2014-08-28, 17:56
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senatusregem
Vad tycker Dr.Dzerzhinsky om konvojerna, vars upphovsman är Putin, som rullar över gränsen mellan Ukraina och Ryssland? Är det utrustning till de drabbade i Öst eller ammunition till proryska separatister?

Svaret på den frågan vet vi redan. Ingenting har kommit fram som talat om att det varit annat än humanitär hjälp i konvojen.

Ryssland är ljuset som bringar hjälp och lättnader till en plågad civilbefolkning, medan Väst hetsar mot Ryssland utan minsta substans.

Kiev har förstört sitt eget land och nu måste man hitta syndabocken. Men kamrat Putin är likt 1700-talets upplysta ledare, den som bringar humanitet och förnuft medan andra mörka krafter bringar propaganda, hets och krig.

Detta borde vi, befolkningen i EU, inse och säga nej till propagandisterna och krigshetsarna i NATO och USA.
2014-08-28, 17:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Inte enligt OSSE som till skillnad från dig finns på plats i gränsområdena med mycket personal.

Men förstås enligt er propagandister, vad det nu skjall tjäna till att leka med imaginära invasioner.

http://www.ft.com/cms/s/0/ed485f1e-2933-11e4-9d5d-00144feabdc0.html#axzz3Bhcj02Fb

http://www.thestar.com.my/News/World/2014/08/28/Russian-villages-graves-may-tie-Kremlin-to-fighting-in-Ukraine/

Här lite om 76es förluster i Ukraina
2014-08-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nja, sanktionskriget kostar nog mer för väst. Ryssland har också en hel del andra handelspartner och vänder sig nu allt mer mot dem. Allt är inte västvärlden. Det finns många andra länder i världen.

Självklart, vilket bevisas av att valutan strömmar ut ur väst in Ryssland! Eller vänta nu....
2014-08-28, 18:05
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKR-Kiev
Hoppas du har det gott i södern, här har solen sedan några timmar brutit igenom de regntunga molnen.

Jag har inte rört mig i regeringskvarteren eller nära majdan idag, så där vet jag inte om något har skett under dagen.

Min uppfattning är att de jag talar med på gatan eller i mitt grannskap är i någon form av acceptans att det är ett krig som ska utkämpas, mot något som tidigare betraktades som brodersnation.
Självklart är personer som har släkt och vänner i det militära betydligt mer emotionellt knutna till vad som sker.
Ekonomi och problem rörande denna är annars det vanligaste samtalsämnet.

Det som jag upplever som en nervositet i staden tror jag ofta beror på en rädsla för vad de kriminella ska hitta på om Ukraina dras in i ett fullskaligt krig. Det är alltså en rädsla för vad som ska ske med den egna personen och dennes ägodelar. Att nationen kommer att förlora många vid ett eventuellt fullskaligt krig tror jag många är mentalt förberedda på.

Mvh / Kievbo

Tack,
allt bra här men färre turister än tidigare år. Det är väldigt lugnt i de bättre köpcentrumen då antalet europeer och amerikabor lyser med sin frånvaro. Men vädret 28 grader och sol kan man ju inte klaga på. (Hörde att Kiev har haft lite... Lite tråkigare väder)

Javisst är det speciellt med denna skilsmässa. Jag känner många som tvingats bryta med sina ryska kontakter pga olika syn på vad Ryska staten gör...

Men som du säger så är det ju ekonomin som är det som de flesta funderar på. Det är ju därför som det är t.ex. viktigt att handla Ukrainska varor för tillfället. Även att kanske ta ett besök i valfri Ukrainsk stad (Lviv och Kiev är ju bra städer om man inte varit i Ukraina förut).

Vi får hoppas på att andra europeiska nationer och företag hjälper till snart...
2014-08-28, 18:14
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Skitsnack. Minsta lilla hotbeteende från ryskt håll så går Finland med.

Lite OT, kan vi inte återgå till dina tidigare brölande om UA enorma framgångar och att det bara rör sig om dagar innan Novorussia faller som ett korthus!

Har väntat ganska länge nu på att detta skall realiseras!

Kan du i dagsläget förklara varför slutsegern inte har infunnit sig?

Eller är du kanske en falsk profet?
2014-08-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Förlåt mig. Du har så rätt så.

The mixed convoy includes at least three T-72B1 Main Battle Tanks (MBTs) but it is the appearance of a lone, more modern T-72 variant (shown below) that is of particular significance. This variant, distinguished by the prominent Kontakt-5 Explosive Reactive Armour (ERA) arrangement - the boxes on the turret front - is commonly referred to by Western sources as the T-72BM.

