2014-08-30, 19:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Eftersom jag är väl medveten om att jag aldrig mer kan dricka alkohol, oavsett mängd eller tillfälle så kommer jag avböjja alla förfrågningar om man ska ta en bärs eller liknande. Jag vet hur det känns att vara full redan, det är ett numera ett avslutat kapitell.

Vill ha rutin och därför vill jag INTE läsa på distans utan på Campus där man kan sitta och plugga utan att bli distraherad av barnprogram i bakrunden då min lägenhet är väldigt liten så kommer det bli svårt att plugga i den miljön.

Sen är det lättare att motivera sig när man träffa andra som läser samma sak, samt fysiska föreläsningar även om mycket finns att hitta som är inspelat och mycket på youtube (som jag utnyttjar friskt) som håller riktigt hög nivå.

Ibland måste man krocka några gånger för inse att man inte ska ha med alkohol att göra.
Det som hände var ett rejällt uppvaknande.
Du kan läsa på distans och ändå sitta på biblioteket.
2014-08-30, 20:24
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Jag har nog klantat mig lite. Räknade att jag 2013 fick ca 30k för mkt från csn. Jag tjänade för mkt helt enkelt. Klarade dock studierna som jag skullemen det har ju noll betydelse.

Antar att de inom kort kommer upptäcka detta. Kan betala tillbaka och kommer göra detta men det är ju för sent. Antar att jag blir polisanmäld, verkar ju som det mesta läggs ner efter det men hur troligt är ddet att det leder till åtal? Och isåfall en fällande dom?
2014-08-31, 02:58
Medlem
Signaturums avatar
Kommer att göra en liten fuling nu under hösten, nämligen kommit in på en skitkurs och tackat ja enbart för att få hem en studentlegitimation. Tänker sedan hoppa av när jag fått hem denna och det enda problemet jag har med detta är att jag vill slippa problem med CSN i framtiden.
Har inte sökt bidrag eller lån för terminen men kan jag på något vis ändå påverkas av detta?
2014-08-31, 07:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
om man pluggar på UNI utan att ta något bidrag, å får 0 poäng sammanlagt i slutet.
sedan söker man en annan termin till csn, tar csn in fakta från skolor även fast eleverna inte har sökt något CSN för det tidigare?

alltså att dom nekar för dom är rädda att eleven inte presterat tidigare, men ej sökt pengar då men gör det nu så vill dom ej ge bidrag för det?
Har du aldrig tidigare sökt csn så kommer de inte göra någon prövning av dina studieresultat. Har du sökt CSN tidigare så kommer de enbart kolla om du uppfyllde kvoten av tagna poäng du behöver för att få mer studiemedel. Så du behöver inte oroa dig alls.
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Jag har nog klantat mig lite. Räknade att jag 2013 fick ca 30k för mkt från csn. Jag tjänade för mkt helt enkelt. Klarade dock studierna som jag skullemen det har ju noll betydelse.

Antar att de inom kort kommer upptäcka detta. Kan betala tillbaka och kommer göra detta men det är ju för sent. Antar att jag blir polisanmäld, verkar ju som det mesta läggs ner efter det men hur troligt är ddet att det leder till åtal? Och isåfall en fällande dom?
Om du pratar med CSN så kommer processen gå smidigare. Och beroende på hur mycket du tjänat över gränsen, och när du tjänade så mycket, osv... Men åtalsbedömningen gör åklagaren och fällande dom gör domstolen. Däremot kan jag säga att det är väldigt ovanligt, och jag känner inte till ett enda fall där det gått upp till domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Kommer att göra en liten fuling nu under hösten, nämligen kommit in på en skitkurs och tackat ja enbart för att få hem en studentlegitimation. Tänker sedan hoppa av när jag fått hem denna och det enda problemet jag har med detta är att jag vill slippa problem med CSN i framtiden.
Har inte sökt bidrag eller lån för terminen men kan jag på något vis ändå påverkas av detta?
Du kommer inte få problem med CSN om du inte söker något studiemedel.
2014-08-31, 10:01
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Om du pratar med CSN så kommer processen gå smidigare. Och beroende på hur mycket du tjänat över gränsen, och när du tjänade så mycket, osv... Men åtalsbedömningen gör åklagaren och fällande dom gör domstolen. Däremot kan jag säga att det är väldigt ovanligt, och jag känner inte till ett enda fall där det gått upp till domstol.
.

Ska givetvis ta en dialog med csn och samarbeta. Tjänade ca 30k för mkt per termin kanske alltså totalt 60k över hela det året (2013)? Vet att det totalt utbetalades runt 30-35k för mkt.

