2014-08-26, 21:20
Medlem
Run3s avatar
Vad baserar du 20 % till 25 % i EBITA-marginal på? För årets första halvår omsatte de 62,4 Mkr med EBITDA på -46,1 Mkr.

Utvecklingskostnaderna var under samma period -52,4 Mkr, så jag antar att man räknar med att denna posten inte kommer att öka i samma takt som omsättningen, right?
2014-08-26, 21:24
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camoplast
Ok tack för råden, spännande när man som yngling med kass jobb tar några vacklande steg mot världen som 'berikar få och ruinerar många' enligt pessimisterna
Fast sanningen är att ska man vara investerad i denna så ska man nog vara påläst och hålla sig uppdaterad så man ser att marknaden fortsätter i den här explosiva utvecklingen som just nu sker i framförallt smartphones.

Ska du bara testa på aktier så kanske en fond eller "säkrare" aktier är mer motiverat.
2014-08-26, 21:25
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Vill prova på aktiehandel, så jag är sugen på att lägga några tusenlappar på denna aktie. Är det möjligt? Eller måste man gå in med minst femsiffriga belopp?
Minimumposten är 1 aktie, så för minst 43 kr kan du bli delägare i Fingerprint. Courtaget äter ju dock upp all potential isf, så en något större köppost är väl att rekommendera om du ska handla aktier.
2014-08-26, 21:27
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad baserar du 20 % till 25 % i EBITA-marginal på? För årets första halvår omsatte de 62,4 Mkr med EBITDA på -46,1 Mkr.

Utvecklingskostnaderna var under samma period -52,4 Mkr, så jag antar att man räknar med att denna posten inte kommer att öka i samma takt som omsättningen, right?
Det är vad bolaget går ut med i sin prognos för helåret, även Q3 kommer vara ett förlustkvartal pga att huawei sköt upp lanseringen(Mate 7) med 1,5mån så det blev försening och då även en ordentlig ökning i Q4.

Står i presentationen jag länkade som är väldigt lättläst. >20% EBITA samt 500miljoner.
2014-08-26, 21:58
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Står i presentationen jag länkade som är väldigt lättläst. >20% EBITA samt 500miljoner.
Vad menar de med "Expect break‐even as of Q4 2014 and strong margin growth sequentially" i presentationen? Att de går break-even för detta året i början på Q4 (med andra ord slutet av Q3)? För annars vet jag inte hur de ska prestera >20% EBITA-marginal för helåret och samtidigt förväntar sig gå break-even. Antar att jag gjort någon tankevurpa.
2014-08-26, 22:53
Medlem
Camoplasts avatar
Självklart måste man researcha en hel del om företag, personal och mångt andra faktorer.

Är du insider? Såg att du nämnde att du och några till är majoritetsägare. zorb89

Ligger kursen och seglar på rak streck nu pga företaget inte lyckades med att genomföra affärer med tier 1 mobiltillverkare? Partner företaget Crucialtec's kurva ser likt en sjunkade Vasaskepp trots 'genombrottet' runt 21 mars till slutet av månaden.

Visserligen baseras ju inte 'tillväxten från 20 personal till 120', 'flera nyöppnade kontor runt världen' och insider VD, ekonomichef's köp av sammanlagt 60k aktier på prognos. Man 'vet' att detta kommer leda spikrakt uppåt?

Grundar du din tro på FA?

Mycket att lära mig men är tacksam för svar
Senast redigerad av Camoplast 2014-08-26 kl. 22:57.
2014-08-27, 00:02
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Är du insider? Såg att du nämnde att du och några till är majoritetsägare. zorb89
Finns ingen enskild ägare som äger majoriteten av bolaget eller som har majoriteten av rösterna, se sidan 26 i årsrapporten för 2013: http://hugin.info/132202/R/1784158/611246.pdf. Vidare tvivlar jag på att zorb89 skulle spekulera kring bolaget på Flashback om han ägde mer än 50 % av det.
2014-08-27, 15:43
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Självklart måste man researcha en hel del om företag, personal och mångt andra faktorer.

