2014-08-28, 17:23
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LateralMirage
Tja!

Ev. blivande taxiförare här också. Har ett par frågor och söker alla taxi-orakels kommentarer...

Hur är lönen (ärligt)? Måste man arbeta ihjäl sig för att kunna ha en "normal" lön, eller kan man ha både okej lön och ett normalt liv (jobba 8-ish arbetstimmar om dagen)? (Är fd. student så "normal" lön för mig är typ allt över 12-15k netto)

Hur funkar själva arbetandet? Det jag föreställer mig är något i stil med att man är anställd hos ett bolag och har ett taxiförar-id hos det bolaget. Sedan är det bara att ta sig till närmaste uppställningsplats för ditt bolags bilar och "aktivera" din arbetsdag (logga in som tillgänglig I guess). Sedan när man inte känner för att köra mer (förutsatt att man inte har en aktiv körning såklart) så "loggar man ut" och åker tillbaka till samma/valfri uppställningsplats och åker hem sen (med egen bil eller buss/whatever)?

(Undrar detta speciellt då jag har mycket saker att komma i tid till efter ev. arbetstid)

Tack på förhand

Jag jobbar natt fyra dagar i veckan onsdag-lörd strax under heltid och får ut 12-16 beroende på hur månaden ser ut. En del månader har en extra helg. Helgerna står för ungefär 2/3 av min lön. Sen som sagt lite dricks på det. Runt tusenlappen.

Vill du jobba med fria tider, ej schemalagd så får du ringa runt tills nån nappar. Finns alltid nån med en bil som inte rullar dom tiderna du vill köra.

Bilen hämtar du beroende på var åkaren har den. Antingen har han förbestämd parkeringsplats eller så kan bilen va hos den andre chauffören eller vad ni än gör upp. Det är inga stora officiella taxiparkeringar där man bara tar en bil.
Citera
2014-08-28, 17:26
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLambert
Det kan tänkas komma en del "konstiga" frågor från mig, men jag hoppas Ni rutinerade förare har överseende med detta och ändå kan ge bra svar..

En sak som slog mig...
Hur funkar det med dricks om kunden betalar med kort, och t.ex. "rundar av" uppåt?
Om jag bara kör extra, blir det väl hos bilens ägare (ägarens konto) som dessa pengar hamnar?

När du ger din chef kontanterna du erhållit under dina arbetspass så behåller du från dom vad du tagit emot i dricks.

Fråga åkaren för att undvika missförstånd.
Citera
2014-08-28, 22:55
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast nu pratar vi väl snarare om otrevliga chaufförer som skiter i att hjälpa sina gamla och sjuka kunder som åker färdtjänst av en anledning.

Att man är ny i landet, inte hittar och har svårt med språket har man förståelse för så länge personen är trevlig och hjälpsam. Är personen däremot inte trevlig och hjälpsam känner man sällan förståelse och sympati.

Därav fungerar inte din liknelse så väl som du hade hoppats.

Hade jag kört taxi nere i Spanien hade jag visserligen inte hittat bra och haft svårt att förstå vad dom säger. Men jag hade tagit väl hand om mina kunder för det. Där är skillnaden.

Inget illa mot deras chaufförer isig, dom har många guldkorn dom med men det verkar ändå vara där samt andra FVG bolag som rötäggen utan moral och empati samlas.
Helt rätt.
Min bild är definitivt att det är hos Taxi Kurir och 020 som de absolut flesta oseriösa, obegåvade och oprofessionella taxiförarna huserar (om man alltså exkluderar fribilsverksamheten och allt med den).
Problemet är just det du vidrör - TK:s och 020:s chaufförer är påfallande bristfälliga vad gäller förståelse, empati och bemötande. Formuleringar i FTJ-avtalet (det senaste) om att
"Beställaren ställer därför krav på att Leverantörens personal är väl utbildad, arbetar anpassat och professionellt samt har en empatisk förmåga. Personalen ska ha god insikt i funktionsnedsattas situation och villkor."
– detta är ingenting annat ett stort jävla skämt om man ser till hur verkligheten till stor del ser ut, där väldigt många av 020:s och framför allt TK:s förare ger fullständigt fan i dessa avtalsregler/betingelser. Det är skrämmande oansvarigt på många håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Jag försvarar inte dem rötäggen som missköter sig och inte förstår hur man bemöter sina taxikunder på rätt sätt...såna finns det väl gott om i alla taxibolagen. Det jag vill få fram är att taxi kurir/020 chaufförerna fått utstå ovanligt mycket kritik. Dem flesta som jobbar här sköter sig exemplariskt medan det förstås finns några där som inte bör vara i branschen överhuvudtaget.
Detta trots att ledningen gör dåliga upphandlingar som går ut över åkarna
Du är helt fel ute. Problemet är vad det verkar att du är för blind för hur direkt felaktigt, galet och svinaktigt många av dina taxikollegor beter sig. Du skulle pröva på att vara kund ett tag hos Taxi Kurir och 020, så får du se eländet med alla de drägg och slödder till förare som sitter bakom rattarna (det finns bra och kompetenta förare, men de synes bli färre och färre). Det du skriver har ingenting med verkligheten att göra.

