2014-08-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
På vilken grund anser du att uppgifterna bort belagts med sekretess? Nej, jag tänkte väl det. Man belägger inte uppgifter om LOB med sekretess, varför det var helt i sin ordning att lämna ut uppgifterna.

För att jag är över 18 år och bor inte hemma längre.

Hade jag däremot varit under 18 år och fortfarande bott hemma hade polisen varit skyldiga att köra hem mig till mina föräldrar om inte plats i fyllearresten hade varit möjligt av exempelvis fullbeläggning där.
Citera
2014-08-30, 01:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue30
För att jag är över 18 år och bor inte hemma längre.

Hade jag däremot varit under 18 år och fortfarande bott hemma hade polisen varit skyldiga att köra hem mig till mina föräldrar om inte plats i fyllearresten hade varit möjligt av exempelvis fullbeläggning där.
Men för fan människa. Huvudregeln är att ingenting som inte uttryckligen faller in under OSL är öppet för alla, d.v.s. inte belagt med sekretess. Jag kan ringa och fråga efter uppgifter från när du omhändertogs.

Sedan kan du också läsa vad Nirp skrev i sitt inlägg. Jävla idiot. Lär dig läsa.
Citera
2014-08-30, 01:15
Medlem
Citat:
Men för fan människa. Huvudregeln är att ingenting som inte uttryckligen faller in under OSL är öppet för alla, d.v.s. inte belagt med sekretess. Jag kan ringa och fråga efter uppgifter från när du omhändertogs.

Sedan kan du också läsa vad Nirp skrev i sitt inlägg. Jävla idiot. Lär dig läsa.

Du kanske borde lära dig att vårda dit språk och tänka på att denna tråd ligger i juridikforumet på Flashback?

Polisen fick enligt lag inte lämna ut mer info om mig och mitt tillstånd än vad lagen säger.

Det går att jämföras med om jag t.ex hamnar akut på sjukhus.
Citera
2014-08-30, 01:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Du kanske borde lära dig att vårda dit språk och tänka på att denna tråd ligger i juridikforumet på Flashback?

Polisen fick enligt lag inte lämna ut mer info om mig och mitt tillstånd än vad lagen säger.

Det går att jämföras med om jag t.ex hamnar akut på sjukhus.
Hänvisa gärna till lagrum, annars är det bara löst tyckande av en curlad fjortis.
Citera
2014-08-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Tänk på att du är i juridikforumet, vilken lag och paragraf menar du att polisen brutit mot i ditt fall?

[EDIT] Haha, pucktvåa.

Bland annat sekretessen/tystnadsplikten.
Citera
2014-08-30, 01:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Bland annat sekretessen/tystnadsplikten.
Hänvisa till lagrum!

Huvudregeln är som sagt att uppgifter INTE är belagda med sekretess. För att styrka ditt påstående måste du hänvisa till det lagrum som gör att uppgiften kan anses vara sådan att den bör beläggas med sekretess. Vad är det du inte förstår?

Hänvisa till LAGRUM!
Citera
2014-08-30, 01:42
Medlem
Citat:
Hänvisa till lagrum!

Huvudregeln är som sagt att uppgifter INTE är belagda med sekretess. För att styrka ditt påstående måste du hänvisa till det lagrum som gör att uppgiften kan anses vara sådan att den bör beläggas med sekretess. Vad är det du inte förstår?

Hänvisa till LAGRUM!

Du kan ta och lugna ner dig en smula:

Jag har precis ringt och hört mig för med polisen vad som gäller angående LOB och det är precis som jag säger att polisen har tystnadsplikt det vill säga polisen fick inte lämna ut info om mig och mitt tillstånd till mina föräldrar mer än var jag befann mig.
Citera
2014-08-30, 01:43
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Du kan ta och lugna ner dig en smula:

Jag har precis ringt och hört mig för med polisen vad som gäller angående LOB och det är precis som jag säger att polisen har tystnadsplikt det vill säga polisen fick inte lämna ut info om mig och mitt tillstånd till mina föräldrar mer än var jag befann mig.
Vi väntar fortfarande på lagrum.
Citera
2014-08-30, 01:45
Medlem
Citat:
Vi väntar fortfarande på lagrum.

För att du tror inte att handläggarna på polisen inte kan sitt jobb eller är du bara allmänt jobbig nu?
Citera
2014-08-30, 01:46
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Jag tycker att jag egentligen borde ha fått stått mitt kast och lärt mig en läxa av det precis som de flesta över 18 år som dricker sig kraftigt berusade får göra.

Jag vill verkligen inte träffa mina föräldrar på ett bra tag i och med att dom inte vägrade att ta hem mig i det skicket som jag då var i.

Vänta här nu.

Du är arg på dina föräldrar därför att dom inte lämnade sin son vind för våg? Utan hellre ville ha hem dig där dom vet att du är säker?
Ursäkta, men är du dum i huvudet på riktigt?
Hur fan kan du bli arg på dina föräldrar som tar sitt ansvar som just föräldrar. Du är ännu ung och dum, men när du blir äldre så kommer du förstå att föräldrer är man även fast ens barn blivit myndig.
Citera
2014-08-30, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Vänta här nu.

Du är arg på dina föräldrar därför att dom inte lämnade sin son vind för våg? Utan hellre ville ha hem dig där dom vet att du är säker?
Ursäkta, men är du dum i huvudet på riktigt?
Hur fan kan du bli arg på dina föräldrar som tar sitt ansvar som just föräldrar. Du är ännu ung och dum, men när du blir äldre så kommer du förstå att föräldrer är man även fast ens barn blivit myndig.

Varför tycker du att mina föräldrar skulle vilja ha hem mig i det skicket jag befann mig i?

Du tycker alltså inte att jag aldrig bör lära mig något?
Citera
2014-08-30, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillandsia
Jag håller med TS till 100% och tror att polisen begått någon sorts fel i sin tjänsteutövning. Det ska INTE vara okej att kontakta anhöriga till en myndig person utan att fara föreligger!

Det stämmer bra det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in