2014-08-28, 17:33
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKR-Kiev
Det lilla av tråden jag läst så får jag en känsla av att du har ett behov av att placera folk i fack, så även mig. När du lite slentrianmässigt placerar mig i ett brunt fack blir jag lite ledsen... Det står dig givetvis fritt att göra så, men jag tror inte det leder det hela framåt.

Jag har inte i någon tråd om Ukraina försökt påskina att jag besitter absolut sanning, detta försöker jag förmedla genom att skriva jag tror, jag tycker, min uppfattning är o s v.

Vill du eller någon annan i tråden försäkra sig om att jag befinner mig i Kiev så kan ni nå mig på XXX. Jag kommer i möjligaste mån att svara, gör jag det inte så kan ni ju alltid prova att ringa igen. Vill ni att jag ska ringa upp så är det bara att sms:a namn och nummer så ringer jag upp när tillfälle ges.

Mvh / Kievbo

Du bor helt klart i Kiev då jag kan intyga allt i din beskrivning Hur det ser ut just idag får du gärna beskriva då jag är lite mer söder över för tillfället.
2014-08-28, 17:33
Moderator
T-80Us avatar
Glädjande nog verkar ukrainska regeringssidan ha tagit sig i kragen de senaste månaderna, och just nu är en mekbrigad på väg för att förstärka och möta den nya hotbilden, enligt någon livesändning från BBC.

Man kan ju hoppas att de mosar de där kriminella upprorsmakarna en gång för alla snart så att det kan bli lugn och ro i landet igen.
2014-08-28, 17:34
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Det är ett land som har varit nedtryckt av Putin under 10år. Det är det vi ska hjälpa till att bygga upp.

De måste först få bukt med korruption, ineffektiviteten, inkompetensen och det neo-sovjetiska som finns först och främst sedan är det av mindre vikt om de handlar med EU, Ryssland eller båda. Tex SBU har så många anställda att om man jämför med ett normalt land så har de tre gånger fler anställda och ändå oherhört ieffektiva.
2014-08-28, 17:35
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad tror du om sannolikheten för att Ryssland går in i full skala?

Förvisso ett relativt gammalt inlägg jag svarar på, men jag tror att det är låg sannolikhet (säg 1/36 bara för att det ska vara möjligt för folk med sexsidiga tärningar att kunna leka) att Ryssland ska välja att invadera på full skala.
Värdet av att göra en fullskalig invasion torde vara ganska lågt, detta i förhållande till effekterna som kan uppnås med hjälp av materiellt och i viss mån personellt stöd som har varit melodin under sommaren.

Men tyvärr är det väl så att i en situation av krig, eller krigsliknande situation, så är det lätt hänt att händelseförloppet blir ett slags självspelande piano där en aktion av en enskild grupp soldater leder till en reaktion av motståndarna som i sin tur leder till... Ja, ni fattar vad vill komma till hoppas jag.

Mvh / Kievbo
2014-08-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Finns det inte vissa förpliktelser för dem som får presstöd? Det går inte bara att få utan att kunna leverera tillbaka, eller hur. Helt enligt: ingen vinst utan förlust eller utan förlust ingen vinst. Vinsten kan även vara i form av tystnad.
Förstår att du tänker i muttermer men så funkar det inte i väst och def. inte i Sverige, åtminstone inte mer än möjligt marginellt. Om du inte vet vad presstödet är till för så får du förkovra dig i vår demokratiska lagstiftning om yttrandefrihet och obundenhet mot staten. Lagbrott är ju en annan sak, media måste ju följa vår lagstiftning som alla andra.
2014-08-28, 17:45
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
76e luftburna divisionen från Pskov finns nu i Ukraina. För två veckors sedan genomförde dom en amfibieoperation för att dölja truppförflyttningen. Spåren från Georgien och Sydossetien går igen.

Ryssland invaderar nu Ukraina.

Inte enligt OSSE som till skillnad från dig finns på plats i gränsområdena med mycket personal.

Men förstås enligt er propagandister, vad det nu skjall tjäna till att leka med imaginära invasioner.
2014-08-28, 17:50
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
De måste först få bukt med korruption, ineffektiviteten, inkompetensen och det neo-sovjetiska som finns först och främst sedan är det av mindre vikt om de handlar med EU, Ryssland eller båda. Tex SBU har så många anställda att om man jämför med ett normalt land så har de tre gånger fler anställda och ändå oherhört ieffektiva.

