2006-07-15, 20:55
Medlem
cavalls avatar
Har bara bönder, skogshuggare, soldater och en och annan vilsen präst i släkten så vitt jag vet.

Norrlänningar och västmanlänningar hela högen.
Citera
2006-07-18, 20:46
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
På min mammas sida är jag vallon, min förfader hette Johan de val och invandrade från Lybeck 1624 och var smed vid myntverket, bla i Avesta.

Sedan delades släkten tydligen upp i olika grenar, han hade 4 söner:

Sonen Olof blev klensmed i Västerås och på hans sida finns både smeder, bönder, en organist i Skokloster, en musikdirektör som hette Oscar deWahl och var gift med nån skådis som hette Anna Lundström, deras son hette Anders deWahl som var skådis och som läste nyårsklockorna på Skansen förut och en lektor som hette Arvid. Erik deWahl var tydligen nån slags godsägare eller nåt i Skåne. Är det någon som vet vad Kapphögsgård är för nåt och var det ligger?

Nästa son till Johan Devahl var Markus, han var materialskrivare på Avesta bruk och tydligen var hans son livdrabant under Karl XII, dock går det inte att få fram var och när han dog, kanske vid Narva eller så

Nästa son till Johan var Petter och han jobbade också vid myntverket i Avesta. Hans släktträd innehåller en hovlakej, boktryckare och ett krigsråd och bruksägare i Nyköping som tydligen hette Erik Carl Dewahl står det i släktträdet som jag läser i
Hans släkt har också en hel del smeder, bla Johan deWahl som var mästersmed vid Gålsjö bruk här i Ångermanland

Den fjärde sonen till Johan hette Erik och var mästersmed vid Avesta bruk innan han flyttade till västmanland för att bli smed vid Farna bruk, hmm texten är lite otydlig, kan vara Färna bruk också
I hans släktgren finns mest smeder men också en fjärdingsman och en grosshandlare och en kantor och en tandläkare.

Det var lite om släkten på mammas sida och på pappas sida har jag inte hunnit forska än

Tillägg: Jag hittade en hel sida som handlar om min släkt, hurra

http://web.telia.com/~u31707465/dewall.htm
Citera
2006-07-21, 00:04
Medlem
zip_its avatar
Leffler

Carl-Johan Leffler kom hit från Tyskland någon gång på 1500-talet. Han var smed och hamnade tillslut vid koppargruvan i Falun, där man idag kan hitta en silversked tillverkad av honom på gruvans museum. Ironiskt nog kommer namnet Leffler ursprungligen från det tyska ordet "löffel" som betyder just sked.

Annars är författarinnan Anne Charlotte Leffler släktens största bidrag till historien. Pjäsförfattarinna, samtida med Strindberg. En man som hon för övrigt, via brev, vid ett flertal tillfällen skällt ut och kallat mansgris.
Citera
2006-07-27, 00:41
Medlem
Rans avatar
Det enda jag vet är att en i min släkt är en av USAs 50 rikaste enligt Forbes 2004, och att en annan släkting fick ett stort pris för sitt kämpande för bögars rätt i samhället. Det är det enda jag vet. Svenskt åtminstone från 1700-talet och fram.
Citera
2006-07-27, 01:53
Medlem
buyzabas avatar
På min farmors och mormors sida i Skåne har jag bara hittat hemmansägare, statare, torpare, bönder, drängar osv. Ända ner till 1600-talet på min mormors sida i Skåne då jag fick uppgifter av en släktforskare som visst var ättling till min morsmorsmors bror. Den släkten bodde i samma socken i 400 år innan de behagade flytta på sig. Låter lite otäckt.

Är på långt håll släkt med Edvard Persson, typ farmors farmors farfars mors kusins var släkt med Edvard Persson anfader...

Min farfars släkt kommer ifrån norra Småland, Mariannelund/Vimmerby osv. och där har farsan kvar kusiner som jag dock aldrig träffat. På alla håll är det mest vanliga arbetare, bönder och torpare men längre bak bruksarbetare och smeder. Det har florerat ett rykte i vår släkt att vi var valloner, som min far fick av min farfar, som jag fick av min far osv. i urminnes tider. När jag började släktforska kom jag in på ett par smedsläkter (Möhr, Broms osv) och det visade sig att Möhrs farmor hette Douhan, alltså kunde jag bekräfta ryktet. Så även jag har "kulturberikarblod"... Min farfar har gjort så att släkten lyckades traska hela vägen från Uppland ner till Skåne, även om det tog sina 300 år...

På min morfars sida har jag inte kommit så långt. Min morfar har många typiskt tyska namn, misstänker nästan att jag ska hitta lite tyskar... Iallafall så var hans mor finska, eller iallafall finlandssvenska ifrån Borgå/Porvoo så jag har lite finskt blod också. Hon hade ett ovanligt efternamnet, Pinn. Någon i den släkten ska vara avmålad på någon känd finsk konstnärs tavla, vilken konstnär det ska vara har jag glömt men jag har e-post med sådana uppgifter... Släkten ska också ha varit musikalisk. Kan det röra sig om zigenare?

Kort sammanfattat så är väl min släkt mest rediga bönder och arbetare ifrån södra Sverige samt några skogsfinnar inblandat där.
Citera
2006-08-07, 23:31
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Jag vet väldigt lite, alldeles för lite! Skulle väldigt gärna släktforska, men känner att det inte skulle leda någonvart.

