2014-08-28, 14:03
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Välkommen tillbaka. Jag hör att du tillämpat dina djupa kunskaper i politisk analys och kommit fram till en siffra. Det verkar dock vara ett resultat av religiös övertygelse snarare än en förankring i verkligheten. Jag antar att dessa dina kunskaper i ämnet kommer från samma hårda skolning som Herr Rejdar. Jag spara din åsikt kring läget och påminner mig den på valnatten när jag skall skåla.

Fast detsamma kan man ju minst sagt säga om många här i tråden som tippar 15-20% för SD trots att opinionsundersökningarna ligger rätt stabilt kring 10%.
Visst, de visar inte alltid hur valresultatet kommer bli, men det är ju inte heller särskilt djupa analyser som folk använder sig av heller utan det verkar mer vara optimism och önsketänkande baserat på deras egna åsikter.
2014-08-28, 14:08
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Var är alla ni som fick fnatt för någon eller några veckor sedan och trodde på 15-20% för SD?.
Javisst ja, det är opinionsinstituten som håller ned sverigedemokraternas siffror glömde det. Själv tycker jag att ni SD:are skall vara glada för varje tiondels procent som SD ökar med. Kanske kommer ni över 10%, vilket jag i så fall beklagar, men mycket mer är nog bara en utopisk förhoppning.

Alla är kvar här.

Jag skulle inte vara så jävla dryg om jag vore du, du har ju haft fel om SD hela tiden. Om du vill kan jag gå igenom dina inlägg här i tråden och peka ut alla dina prognoser. Nej?

Jag förstår inte vad du gnäller för, nu får du ju din sosseledda regering om inte Lövet avslöjas som pedofil nästa vecka. Sen får vi se hur kaxig du är när allt går åt helvete...
2014-08-28, 14:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast detsamma kan man ju minst sagt säga om många här i tråden som tippar 15-20% för SD trots att opinionsundersökningarna ligger rätt stabilt kring 10%.
Visst, de visar inte alltid hur valresultatet kommer bli, men det är ju inte heller särskilt djupa analyser som folk använder sig av heller utan det verkar mer vara optimism och önsketänkande baserat på deras egna åsikter.
Det du måste tänka på är att Powergirl , Rejdar & en del andra för ett par år sedan förutspådde att SD skulle åka ur riksdagen 2014. Deras påståenden är inte baserat på någon egen tro på sina siffror, utan enbart ganska taffliga försök att skapa missmodighet bland SD's sympatisörer.
Förmodligen i tron att man på detta vis bidrar till "kampen" mot SD.
2014-08-28, 14:14
Bannlyst
Citat:

Lite skillnad dock. I Powergirls fall har han lovat att inte uttala sig före valet.
2014-08-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Skulle vara roligt med en uppskattning av SD:s valjarstod hos svenskar, dvs nar vi raknar bort "svenskar". Stodet hos de Sverige ytterst tillhor ar ju storre an bara andelen av de rostberattigade. Klurigheten ligger framst i att uppskatta hur stor andel svenskar vi har kvar. Sag nagon skracksiffra om upp till 28% med utlandsk bakgrund jamfort med 1% for 75 ar sedan.

Jag har gjort en uppskattning:

(FB) Hur många etniska svenskar/européer/utomeuropéer bor i Sverige? Egen approx. lista

Alltså bor det sig någonstans kring 10-12% personer med utomeuropeisk bakgrund i Sverige, och ungefär lika många ickesvenskar med europeisk bakgrund. Alla dessa utomeuropéer har ju inte rösträtt än, sen ska man komma ihåg att i de allra värsta segregerade invandrarghettona ligger valdeltagandet på ganska låga tal. SD har dock grymt låga siffror i dessa områden, vilket tyder på att utlänningar inte röstar på dem i särskilt hög utsträckning.

