2014-08-30, 12:00
Avslutad
Förstår inte riktigt hur du resonerar.

Du började ju dricka efter att du missade kurser. Vad som skulle vara intressant för CSN vore om drickandet spårade ur samtidigt som du studerade och att det var därför du misslyckades. Att få dispens för detta vore osannolikt, men konstigare saker har hänt. Att få dispens för något du pysslat med under tiden du inte studerat faller på sin egen orimlighet.

Det enda ditt "snyftbrev" kan leda till är en djup suck hos någon stackars handläggare.

Du kanske också borde fundera på om universitetslivet verkligen är så lämpligt för dig i nuläget. Det är ju en miljö där det dricks ganska friskt. Ett arbete med fasta rutiner kanske vore bättre, samtidigt kan du läsa in dina missade poäng på distans.

Lycka till!
2014-08-30, 12:53
Medlem
bingkingxxls avatar
Som andra skrivit måste det styrkas av läkare/psykolog, Hamnade själv efter och hoppade av skolan för några år sedan, och när jag sedan började plugga igen skickade jag in intyg från psyk på diagnos och sedan flöt allt på.
2014-08-30, 12:56
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Snyftbrev funkar enbart när det är en halv eller hel poäng som skiljer. Annars måste man ha tunga läkarintyg för att de ska ens väga på beslutet, inte alltid det händer då för min del så avled en familjemedlem som sög ut all min motivation till att studera. CSN tyckte inte att det var en tillräcklig anledning, fick jonglera sms lån och sälja prylar tills jag hamnade i en stabil situation igen.

Saknade 1 poäng för ungefär 1 år sedan. Försökte med snyftbrev... Fick kuken

Det var bara att snällt vänta 2 månader utan pengarna innan poängen rullade in...
2014-08-30, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Jora det funkar fortfarande, hjälpte skriva ett brev åt min flickvän förraåret då hon skulle börja plugga, hon hade fallit in i en depression och saknade ca 15hp, och hon fick csn efter allt var klart.

Saken är att csn måste först och främst ha underlag för det du berättar, så läkarintyg eller psykologintyg för dina besvär är ett måste. Säg gärna till läkaren att du ska ha det just till csn. Dom behöver förklara varför det har påverkat dina studier (kan vara något så enkelt som att; Person A har lidit av alkohol problem som nedsätter studieförmågan blabla)

Sen är det ditt egna personligabrev; Du kan snyfta hur mycket du vill, jag skulle dock förmå dig att istället vara konkret och berätta vad som har hänt, och FRAMFÖR ALLT vad som gör att du kommer klara studierna denna gång. Har du tagit återgärder för att inte falla in i alkohol problem igen? Vilka då isåfall, kommer du fortsätta vidta dessa återgärder under studietiden? Sånt måste du berätta.

Hoppas det löser sig.

Ok om jag ger lite kritik på texten?

Tack, jag är medveten om att jag inte skriver så bra, men det var så det gick till utan att gå in på onödiga detaljer.

Du får gärna ändra och styckindela så det ser bättre ut.
2014-08-30, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Det här var en bra artikel med en massa tips:
http://karservice.se/student/studentinfo/karexpeditionen/studiemedel-csn/

Jag fick dispens från CSN när jag bytte utbildning från Personalvetarprogrammet till Dataingenjörsprogrammet. Då hade jag läst två år redan på mitt gamla program och hade missat åtminstone 50% av poängen sista terminen. Däremot var det här 2007, och jag ser att reglerna har skärpts efter det.
(Kan tillägga att jag hade en riktig tuff första termin på nya programmet efter att ha haft två väldigt slappa år med HR-utbildningar. Jag slet som ett djur för att hålla mig kvar men efter det så var jag ikapp mina studiekamrater och kunde plugga "normalt" igen.)

Hoppas att det går bra för dig TS och att du klarar att hålla dig undan flaskan framöver.

Tack , ska försöka följa modellen. Återkommer med nytt brev.
2014-08-30, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
Ett tips är att skita i snyftbrev och ta dina 9.5hp istället. Det finns inget som säger att dina poäng måste komma från din nuvarande utbildning. Jag hade problem med att få ihop mina poäng andra året på högskolan. Då signade jag upp mig på introduktionsmatte (www.math.se) och plockade 3hp på nån kväll. Kan du din gymnasiematte så går det jävligt fort. Dom har även fysikkurser och annat smått och gott.