Nåväl, det här är det jag vet: Farmor växte upp i finska Karelen, men flyttade innan det blev ryskt, inåt i landet. Förutom hennes namn, vet jag egentligen inte så hemskt mycket om henne, då vår kontakt tyvärr är väldigt bristfällig.

Farfar vet jag ingenting om. Farmor vägrar berätta någonting om honom. Den officiella versionen är att han ramlade från en byggnadsställning och slog ihjäl sig, men om det stämmer eller ej vet vi inte. Hon har nämnt ett namn, men det är ett så vanligt namn i Finland att det väl är omöjligt att kolla upp.

Mormor flydde från krigets Tyskland, tillsammans med sin familj, för att bosätta sig i Finland. Hennes flicknamn var judiskt, och utefter vad jag fått berättat för mig så tror jag att det kan ha varit en relativt välbärgad familj. Förhoppningsvis gör det forskandet, om jag någonsin påbörjar det, lättare. Som en parentes kan nämnas att min gammelmormor dog dagen då jag föddes. Läskigt.

Morfar, vet jag återigen - ingenting om, förutom hans namn. Han dog i hjärtattack när mamma var 5 år gammal.

Förutom detta, så vet jag att jag har lite släkt i Kalifornien. Om jag inte misstar mig helt, är Paul Javier min mammas kusin, eller något i den vägen åtminstone.

Summa sumarum, så är jag väl en salig blandning av olika nationaliteter och folkslag, och då går jag bara tillbaka 2 generationer. Min familj har ett väldigt "ofinskt" utseende överlag, och på min mors sida beror det antagligen på det tyska påbråt. På min fars sida däremot, vet jag inte riktigt. Pappa och farmor har rätt stora och raka näsor samt korpsvart hår. Även om mina antropologkunskaper är få och på amatörnivå, så pekar de väl på inblandning från något slaviskt folkslag? Förslagsvis ryssar?
Citera
2006-08-29, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.C Financial
Nåväl, det här är det jag vet: Farmor växte upp i finska Karelen, men flyttade innan det blev ryskt, inåt i landet.

Min mormor kom från Karelen. Även hon flyttade därifrån innan Ryssarna lade vantarna på det.

Det lilla jag vet är att man är en blandning av Sverige Finland Norge Ryssland. Utseende mässigt ser jag Finsk ut.

Farfar har redan gjort en noggrann släktforskning, kanske man skall kika i den någon gång ?.
Citera
2006-08-30, 02:17
Medlem
Onkel Gagels avatar
Min släkt är allt annat än lätt att reda ut på min fars sida, sjöfarare hela bunten som hämtade hem damer fråg alla möjliga platser. Säkert är dock att jag har svenskt, danskt, italienskt och amerikanskt blod i ådrorna från den sidan, på morsans sida är det mest hårt stretande bönder från västgötaslätten, har hittat lite papper där en viss Erik Andersson nämns, han var tydligen brukspatron och släkting till min mormor. Han avled 1762.
Citera
2006-08-30, 07:16
Medlem
Min mor som är svenska har sitt ursprung i Värmland. Det vet jag av min morfar som släktforskar. Äldsta "urfadern" han hittat är en kille som jobbade i en gruva nångång på 1600-talet...

Min far är japan och jag har släkten lite norr om Tokyo. Vi är en gammal samuraj familj och släkten har levt där i många generationer.

//Andy
Citera
2006-09-05, 00:04
Medlem
Jag vet att jag har sett lite efterforskningar som en släkting gjort, men kommer inte ihåg något intressant. Vet i alla fall att pappas släkt är en gammal hantverkarfamilj (farmor har nämnt något om vallonskt blod. Det är iofs rätt ballt, men jag är skeptisk) som har hållit till nere i trakterna runt Lidköping dom senaste 150 åren, förrutom en del svikare som stack till Amerika vid sekelskiftet.
På mammas sida har jag ännu mindre koll, men skulle tro att det mest är bönder och sånt i västmanland.
Citera
2006-09-10, 16:38
Medlem
Baalzamons avatar
Det pratas i släkten om att vi härstammar från en kungamördare. Som tur var så var det en dansk kung han mördade. Men det sägs också att han blev oskyldigt anklagad. Det var alltså Jakob Nielsen, Greve över Halland norr om Ätran jag pratar om. Han mördade 1286 den danska kungen Erik Klipping, och blev tillsammans med de andra anklagade fredlös. Då passade han på att bygga Varbergs fästning, samt att han hjälpte den norske kungen att bygga Bohus fästning samt Akershus Fästning, dåtidens bästa fästningar här upp i norden. Han var nog en ganska viktig person i den tidens politik.

Resten av släkten består mest av blandade bönder. Och just det ja, vi har vallonblod också
Citera
2006-09-10, 19:12
Medlem
freeriderXIIs avatar
Den vallonska invandringen på 1600-talet kommer väl i längden leda till att de inte finns en enda individ som är 100% nordisk

Annars gillar jag valloner, de var bra för vår ekonomi och ett generöst släkte men folkblandning leder inte till mer DNA mångfald på vår jord

Skulle vara trist om det inte fanns några 100% valloner i Belgien kvar tyvärr hotas de av den stora invandringen från tredje världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in