Saken är nämligen just den att TK och 020 är de två taxibolag - eller rättare sagt förare ur dessa bolag - som missköter sig och missförstår detta med att arbeta anpassat och professionellt etc (med korrekt bemötande) överlägset mest. D.v.s de missköter sig ofantligt mycket mer än andra bolags förare. Med rätta ska alltså de bolagens förare ha stark kritik. Fick jag bestämma skulle jag lyfta borta extremt många nu direkt. Bolagen i fråga är i besittning av på tok för mycket olämpligt folk!
Senast redigerad av Taxikritik 2014-08-28 kl. 23:10.
Citera
2014-08-29, 01:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Helt rätt.
Min bild är definitivt att det är hos Taxi Kurir och 020 som de absolut flesta oseriösa, obegåvade och oprofessionella taxiförarna huserar (om man alltså exkluderar fribilsverksamheten och allt med den).
Problemet är just det du vidrör - TK:s och 020:s chaufförer är påfallande bristfälliga vad gäller förståelse, empati och bemötande. Formuleringar i FTJ-avtalet (det senaste) om att
"Beställaren ställer därför krav på att Leverantörens personal är väl utbildad, arbetar anpassat och professionellt samt har en empatisk förmåga. Personalen ska ha god insikt i funktionsnedsattas situation och villkor."
– detta är ingenting annat ett stort jävla skämt om man ser till hur verkligheten till stor del ser ut, där väldigt många av 020:s och framför allt TK:s förare ger fullständigt fan i dessa avtalsregler/betingelser. Det är skrämmande oansvarigt på många håll.

Att 020/kurir är dom som har värst förare när det gäller svenska, bemötande och lokalkännedom är dock inte något shockerande utan snarare helt logiskt då det är dessa bolag som suger arbetsförmedlingen torr på arbetslösa invandrare. Vilket förklarar språkkunskapen, lokalkännedomen och i vissa fall bemötandet.

Jag har då hört många historier i mina dagar som chaufför om förare som höjer handen mot kvinnor som vill visa vägen när dom inte hittar. Oacceptabelt att bli tillrättavisad av en kvinna. Då är det inte roligt att vara en ensam bräcklig färdtjänstresenär ensam i bilen.

Andra bolag rekryterar inte på det sättet.

Yrket måste sluta användas som en sophink för arbetslösa som inget annat kan. Villkor och garantilöner ska vara obligatoriskt. Inte minst för FTJ förare som jobbar för Stockholm stad. Det blir således viktigare att varje förare klarar av att ha en viss lönsamhet och yrkets status går upp. Att varje förare lyckas att dra in en viss summa/h blir högst aktuellt för bolagen så deras åkare går runt och inte konkar. Förhoppningsvis blir det på så sätt självreglerande inom bolagen sett till antalet jobb och bilar man tillåter att ha i trafik.

Nån gång kommer detta upp på agendan för våra politiker. Förhoppningsvis.
Senast redigerad av Bbobi 2014-08-29 kl. 01:16.
Citera
2014-08-29, 01:24
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
När du ger din chef kontanterna du erhållit under dina arbetspass så behåller du från dom vad du tagit emot i dricks.

