Citat:
Detta är intressant, jag är förstagångsväljare som bor i Malmö. Något som varit betydande i formandet av mina Sverigedemokratiska åsikter är att jag med egna ögon fått se det mångkulturella kaoset som har rått i de skolor som jag har gått i. Jag även minnas att i Skolvalet 2010 så fick SD nånstans mellan 25-30% av rösterna i mitt gymnasium, sen vet jag att det också fanns andra gymnasium i Malmö där väljarstödet får SD bara låg mellan 3-5% på den tiden. Det känns som att om man är ung och bor i en större stad så borde man på så vis komma i närmre kontakt med mångkulturen än andra grupper i samhället.En teori till varför SD är lägre hos den yngre befolkningen kan kanske vara att andelen invandrare är mycket högre i de yngre åldrarna. En annan förklaring kan vara att de yngre ofta har en och annan invandrad bekant och får dåligt samvete av att rösta på dem. En tredje förklaring kan vara att yngre bor i storstäder i högre utsträckning, och storstadsbor tenderar vara individualister i högre utsträckning än vad de är nationalister.
Jag är även helt säker på att jag bara för kanske max nån månad sen eller så hörde att SDs nuvarande väljarstöd som helhet är väldigt jämnt över åldrarna. Där det främst är ojämnt är att det är mycket fler män än kvinnor som stödjer partiet. Jag minns inte var det var jag hörde detta. Det kanske var den kvinnan som sitter i SVTs valstudio inför varje partiledarutfrågning som alltid håller sig väldigt objektiv oavsett parti. Jag är inte alls säker på det dock.