2014-08-31, 01:30
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Nej jag trollar inte. Jag vet att Ryssland vill respektera Ukrainas gränser och det håller jag med om.
Men hur många ska dö för denna princip! Jag har släkt i Odessa och älskar stan. Man har redan bränt inne 40 personer. Det är en vacker stad med historisk arkitetektur. När ska den förstöras?
Alla där är pro Ryssland i varierande grad. Konflikten har spridit sig till Mariupol nu. Sen blir det väl Melitopol och sen Odessa. Titta hur det ser ut i Pridnestrovie. De gick igenom det här för 20 år sen och där finns minst sagt problem.

Ukraina är ju i princip nästan ryskt det har ju inte ens varit ett eget land förrän helt nyligen. Det vore inte att gå in i ett helt främmande land. De är uppenbarligen inkompetenta. De har bevisat att de inte kan sköta ett land, det är pankt och politiken är ett skämt. Nu mördar de sina egna medborgare och förstör "sina städer".

Om de så pratar rotvälskan där som modersmål vill ha ett eget land runt Kiev och i västra delen så låt dem ha det. Män folket på sydkusten och i Donbass är rysktalande, och till största delen ryssar.
Jag skulle inte säga att det var en invasion av ett främmande land, precis.

När USA invaderar länder så är det helt andra kulturer på andra sidan jorden. Det här handlar om ett land som är fullt av ryssar, på gränsen till Ryssland och de berörda människorna I Novorossiya skulle i de flesta fall välkomna dem.

Jag ska ska säga att jag brukar titta på Vestis nyhetskanal och Belarus24 för rysktalande nyheter. Men jag har slutat titta för jag blir så jäkla ledsen. Varenda jäkla del i ex Sovjet ska tydligen ned på knäna och nu är det Donbass tur. Kalla kriget förstörde min familj som barn, och nu är det tillbaka igen med en helt ny uppsättning frågor och samma jäkla skitpropaganda. Även om jag stöder Ryssland i den här konflikten så är det inget land som jag på något sätt idealiserar.

Dessutom har alla ryssar jag känner blivit argsinta och inåtvända sen det här började.
De ser inte längre mig som en av dem utan mest som en utlänning som kan språket. Dessutom är det tydligen jätteviktigt nuförtiden att man är medborgare i just RF och inte något annat ex Sovjetland. Så var det inte tidigare. Så fort jag ställer en fråga så får jag en massa gliringar om att jag bor i England eller att jag använde något omodernt eller barnsligt uttryck. Det här har gjort ryssarna hemskt fientligt inställda mot alla som inte är helt bakom deras politik och insatt i varenda lite detalj.

Av någon anledning blev det här riktigt känslosamt till mig och jag är helt panikslagen vid tanken på att Odessa ska få samma behandling som Lugansk. Jag vill att Putin skrider till handling INNAN det händer.

Jag vet att alla inte är pro-Ryssland i Odessa. Det är en splittrad stad. Problemet för de som är pro-Kiev i Odessa är att när väl Folkrepublikernas befrielsearmé rullar in i Odessa så kommer dessa att bli alienerade och kanske tycka att de inte har någon framtid. Staden kommer att bli pro-ryskt.

Kiev tycks inte inse detta. Kiev sticker ned huvudet i sanden och tror att kriget på något magiskt sätt skall kunna vinnas. Detta kommer inte att hända. Folkmilisen kommer att bli allt starkare och den kommer att ta Odessa.

Det är inte säkert att Odessa kommer att bli sönderbombat. Det beror på hur desorganiserad och sönderslagen den ukrainska krigsmakten är vid tidpunken för slaget om Odessa.

Ryssland kan inte ingripa militärt såvida inte Ryssland anfalls, så det är lika bra att lägga ned det temat.
2014-08-31, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag vet att alla inte är pro-Ryssland i Odessa. Det är en splittrad stad. Problemet för de som är pro-Kiev i Odessa är att när väl Folkrepublikernas befrielsearmé rullar in i Odessa så kommer dessa att bli alienerade och kanske tycka att de inte har någon framtid. Staden kommer att bli pro-ryskt.

Kiev tycks inte inse detta. Kiev sticker ned huvudet i sanden och tror att kriget på något magiskt sätt skall kunna vinnas. Detta kommer inte att hända. Folkmilisen kommer att bli allt starkare och den kommer att ta Odessa.

Det är inte säkert att Odessa kommer att bli sönderbombat. Det beror på hur desorganiserad och sönderslagen den ukrainska krigsmakten är vid tidpunken för slaget om Odessa.

Ryssland kan inte ingripa militärt såvida inte Ryssland anfalls, så det är lika bra att lägga ned det temat.

Det känns helt hopplöst. Det här kommer pågå i år kanske. Stad efter stad. Det kan bli en miljon flyktingar. Ryssland kan lösa hela saken på några dagar. Minst möjliga lidande principen. Förstår du vad jag menar? Det handlar inte om aggression. Jag ville inte alls att Ryssland skulle bli inblandat först.

