2014-09-01, 16:09
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Precis så blev det. Men Mogherini tycks nu vilja tvätta bort stämpeln som ryssvänlig och hänvisade till att hennes besök i juli i Moskva gjordes tillsammans med Ashcroft. Stämmer säkert eftersom hon påpekade detta med Ashcroft själv närvarande. Vi får se hur hon presterar framöver.

Här är hennes senaste uttalande i en intervju:

http://uk.reuters.com/article/2014/09/01/uk-ukraine-crisis-eu-idUKKBN0GW1X320140901

The point is whether the impact that the sanctions are having on the Russian economy will change the rational behaviour of the leadership. At the moment, the Kremlin is acting against the interests of its people. Putin has never respected the commitments he made in several situations, in Geneva, in Normandy, in Berlin. He wasted the chance to turn things around by influencing the separatists after the shooting down of the Malaysian airplane. The distance between commitments and concrete action has been enormous.

Man kan ju tolka detta olika. Uppenbarligen ger hon en känga till Putin för hans oprofessionella beteende men samtidigt ifrågasätter hon sanktionernas effekt. Vad är då alternativet om man inte använder sig av sanktioner? Diplomati funkar inte, det har vi sett (såvida man inte vill upprepa det ödesdigra misstaget som västeuropa en gång gjorde gentemot en annan aggressiv diktator) utan det krävs mer handgripliga konkreta åtgärder. Militär assistans i form av högprecisionsvapen kan ju vara ett sätt. Men leder det till något bättre om samtidigt Putin trappar upp konflikten än mer med fler ryska soldater, fler vapenleveranser och kanske rent av fullt krig? Sanktioner är viktiga men man kan ju fråga sig om de är tillräckliga som ensamt påtryckningsmedel. Kanske det är denna tanke hon har.
2014-09-01, 16:10
Bannlyst
Hjärtskärande klipp med Zakharchenko när han pratar med frångar från den ukrainska armén. Engelsktextad. Kommentarer överflödiga. Så stor kan man vara i vinnande stund. Se den.

DPR Prime-Minister Zakharchenko met captive UA troops before releasing them home
http://www.youtube.com/watch?v=0qJU0pL-WoE
2014-09-01, 16:11
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Putin är den smarta strategen. Han låter andra sköta det som måste göras. Ryssland kan inte blanda sig i Ukrainas inre angelägenheter, men Ryssland kan stöda processen så att fred etableras och goda relationer kan upprättas med det som nu blir den nya grannen.

Kiev borde vid detta laget ha insett att det inte finns någon annan utväg än att avsluta kriget och börja förhandla med Folkrepublikerna. Det har nämligen slut på alternativ då den militära offensiven misslyckades och en ny kommande offensiv troligen bara kommer att rendera i nya bakslag och ett totalt disintegrerat Ukraina – för det är ju självklart att Poroshenko kan fortsätta kriga och den ukrainska krigsmakten kan ställa till stor skada även om den aldrig kan vinna kriget.

Frågan är dock vems intresse Poroshenko går om han tänker fortsätta striderna och hur den ukrainska befolkningen känner för att bedriva ett krig i öster som inte kan vinnas och som kostar enormt mycket i form av mänskligt lidande och ekonomisk misär?

...

Jag tror att det just nu är början till slutet, men man kan ju aldrig vara helt säker. Piskan och moroten finns ju för alla som vanligt...

Om jag gissar så:
- Donetsk och Luhansk blir lite mer oberoende oblast inom Ukraina med ryska som officiellt språk.
- Donetsk och Luhansk kan kanske bli någon form av handels regioner mellan Ukraina och Ryssland, EU/Ryska regionen (mellan kort tidsperspektiv)
- Ukraina går med i EU
- EU och Ryska handels regionen (Euroasien) sätter upp tydliga handelsavtal för att senare integreras mer och mer.

Är detta troligt? Vore ju inte så bra för Kina och USA men men...
2014-09-01, 16:20
Bannlyst
TRÅKIGT FAKTUM: Vesti, aka Rossiya 24 verkar vara blockerat utanför Ryssland fr.om idag.
Går det att komma åt från Sverige? http://live.russia.tv/index/index/channel_id/3

Nej felpost. Jag hade gått till kulturkanalen av misstag.
Senast redigerad av RedPillGal 2014-09-01 kl. 16:25.
2014-09-01, 16:31
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Jagr tror faktiskt inte att det är Putin som drar i trådarna med folkmilisen. De har noll gemensamt med Putin. På Krim var det helt annorlunda. Ledarna där var uppenbarligen regelbundna besökare i Moskva och de osade verkligen Edinaya Rossiya och Putin-klicken. Men jag får inte alls det intrycket av någon av ledarna jag sett i Donbass. Har inga problem med det, utan konstaterar bara fakta. Dömer även efter hur Aksionov med fler täcktes i media, jämfört med folkmilisens ledare.

