2014-08-29, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
En teori till varför SD är lägre hos den yngre befolkningen kan kanske vara att andelen invandrare är mycket högre i de yngre åldrarna. En annan förklaring kan vara att de yngre ofta har en och annan invandrad bekant och får dåligt samvete av att rösta på dem. En tredje förklaring kan vara att yngre bor i storstäder i högre utsträckning, och storstadsbor tenderar vara individualister i högre utsträckning än vad de är nationalister.
Detta är intressant, jag är förstagångsväljare som bor i Malmö. Något som varit betydande i formandet av mina Sverigedemokratiska åsikter är att jag med egna ögon fått se det mångkulturella kaoset som har rått i de skolor som jag har gått i. Jag även minnas att i Skolvalet 2010 så fick SD nånstans mellan 25-30% av rösterna i mitt gymnasium, sen vet jag att det också fanns andra gymnasium i Malmö där väljarstödet får SD bara låg mellan 3-5% på den tiden. Det känns som att om man är ung och bor i en större stad så borde man på så vis komma i närmre kontakt med mångkulturen än andra grupper i samhället.

Jag är även helt säker på att jag bara för kanske max nån månad sen eller så hörde att SDs nuvarande väljarstöd som helhet är väldigt jämnt över åldrarna. Där det främst är ojämnt är att det är mycket fler män än kvinnor som stödjer partiet. Jag minns inte var det var jag hörde detta. Det kanske var den kvinnan som sitter i SVTs valstudio inför varje partiledarutfrågning som alltid håller sig väldigt objektiv oavsett parti. Jag är inte alls säker på det dock.
2014-08-29, 07:52
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnis
Tyvärr har vänstern vunnit ungdomen. FI och MP dominerar. SDU vårt enda hopp?

Nja, det verkar inte stämma.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo-valjargrupper_8919568.svd
kan man se hur olika åldersgrupper röstar, och SD har ganska högt stöd i den yngsta gruppen.
2014-08-29, 09:18
Medlem
Wiscounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
kan man se hur olika åldersgrupper röstar, och SD har ganska högt stöd i den yngsta gruppen.

Fascinerande. Högt stöd bland den yngsta gruppen, precis. Skulle också våga förmoda att den ännu yngre gruppen, diverse de individer som har rösträtt till nästa val skulle kunna stödja SD i ännu större utsträckning. Det är dessa ungdomar som fått känna på den verkliga mångkulturen.
2014-08-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Precis, SD har som störst stöd i åldersgruppen 18-30år och även MP och F! har stort stöd bland den yngre generationen.
S är däremot betydligt svagare bland yngre och har sin styrka bland de äldre. Ett oroande tecken som S borde ta på allvar.
2014-08-29, 09:56
Medlem
cutlerjrs avatar
Blev uppringd av Ipsos igår för en opinionsundersökning.

Jag kunde tyvärr inte deltaga då jag var upptagen med annat (undersökningen skulle ta 2-3min).

Vet inte om undersökningen bara gällde valet men det intressanta var att personen som ringde var av utländsk härkomst och bröt kraftigt när han pratade.

Personligen skulle jag inte dra mig för att uppge att jag kommer rösta SD den 14:e, men jag har känslan av att många jag känner skulle ha svårt att våga säga det till en okänd "nysvensk".

Borde inte Ipsos ha detta scenario i åtanke när de gör sina undersökningar?
2014-08-29, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Personligen skulle jag inte dra mig för att uppge att jag kommer rösta SD den 14:e, men jag har känslan av att många jag känner skulle ha svårt att våga säga det till en okänd "nysvensk".

Eller så var det just det DN ville uppnå i specifikationen för beställningen.
2014-08-29, 10:10
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:

Jag kunde tyvärr inte deltaga då jag var upptagen med annat (undersökningen skulle ta 2-3min).

Vet inte om undersökningen bara gällde valet men det intressanta var att personen som ringde var av utländsk härkomst och bröt kraftigt när han pratade.

