2014-12-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Ojdå, 9,8 i medel nu. Sa jag inte att det skulle sjunka?

17,7% nu rejdar! Har du nån kommentar? Du har ju 24000 poster o gillar posta och skriva på fb uppenbarligen...
2014-12-06, 14:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Ja att mindre intelligenta individer i framgång kan drabbas av både högmod och hybris kanske inte är så märkligt.

Det är nog främst fråga om psykologisk krigföring mot de andra partierna. Samt för att uppmuntra de egna väljarna och politikerna.

Politikerna i många av de andra partierna lider svårt av att SD blivit så stora. Och ett triumferande och självsäkert SD som siktar på att bli Sveriges största parti strör på ännu mer salt på såren.

Björn Söder sa för övrigt följande:

Citat:
- Vi ska ta plats som landets största eller andra största parti, säger Söder i sitt inledningstal på partiets kommun- och landstingsdagar.

Andra största parti? Ja, om SD:s uppgång fortsätter och M:s nedgång fortsätter kommer vi en dag att komma till en punkt där SD börjar ligga över M i opinionsundersökningar.
I dagens YouGov-undersökning kunde vi läsa följande:

Citat:
"I den senaste väljarbarometern från Yougov ökar Sverigedemokraterna från 12,8 procent som de fick i valet i höstas till 17,7 procent."
Citat:
"Moderaterna hamnar inte långt ifrån valresultatet och får 23,1 procent."

Och det är ca 4 år kvar till nästa ordinarie riksdagsval.
2014-12-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är nog främst fråga om psykologisk krigföring mot de andra partierna. Samt för att uppmuntra de egna väljarna och politikerna.

Politikerna i många av de andra partierna lider svårt av att SD blivit så stora. Och ett triumferande och självsäkert SD som siktar på att bli Sveriges största parti strör på ännu mer salt på såren.

Björn Söder sa för övrigt följande:

.

Jo propaganda givetvis, och klappar på ryggen. Men realistiskt tror jag näst största 2018, nu räcker det med omkring 20 % - bara det är en sensation.
2014-12-06, 15:04
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Brukar inte Yougov underskatta SD?

Yougov ändrade viktningen i fjol varvid rejäl underskattning uppstod , nivå med övriga förutom Sentio.
Men nu fick dom ju facit i samband med valet så man har nog ändrat igen.
Senast redigerad av Erk Swede 2014-12-06 kl. 15:08.
2014-12-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Grattis Sverige! Yougov kanske är att lita på då?

Valresultatet inom parantes:

Moderaterna: 23,1 procent (23,3)
Centerpartiet: 5,7 procent (6,1)
Folkpartiet: 5,0 procent (5,4)
Kristdemokraterna: 4,2 procent (4,5)
Miljöpartiet: 6,9 procent (6,8)
Socialdemokraterna: 29,6 procent (31,0)
Vänsterpartiet: 4,7 procent (5,7)
Feministiskt initiativ: 2,5 procent (3,1)
Sverigedemokraterna: 17,7 procent (12,8)

Övrigt: 0,7 procent

Far åt helvete, vilka jävla siffror!

Vore ju mumma om vi lyckades trycka ner nåt parti under spärren också. Om det blir Vänsterpartiet bjuder jag tamefan alla i den här tråden på en barrunda!
2014-12-06, 15:19
Medlem
thomas24s avatar
17,7% måste innebära att nästan var fjärde man röstar sd i sverige då sd väljare är mest män.
2014-12-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Jag har någonting att säga er, det har ni nog förstått
Jag kommer att besvara era frågor om en stund
men först så skall ni lyssna på er kung
Mörka moln på himmelen syns skymta utanför
Ja, denna politik som förs den söndrar och förstör
Och det är min plikt - min skyldighet - att detta ändra på
Jag tänker inte stå här och se på
Ett ord - skrivet i blod – Revolution

https://www.youtube.com/watch?v=5oF561YgY6M

Nå. Den ev. politiska "revolution" som sker kommer (förhoppningsvis) inte skrivas i blod, utan med färdigtryckta valsedlar, valdagen den 22 mars.

Sitter och lyssnar på låten, dricker julöl och läser tråden, blir fan helt varm i kroppen
Tack för den!

Fyfan va härligt kamrater, fyfan vad härligt!

Nånting säger mig också att SD-sympatisörers röstvillighet kommer vara betydligt högre än 7k's.
17% i opinionen kan absolut bli högre ifall sjuklövare struntar i att rösta, vilket jag misstänker många kommer göra.

Framgång föder framgång, låt oss fira fram till mars, och sedan fram till 2018
Medlem
Citat:
För att jag känner Björn.

Citat:
Jo propaganda givetvis, och klappar på ryggen. Men realistiskt tror jag näst största 2018, nu räcker det med omkring 20 % - bara det är en sensation.

Känner du Björn så vet du så klart bäst, kanske. Då kan du ju passa på att hälsa och gratulera från tråden här!

Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Far åt helvete, vilka jävla siffror!

Vore ju mumma om vi lyckades trycka ner nåt parti under spärren också. Om det blir Vänsterpartiet bjuder jag tamefan alla i den här tråden på en barrunda!

Riktigt trevligt! Oyto, EnochThulin har varit inne på det tidigare och jag delar den uppfattningen att det kan ju vara så att SD hade dessa siffror redan i augusti/september men att medias hetsdrev lyckades och man klarade att trycka ner SD till strax under 13%. I så fall är ju dessa 16-17% SDs nuvarande golv. De OI som kommer dragandes med 10-12% fortsättningsvis är ju lika trovärdiga som de som placerade SD på 7-9% innan förra valet.
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Sentio visade ju siffror för SD upp mot 15% innan valet, så det tror jag med. Att en eller två procent skrämdes bort.

