2014-08-31, 01:42
Medlem
Citat:
Om jag hade en tiondel av den nyfikenheten som hon hade, även som en kvinna i hennes ålder, då skulle jag vara jäkligt glad, säger Marianne Gustavsson. Enligt Gustavsson har Birgitta Stenberg haft stor betydelse för många generationer av kvinnor och hon anser att Birgitta Stenberg är en viktig förebild för andra kvinnor, speciellt med tanke på hur lite plats äldre kvinnor tar i det offentliga rummet.

Det är egentligen märkligt att hon omtalas som en viktig förebild för kvinnor. Det borde hon vara för fler. Inte att man borde ha samma åsikter som hon eller välja att leva på samma sätt som hon men att våga välja utanför alla mallar. Så hon borde omtalas som en förebild för män också. Både yngre och äldre.

Varför är det så att man pratar om hennes som en förebild för kvinnor?

Är det så fortfarande alltså att en kvinna kan ses som förebild för andra kvinnor män inte för män. Varför är det så?

Varför omtalas inte en kvinna som Birgitta Stenberg som förebild för män?

Kan det vara så att det sätt BS levde på är så vanligt bland män men så ovanligt bland kvinnor att man tänker att män behöver inte fler förebilder? Och att hon därför ses som en förebild för kvinnor?

Jag förstår inte mekanismen här?

Sen finns det någon som liknar Birgitta Stenberg, i Sverige eller i världen?

Vad Birgitta Stenberg gjorde som ung gjorde många män. Men inte kvinnor. Hon valde ett annat liv och hon sökte reda på människor hon haft relationer med sextio år tidigare. Skrev en bok om detta.

Det var många män som reste ut i Europa för att leva och för att skriva böcker.

Birgitta Stenberg gjorde detta i en tid då könsrollerna vara snäva. Hon ville något annat. För kvinnor som känt sig insnävade i en könsroll har hon betytt oerhört mycket.

Nu finns hon inte kvar bland oss. Men hennes litteratur finns kvar för oss att ta del av.

Hon hade ett förhållande med kung Farouk av Egypten.

Här finns en uppräkning på hennes skapande. Bland annat manus till Raskenstam. http://sv.wikipedia.org/wiki/Birgitta_Stenberg

Citat:
Direkt efter andra världskriget lämnade författaren Birgitta Stenberg Sverige med en enkel biljett ut i Europa. Framtidsutsikterna för de flesta kvinnor i Sverige på den tiden var antingen ett liv som hemmafru eller som sekreterare. Men Birgitta Stenberg hade andra planer. Hon ville utsätta sig för livet för att sedan kunna skriva om det. Och sedan dess har hon levt livet på sina egna villkor – utanför normen.
http://www.svt.se/k-special/alla-vilda-en-film-om-birgitta-stenberg

Citat:
Birgitta Stenberg är en förebild av omätbar betydelse - i synnerhet för unga feminister. Hon tycks ha vågat och gjort det mesta: som mycket ung kastat sig ut i Europa, levt det vilda, bohemiska livet; i Paris, på Mallorca, överallt. Utforskat droger, sexualitet, kärlek.

Citat:
I Alla vilda söker Birgitta Stenberg upp vänner, älskare och älskarinnor hon inte träffat på över 60 år. Människor i olika delar av världen; konstnärer och bohemer som liksom hon bröt sig loss för att söka ett annat liv, bortom fängslande konventioner. Hon reser till Carmel, Paris, Rom och New York, platser som på olika sätt format henne.

Genom sina möten konfronteras hon med sina egna vägar i livet och vilka konsekvenser hennes val fått. Hur ett helt liv vid sidan om normen präglat en människa och vad det kostat.

Citat:
Levt som yrkesfiskare med sin man på ön Åstol i Bohuslän, sysslat med biodling, propagerat för att leva i trekant... Alltid i symbios med skrivandet. Den självbiografiska sviten, livsprojektet, gjorde henne ständigt redo, allt som hände skulle skrivas ner, kunde det bli fröet till en ny bok?

Citat:
Det är för den självbiografiska sviten hon främst kommer att bli ihågkommen. Men hon har även skrivit om sådant som biodling, öar, sorg och mat. Och för barn, i de omtyckta böckerna om Billy. Inget tycks ha varit henne främmande.
http://www.svd.se/kultur/birgitta-stenberg-gav-alltid-ett-annat-svar-an-andra_3847700.svd

En människa som kommer att inspirera andra människor långt framöver har gått bort.
Citera
2014-08-31, 01:46
Medlem
IHateThisPlanets avatar
för att hon har en fitta?
Citera
2014-08-31, 13:00
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Knappt hört talas om tanten.

Men detta?

Citat:
Hon hade ett förhållande med kung Farouk av Egypten.

Hora hon ut sig för kunglighet?
Citera
2014-08-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Knappt hört talas om tanten.

