2014-08-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Litar du verkligen på allt som skrivs på twitter? Eller bara när det passar din demagogi? Det finns 1000-tals Twitt som skriver om Kievs övergrepp på civila, eller 1000-tals som älskar Putin, men dem passar inte dig, då du tar inte dem in i tråden, har jag fel? Jag litar inte på Twitter som källa, varför? Jag kan öppna ett konto och bajsa lika mycket som vår älskande Calle B. dvs pålitlighet = noll.

Det finns inga fredliga demonstrationer inne i Ukraina för separatisternas/terroristernas sak Men det finns många många fredliga demonstrationer i den Ukrainska blågula flaggans färger. Det säger mig väldigt mycket. Vad säger det dig?

https://twitter.com/obk/status/505726751616802816
https://twitter.com/daboese7/status/505721318529302528
https://twitter.com/obk/status/505717805321576448
https://twitter.com/itsector/status/505687510966882304
2014-08-31, 00:54
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Så förklara varför det vore så jäkla farligt om Ryssland gick in och tog över tills de kan ha någon folkomröstning och börja städa upp?

Även om du uppenbarligen trollar...

Därför att Ryssland respekterar andra länders gränser. Det är fundamentalt. Detta fattar förstås inte propagandisterna som nu kommer att säga: Krim.

Men Ryssland ockuperade inte Krim. Befolkningen i Krim valde att lämna Ukraina efter statskuppen i februari och efter en folkomröstning. Ryssland accepterade ansökan av lättförståeliga skäl - dels historiska och dels millitära.

Det är samma sak med nuvarande östra Ukraina. Vill folket lämna Ukraina så är det upp till folket där att göra det. Det är inte Rysslands sak. Folket i Donbass har ju dessutom redan bestämt sig för att lämna Ukraina, en folkomröstning har redan hållits och en väpnad befrielsekamp har pågått under flera månader.

Huruvida Ryssland skulle acceptera en begäran från Donbass att gå med i den ryska federationen är dock långtifrån klart. Transnistrien har begärt detta under en längre tid, men Moskva har sagt nej.
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-08-31 kl. 01:00.
2014-08-31, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
CNN har nu en reporter på plats vid den "nya fronten" Novoazovsk, en bit från Mariupol.

För omväxlings skull rapporterar CNN vad de verkligen ser och hör på plats, dvs man ser inte till en enda rysk pansarvagn, som Kiev påstod det finns 100-tal av, och vid intervjuer med lokalbefolkning så säger de att de inte sett några ryska vagnar, och dessutom att de snarare är rädda för ukrainska armén, som brukade komma förbi på motorcyklar ibland, med vapen, ibland packade som fyllon.

Dessutom verkar separatisterna på plats chilla just nu, då Kievs armé sprang fort som fan, lämnade massa materiel igen och inte synts till, också bekräftat av lokalbor, och nu CNN.

https://www.youtube.com/watch?v=YUWttDxSfJk

Vad faaaaan bajsar du om, vilka normala människor litar på CNN, ryskt propaganda i sina bästa dagar...
Sluta med trams och titta på RT istället, OK?

Fast, jag tycker att TERRORISTERNA skulle ta det lite lugnt just nu, villa lite och vänta på Petro Porosjenkos nyaste fredsplan, hysa vita flaggan och ta sig till Ryssland, men utan vapen, bara barn och frugan får följa med. Ok, ok babushka får dra från Ukraina också, men utan sin T-72.
2014-08-31, 00:58
Medlem
MADs avatar
Peter Wolodarski uttalar sig i ämnet.
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-det-pagar-ett-krig-i-europa/
2014-08-31, 01:01
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky

Därför att Ryssland respekterar andra länders gränser. Det är fundamentalt. Detta fattar förstås inte propagandisterna som nu kommer att säga: Krim.

Men Ryssland ockuperade inte Krim. Befolkningen i Krim valde att lämna Ukraina efter statskuppen i februari och efter en folkomröstning. Ryssland accepterade ansökan av lättförståeliga skäl - dels historiska och dels millitära.

Det är samma sak med nuvarande östra Ukraina. Vill folket lämna Ukraina så är det upp till folket där att göra det. Det är inte Rysslands sak. Folket i Donbass har ju dessutom redan bestämt sig för att lämna Ukraina, en folkomröstning har redan hållits och en väpnad befrielsekap har pågått under flera månader.