När det gäller Odessa kan jag inte svara för hela stan, men det säljs en jäkla massa proryska T-shirts, väskor osv. Folk sätter upp sovjetdekaler och ryska flaggor på registreringsplåtarna, rakt över det ukrainska märket. Man hör mycket pro-rysk och sovjet pop med mycket specifika budskap som inte går att ta miste om.

Jag tyckte tidigare att detta var löjligt, en fixering vid det förflutna, överdriven negativ nationalism.
Men det är en stor fråga för folk där. De spyr verkligen på det ukrainska språket som körs ner i halsen på folk på ett otroligt besvärande sätt. Det är urlöjligt när man går omkring i en helt rysktalande stad och nästan varenda jäkla skylt är på denna fula rotvälska för att vara ärlig. Har inget emot ukrainska när det används av människor som har det som modersmål. Men att tvinga på det på folk som inte vill veta av det, gör det motbjudande.

Dessutom så ser man spår av den dåliga ekonomin överallt. Många hus inklusive historiska byggnader har helt förfallit. I Ryssland och särskilt i Belarus så har sånt renoverats och fixats. Men det är tydligen för svårt för Ukraina. Många människor är utslagna på ett sätt som man aldrig ser i Belarus och inte ofta i Ryssland längre. Folk är besvikna. De trodde de skulle få det bättre men det blir aldrig något.

Trots att Kiev mycket väl vet att ingen i Odessa talar ukrainska och staten inte har några pengar så lägger de ned stora pengar på att skylta om allt, byta namn på gator inklusive till namn på nazister i en stad full av judar, som led förskräckligt under kriget!

Det lär finnas alla möjliga test i ukrainska språket nu förtiden för olika typer av jobb. Trots att området aldrig ens varit ukrainskt! De som bor där är inte ukrainare. Det är helt sjukt att tvinga på folk ett språk av någon på det viset. Man ska köpa en jäkla spårvagnsbiljett och får spendera fem minuter för att försöka lista ut vad deras nypåhittade ord på denna rotvälska betyder. Och detta pågår dag efter dag. Yanukovich när han var vid makten försökte få bort det här.

Det finns säkert folk som är pro Kiev men de är en liten minoritet och de skulle inte ha något att komma med när det verkligen gällde. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin ens hört ett ord på ukrainska i Odessa.

Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Känn dig "upplyst" men några flera Ukrainska vänner lär du knappast skaffa dig
Det är jag heller inte intresserad av. Jag talar om släktingar, och människorna i stan har aldrig ansett sig som ukrainare så din jämförelse är nonsens från början till slut. Om jag ville lära känna mer folk i Odessa så vore det absolut inga problem. Men jag är inte där mer än någon gån vart tredje eller fjärde år.
Senast redigerad av RedPillGal 2014-08-31 kl. 02:11.
2014-08-31, 01:54
Medlem
bernad_laws avatar
Nu är det dags för skärpning i denna tråd, det börjar spåra ur och om inte personangreppen slutar kommer jag AVSEVÄRT öka varningsgraden. /Mod
2014-08-31, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Även om du uppenbarligen trollar...

Därför att Ryssland respekterar andra länders gränser. Det är fundamentalt. Detta fattar förstås inte propagandisterna som nu kommer att säga: Krim.

Men Ryssland ockuperade inte Krim. Befolkningen i Krim valde att lämna Ukraina efter statskuppen i februari och efter en folkomröstning. Ryssland accepterade ansökan av lättförståeliga skäl - dels historiska och dels millitära.

Det är samma sak med nuvarande östra Ukraina. Vill folket lämna Ukraina så är det upp till folket där att göra det. Det är inte Rysslands sak. Folket i Donbass har ju dessutom redan bestämt sig för att lämna Ukraina, en folkomröstning har redan hållits och en väpnad befrielsekamp har pågått under flera månader.

Huruvida Ryssland skulle acceptera en begäran från Donbass att gå med i den ryska federationen är dock långtifrån klart. Transnistrien har begärt detta under en längre tid, men Moskva har sagt nej.
Hur respekterade de Ukrainas territorium när de traskade runt och övertog ukrainska baser på Krim innan folkomröstningen, (som var minst sagt tvivelaktig)?
2014-08-31, 02:09
Medlem
Citat:
Nej det anser inte jag. Däremot bör de lägga av att språkdiskriminera den ryska befolkningen.
Åk till Daugavpils så får du uppleva den mest surrealistiska språksituationen i Europa. Alla talar ryska. Alla skyltar, allt skrivet är på lettiska och staten vägrar att ens ge gamlingar ett recept på ryska så de inte förgiftar sig själva. Det är helt sjukt. De rysktalande i Lettland och Estland bör stämma länderana i Europa domstolen för de bryter mot EUs lagar.
Så du menar när Ryssland invaderar ett land och fördriver den ursprungkiga befolkninge till en arbetslägeri Sibirien och deras hem tas över av rysk befolkning som nu skall Putin försvara.
Precis samma taktik som Israel bedriver tar över nya markområden för judiska bosättningar och sen skall beskydda dom från palestinier
2014-08-31, 02:20
Medlem
De ryska fallskärmsjägare som tillfångatogs, har nu återbördats till Ryssland.

