A. Tippa sluttabellen
1. FC Bayern München
2. Borussia Dortmund
3. Bayer 04 Leverkusen
4. VfL Wolfsburg
5. Borussia Mönchengladbach
6. TSG 1899 Hoffenheim
7. VfB Stuttgart
8. FC Schalke 04
9. FC Augsburg
10. Hertha BSC
11. 1. FSV Mainz 05
12. Hannover 96
13. Hamburger SV
14. 1. FC Köln
15. SV Werder Bremen
16. Eintracht Frankfurt
17. SC Paderborn 07
18. Sport-Club Freiburg
B. Tippa tabellen vid vinteravbrottet då halva serien är spelad. De tre i topp.
1. FC Bayern München
2. Vfl Wolfsburg
3. Bayer 04 Leverkusen
C. Vilka två lag ligger sist vid vinteruppehållet.
17. SC Paderborn 07
18. Sport-Club Freiburg
D. Vilka två lag blir direkt uppflyttade till Bundesliga 1 från Bundesliga 2. Två alternativ.
1. RB Leipzig
2. SpVgg Greuther Fürth
E. Vem vinner skytteligan, kör vidare på en divergerad betygsättning.
1. Robert Lewandowski
2. Stefan Kiessling
F. Vem vinner assistligan, dvs kickers uppgifter. Dessa är tvetydiga minst sagt.
1. Marco Reus
2. Thomas Müller
G. Vilket lag släpper in mest mål?
1. Sport-Club Freiburg
2. Eintracht Frankfurt
H. Få gjorda antal mål av ett lag?
1. Eintracht Frankfurt
2. 1. FC Köln
I. Vilken klubb byter tränare först? Nu inte kickers utan Transfermarkts uppgifter. Treenighetsfråga som omväxling.
1. Sport-Club Freiburg (Christian Streich)
2. Eintracht Frankfurt (Thomas Schaaf)
3. SV Werder Bremen (Robin Dutt)
J. Vilket tysk musik passar bäst till tysk fotboll? Skriv ditt förslag.
Det finns två skolor här, två mentaliteter, två smakval. Samma individ kan föredra båda typerna av musik i olika situationer beroende på sinnesstämning och sällskap.
Å ena sidan det reflekterande och civiliserade, exempelvis i form av den elfte av Händels Concerti Grossi:
https://www.youtube.com/watch?v=rOx_4hGMpXs
Å andra sidan det något råare och folkligare, exempelvis i form av Landsers "Kein Herz für Marxisten":
https://www.youtube.com/watch?v=uzYERRcoxdE
K. Man kan ibland undra varför klubbar som Wolfsburg, Leverkusen, Hoffenheim eller RB Leipzig ens finns.
Att behålla de traditionella ägarstrukturerna, med fansen så delaktiga som möjligt, är förstås att föredra. Jag är inte så insatt som vissa andra i de ekonomiska aspekterna, men i den principfrågan råder för mig inget tvivel. Sedan väljer jag att betrakta världen som ett skådespel, där de enskilda spelarprestationerna i klubbar som Wolfsburg, Leverkusen och Hoffenheim är det som finns i mitt primära fokus.
L. Ditt tyska favoritlag?
Det måste bli FC Bayern München. P.g.a. traditionen, de tre raka Europamästerskapsgulden 1974, 1975, 1976, den ständiga närvaron i toppen Bundesliga under de senaste decennierna, och de härliga karaktärer och världsklasspelare de har i dagens läge (Schweinsteiger, Müller, Robben, Ribéry m.fl.)