Huruvida Ryssland skulle acceptera en begäran från Donbass att gå med i den ryska federationen är dock långtifrån klart. Transnistrien har begärt detta under en längre tid, men Moskva har sagt nej.

Ett ypperligt tillfälle för Tjetjenien att utropa folkomröstning då. Det gick ju inte så bra för deras försök till självstyre de tidigare gångerna. Men med tanke på hur demokratiskt sinnat Ryssland är för närvarande, så borde det gå utmärkt nu.
2014-08-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
CNN har nu en reporter på plats vid den "nya fronten" Novoazovsk, en bit från Mariupol.

För omväxlings skull rapporterar CNN vad de verkligen ser och hör på plats, dvs man ser inte till en enda rysk pansarvagn, som Kiev påstod det finns 100-tal av, och vid intervjuer med lokalbefolkning så säger de att de inte sett några ryska vagnar, och dessutom att de snarare är rädda för ukrainska armén, som brukade komma förbi på motorcyklar ibland, med vapen, ibland packade som fyllon.

Dessutom verkar separatisterna på plats chilla just nu, då Kievs armé sprang fort som fan, lämnade massa materiel igen och inte synts till, också bekräftat av lokalbor, och nu CNN.

https://www.youtube.com/watch?v=YUWttDxSfJk

Den här konflikten är ju helt schizofren! Vad stämmer egentligen? Väst borde väl rimligtvis ha full koll på dom Ryska trupperna eller? Full invasion ska ju pågå enligt Ukraina. Propagandistiska youtubeklipp finns det mycket utav men var är våra krigskorrespondenter som kan ge sin tolkning av situationen? Blir helt förvirrad...
2014-08-31, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Det finns inga fredliga demonstrationer inne i Ukraina för separatisternas/terroristernas sak Men det finns många många fredliga demonstrationer i den Ukrainska blågula flaggans färger. Det säger mig väldigt mycket. Vad säger det dig?

https://twitter.com/obk/status/505726751616802816
https://twitter.com/daboese7/status/505721318529302528
https://twitter.com/obk/status/505717805321576448
https://twitter.com/itsector/status/505687510966882304

Jag frågade dig en sak, och du svarade inte. Litar du på allt som folk skriver på twitter?

Och de som vill demonstrera för separatisterna i öst sitter i sina källare bombade dag in och dag ut,
dem i väst kommer att bli dödade och brända som människor i Odessa i maj. Eller?
Några fredliga demonstrationen för Kiev i Doneck? Och varför inte har du Twitt på dem? Öppna lite dina horisonter...
Pittbull är ett nickname som passar inte dig, dig passar bättre, ja..., bull....
Senast redigerad av mrkela64 2014-08-31 kl. 01:09.
2014-08-31, 01:07
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Peter Wolodarski uttalar sig i ämnet.
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-det-pagar-ett-krig-i-europa/

Tack, jag menar tack för ett gott skratt..!

Jag menar, plötsligt dyker det upp en länk med Herr Wolodarski...lol...när blev han någon slags expert på Ukraina och vad vill han säga och vad drar du för slutsatser av det han vill säga och varför skulle han ord väga speciellt tung, pga av vad han säger eller pga av att han är Herr Wolodrskij, aukoriteten på DNs ledarsida?
2014-08-31, 01:13
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ett ypperligt tillfälle för Tjetjenien att utropa folkomröstning då. Det gick ju inte så bra för deras försök till självstyre de tidigare gångerna. Men med tanke på hur demokratiskt sinnat Ryssland är för närvarande, så borde det gå utmärkt nu.

Tjetjenien eller Norrbotten kan utropa sig självständiga. Det är i bägge fallen en intern angelägenhet för respektive land, Rysslands och Sveriges.

I Ukraina har de facto en nationell befrielserörelse utropat ett territorium som självständigt och denna har ett starkt lokalt stöd. Detta måste Kiev hantera och inte skylla sina egna misslyckanden på Ryssland. Det var inte Ryssland som gjorde en statskupp eller stödde denna och det är inte Ryssland som skall leva med konsekvenserna av det. Det är Kiev och den befolkning som bor i Ukraina som måste lösa frågan.