Fråga åkaren för att undvika missförstånd.
Förtydliga lite; om kunden avrundar uppåt på kortet så räknas dricksen ut automatiskt så du behåller kontanterna direkt. Vissa pass har du bara haft kortkunder och då slutar redovisningen för kontanter på minus. Dessa räknar du då ifrån kontantredovisningen från de andra passen.
Citera
2014-08-29, 16:54
Medlem
En sak jag har reflekterat över vad det gäller kommuners upphandling av färdtjänsten.
Det torde vara en hel del krav som skall uppfyllas av taxibolagen för att kunna vara med och offerera på färdtjänst.

Jag vet ett flertal landsortskommuner där TK har rott hem kontrakten, där det tidigare varit lokala mindre taxibolag som tidigare kört detta. Sannerligen verkar det som om de bara har tittat på kostnaden. Lägst pris får köra!!?

TK:s chaufförer har återkommande kommit för sent och t.om. helt uteblivit. Sen har de trots gps inte hittat rätt, de lämnar barn på fel skola etc.
Detta har gått så långt att kommunerna efter mycket klagomål från kunderna insett att TK inte klarar av sina uppdrag. TK har blivit uppsagda, och vem som tagit över vet jag ej, förhoppningsvis någon som klarar av det.

Klart att uppdragsgivarna tittar på priset, alla vill väl ha allt så billigt som möjligt?
Men vad dessa tjänstemän inte alltid klarar av att förstå, är att lägst pris inte är samma sak som bäst kvalitet. Eller finns det krav för de som upphandlar att man måste ta den aktör som har lägst pris?
Ett av de viktigare kraven borde väl ändå vara att chaufförerna hittar i trakterna.
Visst, TK kan inte veta om varje liten grusväg, inte ens gps:en vet det, men detta vet de lokala taxichaufförerna på de mindre taxibolagen. De känner ofta en hel del av bygdens folk, vilket även ger ett förtroende hos kunderna.

Färdtjänstkunder som är gamla eller sjuka, och ibland även är barn, är helt utlämnade till chauffören.
De behöver kunna känna trygghet och veta att de kan lita på att chauffören kan hjälpa dem, och att de hittar fram till rätt adress. Allt annat är oacceptabelt anser jag.

Inget bolag kan vara så bra att man är bäst på alla platser i hela landet, bara för att man har det lägsta priset. Tvärtom tycker jag att det oftast lönar sig att betala lite mer för att få bra kvalitet.
Citera
2014-08-29, 16:58
Medlem
LateralMirages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Lönen varierar beroende på vem man är, hur väl växeln gillar en, vilket bolag man kör för, samt tur.
Kör du för ett seriöst bolag så bör en heltid utan övertid innebära 16-23000 i månaden före skatt. Det varierar både mellan bolagen och över året. Till det någon tusenlapp i dricks, har du tur och är himla trevlig och kör natt kan dricksen bli några tusenlappar rentav.
Det normala är att man när man har taxilegget går en utbildning hos ett taxibolag (de som har varumärket och telefonnumret samt växeln) och sedan tar anställning hos en åkare. I samråd med åkaren gör man sedan upp om sitt schema.
Lönen är normalt sett helt provisionsbaserad, det innebär att du inte har OB-ersättning eller övertidsersättning.

Citat:
Jag jobbar natt fyra dagar i veckan onsdag-lörd strax under heltid och får ut 12-16 beroende på hur månaden ser ut. En del månader har en extra helg. Helgerna står för ungefär 2/3 av min lön. Sen som sagt lite dricks på det. Runt tusenlappen.

Vill du jobba med fria tider, ej schemalagd så får du ringa runt tills nån nappar. Finns alltid nån med en bil som inte rullar dom tiderna du vill köra.

Bilen hämtar du beroende på var åkaren har den. Antingen har han förbestämd parkeringsplats eller så kan bilen va hos den andre chauffören eller vad ni än gör upp. Det är inga stora officiella taxiparkeringar där man bara tar en bil.