Rätt ska vara rätt, den tank som syns på bilden i artikeln är den modernaste versionen och är endast i bruk i Ryssland.

http://www.bbc.com/news/world-europe-28961080

Ok, då blir det mer intressant
2014-08-28, 18:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det farliga med detta blir ju om någon svarar på samma sätt. Nu har vi ju sillmjölkar som ledare här, men vad skulle Putin göra om Väst hade någon riktig hök som ledare som började sänka ryska fartyg utan att deklarera att man låg bakom det hela?
Hmm?? En återuppstånden Margreth Thatcher som Storbrittaniens premiärminister? Vad hade hon gjort?
2014-08-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag tippar att redan denna vecka kommer Ukraina säga officiellt att de befinner sig i krig med Ryssland,

det går inte längre att låtsas att det bara handlar om lokala kriminella element som är beväpnade och betalda av KGB, detta är in invasion...
den ryska armén hart öppnat upp en ny front, erövrar de Mariopil så kommer de ha landförbindelse med Krim, men Putin kommer inte nöja sig med det,
hans taktik går ut på att erövra så mycket territorium det går innan striderna övergår i reglerätt krig med tusentals dödade, han kommer fortsätta tills han möter ett riktigt motstånd,
Putin vill ha ett lågintensivt krig, och skäka Ukraina bit för bit, likt salami skivor
vad kan väst göra?
1. hämta sina ambassadörer från Moskva
2. bryta förbindelser med Ryssland
3. ?
Du hade rätt, Poroshenko sa det för några timmar sedan:
BRUSSELS - Ukrainian president Petro Poroshenko has said Russian forces have invaded his country, with Kiev calling for an emergency EU and UN meeting.
http://euobserver.com/foreign/125382
2014-08-28, 18:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Det här kan man ju ha olika meningar om men T 72:an är sannerligen en exporterad vagn. Bara namnet borde få dig att inse att den finns i forna Sovjetrepubliker....
Inte den T72 variant som bla syns på film, B1.
2014-08-28, 18:41
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Smyginvasion?
När man ser hur ryska T-80 och BMP rullar med övermålade landsmarkeringar så får man tolka det hur fan man vill.
Det är inte att smyga i min värld bara för att man har tagit bort den ryska flaggan på en T-80 med 2 minuters målande.
Djävligt osannolikt att rebellerna har "hittat" "moderna" T-80 stridsvagnar och BMPer utan landsflaggor och har hunnit utbilda personal på dessa.
Intressant som fan att de dessutom tydligen har hunnit "hittat" underhållsfordon och även hunnit att bygga upp en logistikkedja för att fylla på bilarna. De framryckte i kolonnen med Strv och pansarskyttefordon.

Smyginvasion? In my dreams! Nu skall de ha en korridor utmed kusten till Krimön.
Fan vad korkade vi i västvärlden är.
OSSE, har de supit bort hela hjärnan om de uttrycker en misstro mot att det här är en invasion?
Byt då i så fall ut fylleskallarna. Rullar det ryska stridsvagnar på Ukrainas gator med ryska soldater så är det fanimig en invasion.

Har vi piss i huvudet eller fattar vi i dumSverige inte vad en invasion är?
Om Europa också inte fattar vad en invasion är så är vi i gott sällskap.

Fantastiskt!

Men ditt trögo!

Smyginvasionen avses ha pågått i flera månader. Där av smyginvasion. Men den trappas hela tiden upp.
2014-08-28, 18:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Får se om och när dräggen når Mariupol, storma den kan de glömma då Ukraina har förberett försvar av staden, så ska se om dessa så kallade kommunistänglar istället bombar sönder den och visar sitt rätta ansikte. Detta kan vända och folk i Östra Ukraina börjar släppa stödet till dem.
Ukrainarna har ingen stridsmoral och därav räcker det att belägra staden. Novorossija har samma taktik vad gäller de inringade kittlarna. Kiev-trupperna kommer att ge sig och de hoppas själva att Poroshenko faller.

http://en.itar-tass.com/world/747030
https://www.youtube.com/watch?v=ui9a1lYk6RE
http://www.sott.net/article/283575-Cannon-fodder-Another-wave-of-drafting-in-the-Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=609D3iJKBtQ
2014-08-28, 18:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Lite OT, kan vi inte återgå till dina tidigare brölande om UA enorma framgångar och att det bara rör sig om dagar innan Novorussia faller som ett korthus!

Har väntat ganska länge nu på att detta skall realiseras!

Kan du i dagsläget förklara varför slutsegern inte har infunnit sig?

Eller är du kanske en falsk profet?
Hade inte Ryssland gått all in så hade Luhansk fallit inom en vecka sen hade tumskruvarna dragits åt kring Donetsk.
Nu vill Putler slakta tusentals till för? Vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in