Men detta?

Hora hon ut sig för kunglighet?

Hennes valspråk var ungefär "Intet mänskigt är mig främmande" - förutom att skaffa barn väl. Ett leva med Farouk var troligen en intressant erfarenhet.
Citera
2014-08-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hennes valspråk var ungefär "Intet mänskigt är mig främmande" - förutom att skaffa barn väl. Ett leva med Farouk var troligen en intressant erfarenhet.

Har fått två svar här ovan som visar varför Birgitta inte kan vara en förebild för män. Hon har en fitta och hon horar ut sig om hon har ett förhållande med någon som råkar vara kung. Jag menar hon bodde också ihop med en fiskare men då ses det inte som horande tydligen.

En författande man som haft ett förhållande med en drottning hade knappast sagts icke kunna vara en förebild för kvinnor för att han har en kul och för att han horat ut sig med en drottning.

Citat:
Du har också pratat om ditt förhållande med kung Farouk av Egypten. Var träffades ni?

– På Capri. En väninna till mig kände en sångerska som hade ett hus där, och vi var där. Jag tyckte att det var tråkigt och hade en baddräkt under kläderna, så jag gick till bassängen och hoppade i. Men på kanten satt kung Farouk, och jag skyndade mig upp och bad om ursäkt ifall han hade tänkt hoppa i.

– Flera år senare möttes vi i Rom, han hade kontaktat någon på amerikanska ambassaden och sagt att han ville träffa mig. Så blev det, och vi var tillsammans en tid.

Vad minns du bäst från er relation?

– Hans vänlighet. Han var väldigt vänlig, men var förfärligt illa beskriven i pressen – på samma sätt som Anita Ekberg blev när hon lämnade Sverige. Det var rena spottkoppen, vilket sårade honom väldigt.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.453797-dokument-halla-dar-med-birgitta-stenberg-2010

Nedan om hennes arbete och utmärkelser.

Mikael och Poeten (roman) 1956
Vit av natten (roman) 1958
Chans (roman) 1961
Våldgästen (roman) 1963
De frånvända (roman) 1964
Rapport (roman) 1969
Skurkar (noveller) 1973
Klara Färdiga (barnbok) 1976
Farväl till havet (LL-bok) 1977
Klara Färdiga och prins Hektor (barnbok) 1977
Kärlek i Europa (självbiografisk roman) 1981
Raskenstam (roman) 1983 (spelfilmmanus 1983)
Apelsinmannen (självbiografisk roman) 1983
Glatta livet (noveller) 1984
Det skuddade stoftet (dikter) 1985
Bodil (LLbok) 1986
Emily och Eddy (barnbok) 1986
Spanska Trappan (självbiografisk roman) 1987
Falkboet (barnbok) 1987
Kaninmysteriet (barnbok) 1988
Tusenbröderna (roman) 1990, del 1 i trilogi
Mannen i havet (dikter) 1991
Detta med Doris (roman) 1991, del 2 i trilogi
Arabesk (roman) 1994, del 3 i trilogi
Pagodernas drottning (dikter) 1996
Mina öar (essäer) 1997
Äntligen av med liket (kriminalberättelse) 1998
De 7 dödssynderna (kokbok) 2001
Alla Vilda (självbiografisk roman) 2004
Allt möjligt om bin 2005
Åtrå och strid (teater, essäer) 2005
Fritt förfall 2006 (första utgivning av refuserad debutroman från 1952), Normal förlag 91-85505-16-1
Erotiska noveller 2008 (noveller)
Eldar och is (självbiografisk roman) 2010
Syster Linda (novell) 2013, Brevnoveller 978-91-87257-06-3
Barnböckerna om Billy tillsammans med Mati Lepp

Visselpipan 1989
Billy på landet 1991
Billy på nya äventyr 1994
Billy och monstret 1994
Billy och den konstiga dagen 1995
Billy och den nya flickan 1996
Billy i skolan 1998
Billy och mormor 1999
Billy och grisarna 2001
Billy och Lotta på rymmen 2001
Billy får besök 2003
Billy och grodan 2004
Billy och grodan 2005
Billy blir arg 2006
Billy och den mystiska katten 2007
Billy och bollen 2009