Okej, tackar för svaren.
Vilket bolag skulle ni rekommendera för en nybörjare? Är till exempel inte supertaggad på att köra natt. Finns det risk att man inte har så mycket att säga till om när man tids/dag-förhandlar? (dvs att alla "bättre/kända på firman" förare förtjänar mer humana (dagtid typ) tider?) Är rädd för att jag pungar ut pengar och tid för en taxiutbildning bara för att inse att jag i princip inte kommer att kunna jobba som taxiförare. Jag kanske har för höga/snobbiga krav dock?
Citera
2014-08-29, 17:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LateralMirage
Okej, tackar för svaren.
Vilket bolag skulle ni rekommendera för en nybörjare? Är till exempel inte supertaggad på att köra natt. Finns det risk att man inte har så mycket att säga till om när man tids/dag-förhandlar? (dvs att alla "bättre/kända på firman" förare förtjänar mer humana (dagtid typ) tider?) Är rädd för att jag pungar ut pengar och tid för en taxiutbildning bara för att inse att jag i princip inte kommer att kunna jobba som taxiförare. Jag kanske har för höga/snobbiga krav dock?

Du har nog inte lika mycket att säga till om ifall du vill köra dag. Som nattchaufför är det lite slappare då fler bilar står still nattetid än dagtid. Åkarna är glada för såna som mig som bara kör natt. Vi växer inte på träd :-)

Att jobba natt måste dock inte innebära 17-05 utan likaväl 14-17 till 23-01 eller liknande.

Vanligt är även att skifta och jobba varannan vecka dag och varannan natt.

Finns hur många olika sätt som helst att köra på.

Men ska du vara slapp och börja/sluta lite hur du vill så har nog inte åkaren några problem att sätta nån mer lönsam på dom passen.

Ingen fråga man kan ge ett rakt svar på. Nån får gärna fylla på med mer användbar information.
Citera
2014-08-29, 23:59
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
En sak jag har reflekterat över vad det gäller kommuners upphandling av färdtjänsten.
Det torde vara en hel del krav som skall uppfyllas av taxibolagen för att kunna vara med och offerera på färdtjänst.

Jag vet ett flertal landsortskommuner där TK har rott hem kontrakten, där det tidigare varit lokala mindre taxibolag som tidigare kört detta. Sannerligen verkar det som om de bara har tittat på kostnaden. Lägst pris får köra!!?

TK:s chaufförer har återkommande kommit för sent och t.om. helt uteblivit. Sen har de trots gps inte hittat rätt, de lämnar barn på fel skola etc.
Detta har gått så långt att kommunerna efter mycket klagomål från kunderna insett att TK inte klarar av sina uppdrag. TK har blivit uppsagda, och vem som tagit över vet jag ej, förhoppningsvis någon som klarar av det.

Klart att uppdragsgivarna tittar på priset, alla vill väl ha allt så billigt som möjligt?
Men vad dessa tjänstemän inte alltid klarar av att förstå, är att lägst pris inte är samma sak som bäst kvalitet. Eller finns det krav för de som upphandlar att man måste ta den aktör som har lägst pris?
Ett av de viktigare kraven borde väl ändå vara att chaufförerna hittar i trakterna.
Visst, TK kan inte veta om varje liten grusväg, inte ens gps:en vet det, men detta vet de lokala taxichaufförerna på de mindre taxibolagen. De känner ofta en hel del av bygdens folk, vilket även ger ett förtroende hos kunderna.

Färdtjänstkunder som är gamla eller sjuka, och ibland även är barn, är helt utlämnade till chauffören.
De behöver kunna känna trygghet
och veta att de kan lita på att chauffören kan hjälpa dem, och att de hittar fram till rätt adress
. Allt annat är oacceptabelt anser jag.

Inget bolag kan vara så bra att man är bäst på alla platser i hela landet, bara för att man har det lägsta priset. Tvärtom tycker jag att det oftast lönar sig att betala lite mer för att få bra kvalitet.
Intressant ämne.

Det handlar nog bara i praktiken om - trots allt - att lägst pris får köra.
Landstingen i Sverige får gärna bevisa vad det annars skulle röra sig om. Jag skulle vilja se detta konkret och exakt.

Landsortskommuner i Sthlms län som "blivit av" med FTJ (i och med senaste upphandlingen för två år sedan lite drygt) är ju Ekerö och Värmdö. De som åkte därifrån med FTJ fram till i början av 2012 åkte till 100% med Värmdö taxi och Ekerö taxi. Dessa kommunområden har numera Taxi Kurir hand om i första hand, vad jag har hört. Jag har även hört att i princip vad som helst kan hända i dessa områden för FTJ-kunderna. Inte ovanligt att närmaste TK-bil står uppe vid Slussen och ska skickas till längst ut på Ingarö, enligt rykten. Någon kanske vet mer om detta.

