2014-09-01, 21:02
Bannlyst
Jag drog iväg en fråga till Sverigedemokraterna via deras hemsida angående drogpolitiken som följer:

"Jag har förstått att ni vill ha en mer restriktiv politik mot droger än den som finns just nu, dvs att brukaren ska straffas hårdare för innehav eller bruk av dessa. Som jag ser det är "kriget mot droger" ett totalt misslyckande och har kostat oerhörda summor för samhället. Med en restriktiv drogpolitik straffar man de som har hamnat i ett missbruk istället för att fokusera på att hjälpa, samtidigt som man håller dörrarna öppna för organiserad brottslighet att florera eftersom brukarna och missbrukarna ofta tvingas vända sig till kriminella för att köpa berusningsmedel. Jag undrar främst hur ni ser på cannabis, då allt pekar på att det är en drog som kan jämställas vid eller är en lättare drog än alkohol. Det finns inga bra argument för att hålla på förbudet mot cannabis, inga dödsfall kan kopplas till cannabis, jämfört med alkohol som skördar många offer varje år. Och jag tycker det är dags för politikerna att inse att kriget mot droger inte kan vinnas utan man bör bekämpa den med andra medel än mer förbud! Hur ser ni på detta?"

Svaret blev: "Vårt parti står upp för en restriktiv politik gentemot droger och alkohol. Då droghandel bottnar i organiserad kriminalitet skall straffen vara höga i avskräckande syfte. Vi önskar bevara Systembolagets alkoholmonopol men välkomnar gårdsförsäljning av alkohol.

Vi vill inte legalisera cannabis."

Det är uppenbart att hen rapade fram en offentlig ställning som inte bottnar i logik eller har förankring i vetenskap eller statistik. Hen skriver att "droghandel bottnar i organiserad kriminalitet" men missade totalt min poäng att om man legaliserar tex cannabis så tappar kriminella den inkomstkällan. Jag kommer troligtvis rösta på sd men deras syn på droger gör att dom tappar många poäng i mina ögon. Vad tycker ni övriga sd sympatisörer om det här?
Citera
2014-09-01, 21:07
Medlem
Jag tycker det var en bra inställning.
Mer brännvin och mindre droger.
Citera
2014-09-01, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Varför tror du att det blir mindre droger bara för att man inför mer förbud? En sån inställning är ju gränslöst naiv.
Vem vill förresten dricka hembränt förutom inavlade bondekids?
Citera
2014-09-01, 21:13
Medlem
TrotsTrollets avatar
Det är kasst. Svaret känns lite "copy-paste" Verkar inte ens som om han som svarade tog sig tid att läsa igenom dina argument

Det är synd faktiskt, särskillt då de den senaste tiden valt att profilera sig som ett parti som "vågar diskutera problem och gå emot strömen".

Vill man ha ett mer drogliberalt parti så kan man ju alltid nyttja piratpartiet. Själv överväger jag faktsikt att göra så, mest för att jag gillar deras ställningstaganden för integritet. Fast har inte bestämt mig ännu
Citera
2014-09-01, 21:15
Medlem
Robert-Oppenheimers avatar
En sundare inställning till cannabis hade i mina ögon lett till att kriminaliteten minskat, i alla fall på den fronten. Sedan hade staten fått in en hel del skatteintäkter.

Läste någon artikel om legaliseringen i Colorado, och det var ofantliga mängder skattepengar experter hade räknat ut att USA skulle få in genom legaliseringen.
Citera
2014-09-01, 21:17
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:

Okej så... Då är brännvin alltså inte en drog längre
Citera
2014-09-01, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Det är kasst. Svaret känns lite "copy-paste" Verkar inte ens som om han som svarade tog sig tid att läsa igenom dina argument

Det är synd faktiskt, särskillt då de den senaste tiden valt att profilera sig som ett parti som "vågar diskutera problem och gå emot strömen".