Filmmanus och scenarios, radioteater

Chans, biograffilm 1962
Katarina, TV-teater 197?
Förövarna, radioteater 196?
En flicka och 75 000 systrar, radiomusical 197?
Klara Färdiga, TV-teater 197?
1978 – Bevisbördan (TV-serie)
Dvärgens ögon, radioteater 198?
Raskenstam, biograffilm 1983
Garderoben, TV-teater 197?
Lösa förbindelser, Sveriges första TV-såpa, 1 av 5 dramatiker, 1998
Apelsinmannen, grundscenariot, TV-serie, 1990
Leken, TV-teater, 1994
Margareta *- drottning av Bohuslän, scenteater 2009
Översättningar[redigera
Robert Shaplen: Kreuger - geni och svindlare (Kreuger - genius and swindler) (översatt tillsammans med Karl Otto Zamore, Tiden, 1961)
A. J. Cronin: Operationen (Kaleidoscope in "K") (Tiden, 1961)
Gérard Lauzier: Sånt är livet: satir för fullvuxna. 4 (Carlsen/if, 1987)
Kurt Vonnegut: Det mekaniska pianot (Player piano) (översatt tillsammans med Håkan Lagergren, Norstedt, 1998)

Priser och utmärkelser

Aniara-priset 1999
Piratenpriset 1999
Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris 2005
Bokcirklars stora läsarpris 2008 för boken Erotiska noveller
Senast redigerad av mollydexter 2014-08-31 kl. 14:14.
Citera
2014-08-31, 14:26
Medlem
Detta förklarar varför BS ansågs betydande för kvinnor tidigare. Och är fortfarande. Men frågan är varför man skriver i alla artiklar att hon är/var en förebild för kvinnor. Varför inte för män som sagt?

Citat:
Hennes debutbok från 50-talet heter Fritt förfall och handlar om lesbisk kärlek. Det var inte accepterat att skriva om sådant på den tiden.
– Kvinnor hade inte rätt att vara kåta. Världen såg mycket annorlunda ut. Vi kunde knappt få jobb inom många yrkesområden.

Citat:
Birgitta ville pröva allt som var förbjudet och testade droger tillsammans med poetkompisen Paul Andersson. De uppfann ordet knark som hon använde i en bok om drogberoende. Så nog har Birgitta Stenberg gjort avtryck i svenska språket.

Citat:
Ett fantastiskt mottagande. Så roligt att unga är så intresserade, säger den nu 80-åriga Birgitta Stenberg.
Själv har hon nu varit ensam i många år. Hennes man gick plötsligt bort i en hjärtinfarkt 1991.
Det är det hemskaste som har hänt mig, säger författaren som skrivit om så mycket, som många tycker det varit värt att uppröras över.
Citera
2014-08-31, 14:58
Medlem
pannsexuells avatar
Tja, för att hon är kvinna mestadels. Men du har väl rätt i att män borde kunna vara förebilder för kvinnor och vice versa. Det finns dock olika möjligheter för män och kvinnor att leva likadana liv... både kulturellt och biologiskt.

Många av de sakerna hon gjorde var anmärkningsvärda på grund av restriktionerna som fanns gentemot kvinnor på den tiden. De är fortfarande anmärkningsvärda, men har inte samma historiska relevans för män. Lite som att Rosa Parks eller Martin Luther King inte är några förebilder för vita. Inspirationer möjligtvis, men knappast förebilder. Det finns ju inget att efterlikna dem i.

Kände inte till henne innan detta, men det var trevligt att läsa om henne.
Citera
2014-08-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannsexuell
Tja, för att hon är kvinna mestadels. Men du har väl rätt i att män borde kunna vara förebilder för kvinnor och vice versa. Det finns dock olika möjligheter för män och kvinnor att leva likadana liv... både kulturellt och biologiskt.

Många av de sakerna hon gjorde var anmärkningsvärda på grund av restriktionerna som fanns gentemot kvinnor på den tiden. De är fortfarande anmärkningsvärda, men har inte samma historiska relevans för män. Lite som att Rosa Parks eller Martin Luther King inte är några förebilder för vita. Inspirationer möjligtvis, men knappast förebilder. Det finns ju inget att efterlikna dem i.

Kände inte till henne innan detta, men det var trevligt att läsa om henne.

Ja hon gjorde verkligen anmärkningsvärda saker som ung. Hon var bara tonåring när hon reste ut i Europa.

Män kanske har så många förebilder vad gäller att författa sitt liv och leva på annorlunda sätt än det gängse så de kanske inte behöver Birgitta Stenberg.

Men samtidigt är det ju lite skumt att en så stor författare på något sätt bara ska angå män. Man tycker att hon borde vara väldigt intressant även för män. Och en förebild för att leva annorlunda än det gängse sättet.
Citera
2014-08-31, 15:46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Antagligen finns det massor med män som redan fyller den förebildsrollen, medans det är skralare med kvinnor?

Citat:
Har fått två svar här ovan som visar varför Birgitta inte kan vara en förebild för män. Hon har en fitta och hon horar ut sig om hon har ett förhållande med någon som råkar vara kung. Jag menar hon bodde också ihop med en fiskare men då ses det inte som horande tydligen.

Nåja hora ut sig var kanske att ta i, men är det verkligen förebildligt att dejta kungligheter? Borde ju placera henne i samma kategori som Camilla Henemark. En annan förebild för tjejer.
Citera
2014-08-31, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Antagligen finns det massor med män som redan fyller den förebildsrollen, medans det är skralare med kvinnor?

