2014-08-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Enligt medier pågår just nu en smyginvasion av Ukraina med både marktrupper, fordon och vapen. Ryssland blånekar såklart och allt verkar vara ett enda stort kaos i informationsflödet. Vad jag tycker är jävligt märkligt är hur denna osäkerhet kring vad som händer är så stor?!? Jag menar, nato har ju säkerligen sin mest avancerade informationsinhämtning på plats med flygspaning och annan utrustning och borde således ha full koll på varje lite rörelse av Rysk trupp. Vad händer? Vad tror ni?

Innästlingstaktik men med politisk motivation snarare än taktisk. Internationella reaktioner skulle bli omfattande om ryska skyttedivisioner anföll över gränsen men om de plötsligt finns lite överallt ala Krim så blir det "fait accompli".
2014-08-28, 19:46
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jasså och de fallskärmsjägare som dödats och tillfångatagits?

http://en.inforesist.org/new-captured-russian-paratroopers-near-illovaisk/
Det finns nog inga bevis för det. Däremot har Donbas en fallskärmsjägarenhet.
2014-08-28, 19:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Hade inte Ryssland gått all in så hade Luhansk fallit inom en vecka sen hade tumskruvarna dragits åt kring Donetsk.
Nu vill Putler slakta tusentals till för? Vad?

Just det. Och när området i sydöstra Ukraina hade varit säkrat så hade man i lugn och ro kunnat diskutera hur ukrainarna vill ha det med statsskick och nationstillhörighet. I en process under världssamfundets överinseende som väl hade tagit några år i anspråk.

Men nu har alltså Ryssland istället underblåst väpnade oroligheter och till sist gått in självt. Därmed är möjligheten till en fredlig lösning under beaktande av alla parters intressen borta. Nu är det våld som gäller. Med en instabil värld och stora kostnader som följd.

Detta är på något sätt typiskt för Ryssland. Jag förmodar att det ligger i (stats-) religionen att expandera rikets gränser. På 1920-talet var expansionslustan tillfälligt maskerad bakom ett påstående om att bl a polska arbetare skulle försvaras mot kapitalister, eller vad fan det var. Fråga polackerna vad de anser om Ryssland. Sveriges svit av krig mot Ryssland är bagateller mot vad polackerna fått utstå.

Ryssland är sjukt. Och Ryssland är ett hot.
2014-08-28, 19:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men Putin vill ju inte förhandla, hur ska det då gå till? Att förhandla med "separatisterna" är ju totalt meningslöst då Putin bevisligen styr det hela.
Mja, vad Putin sa i Vitryssland var väl en uppmaning till Kiev att förhandla med separatisterna, och Ryssland kunde "stötta" förhandlingarna? Ingen orimlig ordning...
2014-08-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Skämtar? Jag sa ju att det finns ryska frivilliga. Ryska Federationen har inget med det att göra.

Du kan nog släppa det nu. Den delen av operationen är över.
2014-08-28, 19:51
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Rätt många fler ryssar har gått på grillfest och fler är på väg, andra är utan armar och ben pga din väns maktgalenskap.

Undrar om du inte borde söka hjälp.... Det är människor det handlar om. Människor som dör, eller blir krymplingar för livet. det här är inget datorspel. Sedan undrar jag vem "min vän" är? Enda vännen jag kommer på bor i Kiev, och är helt oskyldig och mycket bekymrad över vad som sker med hans land.
2014-08-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kanske det. Dock inte skickade dit av Ryssland som land. Frivilliga istället.
Precis som svenska frivilliga i Finland under det andra världskriget, som jag skrev tidigare.
Om Ryssland verkligen invaderade Ukraina, då skulle det utan tvekan märkas.
Precis som svenska frivilliga i Ukraina:
Svenskar strider för ukrainsk nazibataljon
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5925406
2014-08-28, 19:54
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mja, vad Putin sa i Vitryssland var väl en uppmaning till Kiev att förhandla med separatisterna, och Ryssland kunde "stötta" förhandlingarna? Ingen orimlig ordning...

Nej, det är totalt orimligt. Om Putin inte vill stå för vad han gör i Ukraina finns ingen att förhandla med; "separatisterna" är ju hans förlängda arm. Du vet ju egentligen att så är fallet, precis som alla andar som har något i hjärnan, så varför låtsas du?
2014-08-28, 19:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Låt historien få visa om jag har fel.
Ryssen tar inget ur tjänst.
Långt in på 1980-talet så stod T34-85or i kategori C+ förråd som yttersta reserv.