När det gäller europeiska invandrare, från t.ex. Finland, Polen eller dylika länder, så tror jag inte röstbeteendet skiljer sig alls från svenskar. Skulle nästan tippa på att svenskfinnar och svenskpolacker röstar på SD i högre utsträckning än svenskar, eftersom beröringsskräcken blir mindre påtaglig när de själva har utländsk bakgrund. Men detta är ju bara en gissning givetvis. De är sannolikt lika obekväma med den utomeuropeiska invandringen hur som helst.
2014-08-28, 14:19
Medlem
Bellanias avatar
Beträffande inkompetenskoffecienten gäller termen givetvis enbart strikt vetenskapliga statistiska sammanhang.

I samband med val och statistik ingår dock i koffecienten en mer eller mindre stor manipulationsfaktor som uppdragsgivaren givetvis beställer utifrån sina preferenser och moral - och som i slutändan enbart har i uppgift att påverka opinionen - med vetenskaplig statistik som falsk garant.

Särskilt egendomligt är att bl a Sifo utmärker sig bland de andra oseriösa skojarna i branschen...
2014-08-28, 14:21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Beträffande inkompetenskoffecienten gäller termen givetvis enbart strikt vetenskapliga statistiska sammanhang.

I samband med val och statistik ingår dock i koffecienten en mer eller mindre stor manipulationsfaktor som uppdragsgivaren givetvis beställer utifrån sina preferenser och moral - och som i slutändan enbart har i uppgift att påverka opinionen - med vetenskaplig statistik som falsk garant.

Särskilt egendomligt är att bl a Sifo utmärker sig bland de andra oseriösa skojarna i branschen...

Och vad har du för belägg för de påståendena?
2014-08-28, 14:47
Medlem
Citat:
Demoskops senaste - en mätning som görs via telefonintervjuer - gav SD 12,2%. Deras septembermätningar inför valet 2010 sa 4,9% i snitt och valresultatet blev 5,7%. 4,9% är också genomsnittet för alla telefonbaserade mätningar under september 2010. Motsvarande underskattning idag skulle ge 14,2% i valresultat för SD.

Så när nejsägarna talar om 15% som en pårökt fantasi som kräver en överdos av önsketänkande, blir det ungefär som innan valet 2010 när de trodde att 6% var lika överoptimistiskt. Okej, jo, det var det ju, med hela 0,3% i överkant. Farligt med hallucinogena droger.
2014-08-28, 15:06
Medlem
volvo 240s avatar
Novus och Ipsos kan gå och gömma sig.
2014-08-28, 15:23
Medlem
TV4/Novus Väljarbarometer 14 sept 2010
Sverigedemokraterna backar i valspurten - Socialdemokraterna vinner tillbaka en del av tidigare förluster.
14 september 2010
Sverigedemokraterna tappar väljarstöd i valets slutspurt och klarar knappt riksdagsspärren med 4,1 procent.
2014-08-28, 15:25
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Novus och Ipsos kan gå och gömma sig.

Det är känt att SD växt kontinuerligt - nästan linjärt - sedan minst 10 år. Att då gå ut med opinionsresultat under EU-valets resultat för 3 månader sedan (där SD allmänt sägs vara svåra att få till röstbåset), är oseriöst. Opinionsinstituten har ju matriser som skall ta hänsyn till mätfel, omvänd Bradley osv - att inte korrigera dessa efter EU-valet, så nära riksdagsvalet kan enbart ha politiska/ekonomiska skäl. Ipsos-kunden Wolodarski uttryckte det tydligt, "att man inte skall gå ut med för höga opinionssiffror för SD eftersom det kan bli en självuppfyllande profetia".
2014-08-28, 15:31
Medlem
SoulSurvivors avatar
Stockpicker Market Update - nyhetsbrev inom Bank och Finans har haft en webenkät om partisympatier inför valet. En speciell kategori som läser här, javisst, men ändå intressant att ta del av opinionen i denna grupp. 428 svar gavs.

c 4,9%
fp 9,6%
kd 9,3%
mp 3,0%
m 32,9%
s 8,6%
sd 26,4%
v 2,8%
fi 2,3%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto