2014-08-29, 22:02
Medlem
EcstasyRisings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfhappend
kurslitteratur
pennor
block

Hur pass viktigt är det att ha kurslitteraturen den första veckan? Har endast pluggat på amerikanskt college, så har ju inte en aning om hur man gör i Sverige..
Citera
2014-08-30, 08:59
Medlem
Blev antagen igår, tänkte kolla med er så jag inte har missat något.
Beställt kurslitteraturen jag kunde hitta i fysiskt format, det andra var online. Sökt CSN, betalt medlemsskap i studentkåren, ställt mig i bostadskö, skapat ORU-konto, laddat ner mitt schema, köpt lite prylar som pennor och sånt, block har jag. Det var nog det. På måndag ska jag fixa akutboende. Samt köpa busskort för Örebro och pendlarkort till mitt tåg.

Tror ni jag har det mesta? Något man ska tänka på? Såg att introduktionen började igår redan, men man hamnar väl inte utanför om man ansluter from måndag?

Många frågor...
Citera
2014-08-30, 12:45
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyRising
Hur pass viktigt är det att ha kurslitteraturen den första veckan? Har endast pluggat på amerikanskt college, så har ju inte en aning om hur man gör i Sverige..
Beror på schemat. Standarden att vare föreläsning omfattar några kapitel i en bok men även om man inte läst boken så hänger man med fint på föreläsningen. Väldigt vanligt att man slarvar med kurslitteraturen. Dock så beror det på vilket program man läser och hur schemat ser ut. Har man exempelvis en massa övningar som finns i böckerna eller ett viktigt seminarium som utgår helt från kurslitteraturen så kan det bli jävligt svettigt. Så beror helt på vad du läser och hur schemat ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av dropitbitch
Blev antagen igår, tänkte kolla med er så jag inte har missat något.
Beställt kurslitteraturen jag kunde hitta i fysiskt format, det andra var online. Sökt CSN, betalt medlemsskap i studentkåren, ställt mig i bostadskö, skapat ORU-konto, laddat ner mitt schema, köpt lite prylar som pennor och sånt, block har jag. Det var nog det. På måndag ska jag fixa akutboende. Samt köpa busskort för Örebro och pendlarkort till mitt tåg.

Tror ni jag har det mesta? Något man ska tänka på? Såg att introduktionen började igår redan, men man hamnar väl inte utanför om man ansluter from måndag?

Många frågor...
Låter fint. Sök vilken sektion du tillhör och gå med i deras introduktionsgrupp på facebook också
http://www.orebrostudentkar.se/karsektioner/
Senast redigerad av LuktSuddiGum 2014-08-30 kl. 12:48.
Citera
2014-08-30, 18:46
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
Går det att köpa kurslitteratur på universitetet? (Juridik)
Finns ingen riktig bokhandel. Finns kanske begagnade på campusbokhandeln om du har tur och är snabb. Det finns många "Köp och sälj" grupper på Facebook och Blocket (Akta så du inte blir lurad på Blocket). Kolla anslagstavlorna på universitetet där studenter säljer alla böcker till en hel termin i klump. Annars är det Adlibris eller Bokus som gäller, leveranstid någon vecka. Man kan ragga böcker under nollningen också.
Citera
2014-08-31, 23:00
Medlem
CEBZs avatar
Helloo
Fick reda på i torsdags att jag blivit antagen till skolan. Står med andra ord utan bostad. Kansliet till akutboendet har öppet 10-13, men välkomstdagen imorn är ju smockad, hur ska man hinna dit??
Citera
2014-08-31, 23:02
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Helloo
Fick reda på i torsdags att jag blivit antagen till skolan. Står med andra ord utan bostad. Kansliet till akutboendet har öppet 10-13, men välkomstdagen imorn är ju smockad, hur ska man hinna dit??
Man behöver inte gå på välkomstdagen. Prioritera bostad först och främst
Citera
2014-08-31, 23:09
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Man behöver inte gå på välkomstdagen. Prioritera bostad först och främst
Alright
Citera
2014-11-18, 19:48
Medlem
r4ll3s avatar
Nåt som fick mig att rycka på ögonbrynen lite grann var när jag bläddrade igenom Örebro Universitets utbildningskatalog och jag märkte att fördelningen av högskoleprovs- och betygskvoten var ganska godtyckligt satt, beroende på utbildning.

B/P är ju betyg/HP och den kunde vara allt ifrån 67/33% till 40/60%. Psykologprogrammet tog exempelvis in 60% genom högskoleprov, vilket jag tycker verkar vara väldigt ovanligt högt att man tar in så många via högskoleprov?

Vad är anledningen? Är det för att göra en jämnare könsfördelning?
Senast redigerad av r4ll3 2014-11-18 kl. 19:54.
Citera
2014-11-18, 20:31
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Nåt som fick mig att rycka på ögonbrynen lite grann var när jag bläddrade igenom Örebro Universitets utbildningskatalog och jag märkte att fördelningen av högskoleprovs- och betygskvoten var ganska godtyckligt satt, beroende på utbildning.

B/P är ju betyg/HP och den kunde vara allt ifrån 67/33% till 40/60%. Psykologprogrammet tog exempelvis in 60% genom högskoleprov, vilket jag tycker verkar vara väldigt ovanligt högt att man tar in så många via högskoleprov?

Vad är anledningen? Är det för att göra en jämnare könsfördelning?
Tror det mycket väl kan röra sig om könskvotering, män får generellt bättre HP resultat och kvinnor får generellt bättre gymnasiebetyg.
Citera
2014-12-11, 17:21
Medlem
Tja!

Vilka områden rekommenderas att skaffa studentlägenhet i? Studentgatan, tybble eller Grankottevägen?

Vilka för och nackdelar finns med dessa områden? Hur är standarden rent generellt?
Citera
2014-12-11, 19:18
Medlem
soBres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Tja!

Vilka områden rekommenderas att skaffa studentlägenhet i? Studentgatan, tybble eller Grankottevägen?

Vilka för och nackdelar finns med dessa områden? Hur är standarden rent generellt?
Skulle ge dig rådet att inte bo i Brickebacken, finns väl bara skit att säga om det området.
Citera
2014-12-12, 10:56
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Tja!

Rent generellt så har Tybble fräschast standard på lägenheterna/rummen. Dock renoveras det mycket på grankotten just nu.

Tybble ligger f.ö närmast stan samt vettiga mataffärer (och närmare universitetet än grankotten). Om du känner att du vill bo i korridor så är Tybble att föredra framför grankotten samt Studentgatan om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in