Att man har kvar en "shit load" av T-80 av olika modeller som man lägligt kan utrusta med folk och underhållskedja för att "låna" ut till separatisterna är jag tämligen övertygad om kommer att bli svaret senare.

Smyginvasion, jag bara älskar uttrycket när ryska T-80 maskiner rusar fram på vägarna i främmande land för att skapa en korridor till separatisterna på Krim.

Fantastiskt!

Jag har aldrig påstått att ryssarna ofta och gärna skrotar system. Däremot är det ett faktum att T-80 i olika varianter inte är i tjänst i den ryska armén idag.

Jag har sett en hel del snack om att man skulle ha sett ryska T-72or på vägarna, men inga T-80.

Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
T-80UD, står D för dieselmotor?

Exakt. T-80 är i alla andra varianter turbindriven, precis som M1 Abrams.
2014-08-28, 19:59
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Skämtar du?
DNR har gått ut och sagt att 4000 ryssar slåss för dem, varav en del ska vara soldater i den ryska försvarsmakten.

Ja, volontärer hela högen. Hur många frivlliga svenska medborgare slogs i Finland 1939?

Möte startar i FNs säkerhetsråd om några minuter.
http://webtv.un.org/
2014-08-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hur reagerar de stora Europeiska ledarna, det är intressant ja. Här är ett uttalande från den franska presidenten igår;

http://www.lemonde.fr/politique/article/2014/08/28/francois-hollande-va-fixer-les-grandes-lignes-de-sa-diplomatie-devant-les-ambassadeurs_4477864_82344 8.html

Snabbt översatt så säger han att ryssland måste sluta skicka in trupper, vill man aspirera på att vara en stat för 2000-talet, så måste man följa de regler som finns, och det är upp till presidenten att reglera detta.

Lite tamt kan man ändå tycka. Varför han åtminstone inte hotar med att avbryta bygget på STX av krigsskeppen till Putin... nä, väldigt svagt uttalande. Frankrike får nog räknas som ett passivt stöd till Putin i dagsläget.

Off topic så har jag forskat på bilder av Putin från de sista dagarna, och jag reagerar på att hans blodtryck verkar stiga över tid. Huden börjar anta en alltmer plastig yta, och ögonen uppvisar tecken på paranoia.
Det är nog botoxen som börjat rämna. Liksom många kvinnor är Putin fåfäng och ligger under kniven då och då enligt media. Men visst önskar man honom en dålig nattsömn för allt vad han ställer till med. Och inte kan han avgå för då blir det säkert att skaka galler . Dessutom blir hans brottsregister allt digrare när han nu invaderar Ukraina. Krigsbrott ses inte med blida ögon av Haag. Nu har dom ryska soldatmödrarna vaknat till liv igen med allt annat n smickrande reklam för Kreml. Det rör på sig.
2014-08-28, 20:15
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Just det. Och när området i sydöstra Ukraina hade varit säkrat så hade man i lugn och ro kunnat diskutera hur ukrainarna vill ha det med statsskick och nationstillhörighet. I en process under världssamfundets överinseende som väl hade tagit några år i anspråk.

Men nu har alltså Ryssland istället underblåst väpnade oroligheter och till sist gått in självt. Därmed är möjligheten till en fredlig lösning under beaktande av alla parters intressen borta. Nu är det våld som gäller. Med en instabil värld och stora kostnader som följd.

Detta är på något sätt typiskt för Ryssland. Jag förmodar att det ligger i (stats-) religionen att expandera rikets gränser. På 1920-talet var expansionslustan tillfälligt maskerad bakom ett påstående om att bl a polska arbetare skulle försvaras mot kapitalister, eller vad fan det var. Fråga polackerna vad de anser om Ryssland. Sveriges svit av krig mot Ryssland är bagateller mot vad polackerna fått utstå.

Ryssland är sjukt. Och Ryssland är ett hot.

Förklara dina sjuka profetior istället som aldrig slår sin i Donbass!

Helt otroligt att sprida så mycket skit som inte stämmer och sedan inte skämmas för det...

Berätta nu istället vilket framtids secnario som väntar i Novorossia?

Visa upp en ända källa som kan bevisa att Ryssland har invaderat URINikaina på minsta sätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in