Visst har Putin säkert en hel del inflytande över dem. Men jag tror absolut inte att det är fullständigt och inte heller att de agerar på hans order. De har sina egna planer och sin egen världssyn som skiljer sig från Putins. Det finns vapen så det räckte i Ukraina. Gammalt Soviet och sånt de fick av ukrainska soldater. Har de fått något ryskt så har det varit privata, inte statliga, inititiativ i Ryssland.

Ryssland behöver inte ren region som denna för något alls. Allt som finns där, finns på andra håll Ryssland.

Däremot har det slagit mig att 200,000 nya patriotiska, vita, rysktalande medborgare kanske inte är helt fel i Rysslands befolkningspolitik. Men det är en oavsiktlig bieffekt, inte syftet.

Nej, jag min känsla är till 100% att milisen agerar på eget bevåg och Putins inflytande är begränsat. Inte obefintligt men det är inte han som styr det hela.

Ofattbart för övrigt att Roshen säljer EN ENDA chokladkaka i Ryssland som det ser ut. Är det något som ska bojkottas så är det verkligen det. Jag ska aldrig mer äta en produkt från detta företag så länge jag lever. Man kan lika gärna äta upp människorna som Poroshenko låtit dö i Donbass.

Vi har sett en process och kanske ett skifte under resans gång.

Det är iaf för mig ganska uppenbart att Putin och Folkrepublikerna på sista tiden varit ganska mycket på samma linje. Det är troligen ingen slump att Strelkov försvann ut ur offentligheten (han hade ju i princip anklagat Putin för förräderi) för ett tag sedan och att flera andra ledare byttes ut, bl a för att stärka den lokala framtoningen även i ledarskapet.

Han och Lavrov har ju också - till skillnad från tidigare - gått in och kommenterat enskildheter i Folkmilisens agerande, vilket inte alls förekom tidigare. Detta talar för att Putin har ett större inflytande nu än tidigare - vilket nog är bra med tanke på framtiden och möjligheterna för att avsluta denna konflikt.

Självklart har Putin inget direkt och absolut inflytande, men vi kan nog räkna med att hans ord väger ganska tungt just nu.
2014-09-01, 16:40
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Jag tror att det just nu är början till slutet, men man kan ju aldrig vara helt säker. Piskan och moroten finns ju för alla som vanligt...

Om jag gissar så:
- Donetsk och Luhansk blir lite mer oberoende oblast inom Ukraina med ryska som officiellt språk.
- Donetsk och Luhansk kan kanske bli någon form av handels regioner mellan Ukraina och Ryssland, EU/Ryska regionen (mellan kort tidsperspektiv)
- Ukraina går med i EU
- EU och Ryska handels regionen (Euroasien) sätter upp tydliga handelsavtal för att senare integreras mer och mer.

Är detta troligt? Vore ju inte så bra för Kina och USA men men...

Det är ett delikat problem att lösa alla praktiska frågor, t ex då det gäller de skilda unionerna. Dessutom utelämnade du kanske den tyngsta frågan, den om NATOs status i Ukraina. Detta blir också svårt därför att Kiev höjt retoriken i frågan och frågan är hur det skall komma ur denna sits – om det alls är intresserad av en fred och vi kan anta att USA söker varje möjlighet för att kunna fortsätta kriget i Ukraina.

Eftersom det i princip är USA som i dag styr Kiev, så är jag skeptisk till att fred kommer till stånd med den nuvarande regimen. Mitt hopp står till ett folkligt uppror eller en militärkupp i Ukraina – eller, vilket också är möjligt, en krigsmakt som helt faller samman därför att soldaterna vägrar delta och gå en säker död till mötes – varefter freden så att säga per automatik infinner sig.
2014-09-01, 17:02
Medlem
Condolezza Rice är väl inte rätt person att uttala sig direkt eftersom att hon hetsade mot Irak vilket slutade i en katastrof för amerikanska soldater
2014-09-01, 17:06
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Det är ett delikat problem att lösa alla praktiska frågor, t ex då det gäller de skilda unionerna. Dessutom utelämnade du kanske den tyngsta frågan, den om NATOs status i Ukraina.

Jag tror inte det blir något Nato (inom den närmaste tiden), men antagligen ett samarbete med länder runt omkring. Möjligtvis att de kan få vara en partner i Englands "Östeuropa försvar" (Norge, Danmark, Balterna). Detta på grund av att egentligen vill varken Europa eller Ryssland ha USA i närheten.

