2014-08-31, 18:16
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Det är väl klart att det aldrig går att stoppa folk som byter dator? Hur skulle det gå till? Eller missuppfattar jag dig?

Förtydligande: Byter dator och startar nytt konto.

Att byta dator ändrar inte din ip-adress. För att förtydliga: Om flashback hade använt sig av ip-ban så hade inte datorbyte hjälpt.

Att man kan logga in vid datorbyte har att göra med vad jag skrev tidigare i tråden.
2014-08-31, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahSvensson
Att byta dator ändrar inte din ip-adress. För att förtydliga: Om flashback hade använt sig av ip-ban så hade inte datorbyte hjälpt.

Att man kan logga in vid datorbyte har att göra med vad jag skrev tidigare i tråden.

Jag menade skol-/jobbdator.
2014-08-31, 18:32
Medlem
ProfessorGurkas avatar
Buslätt att spåra en dator utan att använda sig av ip,mail,cookies osv...är ingen som skrivit det rätta. Man spårar bla kriminella och okunniga hackers med hjälp av samma sätt. Men det finns sätt att gå runt som dom kunniga vet om :P
Har haft detta i min jobbbeskrivning en gång i tiden :P
2014-08-31, 18:41
Medlem
Förmodligen är det så att varje gång du loggar in så gör forumet en hash nyckel utav din IP adress.
(På så sätt sparas inte din IP, men moderatorerna/Admin kan fortfarande se "vem du är".)
Så nästa gång loggar du in på ett annat konto så blir det.. = samma IP = samma hash = samma person.

Just vad moderatorn ser kommer vi ju inte veta, men förmodligen ser dom bara vilka personer som har samma hash, sedan kollar dom igenom trådar, posts osv för att få reda på om det faktiskt är samma person. (Du kan ju ha anv. samma IP som någon annan).

Låter rimligt enligt mig iallafall..
2014-08-31, 19:09
Medlem
jugbandbluess avatar
kudos till soulreaper för informativa och respektfulla svar, utan de onödiga otrevligheter som vissa andra (f.d.) moderatorer brukade slänga omkring sig.

inte för att jag själv sympatiserar med extremhögern/SVP men jag har stor förståelse för fb-användares bryderier kring dessa frågor. inte minst mot bakgrund av researchgruppens metoder (att få tillgång till ett ev register över fb-användares mail eller ip är förmodligen deras våta dröm)
2014-08-31, 19:12
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadiihelvete
Förmodligen är det så att varje gång du loggar in så gör forumet en hash nyckel utav din IP adress.
(På så sätt sparas inte din IP, men moderatorerna/Admin kan fortfarande se "vem du är".)
Så nästa gång loggar du in på ett annat konto så blir det.. = samma IP = samma hash = samma person.

* Sen skriver alla användare på olika vis. Man har olika vis att bygga meningar och använda sitt ordförråd.
* Jag till exempel hänger inte i vissa forumdelar här på Flasback. Blir jag avstängd och kommer tillbaka och börjar skriva i till exempel Godis, frukt och snacks då är det ganska uppenbart att det är Mittpunkt. Inte uppenbart men de har mig på spåren.
2014-08-31, 19:26
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorGurka
Buslätt att spåra en dator utan att använda sig av ip,mail,cookies osv...är ingen som skrivit det rätta. Man spårar bla kriminella och okunniga hackers med hjälp av samma sätt. Men det finns sätt att gå runt som dom kunniga vet om :P
Har haft detta i min jobbbeskrivning en gång i tiden :P

Om du pratar om vad jag tror att du pratar om så har även du fel.

TS, det säger väl sig självt att ingen kommer lämna ut information om hur man upptäcker att medlemmar bryter mot 1.07 hur mycket du än kräver det. Det skulle ju enbart tjäna till att försvåra arbetet för moderatorerna. Var du lugn för att allt går riktigt till och att medlemmar inte blir avstängda utan att det är befogat, precis som du själv hade brutit mot reglerna och så åkte på en avstängning.
2014-08-31, 19:51
Medlem
Hur kan flashback garantera oss användare anonymitet? Tänk om flashback har en moderator som jobbar för exempelvis expo. Kan då denna moderator på något sätt missbruka sin position för att avslöja folks identitet?

Finns det flera nivåer på moderatorer?
Hur många administratorer finns det? Vilka personer är detta?
2014-08-31, 19:57
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Hur kan flashback garantera oss användare anonymitet? Tänk om flashback har en moderator som jobbar för exempelvis expo. Kan då denna moderator på något sätt missbruka sin position för att avslöja folks identitet?
Läs de tidigare inläggen i tråden. Vi kan inte se användares registrerade epost, IP eller något annat som skulle kunna undanröja en användares identitet.
2014-08-31, 20:02
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Om jag minns rätt så togs funktionen för moderatorer att se användares IP-nummer i samband med att någon moderator läckte uppgifter om LadyTiera till nuxvomica.
2014-08-31, 20:03
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj

Finns det flera nivåer på moderatorer?
Hur många administratorer finns det? Vilka personer är detta?
du tror inte detta hade läckt ut redan om det var fallet? det är ju knappast så att flashback är en bra sida där folk beter sig som människor. majoriteten är efterblivna människor med åsikter som hör hemma i en skräckhistoria. finns knappast något man kan tjäna på att bara sitta på info om man nu vill göra skada.

vill man verkligen veta hur de får reda på flera accs är det bara att googla, tveksam på att flashback sitter på en lösning som de är ensamma med att veta om
här har du svar på din fråga angående admins

https://www.flashback.org/moderatorer

edit; utöver detta finns det även tekniker som är kookamunga, ingen aning om det finns fler än honom, eller om det finns fler "ranker" högre än användare som inte finns med på den listan
Senast redigerad av pozie 2014-08-31 kl. 20:08.
2014-08-31, 21:02
Bannlyst
Flashback ligger i USA numer och således är varje bit tillgänglig för rätt person. Särskilt då smutsiga sidor analyseras av NSA.
FRA byter helt klart till sig allt för lite ryskt blandat godis. Sverige är synnerligen bra på signalspaning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in