklarat, oavsett vem man tycker gjorde mest!

Sture Bergwall är fri. Han har samma rättigheter som alla andra medborgare, och ingen, inte ens justitieråd, har rätt att kränka honom, oavsett vad man tycker om honom och resningarna.

Det är ingen komplicerad juridik. Särskilt inte för en advokat som arbetat ett tag!

Det som är komplicerat är att våga säga ifrån, för det är ju förmätet att tro på en droppe rättvisa när buset är höga jurister, eller hur?

Vi har ingen rättspraxis på att rättsväsendet tar itu med kollegor som beter som Lambertz, som helt öppet struntar i sin yrkesintegritet. Saken är ju illavarslande beträffande JKs beslut, eftersom ingen inom rättsväsendet skulle ge en vanlig medborgare rätt i sak mot en kollega och vän, trots ett enkelt case.

Det roliga är att JK riskerar att göra bort sig oavsett hur hon beslutar. Och denna gång går det inte att gömma sig bakom att saken är komplicerad.
Citera
2014-09-02, 10:01
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

Nej, på ljudbanden från domstolsförhandlingarna berättar den kriminella sadistpedofilen övertygande inför sittande rätt och för dom anhöriga till offren hur han våldtagit och mördat deras barn, hur han har utnyttjat döda barn sexuellt, hur han har styckat döda barn. Äcklet är helt sjuk i huvudet, ett vidrigt monster.
Citera
2014-09-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nej, på ljudbanden från domstolsförhandlingarna berättar den kriminella sadistpedofilen övertygande inför sittande rätt och för dom anhöriga till offren hur han våldtagit och mördat deras barn, hur han har utnyttjat döda barn sexuellt, hur han har styckat döda barn. Äcklet är helt sjuk i huvudet, ett vidrigt monster.

Har du koll på vilka Emmel det var, som släppte fram detta "monster" i ljuset? Dvs som skötte om hela
regiserandet av "Cirkus Qvick"? Den där såpan som följdes av så många....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in