http://en.itar-tass.com/russia/747413
2014-08-31, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Peter Wolodarski uttalar sig i ämnet.
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-det-pagar-ett-krig-i-europa/

Peter Wolodarski uttalade sig aldrig om dödande av civila i östra Ukraina men nu är han expert på beställning. DN var ganska tyst i månader om kriget i UKR, civila dödades, städer jämnades med marken
men Naci armé var på väg att vinna, nu är det tvärtom, då uttalar sig Wolodarski (Polack) och DN i ämnet. Varför bryr dem sig just nu??
2014-08-31, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
De ryska fallskärmsjägare som tillfångatogs, har nu återbördats till Ryssland.

http://en.itar-tass.com/russia/747413

Menar du alvar??
Fyyyyy!!! Invasionsstyrka på väg hem, rena rama idioti från ukrainsk sida. De skulle hängas mins 3 gånger. Att man bara skickar terrorister hem utan att döda dem. Man ska lära sig göra bättre, eller fråga USA. De kan döda på fläcken....
2014-08-31, 02:48
Bannlyst
Fortsättning på kommentar om Odessa.

Det är så himla uppenbart att ett antal städer i Ukraina helt enkelt hamnade i fel land 1992.

Tex den här videon är en extremt patriotisk rysk popsång om Sovjetunionen. Lugansk i mars http://www.youtube.com/watch?v=sl8zlZFqMVE Nu är deras stad sönderbombad av Kiev och nästan alla i videon har flytt.

Ingen kan säga att det här är något tillrättalagt, det är filmat av en vanlig människa på sin mobil.

Sån här musik anses lite löjlig i Ryssland men i Ukraina är det på fullt allvar och artister som spelar sånt här spelar för publik som inte kan få nog. Man borde ha insett att det här var en oundviklig utveckling, att det skulle hända förr eller senare, särskilt när Ukraina drog på som värst med språket i mitten av 2000 talet och när folk slogs i riksdagen gång på gång. Landet är ett skämt. Till och med Belarus med sin Sovjetekonomi har lyckats renovera städerna sen 1992. Men i Ukraina beror det helt på om någon oligark har skjutit till en slant till sin favoritstad.

Folket fann sig i att vara "ukrainare" 1992 för man hade inte energi att protestera och folk insåg inte ens att de kunde göra det. Dessutom var Moskva inte populärt då, och en del trodde att Kiev skulle bli bättre. Det gjorde detsamma och språkfrågan var inte ens något som folk i Ukraina reflekterade över. De hade inte kunnat gissa hur det skulle utfalla, annars hade de utan protesterat 1992.

Nu har det hela spruckit. Frågan är om hela Novorossiya måste förstöras och alla måste fly, eller om den här regionen kan återvända dit den hör hemma, eller bli självständig medan det fortfarande är någolunda intakt.
2014-08-31, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ett ypperligt tillfälle för Tjetjenien att utropa folkomröstning då. Det gick ju inte så bra för deras försök till självstyre de tidigare gångerna. Men med tanke på hur demokratiskt sinnat Ryssland är för närvarande, så borde det gå utmärkt nu.

Du får lov att informera dig bättre. Tjetjenska republiken är nu jättenationalistisk rysk.
De ändrade sig under Kadirov. Sån är kulturen där. Därför har det dykt upp en del frivilliga tjejtenier som vill kriga med rebellerna i östra Ukraina. Skulle de ha en folkomröstning idag så skulle nästan alla rösta för Ryssland. Dessutom har de sina muslimska lagar och allt annat de ville ha, så situationen är rätt bra i Tjetjenien.
2014-08-31, 03:07
Medlem
Citat:
Du får lov att informera dig bättre. Tjetjenska republiken är nu jättenationalistisk rysk.
De ändrade sig under Kadirov. Sån är kulturen där. Därför har det dykt upp en del frivilliga tjejtenier som vill kriga med rebellerna i östra Ukraina. Skulle de ha en folkomröstning idag så skulle nästan alla rösta för Ryssland. Dessutom har de sina muslimska lagar och allt annat de ville ha, så situationen är rätt bra i Tjetjenien.

Finns även tjejener i friviliga förband på Ukrainas sida också.
2014-08-31, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Finns även tjejener i friviliga förband på Ukrainas sida också.

Nej, det finns inga tjetjener i frivilliga ukrainska förband, naci förband vill inte ha muslimer på sin sida.
Ganska enkelt....
Ingen "allahu akbar" på kievs sida. Du ljuger.
Eller ljuger jag, med då måste du komma med bevis, inte bara slakta oss med ord...
Vi är vana att pettersson72 ljuger....
Senast redigerad av mrkela64 2014-08-31 kl. 03:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in