En bra start för Kiev är att avsluta kriget och börja förhandla innan Ukraina är utplånat som stat.
2014-08-31, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky

Det är samma sak med nuvarande östra Ukraina. Vill folket lämna Ukraina så är det upp till folket där att göra det. Det är inte Rysslands sak. Folket i Donbass har ju dessutom redan bestämt sig för att lämna Ukraina, en folkomröstning har redan hållits och en väpnad befrielsekamp har pågått under flera månader.

Nej jag trollar inte. Jag vet att Ryssland vill respektera Ukrainas gränser och det håller jag med om.
Men hur många ska dö för denna princip! Jag har släkt i Odessa och älskar stan. Man har redan bränt inne 40 personer. Det är en vacker stad med historisk arkitetektur. När ska den förstöras?
Alla där är pro Ryssland i varierande grad. Konflikten har spridit sig till Mariupol nu. Sen blir det väl Melitopol och sen Odessa. Titta hur det ser ut i Pridnestrovie. De gick igenom det här för 20 år sen och där finns minst sagt problem.

Ukraina är ju i princip nästan ryskt det har ju inte ens varit ett eget land förrän helt nyligen. Det vore inte att gå in i ett helt främmande land. De är uppenbarligen inkompetenta. De har bevisat att de inte kan sköta ett land, det är pankt och politiken är ett skämt. Nu mördar de sina egna medborgare och förstör "sina städer".

Om de så pratar rotvälskan där som modersmål vill ha ett eget land runt Kiev och i västra delen så låt dem ha det. Män folket på sydkusten och i Donbass är rysktalande, och till största delen ryssar.
Jag skulle inte säga att det var en invasion av ett främmande land, precis.

När USA invaderar länder så är det helt andra kulturer på andra sidan jorden. Det här handlar om ett land som är fullt av ryssar, på gränsen till Ryssland och de berörda människorna I Novorossiya skulle i de flesta fall välkomna dem.

Jag ska ska säga att jag brukar titta på Vestis nyhetskanal och Belarus24 för rysktalande nyheter. Men jag har slutat titta för jag blir så jäkla ledsen. Varenda jäkla del i ex Sovjet ska tydligen ned på knäna och nu är det Donbass tur. Kalla kriget förstörde min familj som barn, och nu är det tillbaka igen med en helt ny uppsättning frågor och samma jäkla skitpropaganda. Även om jag stöder Ryssland i den här konflikten så är det inget land som jag på något sätt idealiserar.

Dessutom har alla ryssar jag känner blivit argsinta och inåtvända sen det här började.
De ser inte längre mig som en av dem utan mest som en utlänning som kan språket. Dessutom är det tydligen jätteviktigt nuförtiden att man är medborgare i just RF och inte något annat ex Sovjetland. Så var det inte tidigare. Så fort jag ställer en fråga så får jag en massa gliringar om att jag bor i Väst eller att jag använde något omodernt eller barnsligt uttryck. Det här har gjort ryssarna hemskt fientligt inställda mot alla som inte är helt bakom deras politik och insatt i varenda lite detalj.

Av någon anledning blev det här riktigt känslosamt till mig och jag är helt panikslagen vid tanken på att Odessa ska få samma behandling som Lugansk. Jag vill att Putin skrider till handling INNAN det händer.
Senast redigerad av RedPillGal 2014-08-31 kl. 01:24.
2014-08-31, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal

Ukraina är ju i princip nästan ryskt det har ju inte ens varit ett eget land förrän helt nyligen. Det vore inte att gå in i ett helt främmande land. De är uppenbarligen inkompetenta. De har bevisat att de inte kan sköta ett land, det är pankt och politiken är ett skämt. Nu mördar de sina egna medborgare och förstör "sina städer".

Är Estland, Lettland och Litauen också nästan ryskt?
2014-08-31, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Är Estland, Lettland och Litauen också nästan ryskt?
Nej det anser inte jag. Däremot bör de lägga av att språkdiskriminera den ryska befolkningen.
Åk till Daugavpils så får du uppleva den mest surrealistiska språksituationen i Europa. Alla talar ryska. Alla skyltar, allt skrivet är på lettiska och staten vägrar att ens ge gamlingar ett recept på ryska så de inte förgiftar sig själva. Det är helt sjukt. De rysktalande i Lettland och Estland bör stämma länderana i Europa domstolen för de bryter mot EUs lagar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in