Jag vet väldigt lite, alldeles för lite! Skulle väldigt gärna släktforska, men känner att det inte skulle leda någonvart.
Nåväl, det här är det jag vet: Farmor växte upp i finska Karelen, men flyttade innan det blev ryskt, inåt i landet. Förutom hennes namn, vet jag egentligen inte så hemskt mycket om henne, då vår kontakt tyvärr är väldigt bristfällig.
Farfar vet jag ingenting om. Farmor vägrar berätta någonting om honom. Den officiella versionen är att han ramlade från en byggnadsställning och slog ihjäl sig, men om det stämmer eller ej vet vi inte. Hon har nämnt ett namn, men det är ett så vanligt namn i Finland att det väl är omöjligt att kolla upp.
Mormor flydde från krigets Tyskland, tillsammans med sin familj, för att bosätta sig i Finland. Hennes flicknamn var judiskt, och utefter vad jag fått berättat för mig så tror jag att det kan ha varit en relativt välbärgad familj. Förhoppningsvis gör det forskandet, om jag någonsin påbörjar det, lättare. Som en parentes kan nämnas att min gammelmormor dog dagen då jag föddes. Läskigt.
Morfar, vet jag återigen - ingenting om, förutom hans namn. Han dog i hjärtattack när mamma var 5 år gammal.
Förutom detta, så vet jag att jag har lite släkt i Kalifornien. Om jag inte misstar mig helt, är
Paul Javier min mammas kusin, eller något i den vägen åtminstone.
Summa sumarum, så är jag väl en salig blandning av olika nationaliteter och folkslag, och då går jag bara tillbaka 2 generationer. Min familj har ett väldigt "ofinskt" utseende överlag, och på min mors sida beror det antagligen på det tyska påbråt. På min fars sida däremot, vet jag inte riktigt. Pappa och farmor har rätt stora och raka näsor samt korpsvart hår. Även om mina antropologkunskaper är få och på amatörnivå, så pekar de väl på inblandning från något slaviskt folkslag? Förslagsvis ryssar?