Citat:
Ursprungligen postat av
JoeDevola
Fyran har Byline gissat sammetssopp på. Hattarna ligger i torken nu. Jag har googlat och kan inte avgöra. Men jag är rätt säker på att en av er har rätt. Jag hoppas på rödbruna stensoppen.
En svampbok äger jag inte, men jag har kollat mkt på nätet idag. Tack för att du hjälper mig.
Det är definitivt ingen sammetssopp. Färgen på hatten stämmer inte alls överens mellan de två. Inte fotens utseende heller.
För övrigt kan jag inte nog påpeka vikten av att du
inte förlitar dig på några flashbackare, utan att
du själv noga studerar via böcker eller nätet. Svampguiden.se är jättebra, där kan man också ställa frågor och få svar från andra svampentusiaster.
Bilderna du lägger upp är egentligen för få för att man säkert ska kunna avgöra vad det är för svamp. T ex svamp 9, som Byline säger är en karljohan. Det tror inte jag på. Snarare är det en gallsopp. Hatten är alldeles för ljusgul för att vara karljohan. Det behövs alltså fler bilder på en och samma svamp, på hatt, undersida, fot, o s v.
Nu får du
lova att du köper en bra svampbok! Jag rekommenderar en av Pelle Holmbergs. Och som sagt, nätet är mycket användbart, om du googlar ett svampnamn, kommer det upp massor av bilder och textinformation
Var rädd om dig där ute i svampskogen - och vad du gör, rata varenda svamp du inte känner igen!