Ligger kursen och seglar på rak streck nu pga företaget inte lyckades med att genomföra affärer med tier 1 mobiltillverkare? Partner företaget Crucialtec's kurva ser likt en sjunkade Vasaskepp trots 'genombrottet' runt 21 mars till slutet av månaden.

Visserligen baseras ju inte 'tillväxten från 20 personal till 120', 'flera nyöppnade kontor runt världen' och insider VD, ekonomichef's köp av sammanlagt 60k aktier på prognos. Man 'vet' att detta kommer leda spikrakt uppåt?

Grundar du din tro på FA?

Mycket att lära mig men är tacksam för svar
Vart skrev jag majoritetsägare, har jag använt det ordet måste det ha slagit slint i huvudet..

Vi(aktieägare) har fått top 3 tillverkaren Huawei som släpper första mobilen den 4 September så nej det har inte med det att göra.

Precis, FA är det jag följer långsiktigt. TA kan man följa när man tradar vilket även jag gjort lite i FPC men endast med ett visst antal procent.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3

Vad menar de med "Expect break‐even as of Q4 2014 and strong margin growth sequentially" i presentationen? Att de går break-even för detta året i början på Q4 (med andra ord slutet av Q3)? För annars vet jag inte hur de ska prestera >20% EBITA-marginal för helåret och samtidigt förväntar sig gå break-even. Antar att jag gjort någon tankevurpa.
Nej, du har inte gjort någon vurpa. Funderar också på detta, det är 2 helt olika budskap precis som du skriver.

Det VD sa i februari var, Break even i Q3 och rejäl vinst i Q4. De förvärvade Anactum design men vet inte för hur mycket samt att huawei blev försenad är några saker som påverkar väldigt mycket.

Men man ska inte hänga upp sig allt för mycket på 2014, det blir ändå en ökning på FLERA 100% sedan 2013 och ytterligare flera hundra 2015 med stor säkerhet.

Läs dagens PM:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2014/08/27/fingerprint-cards-remium-sanker-forsaljningsestimat-for-2014.html

Blir det försenat 1mån så order läggs på 2015 Q1 ser ni ju att omsättningen kommer öka ifrån 18M till antagligen långt över 120M.

Idag gjordes det även ett INSIDERKÖP på 10.000st aktier:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2014/08/27/fingerprint-cards-styrelseledamot-har-kopt-10-000-aktier.html

Spännande att han köper nu så nära inpå Huawei och ifall de inte tror sig klara prognosen.
2014-08-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Idag gjordes det även ett INSIDERKÖP på 10.000st aktier:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2014/08/27/fingerprint-cards-styrelseledamot-har-kopt-10-000-aktier.html
KÖPSIGNAL

Förra året köpte han 75000 aktier(13/8) då kursen var på 50kr, 3 veckor senare hade kursen letat sig upp till 88kr.
2014-08-27, 18:36
Medlem
zorb89s avatar
Du har rätt, tryckte in min laddning på 44,5kr. Borde köpt igår men det här var knappast väntat och det stödjer ju verkligen allt skitsnack och visar på att de inte är oroliga för kommande tid.

Intressant med det du skriver om förra året, köpte in mig på ca 54kr första gången efter samsung bluffen så jag var inte med när den gick i taket och det här gjorde saken extremt spännande får jag säga!
2014-08-31, 13:40
Medlem
Ligger ni inte i detta papper idag så tänk om... köp på dessa låga nivåer och ni kommer få vara med om en j*vla resa!

Biometric Stock Directory Update; Global Biometric Market to Reach USD 23.3 Billion by 2019

""the FPC's technology include unique image quality, extreme robustness, low power consumption and complete biometric systems. With these advantages and the ability to achieve extremely low manufacturing costs, the technology can be implemented in volume products such as smart cards and mobile phones, where extremely rigorous demands are placed on such characteristics. The company's technology can also be used in IT and Internet security, access control, etc.""

http://www.prnewswire.com/news-releases/biometric-stock-directory-update-global-biometric-market-to-reach-usd-233-billion-by-2019-272744371. html
2014-09-01, 15:32
Medlem
Har precis gjort mitt livs första aktieköp. 120 aktier i Fingerprint á 43,80 Bara att hålla tummarna nu...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in