TK:s och 020:s upprepade bomkörningar* (av åtminstone Färdtjänstresenärer) har varit ett jävla gissel för kunderna, enligt uppgift. Tidigare i år införde ju också TK (först) och sedan 020 spärrning i växeln i 24 timmar vid bommande. Bolagen ska även ha, åtminstone vet jag att 020 har så, böter på 500–600 kr vid bomkörning. Skvaller och hörsägen säger att bommarna har minskat i antal de senaste månaderna också (förarna själva vet nog bättre än jag - som är vanlig kund - om detta stämmer).

* Felaktiga/"konstruerade" bomkörningar d.v.s. (där föraren ger fan i att hämta resenären, eller inte ens hör av sig till sitt bolag i vissa fall, ska tilläggas givetvis).

Landstingens, t.ex. Sthlms läns, kvalitetssyn förtjänar minst sagt en genomlysning. Vad har de för syn på kvalitet egentligen? Som du beskriver är ju lägst pris inte detsamma som bäst kvalitet. Hur viktigt är (bra) kvalitet för landstingen således?

De mindre bolagens (före detta ..) kunder:
Tittar man på t.ex. Värmdö vs Värmdö taxi, som tidigare, fram till 2012, körde FTJ, vet jag från VT-chaufförer jag känner, några, att de i alla fall tidigare berättade om äldre personer med FTJ ute på Värmdö som var rejält oroliga över att behöva byta Värmdöfödda gamla chaffisar (som hittade överallt där ute, och som de hade lärt känna) till typ nysvenskar från Irak och Somalia (som varit i Sverige ett par år, och ej kommunicerar så bra) när Taxi Kurir och 020 fick ta över körningarna. Hur det blev i praktiken vet jag inte närmare.

Precis som du beskriver är många gamla och sjuka helt utelämnade till chauffören och behöver känna trygghet och tillit etcetera. Färdtjänst formulerar också i sitt avtal med FTJ-bolagen, det är samma med alla bolag (sidan 18):
[...]
Förarens bemötande är av avgörande betydelse.
[...]
Jo, men hur ser det här med bemötande ut i verkligheten rörande Fågelviksgruppens taxichaufförer (generellt)?

Min åsikt är definitivt att FTJ bör trycka hårdare på denna viktiga punkt - bemötande - i utbildningen av taxiförare som ska köra FTJ. Något bör göras, tilläggas, eller så, för att det ska gå fram ordentligt till chaufförerna att denna sak är centralt/ytterst betydelsefull.
Senast redigerad av Taxikritik 2014-08-30 kl. 00:09.
Citera
2014-08-30, 16:32
Medlem
Taxikritiks avatar
Att köra taxi på landsorten nämns i trådrubriken.

Idag 30 augusti:
Marsta.nu: Taxi 020 fortsätter köra åt kommunen [Sigtuna].

Här vissa betingelser (som nämns i artikeln):
Citat:
I upphandlingen ställde kommunen krav på bland annat alkolås, att så få förare som möjligt ska användas, förare ska ha utdrag från belastningsregistret, överlämning ska ske från förare till mottagare om det krävs samt miljökrav enligt kommunens riktlinjer för resor.
Citera
2014-08-30, 17:31
Medlem
Bra med krav på bolagen, och även på chaufförerna.

När jag kommer att fråga om att köra extra på något taxibolag, ska jag bl.a. räcka över ett utdrag ur belastningsregistret, samt ett bevis på nyss genomgången första hjälpen och hlr utbildning.

Något mer som Ni tror kan vara till fördel att ha med, förutom det självklara som körkort och taxileg?
Citera
2014-08-30, 20:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Bra med krav på bolagen, och även på chaufförerna.

När jag kommer att fråga om att köra extra på något taxibolag, ska jag bl.a. räcka över ett utdrag ur belastningsregistret, samt ett bevis på nyss genomgången första hjälpen och hlr utbildning.

Något mer som Ni tror kan vara till fördel att ha med, förutom det självklara som körkort och taxileg?

Utdrag från belastningsregistret får du lämna när du tar leg för själva bolaget. Du behöver inte försöka skina med andra utbildningar.

Om du däremot söker en taxitjänst där man gör en riktig ansökan med cv kan du alltid ta med det.

Jobb får du i varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in