Då kan man väl fastställa att Ipsos-chefen är 100% PK, Då man anställer någon för att ringa runt och göra telefon-intervjuer torde väl språket vara A och O, att man anställer en sk nysvensk med kraftig brytning istället för en redig klarspråkig svensk tyder på att man utsatts för kraftig hjärntvätt och då ligger också SD-hatet nära till hands.

Skulle kunna förklara dom ständigt låga siffrorna för SD.
2014-08-29, 10:28
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Då kan man väl fastställa att Ipsos-chefen är 100% PK, Då man anställer någon för att ringa runt och göra telefon-intervjuer torde väl språket vara A och O, att man anställer en sk nysvensk med kraftig brytning istället för en redig klarspråkig svensk tyder på att man utsatts för kraftig hjärntvätt och då ligger också SD-hatet nära till hands.

Skulle kunna förklara dom ständigt låga siffrorna för SD.

Vi snackar alltså KRAFTIG brytning. Jag var tvungen att ringa upp numret för att verkligen få bekräftat att det var Ipsos som låg bakom undersökningen, men det var det till 100%.

Frågan är ju såklart om de är så jävla dumma så de inte tror det påverkar eller om de gör det medvetet? I vilket fall så är ju risken stor för Ipsos att det blir pinsamt den dagen vi får facit om deras siffror visar alldeles för lågt.
2014-08-29, 10:41
Medlem
BaraBiffens avatar
Inte så konstigt att dagens unga inte röstar på SD i lika stor grad som för fyra år sedan. Detta beror givetvis på att de blir hjärntvättade av allt från media till lärare.
2014-08-29, 10:55
Medlem
Citat:
Vi snackar alltså KRAFTIG brytning. Jag var tvungen att ringa upp numret för att verkligen få bekräftat att det var Ipsos som låg bakom undersökningen, men det var det till 100%.

Frågan är ju såklart om de är så jävla dumma så de inte tror det påverkar eller om de gör det medvetet? I vilket fall så är ju risken stor för Ipsos att det blir pinsamt den dagen vi får facit om deras siffror visar alldeles för lågt.

Klart som tusen att de är medvetna om det. Crispy Cream och Enoch Thulin har nämnt just detta tidigare vill jag minnas. Frågan är bara varför Opinionsinstituten väljer att göra ett dåligt utfört arbete? Om de ger tex SD 8% och SD hamnar på 15% så är deras undersökning inte särskilt trovärdig, och allt i den branschen måste väl ändå handla om förtroende och att kunna pricka rätt. Det är ju knappast ett bra skyltfönster att ragga nya kunder. Frågan jag skulle vilja ställa är varför de medvetet väljer att försämra sitt varunamn. Tror de att PK-kunderna kommer fortsätta hos dem ändå eller tror de att folk kommer glömma eller tycker de själva att det är en bagatell?

Tror ni den här nytillkomna SD-väljaren kan få ett antal människor som såg Jimmies utfrågning i SVT tippa över och lägga sin röst på SD?
Han säger att SD har bästa flyktingpolitiken och att han nu efter 35 år som vänsterväljare i år redan har förtidsröstat på SD. Han är kurd och själv invandrare och Jimmies replik på det tycker jag var klockren.

http://www.exponerat.net/lyssna-kurd-som-rostat-v-i-35-ar-lagger-sin-rost-pa-sd-och-ringer-jimmie-akesson/
2014-08-29, 11:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Så för att inte missgynna ett främlingsfientligt parti bör ett företag som sysslar med opinionsundersökningar inte anställa invandrare?
2014-08-29, 11:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så för att inte missgynna ett främlingsfientligt parti bör ett företag som sysslar med opinionsundersökningar inte anställa invandrare?

Önskar man att undersökningarna ska återspegla verkligheten ska man självfallet undvika alla faktorer som riskerar att styra respondenten att inte svara sanningsenligt.

En utländsk person med grov brytning kan definitivt vara en sådan faktor.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in