2014-08-30, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen

Vad är du upprörd över egentligen? För övrigt är det inte juridiskt fel. Det finns inget i lagen som säger att de inte får göra så. Bättre än LOB också.

Jag tycker att jag egentligen borde ha fått stått mitt kast och lärt mig en läxa av det precis som de flesta över 18 år som dricker sig kraftigt berusade får göra.

Jag vill verkligen inte träffa mina föräldrar på ett bra tag i och med att dom inte vägrade att ta hem mig i det skicket som jag då var i.
Citera
2014-08-30, 00:21
Medlem
curiamobiliums avatar
Hade jag varit förälder i ett dylikt fall hade jag definitivt viljat ha hem dig. Inte att du skulle ligga i fyllecell.
Varför sa du inte att du inte ville dit? För onykter för att förstå vad som hände?
Citera
2014-08-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Hade jag varit förälder i ett dylikt fall hade jag definitivt viljat ha hem dig. Inte att du skulle ligga i fyllecell.
Varför sa du inte att du inte ville dit? För onykter för att förstå vad som hände?

Fast saken är ju den att när det gäller kraftigt berusade personer över 18 år har polisen ingen skyldighet att köra hem dessa till deras föräldrar utan det är fyllearresten eller akuten som gäller.

Jag är upprörd över att polisen underrättade mina föräldrar+jag är upprörd över att mina föräldrar inte vägrade att ta hem mig i och med det skicket jag var i.

Jag var kraftigt berusad men inte så pass kraftigt berusad att inte fyllearresten var något alternativ.

Man hålls där ett antal timmar och släpps sedan fri.
Citera
2014-08-30, 00:36
Medlem
miikoss avatar
Det var inte Polisen som kontaktade dina föräldrar. Utan det var din brors fru. Dina föräldrar kontaktade sedan Polisen. Om nu informationen i inlägg #5 stämmer.

Det finns inget lagkrav på att du måsten låsas in på arresten.

Det låter som det har gått korrekt till, då det verkar som att läkarvård ej behövdes.
Citera
2014-08-30, 00:40
Medlem
Tillandsias avatar
Jag håller med TS till 100% och tror att polisen begått någon sorts fel i sin tjänsteutövning. Det ska INTE vara okej att kontakta anhöriga till en myndig person utan att fara föreligger!
Citera
2014-08-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det var inte Polisen som kontaktade dina föräldrar. Utan det var din brors fru. Dina föräldrar kontaktade sedan Polisen. Om nu informationen i inlägg #5 stämmer.

Det finns inget lagkrav på att du måsten låsas in på arresten.

Det låter som det har gått korrekt till, då det verkar som att läkarvård ej behövdes.

Men frågan är varför polisen valde att köra hem mig till mina föräldrar likt en "fjortis"?

Jag tänker som sagt hur det skulle se ut om polisen kör hem alla kraftigt berusade personer över 18 år till deras föräldrar?

Polisen har ju ofta mycket att göra och det hade besparat polisen tid att istället köra mig till fyllearresten och låta arrestvakterna ta över.
Citera
2014-08-30, 00:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillandsia
Jag håller med TS till 100% och tror att polisen begått någon sorts fel i sin tjänsteutövning. Det ska INTE vara okej att kontakta anhöriga till en myndig person utan att fara föreligger!
Nu är dock ett omhändertagande enligt LOB inte en sådan åtgärd som är direkt hemlig...
Citera
2014-08-30, 00:53
Medlem
Nirps avatar
Citat:

Det var hans föräldrar som kontaktade polisen, inte tvärtom, läs tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av blue30
Men frågan är varför polisen valde att köra hem mig till mina föräldrar likt en "fjortis"?

Jag tänker som sagt hur det skulle se ut om polisen kör hem alla kraftigt berusade personer över 18 år till deras föräldrar?

Polisen har ju ofta mycket att göra och det hade besparat polisen tid att istället köra mig till fyllearresten och låta arrestvakterna ta över.
För det första verkar du inte ha koll på vad skyldighet betyder, att polisen inte har skyldighet att köra hem dig till dina föräldrar betyder inte att de inte får göra det.