Så om jag samarbetar, går på förhör, betalar tillbaka osv så bör jag klara mig såpass att det iaf läggs ner/inte går till domstol? Polisanmälan lär jag inte klara mig från men helst slippa en dom, har säkerhetsklassning på jobbet så skulle bli obekvämt med en dom. Japp borde tänkt på det innan, jag vet.
2014-08-31, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag krökade bort en termin vilket ledde till 5 poäng för lite för att få CSN. Jag författade ett snyftbrev som gick ut på att jag precis kommit ut som homosexuell o mina vänner övergivit mig, vilket gjorde mig kroniskt deprimerad vilket gick ut över mina studier. Tanken var att sätta de i en situation där de "måste" bifalla min ansökan eller så är de diskriminerande. Min flickvän hjälpte mig skriva brevet

Hur som helst, det funkade, jag fick CSN.

Låter iofs som du har större problem än CSN i nuläget.
Var det sanningen eller en bluff?
2014-08-31, 11:09
Medlem
Revoles avatar
Säg att man tar bidragsdelen i 240 veckor, brinner lånedelen då också inne eller har man kvar 240 veckors lån att ta ut om man skulle studera igen?
2014-08-31, 11:20
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Ska givetvis ta en dialog med csn och samarbeta. Tjänade ca 30k för mkt per termin kanske alltså totalt 60k över hela det året (2013)? Vet att det totalt utbetalades runt 30-35k för mkt.

Så om jag samarbetar, går på förhör, betalar tillbaka osv så bör jag klara mig såpass att det iaf läggs ner/inte går till domstol? Polisanmälan lär jag inte klara mig från men helst slippa en dom, har säkerhetsklassning på jobbet så skulle bli obekvämt med en dom. Japp borde tänkt på det innan, jag vet.
Anmälan kommer komma, för det måste det göra så fort det blir tal om felaktiga utbetalningar på grund av information / brist på information från dig (i princip). Men om detta leder till något, osannolikt om du spelar med öppna kort och är schysst. Pluspoäng om du kontaktar csn själv. Men fällande domar... Inte hört något om det faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Säg att man tar bidragsdelen i 240 veckor, brinner lånedelen då också inne eller har man kvar 240 veckors lån att ta ut om man skulle studera igen?
Det brinner inne. Veckorna du har är med studiemedel, som består av bidragsdel och lånedel.
2014-08-31, 11:32
Medlem
Computerzs avatar
Tyvärr men idag är sådana uträkningar helt automatiserade och har man inte y-poäng för x-antal veckor så blir det blankt nej. Den "personliga" bedömningen är helt borta. Särskilda skäl går nästan aldrig igenom. Du får lösa det på annat sätt.
2014-08-31, 11:55
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Anmälan kommer komma, för det måste det göra så fort det blir tal om felaktiga utbetalningar på grund av information / brist på information från dig (i princip). Men om detta leder till något, osannolikt om du spelar med öppna kort och är schysst. Pluspoäng om du kontaktar csn själv. Men fällande domar... Inte hört något om det faktiskt.
.

Hoppas hoppas. Men jag sålde dessutom en bostadsrätt 2013. Vinsten var typ 15000 men ändå. Det räknas ju med som inkomst. Jag har googlat och hittade en del fällande domar, men mestadels på såna som fått studiemedel och sen skitit i att plugga. Borde ju vara för min fördel att jag kan visa att jag klarat alla poäng osv. Värsta fall får jag väl anlita värsta grymmaste försvarsadvokaten, hellre slänga massa pengar på det än få en villkorlig dom och bli av med jobbet
2014-08-31, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Tyvärr men idag är sådana uträkningar helt automatiserade och har man inte y-poäng för x-antal veckor så blir det blankt nej. Den "personliga" bedömningen är helt borta. Särskilda skäl går nästan aldrig igenom. Du får lösa det på annat sätt.

Varför nämner de då att man kan skriva om man anser man har skäl att de kan överväga sitt beslut då om de aldrig ändå aldrig accepterar?

Jag vet att det är en liten chans och jag räknar inte med det, men det vore rätt korkat att inte försöka eftersom man inte har något att förlora , dock ska jag ändra på texten.

Ändring, kan någon kolla efter stavfel? Jag har ingen stavningskontroll på Svenska.

Senast redigerad av MrHolst 2014-08-31 kl. 13:00.
2014-08-31, 12:56
Medlem
lakritcs avatar
Man kan skriva till dem, men sådana brev är helt lönlösa. Gick kanske hem förr men nu har man ändrat på det. Det som gäller nu är läkarintyg el. liknande.
Senast redigerad av lakritc 2014-08-31 kl. 13:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in