Nåja hora ut sig var kanske att ta i, men är det verkligen förebildligt att dejta kungligheter? Borde ju placera henne i samma kategori som Camilla Henemark. En annan förebild för tjejer.

Nej det är väl inte att vara en förebild att vare sig ha ihop det med en kung eller en fiskare. Det är bara fakta att det var så. Och det var säkerligen två helt skilda liv. Vilket kan vara intressant att reflektera över.

Du har nog rätt i det att den här typen av kvinna inte växer på träd. Att välja bort barn ses ju som mer okej om man är man och vill leva äventyrligt än om man är kvinna.

Men att media skriver att hon är en förebild för kvinnor visar ju på att vi egentligen i Sverige inte har samma syn på män och kvinnor.

Och egentligen borde Birgittas litteratur och liv och annat skapande intressera män. Just för att hon ses som en förebild för kvinnor. Kvinnor har lättare att engagera sig i författande män och deras liv och annat skapande. Så kvinnor får en bredare uppfattning om hur andra ser på världen. Tror inte män läser så mycket Märta Tikkanen heller men hennes make Henrik Tikkanen vet man nog mer om. Kerstin Thorvall läses inte heller av män. Och vad jag menar är inte att man (eller kvinna för den delen) måste anse att dessa är perfekta människor. Men att de ger en bild av kvinnors position i samhället är sant.

Att ha Birgitta Stenberg som förebild betyder inte att man måste ligga med en kunglighet eller knarka eller bli yrkesfiskare en period i sitt liv. Att ha henne som förebild är anser jag att hon var en människa som vågade göra det hon ville även om det bryter mot konvenans. Och det borde kunna appellera till män också.
Citera
2014-08-31, 16:20
Medlem
Knappt hört något om henne. Men hänger inte med i tänket att resa runt som fan, skriva böcker och knulla med kungligheter skulle vara något revolutionerade, "som män alltid gjort", vadå "män" alltid gjort. Många, i synnerhet kvinnor jämför så jävla märkligt, "män hade alltid gjort det". Nej män har inte alltid gjort det, människor som har haft möjligheten, fått chansen, haft pengar och haft ett stort kulturellt kapital har gjort det. Det var inga könsroller som hindra denna kvinna. Som sagt vet jag inte mycket om det men förstår inte varför hon skulle vara någon förebild för någon? Förebilder är inget man tvingar på människor och alla har olika mål och drömmar. För en kvinna som vill göra samma sak kanske hon kan vara en förebild vad vet jag.
Citera
2014-08-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Knappt hört något om henne. Men hänger inte med i tänket att resa runt som fan, skriva böcker och knulla med kungligheter skulle vara något revolutionerade, "som män alltid gjort", vadå "män" alltid gjort. Många, i synnerhet kvinnor jämför så jävla märkligt, "män hade alltid gjort det". Nej män har inte alltid gjort det, människor som har haft möjligheten, fått chansen, haft pengar och haft ett stort kulturellt kapital har gjort det. Det var inga könsroller som hindra denna kvinna. Som sagt vet jag inte mycket om det men förstår inte varför hon skulle vara någon förebild för någon? Förebilder är inget man tvingar på människor och alla har olika mål och drömmar. För en kvinna som vill göra samma sak kanske hon kan vara en förebild vad vet jag.

.

Birgitta Stenberg gjorde ett val att inte leva på ett sånt sätt som förväntades av en kvinna på den tiden.

Hon valde också att skriva om erotik. På en tid då kvinnlig sexualitet verkligen var något man inte talade högt om.

Att bryta konvenans är något som både kvinnor och män kan se upp till. Och jag kan inte se att hon som konvenansbrytare enbart skulle vara en förebild för kvinnor. Det är rätt märkligt att det är så det står i media.

Folk blev naturligtvis förbaskade på henne för att hon bröt konvenansen om hur en kvinna skulle vara. Hon var rätt revolutionerande på sin tid. Och är fortfarande i viss mån. Att hon ett tag levde tillsammans med två andra personer i ett förhållande är fortfarande något som många ser som märkligt.

Att läsa hennes litteratur kan ge upphov till att man väljer att göra ett val som man vet andra ser som konstigt men att man väljer det ändå. Det är på det sättet hon är en förebild.

Att vara en förebild betyder inte att andra kopierar exakt hur man levt. Förebilden hon är är hon genom att välja något annat än det alla förväntar sig. Att leva sitt liv på sitt eget sätt. Det borde kunna appellera även till män. Så jag undrar varför media pratar om henne som en kvinnlig förebild när hon är en mänsklig förebild. Inte för alla men för både en del män och en del kvinnor.

Varför lämnas män ute när man pratar om Birgitta Stenberg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in