Så som du skriver i den här tråden kan man ju lätt undra om du faktiskt är över 18 år. Du vill inte träffa dina föräldrar för att de besparade dig en natt i fyllecellen? Din bortskämda snorunge, ursäkta språket, men det behöver sägas. Du är arg på dina föräldrar för att de lät dig sova ruset av dig hemma hos dem, trots att de inte har skyldighet att göra det. Hur jävla curlad har du blivit egentligen?

Vidare, att polisen slösade resurser kan du omöjligen veta. Om du ska ligga omhändertagen enligt LOB så har polisen skyldighet att se till dig flera gånger per timme för att se så att du andas osv. Det är möjligt att polisen sparade på resurser genom att skjutsa dig till dina föräldrar.

Hoppas att du lärt dig någonting, om inget annat hur man använder ordet skyldighet.

För övrigt, fjortis är inte en ålder, det är ett tillstånd, som du inte verkar ha lämnat. Din mupp!
Senast redigerad av Nirp 2014-08-30 kl. 00:58.
Citera
2014-08-30, 00:58
Medlem
Citat:

Jag anser att polisen gjorde fel som inte vägrade att lämna ut info om mig till min pappa på telefon+att jag anser att båda mina föräldrar gjorde fel som inte påtalade för polisen att är myndig och får därför stå mitt kast.

Jag var som sagt kraftigt berusad men den överläggande faran försvann direkt när polisen omhändertog mig och polisen hade därför istället kunnat köra mig till fyllearresten och låtit arrestvakterna ta över.
Citera
2014-08-30, 01:03
Medlem
Citat:
Jag anser att polisen gjorde fel som inte vägrade att lämna ut info om mig till min pappa på telefon+att jag anser att båda mina föräldrar gjorde fel som inte påtalade för polisen att är myndig och får därför stå mitt kast.

Jag var som sagt kraftigt berusad men den överläggande faran försvann direkt när polisen omhändertog mig och polisen hade därför istället kunnat köra mig till fyllearresten och låtit arrestvakterna ta över.

Det var mina föräldrar som kontaktade polisen och jag anser som sagt att polisen gjorde fel som inte vägrade att ge ut ytterligare info om mig och mitt tillstånd.

Jag är ingen bortskämd snorunge som du hävdar utan det handlar om att gör man som jag gjorde hade det inte varit mer än rätt att få stå mitt kast.

Polisen hade ingen skyldighet enligt lag att vara bussiga mot mig.
Citera
2014-08-30, 01:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

På vilken grund anser du att uppgifterna bort belagts med sekretess? Nej, jag tänkte väl det. Man belägger inte uppgifter om LOB med sekretess, varför det var helt i sin ordning att lämna ut uppgifterna.

Nej, polisen har ingen som helst jävla skyldighet att vara snäll mot dig. Men i detta fallet träffade du på två stycken trevliga, schyssta och humana konstaplar som körde hem dig till en varm säng istället för en kall gummimadrass i en fyllecell. Var glad för det.
Citera
2014-08-30, 01:06
Medlem
Nirps avatar
Citat:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_omh%C3%A4ndertagande_av_berusade_personer _m.m.

Här kan du läsa lite, och lära dig något.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Om en person omhändertas ska denne transporteras till den plats och enhet som bäst svarar mot dennes behov. Det kan vara tillnyktringsenhet, annan vårdinrättning, socialtjänst eller anhörig. Det sista alternativet är arrest.

Vidare, angående att du tycker att de borde veta hur gammal du är.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Polisen har ingen laglig rätt att identifiera en person som inte är misstänkt för brott, men frihetsberövas enligt LOB.

[Språkpolis on] Överhängande fara menar du. [/Språkpolis off]

Somna nu om, sov ruset av dig, vakna upp och be dina snälla föräldrar om ursäkt. Du borde skämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in