Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
Är inte den största proppen Stockholms stad och Stockholms kommun sammantaget ca 1,5 miljoner människor?
Nu vet jag inte hur man kollar valresultatet för Stockholms stad och Stockholms kommun. Men i Stockholms län har (S) 24,04% av rösterna. Med 1,505M röstberättigade har S ett stöd på drygt 362 000 personer i Stockholm.
I norrlandslänen (Gävleborg, Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten) finns det i respektive län antal röstberättigade: 214 000, 188 000, 98 000, 201 000 och 193 000. I respektive län har S antal röster: 38,23%, 46,25%, 39,78%, 45,03% och 48,73%. I Norrland har alltså S ett stöd på lite drygt 392 000 personer. "Proppen" blir tyvärr inte så markant som jag först hade trott (räknade med 2010 års siffror för röstberättigade där Stockholms län hade drygt 880 000), men då tycker jag att man får räkna in att S har en avtagande trend i dessa län (jag orkade inte gå längre tillbaka än tre val) medan i Stockholm har du en något tilltagande trend för S kan man dra slutsatsen att proppen som ska lösas upp mest troligt är i Norrland först och främst.
Vill man kan man lägga till Värmland (210 000 RB, 39,09% röstar S) och Dalarna (214 000 RB, 35,45% röstar S) och istället prata om "Norra Sverige" eftersom Värmland och Dalarna inte ingår i Norrland. Då blir stödet för S drygt 550 000 personer med en tydligt nedåtgående trend. Så jag hade lite fel, proppen existerar inte tydligt i just Norrland men i norra Sverige. Frånser man Västerbotten har alla dessa län även ett starkare stöd till SD och ett svagare stöd till F! och MP än vad Stockholms län har. Stödet till V är något starkare i flera län men även här är trenden att F!, MP och V tappar något (förutom i Västerbotten, där de är ett gäng hårdföra kommunister) medan i Stockholms län vinner de något. I alla dessa län verkar Alliansen även tappa. Även om S skulle tappa i Stockholm är det fullt möjligt att dessa röster kan gå till V, MP, F! förutom SD. I norra Sverige är det mer troligt att rösterna går till SD (förutom i kommunistiska genusflummande Västerbotten).
Eller har jag missat något väsentligt? Jag är den första att erkänna att jag inte är kunnig inom ämnet och endast försöker mig på en väldigt amatörmässig analys.
Edit: Jag har sett ett fel jag gjort. De största lyftet för SD i norra Sveriges län lär ha varit från M i första hand. Men ökningen är så stor i de flesta län att väljarna inte enbart kan komma från M. Några är säkerligen från Allianspartierna, några är från S. S ökar även sitt stöd i Värmland och Västernorrland. Så det finns inte en sådan tydlig trend att S-väljare lägger till ett D som jag först trodde. Däremot är jag säker på att vi kommer få se en ökning av just detta (S
->SD) i kommande extraval. I reguljära valet 2018 lär ökningen vara markant om inget annat parti anammar en invandringspolitik som är snarlik SDs.