Vill man ha ett mer drogliberalt parti så kan man ju alltid nyttja piratpartiet. Själv överväger jag faktsikt att göra så, mest för att jag gillar deras ställningstaganden för integritet. Fast har inte bestämt mig ännu
Jag har också funderat på piratpartiet, men dom vill ju ha en liberal invandringspolitik vilket inte är ok i mina ögon. Man måste ju prioritera och då prioriterar jag invandringsfrågan högre än drogpolitiken men jag tycker det känns jävligt trist att sd har den hårda hållningen på droger. Dom som annars har vettiga åsikter borde kunna se nyktert på detta också.
Citera
2014-09-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Varför tror du att det blir mindre droger bara för att man inför mer förbud? En sån inställning är ju gränslöst naiv.
Vem vill förresten dricka hembränt förutom inavlade bondekids?
Kom ihåg att SD är ett konservativt parti.
Att vara konservativ i Sverige, innebär en lätt återgång till "DDR-Sverige".
Inte mig emot.
Citera
2014-09-01, 21:30
Medlem
sgeddingagglis avatar
Nu är jag inte sympasitör med SD, tycker varken bu eller bä. Jo förresten, jag tycker verkligen bu om dem ifråga om deras drogpolitik. Den är orealistisk och destruktiv.

En jävligt konstig sak verkar vara att många tror att SD står för en liberal politik där. Det gör de inte och kommer aldrig att göra

Cannabis borde självklart legaliseras. Och det borde göras med fler preparat. Politiken härstammar från en tid då tillgången och andelen användare var begränsad och det fanns hopp om att begränsa tillgången och användarna till noll och intet. För all framtid finns droger runt nästa gathörn. Och att gång efter annan straffa och på alla sätt slå undan fötterna så fort nån befattar sig det allra minsta med narkotika så kommer det bli misär, sorg, tragedier och död. Inte av pereparatens verkan, utan av alla sorters åtgärder och bestraffningar.

Kort sagt så kan man väl säga att ett legalt knarkande av preparat, kollade av nåt statligt verk till marknadsmässiga priser utifrån de premisserna skulle vara den bästa lösningen. Nu är tyvärr fler partier än SD anhänggare av en destruktiv politik. Så det får väl bli att rösta på nåt parti som åtminstone har nån skadereducerande tanke i den här frågan.

Vill du ha mindre invandring, så visst, rösta på SD. Men vill du röka en liten holk därhemma, eller dra upp en liten näsa utan att skita ner dig av skräck när det ringer på dörren så ska man inte välja det partiet. Inte nu och inte framöver.
Citera
2014-09-01, 21:33
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Oppenheimer
En sundare inställning till cannabis hade i mina ögon lett till att kriminaliteten minskat, i alla fall på den fronten. Sedan hade staten fått in en hel del skatteintäkter.

Läste någon artikel om legaliseringen i Colorado, och det var ofantliga mängder skattepengar experter hade räknat ut att USA skulle få in genom legaliseringen.

Självklart. Färre "kriminella" och fler som kommer ut och jobbar och betalar skatt.
Citera
2014-09-01, 21:44
Bannlyst
Citat:
Kom ihåg att SD är ett konservativt parti.
Att vara konservativ i Sverige, innebär en lätt återgång till "DDR-Sverige".
Inte mig emot.
Ja många åsikter dom har är väl klassiskt konservativa. Jag anser dock att dom är ganska korkade rent politiskt med deras drogpolitik. Det sunda förnuftet dom har kring asylpolitik borde dom även ha kring narkotika, då skulle dom genast vinna många röster.
Citera
2014-09-01, 22:42
Medlem
sgeddingagglis avatar
MODERATOR! HJÄLP! TS startade en förbannat intressant tråd om Sverigedemokraternas drogpolitik. Nu har det blivit en chat om sexuella preferenser och handlingar och djuplågeri och fan vet allt som inte har ett skit med saken att göra. Ta bort!Så nu går vi tillbaka. SD är för en restriktiv drogpolitik. Nu och för alltid. Det är illa enligt mig. Det finns massor med skäl att legalisera såväl CB som en hel hoper andra droger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in