2014-08-31, 03:52
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Man borde ha insett att det här var en oundviklig utveckling, att det skulle hända förr eller senare, särskilt när Ukraina drog på som värst med språket i mitten av 2000 talet och när folk slogs i riksdagen gång på gång. Landet är ett skämt. Till och med Belarus med sin Sovjetekonomi har lyckats renovera städerna sen 1992. Men i Ukraina beror det helt på om någon oligark har skjutit till en slant till sin favoritstad.

Folket fann sig i att vara "ukrainare" 1992 för man hade inte energi att protestera och folk insåg inte ens att de kunde göra det. Dessutom var Moskva inte populärt då, och en del trodde att Kiev skulle bli bättre. Det gjorde detsamma och språkfrågan var inte ens något som folk i Ukraina reflekterade över. De hade inte kunnat gissa hur det skulle utfalla, annars hade de utan protesterat 1992.

Nu har det hela spruckit. Frågan är om hela Novorossiya måste förstöras och alla måste fly, eller om den här regionen kan återvända dit den hör hemma, eller bli självständig medan det fortfarande är någolunda intakt.

Befolkningen underskattade helt enkelt styrkan i den ukrainska varianten av fascism, Banderianismen - eller förstod inte att den skulle växa sig stark eller hade inte någon möjlighet att göra något åt det.

Jag skulle inte bry mig mycket om frågan i Ukraina handlade om en strid om markområden eller "separatism". Nu handlar frågan dock om USAs geopolitiska agenda och inte minst om den fascism som åter har dykt upp med regeringsmakt i Europa. Därför blir utvecklingen i Ukraina av betydelse för frågan om Europas framtid.

Striden handlar om att sätta stopp för USAs geopolitiska totalitära och fascistiska anspråk som i Ukraina gör gemensam sak med en djupt rotad nationell ukrainsk fascism. Ryssarna ses inte som människor, lika lite som judar eller polacker sågs som människor i det ukrainska fascistiska folkmordet under ww2. Det massmord som har begåtts i Odessa-branden eller i den odiskriminerade beskjutningen av civila i Donbass, underraporteras eller negligeras, eller vänds mot den etniska ryska befolkningen självt. Carl Bildt twittrade efter branden i Odessa att det var ryssarna som låg bakom den; dvs. de skulle ha eldat upp sig själva.

Propagandans logik kräver att fienden reduceras till det Andra, det som inte är som vi; något som man därför kan förtrampa och eliminera. Fascismen kräver att människan förvandlas till en fiende. Så legitimeras dödandet och terrorn i dagens Europa, vilket vi måste sätta stopp för.

Om Putin skulle gå in och göra detta så skulle det inte lösa problemet. Fascismen skulle bara få ännu större kraft. Militariseringen skulle öka, även av det civila samhället och det skulle kunna få stora negativa följder även på en global nivå. Därför måste folket i Ukraina själv kasta ut fascisterna. Tyvärr kommer det att kosta mänskligt liv, men det är enda möjligheten.
2014-08-31, 03:58
Medlem
Ni som kan ryska, vad står det klottrat på stridsvagnarna i denna videon? https://www.youtube.com/watch?v=ExROj_lR5eE

Jag är benägen att tro att detta är en film från Ryssland, om inte annat för transporten inte är den typen rebellerna sysslar med. Så vad klottret säger är mycket intressant.
2014-08-31, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Nej, det finns inga tjetjener i frivilliga ukrainska förband, naci förband vill inte ha muslimer på sin sida.
Ganska enkelt....
Ingen "allahu akbar" på kievs sida. Du ljuger.
Eller ljuger jag, med då måste du komma med bevis, inte bara slakta oss med ord...
Vi är vana att pettersson72 ljuger....

Jo om detta ljuger så men du kanske har bevis för att det inte finns tjejener som hatar Ryssland och passar på när tillfälle ges att slåss mot ryssar i Ukraina?

Scrolla ner lite till Chechens fighting against the seps:

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236005-Situation-in-the-Ukraine-Crimea-*Photos-Videos*-ONLY/page266

Some snipers of the fresh arrived pro-Ukrainian Chechen ‘peacekeeping’ battalion:

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236005-Situation-in-the-Ukraine-Crimea-*Photos-Videos*-ONLY/page267
2014-08-31, 04:14
Medlem
Förresten är dessa tanks vanliga T72?

Måste säga att personalen verkligen ser ut som professionella soldater med rätt utrustning. Det som är på sidan är aktiv pansar? Vilken variant?

https://www.youtube.com/watch?v=REWb6vh4MpA&list=TLiOZmM0da8532siXiqJMVagp c4oOs_r6y
2014-08-31, 04:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Ni som kan ryska, vad står det klottrat på stridsvagnarna i denna videon? https://www.youtube.com/watch?v=ExROj_lR5eE

Jag är benägen att tro att detta är en film från Ryssland, om inte annat för transporten inte är den typen rebellerna sysslar med. Så vad klottret säger är mycket intressant.

Jag kan inte ryska, men kan läsa kyriliska alfabetet, jag kan läsa ett ord-lavina (1.22 och 1.32).
Betyder typ lavin. Säger inte mycket.
Senast redigerad av mrkela64 2014-08-31 kl. 04:35.
2014-08-31, 04:28
Medlem
Denna videon verkar intressant, vad säger experterna? Är det en rysk tank eller kan den vara ukrainsk?

http://www.vox.com/2014/8/28/6078831/video-russian-tanks-eastern-ukraine
2014-08-31, 04:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Finns även tjejener i friviliga förband på Ukrainas sida också.
Inte en chans, det skulle kunna sluta mycket dåligt för deras del när de återvände hem, ifall det blev känt att de krigat för Ukraina. Det går jäkligt vilt till där, och folk lyder ledaren. Han är 100% lojal till Putin.