Citat:
Detta blir också svårt därför att Kiev höjt retoriken i frågan och frågan är hur det skall komma ur denna sits – om det alls är intresserad av en fred och vi kan anta att USA söker varje möjlighet för att kunna fortsätta kriget i Ukraina.

Jag tror det blir svårt för bägge parter pga propagandan som är i farten(tror inte man behöver lämna referenser till den enorma propaganda som är) och dessutom alla som dött och skadats på bägge sidor. Tror att detta blir det svåraste för folk är väldigt arga. Så detta måste få ta mycket tid.

Citat:
Eftersom det i princip är USA som i dag styr Kiev, så är jag skeptisk till att fred kommer till stånd med den nuvarande regimen. Mitt hopp står till ett folkligt uppror eller en militärkupp i Ukraina – eller, vilket också är möjligt, en krigsmakt som helt faller samman därför att soldaterna vägrar delta och gå en säker död till mötes – varefter freden så att säga per automatik infinner sig.

Här är jag inte med dig. Du har inte varit i Kiev på ett tag eller kanske inte känner så många? USA stödjer men jag kan säga att ledningen är personligt förbannade (för att inte ta till övertoner... ) Det här är absolut den största problemet, förmodligen är det liknande på andra sidan. De är ju dock inte attackerade varför det torde vara lättare för dem.

Man skulle kunna säga att det kommer garanterat bli en skiljsmässa men man kanske kan enas hur den ska bli för barnens bästa...
Senast redigerad av Pavlosson 2014-09-01 kl. 17:08.
2014-09-01, 17:09
Medlem
Tss med all kommunistisk propaganda här så kan inte Ukraina skjuta sönder vare sig någon tank eller något annat som innehas av den allmighty "folkmilisen" i sanna Nordkoreansk propaganda.

Men titta här tro vad ni vill men ska sprida lite jag också, bara skrattretande att höra hela tiden om hur dålig Ukrainska armén är, den är slagen yada yada.

http://en.censor.net.ua/news/300543/ukrainian_army_retreated_from_luhansk_airport_with _fighting_7_russian_tanks_destroyed_nsdc

http://en.censor.net.ua/news/300510/ukrainian_army_eliminated_80_terrorists_and_destro yed_grad_apc_and_arv
2014-09-01, 17:21
Medlem
Att ha gamla män vid makten kan ha sina risker. Lavrov tänker i gamla banor och vill skydda Rysslands industri och ekonomi genom att isolera den från omvärlden.
Hur tänker egentligen dom gamla i Kreml? Missar man att utländsk ägande är stort i Ryssland och att ekonomin är helt beroende av utländsk teknik, internationella transaktioner/handel och inte minst lån? Man häpnar över inkompetensen hos dom styrande. Eu verkar ju dessutom relativt eniga i att införa dom nya sanktionerna som utan tvivel kommer att svida rejält. Ja inte för makten för dom har sina förmögenheter utomlands och i dollar eller fastigheter. Men den arbetande ryssen som får sparken på grund av sanktionerna kan nog hålla sig för skratt. Svenske presidenten för Vaz-Lada t.ex aviserar ju stora nedskärningar i personalstyrkan för att få bilföretaget på fötter igen. I generella termen kanske man kan säga att västvärlden vrider om sanktionssnaran väldigt sakta men med ett obönhörligt varv i taget för bästa effekt.
2014-09-01, 17:21
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Självklart vill de inte bli kvar. De har ju krigat för att få slippa bli kvar.

Om inte Ryssland omfamnar dem, så blir det dock väldigt tungt om de inte blir kvar i Ukraina. De saknar det mesta som behövs för att vara en egen stat, och kommer att sluta som en halvfattig liten randrepublik till Ryssland som ingen bryr sig särskilt mycket om.

Alla måste kompromissa. Det är en förhandling av hur "oberoende" de blir. Jag tror att de får ryska som språk, men att de blir en del av Ukraina och förmodligen EU.
Sen får vi se vilka val och omröstningar som kommer att ske.
2014-09-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Alla måste kompromissa. Det är en förhandling av hur "oberoende" de blir. Jag tror att de får ryska som språk, men att de blir en del av Ukraina och förmodligen EU.
Sen får vi se vilka val och omröstningar som kommer att ske.

en sådan pragmatisk kompromiss vore bra.

men inför valet till radan misstänker jag att högerextrema krafter skulle få ett uppsving (då poroshenko "sålt ut" ukraina och "förlorat" kriget), samtidigt som separatisterna självklart "vinner" i donbass, och ska de alla sitta i samma parlament så... well, dels tror jag det kan lamslå politiken, dels att fighterna blir betydligt fler och våldsammare än hittills.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in