Var på en mellanstor mataffär idag (inte den jag vanligtvis brukar besöka) och besökte deras dryckesavdelning i jakt på en vettig flaska juice till frugan. Vanligtvis är dryckesavdelningen en del av affären som jag uppskattar då man kan glutta lite på goda öl och ev. även köpa men denna gång så gick det för första gången upp för mig att en stor del av all dryck som säljs är
fucking jävla energidryck!
Det stod seriöst 20-30 olika varianter av skiten där och de tog upp mer än en halv hylla. Visst känner jag till att datornördar dricker pisset och att vissa gillar att använda det som groggvirke, men att det var en sådan stor marknad hade jag ingen aning om. Seriöst, vad är det för fel på folk nuförtiden? Hur kan man frivilligt välja att dricka energidryck framför traditionella drycker som öl, mineralvatten eller läsk (det sistnämnda är jag heller ingen storkonsument av men väljer det alla dagar före energidryck)?
Vill jag bli pigg dricker jag kaffe, vill jag ha något gott till maten dricker jag öl eller vatten. Men varför i helvete skulle jag dricka energidryck? Ska dock erkänna att jag en gång förra sommaren sänkte en burk Red Bull (fanns inget kaffe att tillgå), men det var bara för att undvika att däcka efter X antal öl och joints på polares svensexa. Men alla de som köper energidryck lär ju knappast använda det till dylika nödsituationer.