- Korruptionen måste bort, Ja. Det är där EU kommer in. Att Von oben kunna ta bort det värsta som finns i politiker skrået.
- Inkompetensen, vad menar du här? Jag tycker att de är ett ganska kompetent och utbildat folk. Menar du något annat?
- Ineffektiviteten kommer ta tid då det är det som en marknadsekonomi sakta men säkert tar bort. Men först måste den värsta korruptionen bort. Men just nu är ju löneläget sånt att du kan få 10 ukrainare för en fransman... Så de har ju inte så stor press på sig att få bort den. Jag skulle vilja säga att de inte är så mycket mindre effektiva än greker och franmän Nästan det motsatta faktiskt (säg det inet för högt för då får de problem att komma in i EU)
- Ryska marknaden vore naturligtvis bra att ha kvar för Ukraina, men Ryssland kan nog inte hjälpa till att få bort korruptionen. De har inte direkt haft eller har det intresset heller...
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Inte enligt OSSE som till skillnad från dig finns på plats i gränsområdena med mycket personal.

Men förstås enligt er propagandister, vad det nu skjall tjäna till att leka med imaginära invasioner.

Vad tycker Dr.Dzerzhinsky om konvojerna, vars upphovsman är Putin, som rullar över gränsen mellan Ukraina och Ryssland? Är det utrustning till de drabbade i Öst eller ammunition till proryska separatister?
Medlem
UKR-Kievs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Du bor helt klart i Kiev då jag kan intyga allt i din beskrivning Hur det ser ut just idag får du gärna beskriva då jag är lite mer söder över för tillfället.

Hoppas du har det gott i södern, här har solen sedan några timmar brutit igenom de regntunga molnen.

Jag har inte rört mig i regeringskvarteren eller nära majdan idag, så där vet jag inte om något har skett under dagen.

Min uppfattning är att de jag talar med på gatan eller i mitt grannskap är i någon form av acceptans att det är ett krig som ska utkämpas, mot något som tidigare betraktades som brodersnation.
Självklart är personer som har släkt och vänner i det militära betydligt mer emotionellt knutna till vad som sker.
Ekonomi och problem rörande denna är annars det vanligaste samtalsämnet.

Det som jag upplever som en nervositet i staden tror jag ofta beror på en rädsla för vad de kriminella ska hitta på om Ukraina dras in i ett fullskaligt krig. Det är alltså en rädsla för vad som ska ske med den egna personen och dennes ägodelar. Att nationen kommer att förlora många vid ett eventuellt fullskaligt krig tror jag många är mentalt förberedda på.

Mvh / Kievbo
2014-08-28, 17:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Det är plan från just Nato som står för nästan alla kränkningar av svenskt territorium.
Skillanden är att NATO erkänner sin överflygningar.

Det är inte soldater som Ryssland har skickat. Det är (möjligen) personer som gör det under sin fritid frivilligt efter vad jag har hört. På samma sätt som tusentals svenskar stred för Finland under det andra världskriget. De var inte ditskickade av Sverige utan frivilliga.

Ryssarna har en historia av hundra års ljugande och undergrävande av sina grannländers inre angelägenheter. Ständigt har Trojanska hästar skickats in i grannländerna under diverse falska föreställningar.

Stalin provocerade fram finska vinterkriget genom de s.k. skotten i Mainila.

På senare år har vi sett den ryska insatsen i Georgien, där man gick in för att skydda rebeller i en konflikt som man själv genom tålmodigt undergrävande skapat.

http://www.themoscowtimes.com/news/article/transcribed-the-statement-of-a-russian-soldier-captured-in-ukraine/505929.html

http://www.theguardian.com/world/2014/aug/26/russia-admits-soldiers-in-ukraine

http://www.themoscowtimes.com/news/article/ukraine-says-video-proves-russian-soldiers-are-in-east-ukraine/505867.html Här en klassisk bolsjeviklögn
2014-08-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vad utgör Transnistrien för strategisk vikt?

Ett folk, ett rike, en...
2014-08-28, 17:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Och Ryssland blir mer och mer isolerat med sanktioner, de gräver sin egen grav helt enkelt. De klarar sig inte utan väst så på dem bara väst mer sanktioner så landet går i graven.

Nja, sanktionskriget kostar nog mer för väst. Ryssland har också en hel del andra handelspartner och vänder sig nu allt mer mot dem. Allt är inte västvärlden. Det finns många andra länder i världen.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
På senare år har vi sett den ryska insatsen i Georgien, där man gick in för att skydda rebeller i en konflikt som man själv genom tålmodigt undergrävande skapat.

Det var Georgien som satte igång det, efter Washingtons uppmaning.
Senast redigerad av ganglere2 2014-08-28 kl. 17:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in