Efter avslutad kurs kan man maila dom och be dom snällt att rapportera in dina resultat innan det görs "per automatik", så får man sina hp några veckor tidigare.
Jo, hjälper inte brevet (räknar med max 20 % chans att de inte ska kasta skiten direkt i papperskorgen) så kommer jag leva snålt och ta dessa poäng. Får sälja lite skit som PS3 och TV. Spelar ändå bara spel på facebook.

Drygt bara att man klarade e-tentorna så man måste vänta till december innan första tentan.
Sen ytterligare 1-2 veckor för att det ska reggas i Ladok.
2014-08-30, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brainpool
Förstår inte riktigt hur du resonerar.

Du började ju dricka efter att du missade kurser. Vad som skulle vara intressant för CSN vore om drickandet spårade ur samtidigt som du studerade och att det var därför du misslyckades. Att få dispens för detta vore osannolikt, men konstigare saker har hänt. Att få dispens för något du pysslat med under tiden du inte studerat faller på sin egen orimlighet.

Det enda ditt "snyftbrev" kan leda till är en djup suck hos någon stackars handläggare.

Du kanske också borde fundera på om universitetslivet verkligen är så lämpligt för dig i nuläget. Det är ju en miljö där det dricks ganska friskt. Ett arbete med fasta rutiner kanske vore bättre, samtidigt kan du läsa in dina missade poäng på distans.

Lycka till!

Eftersom jag är väl medveten om att jag aldrig mer kan dricka alkohol, oavsett mängd eller tillfälle så kommer jag avböjja alla förfrågningar om man ska ta en bärs eller liknande. Jag vet hur det känns att vara full redan, det är ett numera ett avslutat kapitell.

Vill ha rutin och därför vill jag INTE läsa på distans utan på Campus där man kan sitta och plugga utan att bli distraherad av barnprogram i bakrunden då min lägenhet är väldigt liten så kommer det bli svårt att plugga i den miljön.

Sen är det lättare att motivera sig när man träffa andra som läser samma sak, samt fysiska föreläsningar även om mycket finns att hitta som är inspelat och mycket på youtube (som jag utnyttjar friskt) som håller riktigt hög nivå.

Ibland måste man krocka några gånger för inse att man inte ska ha med alkohol att göra.
Det som hände var ett rejällt uppvaknande.
2014-08-30, 16:01
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Jo, hjälper inte brevet (räknar med max 20 % chans att de inte ska kasta skiten direkt i papperskorgen) så kommer jag leva snålt och ta dessa poäng. Får sälja lite skit som PS3 och TV. Spelar ändå bara spel på facebook.

Drygt bara att man klarade e-tentorna så man måste vänta till december innan första tentan.
Sen ytterligare 1-2 veckor för att det ska reggas i Ladok.

2010-reformen innebär att alla påståenden måste bevisas med intyg. Skaffa läkare eller psykolog ASAP.
2014-08-30, 18:25
Medlem
Räkna inte med ett skit från CSN. Vi lever i ett samhälle där dem pissar på dem svaga. Jag nekades också CSN pga att jag behöver läsa upp några poäng. När jag hoppade av min utbildning för två år sedan ringde jag upp CSN dagen efter och frågade om jag behöver betala tillbaka något för att slippa problem med CSN i framtiden, men svaret jag fick då var nej.

Har massor av saker jag behöver köpa, som jag inte har råd med då jag inte har någon inkomst. Life sucks.
2014-08-30, 18:45
Medlem
mrtowlies avatar
Jag krökade bort en termin vilket ledde till 5 poäng för lite för att få CSN. Jag författade ett snyftbrev som gick ut på att jag precis kommit ut som homosexuell o mina vänner övergivit mig, vilket gjorde mig kroniskt deprimerad vilket gick ut över mina studier. Tanken var att sätta de i en situation där de "måste" bifalla min ansökan eller så är de diskriminerande. Min flickvän hjälpte mig skriva brevet

Hur som helst, det funkade, jag fick CSN.

Låter iofs som du har större problem än CSN i nuläget.
2014-08-30, 18:53
Medlem
elgecys avatar
För mig funkade det med att skicka in läkarintyg på att jag mått psykiskt dåligt. Du borde väl förslagsvis också kunna skicka in läkarintyg (du lär ju ha en hel del dokumenterat efter dina besök hos vården misstänker jag?)

Tack till curlingsamhället Sverige för min andra chans med universitetsstudier.
2014-08-30, 18:54
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
2010-reformen innebär att alla påståenden måste bevisas med intyg. Skaffa läkare eller psykolog ASAP.

Skriver under på det (intyget hehe).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in