Säkert sant att de låg högre, men anledningen till att de tappade några procent var nog att de rödgröna tappade mot slutet och att det såg ut att finnas en chans för alliansen.

17,7% ja? Haha.. Har redan gissat på mellan 15 och 20% i extravalet. Frågan är väl iofs vilka effekter det får om nu SD börjar rusa i opinionen? Glöm inte bort att extravalet inte är utlyst än.
Sossarna har ju tabbat sig genom att överhuvudtaget utlysa det och genom att gå till val med Mp. En regering som ytterst få svenskar vill ha (2% enl Ipsos). SD stiger som en raket och enligt Demoskop så tar SD nu flest väljare från S. Magdalena Andersson kissar på sig och Löfven bajsar på sig och börjar yra om fascister vilket får SD att kräva en ursäkt. Det här är så klantigt skött av sossarna att jag misstänker att de kan försöka dra sig ur nyvalet pga en total genomklappning i opinionen.
Senast redigerad av fernebo 2014-12-06 kl. 15:38.
2014-12-06, 15:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det här är så klantigt skött av sossarna att jag misstänker att de kommer att försöka dra sig ur nyvalet pga en total genomklappning i opinionen.

Jag har svårt att tro att de drar sig ur. Då kommer de att tappa i trovärdighet ännu mer.

Men en sak är säker. Om nyvalet blir en stor framgång för SD och SD landar på 18-20 procent, och förblir en stark vågmästare, samtidigt som det parlamentariska läget förblir osäkert, så har Stefan Löfven gjort bort sig rejält. Frågan är om han kan hämta sig från detta? Eller om han lämnar politiken helt och hållet?

Stefan Löfven kommer att gå till historien som mannen som lyfte SD från 13% till kanske 20% på endast några månader... Och gav SD en mängd nya mandat och riksdagsplatser... Nästan helt på egen hand...
Senast redigerad av -Info- 2014-12-06 kl. 15:37.
2014-12-06, 15:45
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
http://www.metro.se/nyheter/efter-regeringskaoset-sd-nara-18-procent/EVHnle!x15Xk3IDeIu4c/

17,7 %. Mätningen påbörjades efter nyvalet utlöstes

Men det var ju glädjande, vad säger reidar nu då?

Topic: När sådana fina siffror börjar poppa in från olika institut, är inte risken då att dom syr ihop en överenskommelse innan 29 dec och undviker nyval.
2014-12-06, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Är inte den största proppen Stockholms stad och Stockholms kommun sammantaget ca 1,5 miljoner människor?
Nu vet jag inte hur man kollar valresultatet för Stockholms stad och Stockholms kommun. Men i Stockholms län har (S) 24,04% av rösterna. Med 1,505M röstberättigade har S ett stöd på drygt 362 000 personer i Stockholm.
I norrlandslänen (Gävleborg, Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten) finns det i respektive län antal röstberättigade: 214 000, 188 000, 98 000, 201 000 och 193 000. I respektive län har S antal röster: 38,23%, 46,25%, 39,78%, 45,03% och 48,73%. I Norrland har alltså S ett stöd på lite drygt 392 000 personer. "Proppen" blir tyvärr inte så markant som jag först hade trott (räknade med 2010 års siffror för röstberättigade där Stockholms län hade drygt 880 000), men då tycker jag att man får räkna in att S har en avtagande trend i dessa län (jag orkade inte gå längre tillbaka än tre val) medan i Stockholm har du en något tilltagande trend för S kan man dra slutsatsen att proppen som ska lösas upp mest troligt är i Norrland först och främst.

Vill man kan man lägga till Värmland (210 000 RB, 39,09% röstar S) och Dalarna (214 000 RB, 35,45% röstar S) och istället prata om "Norra Sverige" eftersom Värmland och Dalarna inte ingår i Norrland. Då blir stödet för S drygt 550 000 personer med en tydligt nedåtgående trend. Så jag hade lite fel, proppen existerar inte tydligt i just Norrland men i norra Sverige. Frånser man Västerbotten har alla dessa län även ett starkare stöd till SD och ett svagare stöd till F! och MP än vad Stockholms län har. Stödet till V är något starkare i flera län men även här är trenden att F!, MP och V tappar något (förutom i Västerbotten, där de är ett gäng hårdföra kommunister) medan i Stockholms län vinner de något. I alla dessa län verkar Alliansen även tappa. Även om S skulle tappa i Stockholm är det fullt möjligt att dessa röster kan gå till V, MP, F! förutom SD. I norra Sverige är det mer troligt att rösterna går till SD (förutom i kommunistiska genusflummande Västerbotten).

Eller har jag missat något väsentligt? Jag är den första att erkänna att jag inte är kunnig inom ämnet och endast försöker mig på en väldigt amatörmässig analys.

Edit: Jag har sett ett fel jag gjort. De största lyftet för SD i norra Sveriges län lär ha varit från M i första hand. Men ökningen är så stor i de flesta län att väljarna inte enbart kan komma från M. Några är säkerligen från Allianspartierna, några är från S. S ökar även sitt stöd i Värmland och Västernorrland. Så det finns inte en sådan tydlig trend att S-väljare lägger till ett D som jag först trodde. Däremot är jag säker på att vi kommer få se en ökning av just detta (S->SD) i kommande extraval. I reguljära valet 2018 lär ökningen vara markant om inget annat parti anammar en invandringspolitik som är snarlik SDs.
Senast redigerad av Moll-E 2014-12-06 kl. 16:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in