2014-08-31, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Om du pratar om vad jag tror att du pratar om så har även du fel.

TS, det säger väl sig självt att ingen kommer lämna ut information om hur man upptäcker att medlemmar bryter mot 1.07 hur mycket du än kräver det. Det skulle ju enbart tjäna till att försvåra arbetet för moderatorerna. Var du lugn för att allt går riktigt till och att medlemmar inte blir avstängda utan att det är befogat, precis som du själv hade brutit mot reglerna och så åkte på en avstängning.

Topic är klar och tydlig. Jag är INTRESSERAD av att veta hur de bär sig åt men jag har endast KRÄVT att få reda på vad de ser - och det har jag fått svar på nu.
2014-08-31, 21:48
Medlem
Jag är moderator på ett ganska stort spelforum(Facepunch) och kan intyga att man ser IP-addressen under varje användares namn. Givetsvis beror det på vad för mjukvara Flashback använder, men det är oftast rätt vanligt att moderatorer kan se det, speciellt om moderatorn har möjligheten att stänga av en användare.

IPt sparas i en databas som gör det möjligt för oss att kolla om en användare har flera konton kopplade till IP-addressen och så vidare. Det används främst för att hålla spammare och trolls ute.

Men givetsvis kan man använda det för mindre bra ändamål.
2014-08-31, 22:12
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnekeew
Topic är klar och tydlig. Jag är INTRESSERAD av att veta hur de bär sig åt men jag har endast KRÄVT att få reda på vad de ser - och det har jag fått svar på nu.
Förmodligen kan de se om två personer har samma IP, men inte vilket IP personen har. Jag har svårt att tro att någon sitter och kollar av hur likt alla forumets personer skriver för att hitta personer som undviker ban. Jag tror inte heller att något program gör detta. Det känns inte riktigt som att det är värt det.

Jag har oerhört svårt att tro att du skulle bli bannad om du använde Tor Browser hela tiden, då alla kakor raderas varje gång du stänger webbläsaren då samt du får nytt IP varje gång. Jag kör ALLTID Tor Browser, vilket innebär att jag förmodligen delar IP med ett flertal användare på forumet. Du kan ju alltid testa.
Blir du bannad med Tor, ja då sitter Admin personligen i källaren och läser igenom alla inlägg dagligen, och dokumenterar varje litet stavfel du gör.
2014-08-31, 22:19
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Tar väll max en lunchrast att skriva ett script som söker efter avstängda kontons senaste använda IP och jämföra dessa med konton som försöker logga in.
Får scripet en träff så räcker det att t.ex flagga användaren för vidare åtgärd utan att någon över huvud taget kollat ditt IP.
2014-08-31, 23:22
Medlem
Rensa cookies i webbläsaren så funkar det prima
2014-08-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dnekeew
Och min fråga:

SÅHÄR LIGGER DET TILL:

Dom bannar inte folk från att ansluta till fb med vissa ip:n.

Däremot, om ett konto bannas så kollar dom (någon med sån behörighet) upp hur många konton som använts från just den ip-adressen, och bannar alla de.

Men skulle du, efter att dina konton blivit bannade, göra ett nytt konto från samma ip så skulle det nog slinka igenom, då det inte är ip-adressen som blivit bannad utan dom har endast använt den för att kolla upp vilka mer konton du har.
Senast redigerad av Haschpundaren 2014-09-01 kl. 00:00.
2014-08-31, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Jag sade bara att de tekniskt kan det. Nu säger soulreaper att mods inte kan se ip-adresser så då kan vi lägga ner det. Men om du någonsin har hostat en hemsida så kan du se alla ip-adresser som gör anrop till servern. Om du loggar detta är upp till dig och inställningen för servern.

Givetvis beror det på hur forumet är kodat. De kan mycket väl vara så att inga moderatorer kan se IP, de som däremot kan se IP är admin och eventuella kodare etc. med tillgång till serverarna.

Att sedan skapa ett verktyg där till exempel mods kan jämföra IP:n med användare är inte speciellt svårt. Istället för att få en lista med diverse IP kanske de helt enkelt ser ett X antal användarnamn med texten "Samma IP" eller dylikt om de klickar in på en profil.

När man läser igenom sådana här trådar undrar man om folk är tappade.
Senast redigerad av LeavingLasVegas 2014-09-01 kl. 00:00.
2014-09-01, 01:02
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Jag menade skol-/jobbdator.

Jag också. Så jag borde väl skrivit "byter uppkoppling!" snarare.
2014-09-01, 01:23
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swebonny
Jag är moderator på ett ganska stort spelforum(Facepunch) och kan intyga att man ser IP-addressen under varje användares namn. Givetsvis beror det på vad för mjukvara Flashback använder, men det är oftast rätt vanligt att moderatorer kan se det, speciellt om moderatorn har möjligheten att stänga av en användare.

IPt sparas i en databas som gör det möjligt för oss att kolla om en användare har flera konton kopplade till IP-addressen och så vidare. Det används främst för att hålla spammare och trolls ute.

Åter igen så är det en massa gissningar ifrån folk som inte har någon insikt ut hur det hela fungerar här på FB. Att utgå ifrån hur det fungerar på andra sidor som inte kör samma mjukvara är till stora delar helt meningslöst.

Vi har vid flertalet tillfällen redan berättat att moderatorerna inte ser några ip nummer och det har inte ändrats.
2014-09-01, 01:30
Medlem
Jag vet självklart inte HUR de kollar upp detta, men ett sätt som man kan göra rätt goda länkningar mellan konton utan att spara någon vital information är hashade IP-nummer. På så sätt kan de jämföra två st kontons hashade IP-nummer utan att faktiskt ha tillgång till IP-nummerna.. Nu avslöjade dock en moderator att man använder ett såpass primitivt sätt att en användare skulle kunna kringgå det om han visste om hur det fungerade, så detta är inte ett av sätten.
Hashning skulle iaf fungera på samma sätt som när man hashar lösenord och sedan jämför. Det hade alltså varit högst möjligt att göra IP-ban utan att veta om IP:n på detta sätt, även att länka ihop IP:n hade varit högst enkelt.
2014-09-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSmurf
Nu avslöjade dock en moderator att man använder ett såpass primitivt sätt att en användare skulle kunna kringgå det om han visste om hur det fungerade, så detta är inte ett av sätten.
Hashning skulle iaf fungera på samma sätt som när man hashar lösenord och sedan jämför. Det hade alltså varit högst möjligt att göra IP-ban utan att veta om IP:n på detta sätt, även att länka ihop IP:n hade varit högst enkelt.

Samma lösenord...
2014-09-01, 03:13
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swebonny

Jag har varit moderator även på ett annat forum och ja där kunde även jag se ip-adresser under varje användarnamn. Nu är det dock som så att den version av vBulletin som Flashback använder är unik. Våra tekniker har massakrerat koden och stilen så pass mycket att väldigt många vanliga funktioner inte finns tillgängliga och vi har en massa funktioner som inte är standard i mjukvaran. Som jag skrivit innan har jag inte sett tillstymmelsen av ett ip-nr, e-mail adress eller lösenord sedan det att jag registrerade mig på forumet 2007.
Man är bara så anonym man själv väljer att vara och det är inte eventuella ip-nr jag skulle oroa mig för om jag ville vara anonym utan det är vad jag själv väljer att skriva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in