Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Man kan notera NYT strök originalskribenten från publiceringslistan.
2. Det är väl snarare som så att Obama nog kräver att slippa delta i spektaklet samt att ifall Poroshenko vill leka med honom så måste han ha en realiserbar plan för att lösa konflikten samt förstås ha någon form av bevis för att denne kan lösa problemet.
3. Den insatsen verkar vara lika stor som för en svensson att köpa en burk coca-cola.
4. Den ska nog inte överdrivas genom ännu mer önsketänkande. Frankrike ställer gärna upp med kärnkraftverk skulle jag tro, liksom något nordiskt land..
5. Enligt Ryssarna så kan man alltid lita på att det kommer olja och gas ur pipelinen, såvida det är avtalat och betalat. Det är en grej som de alltid är noggranna med att påpeka.
1. du refererar till en artikel som var kontroversiell då den uppmanade USA att "beväpna eller tvinga kiev att ge upp"? artikeln i fråga är i print i dagens internationella pappersupplaga och ligger kvar på nätet. artikeln var provokativ, men inte i det hänseendet att USA skulle beväpna ukraina... jag tror nog du inser det kontroversiella i den själv.
2. du har bristande förståelse - även om du är expert på precis allt - för amerikansk politik. jag har bott 10 år i USA och den ström av krav från både republikaner och demokrater, liksom media och andra opinionsbildare talar, i alla fall enligt min bedömning, sitt tydliga språk. men alla kan göra sin egen tolkning (inom några dagar ser vi vem som har rätt).
3. avtalen om produktionsdelning för fracking, t.ex. chevrons i olesska-fältet med ett inköp på 10 miljarder dollar, har mycket stora värden både finansiellt och för den industriella utvecklingen. satsningen på att modernisera ukrainas mycket stora och geografiskt extremt värdefulla pipelinenätverk, både för egen produktion och för transit, genom västerländskt minoritetsägande är en ännu större satsning. lägg därtill den EBRD-finansierade LNG-terminalen i odessa (som jag hoppas ryssarna inte sabbar) och WB:s satsningar på ukrainsk fracking i bl.a. poltava, kherson och donetsk (hmm) under 2015. jag tror tyvärr varken snabbgooglade sifferexerciser (ett klassiskt detournement för att förvirra och verka kompetent) eller bondepraktikans generella visdomar hjälper dig mycket här. för ukraina är dessa affärer mycket stora och viktiga.
4. tyvärr, även om jag önskar det. frågan är för känslig politisk - personal note: kill all hippies! - och EU konsumerar redan sisådär 30 % ryskt kärnbränsle (östeuropeiska länder är nästintill 100 % beroende av det). om det hade varit så enkelt hade alla problem redan varit lösta.
5. marknaden litar inte på putin. det är ganska tydligt i dagsläget med kapitalflykt, inflation och nedgång en djup och förlängd recession. (the guardian igår, referenser till bloomberg med).
ok, tillbaka till kolgruvan och eftermiddagspasset... ha det bra!