2014-07-16, 17:00
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tycker att de gör två grundläggande misstag i sin analys:

Så nu ska alltså vissa spelare få högre betyg för att de stoppas effektivt av motståndarna. Det måste väl ändå vara vad man gör, inte vad man kunde ha gjort, som är avgörande för bedömningen.

Det är anfallets uppgift att göra mål. Men utan ett mycket tätt försvar hade Argentina definitivt inte kommit till final. Det var försvaret, inte anfallet, som var Argentinas framgångsfaktor i detta VM.

Det går inte att bortse från hur stor bevakning Messi får jämfört med andra spelare, det måste vägas in i bedömningen anser jag

Sedan stämmer det att försvaret var riktigt bra men man får inte glömma bort att uppmärksamheten som Messi får gör det enklare att försvara sig.
Citera
2014-07-16, 17:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det går inte att bortse från hur stor bevakning Messi får jämfört med andra spelare, det måste vägas in i bedömningen anser jag

Det får du naturligtvis tycka, men jag tycker att man då väger in sådant som man inte vet. Det borde vara vad man åstadkommer, inte vad man kanske skulle ha åstadkommit som räknas.

Citat:
Sedan stämmer det att försvaret var riktigt bra men man får inte glömma bort att uppmärksamheten som Messi får gör det enklare att försvara sig.

Fast här kan man ju se vad som faktiskt avstyrts. Om Messi drar på sig uppmärksamhet kommer det ju att leda till att chanser försvinner för motståndaren.

Jag tycker alltså att man är ut på lite tunn is när man väger in faktorer som inte syns. Med ditt [och artikelns] resonemang skulle ju Messi då kunna tillgodoräkna sig att han gör motståndarnas anfall försvagat genom att de binder upp mer resurser på att bevaka honom. Det blir för mig en mer statisk bedömning. Jag tycker att utnämningar av detta slag ska bygga på dynamiska grunder. Jag tycker också att de gärna ska vara nytänkande. Det vill säga om någon som inte tidigare fått en utmärkelse bör den personen ha en liten fördel i bedömning ifall det är jämnt.
Citera
2014-07-16, 17:29
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det får du naturligtvis tycka, men jag tycker att man då väger in sådant som man inte vet. Det borde vara vad man åstadkommer, inte vad man kanske skulle ha åstadkommit som räknas.

Det handlar inte bara om vad man inte vet utan också om vad man vet. Ett lyckat genombrott för Messi innebär att han har överlistat minst en spelare, kanske två. Han är aldrig obevakad, lag är inte så dumma att de släpper en ständig markering på honom. Ibland dubblar de bevakning, inte alls ovanligt.

James kommer säkerligen få mer bevakning efter hans fina spel i VM, inte alls omöjligt att hans spel kommer låsa sig och att han inte kommer att ha tid att ta ner bollar på bröstet och panga till på volley.
Citera
2014-07-16, 17:51
Medlem
Visst är det fint att se snygga dribblingar, men de behöver inte nödvändigtvis medföra att en lyckad dribbling ger en chans.
Jag ska erkänna direkt att Messi inte är en favorit för mig. Men jag avskyr mascherano. hans sätt att hela tiden försöka påverka domare o gnälla om allting är störande. Men trots det hade mascherano varit en mycket mer värdig vinnare av priset än Messi.
Jag kan inte förstå argumentet i tidigare inlägg att Messi skulle haft priset för att han var briljant i gruppspelet. När den stora anledningen till att Argentina gick till final, och nästan vann hela skiten, är det genomsolida försvarsspel de visade upp genom nästan hela turneringen.
Varför välja en offensiv spelare som var bra i några matcher, när lagets framgång byggts på VM's kanske bästa defensiv, och runt VM's absolut bästa defensivspelare mascherano. För även om det inte känns roligt, så är det bara att inse att mascherano var helt suverän, och bar Argentina på sina axlar när offensiven klickade.

För övrigt tycker jag att detta VM varit helt fantastiskt. Fotbollen har enligt mig tagit ett stort steg i rätt riktning. Framgångar för lagen som kört hög och hård press, typ en hybrid mellan zone och punktmakeringsspel. Satsat på snabba omvändningar o kontringar.
Motgångar för de tråkiga lagen med evigt sidleds, och triangelspelande, som försöker skapa chanser genom bollinnehav, och nöta ner motståndarna med sin tråkighet.
Citera
2014-07-16, 18:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det handlar inte bara om vad man inte vet utan också om vad man vet. Ett lyckat genombrott för Messi innebär att han har överlistat minst en spelare, kanske två. Han är aldrig obevakad, lag är inte så dumma att de släpper en ständig markering på honom. Ibland dubblar de bevakning, inte alls ovanligt.

Fast då blir det snarare så att man gör utnämningen utifrån kapacitet, inte utifrån faktiskt uträttat.

Hur som helst känns hela konceptet med utnämningen som en aning malplacerat direkt efter avslutad VM-final. Messi såg ju lagom entusiastisk ut, fullt förståeligt.

Citat:
James kommer säkerligen få mer bevakning efter hans fina spel i VM, inte alls omöjligt att hans spel kommer låsa sig och att han inte kommer att ha tid att ta ner bollar på bröstet och panga till på volley.

Ja, det vet vi inget om.
Citera
2014-08-29, 15:23
Medlem
patrick.ekwalls avatar
Tycker Messi visade mot Elche att han odiskutabelt är Världens bäste spelare. Ronaldo har inte kommit upp i den nivå han borde ha gjort under de matcher han spelat och VM var ju en katastrof. Det blir intressant att se nu på söndag.
Citera
2014-08-29, 15:35
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrick.ekwall
Tycker Messi visade mot Elche att han odiskutabelt är Världens bäste spelare. Ronaldo har inte kommit upp i den nivå han borde ha gjort under de matcher han spelat och VM var ju en katastrof. Det blir intressant att se nu på söndag.
Vem som helst kan framsta som varldens basta spelare mot Elche.
Citera
2014-08-29, 16:23
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Nej.
Citera
2014-08-29, 16:40
Medlem
NirvanAs avatar
Blir ett större test nu på Söndag, Villareal borta är rätt svårt faktiskt, gör han 1-2 mål även där är det inget snack..

Tveksamt om Neymar hinner tillbaka, lär inte starta iaf, och då har Messi verkligen allt ansvar att producera också.
Citera
2014-08-29, 16:52
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Kan om någon hade skrivit "Aston Villa" istället Elche. Hade blivit hellfire härinne då.

Nu blev jag sugen att lyssna på Frollos vackra sång om pilskhet.
Citera
2014-08-29, 17:07
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Kan om någon hade skrivit "Aston Villa" istället Elche. Hade blivit hellfire härinne då.

Nu blev jag sugen att lyssna på Frollos vackra sång om pilskhet.

Nja, blir inte svårare än en regnig bortamatch mot Stoke. Om han lyckas dominera där och gör 2-3 mål är han bäst genom tiderna, ingen snack om saken.
Citera
2014-08-29, 21:52
Medlem
patrick.ekwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Nja, blir inte svårare än en regnig bortamatch mot Stoke. Om han lyckas dominera där och gör 2-3 mål är han bäst genom tiderna, ingen snack om saken.
Det här eviga tjatet om "borta mot Stoke"-matchen. Sättet han spelade mot elche var ett sätt han inte har spelat på under hela 2013, eller för den delen under VM. Spelar han sådär så gör han 2-3 mål oavsett motstånd. Just nu är han bäst i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in