Inte en chans att någon därifrån skulle skulle kriga för Ukraina. Dessutom har Tjetjenien inget gemensamt med Ukraina. Ukrainarna ser ner på tjetjenierna.

Sluta snacka om saker som du inte vet något om.

Det var en jäkla massa snack om pansarvagnar och liknande. Ryssland håller jämt på och kör runt sånt skrot. Det är inget ovanligt. Det betyder ingenting. Det var inte något klotter på stridsvagnen utan en beteckning förmodligen från en övning. Skulle de verkligen planera något så skulle de inte köra omkring på öppna vägar mitt på dan.
Senast redigerad av RedPillGal 2014-08-31 kl. 04:44.
2014-08-31, 04:58
Medlem
Citat:

Sluta snacka om saker som du inte vet något om.

Varför får folk inte snacka om saker DU inte vet något om?

Känner du till den här sköna protesten? För er som inte kan ryska står det framför Ryska Flottans högkvarter i St Petersburg: ."Fienden finns i Kreml, inte i Ukraina!"

https://twitter.com/ProtestSPb/status/505828899390238720

Får du läsa om sådant i din ryska favvo media?

OBSERVERA att protesten är fredlig. Lade du märke till det? Inget hot mot någon att någon skall öd osv som är vanligt från terroristernas håll i östra Ukraina.
2014-08-31, 04:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Befolkningen underskattade helt enkelt styrkan i den ukrainska varianten av fascism, Banderianismen - eller förstod inte att den skulle växa sig stark eller hade inte någon möjlighet att göra något åt det.

Jag skulle inte bry mig mycket om frågan i Ukraina handlade om en strid om markområden eller "separatism". Nu handlar frågan dock om USAs geopolitiska agenda och inte minst om den fascism som åter har dykt upp med regeringsmakt i Europa. Därför blir utvecklingen i Ukraina av betydelse för frågan om Europas framtid.

Striden handlar om att sätta stopp för USAs geopolitiska totalitära och fascistiska anspråk som i Ukraina gör gemensam sak med en djupt rotad nationell ukrainsk fascism. Ryssarna ses inte som människor, lika lite som judar eller polacker sågs som människor i det ukrainska fascistiska folkmordet under ww2. Det massmord som har begåtts i Odessa-branden eller i den odiskriminerade beskjutningen av civila i Donbass, underraporteras eller negligeras, eller vänds mot den etniska ryska befolkningen självt. Carl Bildt twittrade efter branden i Odessa att det var ryssarna som låg bakom den; dvs. de skulle ha eldat upp sig själva.

Propagandans logik kräver att fienden reduceras till det Andra, det som inte är som vi; något som man därför kan förtrampa och eliminera. Fascismen kräver att människan förvandlas till en fiende. Så legitimeras dödandet och terrorn i dagens Europa, vilket vi måste sätta stopp för.

Om Putin skulle gå in och göra detta så skulle det inte lösa problemet. Fascismen skulle bara få ännu större kraft. Militariseringen skulle öka, även av det civila samhället och det skulle kunna få stora negativa följder även på en global nivå. Därför måste folket i Ukraina själv kasta ut fascisterna. Tyvärr kommer det att kosta mänskligt liv, men det är enda möjligheten.

Jag håller med dig i teorin, men jag vill inte se någon ideologisk kamp på bekostnad av folks liv och städerna i sydöstra Ukraina. PR racet är redan kört för Ryssland eller hur? Jag ser inte att Ryssland har något att förlora.

Dessutom går det inte för de här människorna att ensamt stå upp emot USA fascismen på bekostnad av liv och egendom. De har gått igenom tillräckligt där. Allt har varit skit sen ca 1989 mer eller mindre.

Mina vänner i Belarus förutspådde inbördeskrig i Ukraina och jag trodde de var heltokiga konspirationsteoretiker. Sanslöst att de hade rätt.
USA har försökt i Vitryssland flera gånger och en vacke dag kan det hända att de tänder gnistan när det finns bränsle.
2014-08-31, 05:01
Medlem
Citat:
USA har försökt i Vitryssland flera gånger och en vacker dag kan det hända att de tänder gnistan när det finns bränsle.

Jaså, kan du förklara på vilket sätt USA har försökt i Vitryssland?
2014-08-31, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Denna videon verkar intressant, vad säger experterna? Är det en rysk tank eller kan den vara ukrainsk?

http://www.vox.com/2014/8/28/6078831/video-russian-tanks-eastern-ukraine

Experterna säger det som passar dem för tillfälle, så..., ta reda på själv bara....googla...
och lita inte på de som har makt här...
Idioter som säljer sig ganska billigt.... makt, makt....och lite mer i ....
2014-08-31, 05:03
Medlem
Citat:

att ensamt stå upp emot USA fascismen på bekostnad av liv och egendom. De har gått igenom tillräckligt där. Allt har varit skit sen ca 1989 mer eller mindre.

Konstigt så många Ukrainare som hellre vill ha USA "fascism" än rysk överhöghet i Ukraina. Varför har deras ekonomi gått så dåligt sen 1989? Har den styrts i stor grad från Kreml kanske?

Vi får väl se vilken ekonomi Ukraina kommer ha om 10 år vs den lilla enklav som blir över till Putin i östra Ukraina
Senast redigerad av pitbulll 2014-08-31 kl. 05:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in