Citat:
Ursprungligen postat av
Zog Rules
Det går inte att bortse från hur stor bevakning Messi får jämfört med andra spelare, det måste vägas in i bedömningen anser jag
Det får du naturligtvis tycka, men jag tycker att man då väger in sådant som man inte vet. Det borde vara vad man åstadkommer, inte vad man kanske skulle ha åstadkommit som räknas.
Citat:
Sedan stämmer det att försvaret var riktigt bra men man får inte glömma bort att uppmärksamheten som Messi får gör det enklare att försvara sig.
Fast här kan man ju se vad som faktiskt avstyrts. Om Messi drar på sig uppmärksamhet kommer det ju att leda till att chanser försvinner för motståndaren.
Jag tycker alltså att man är ut på lite tunn is när man väger in faktorer som inte syns. Med ditt [och artikelns] resonemang skulle ju Messi då kunna tillgodoräkna sig att han gör motståndarnas anfall försvagat genom att de binder upp mer resurser på att bevaka honom. Det blir för mig en mer statisk bedömning. Jag tycker att utnämningar av detta slag ska bygga på dynamiska grunder. Jag tycker också att de gärna ska vara nytänkande. Det vill säga om någon som inte tidigare fått en utmärkelse bör den personen ha en liten fördel i bedömning ifall det är jämnt.