2014-08-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Menar du med den där uträkningen att det är sannolikt att SD från 18.8% i valet?
Om Demoskop gissar lika mycket fel nu, som vid EU-valet, Ja.
2014-08-28, 12:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Fast utan att visa att de visar konsekvent för låga siffror utan bara att de konsekvent visar för låga siffror går det ju inte att räkna på sättet som folk gör här.

Det kanske går att visa att felmarginalen och systematiska mätfel är större när det gäller SD, men att säga att det beror på inkompetens? Då kanske man ska backa upp det med något.
Det har ju tidigare menats att de för låga siffrorna beror på att beställaren önskar att pressa ner opinionssiffrorna, för att inte bli "självuppfyllande".
Det har då kallats Wolodarski-effekten. Samma fenomen, men olika namn & förklaringsmodeller.

Sen har vi den omvända Bradley-effekten, samt Helin-effekten osv... det finns många förklaringar till varför det ser ut som det gör. "Kärt barn" osv....
Men om lite mer än två veckor så kan vi uppdatera denna koefficient igen, när vi har ännu ett skarpt valresultat att ta med i beräkningarna.
2014-08-28, 12:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Om Demoskop gissar lika mycket fel nu, som vid EU-valet, Ja.

Fast de "gissade" ju 3,4%(enheter) fel. Inte 6,6.

Och du säger att det var en mätning, inte en prognos.
Då är det ju inte alls en gissning eller för den delen antagligen inkompetens heller.

Om det är som du säger att deras senaste mätning egentligen skulle visa 18,8; kan du då använda samma inkompetenskoffecient för att visa vilka partier som har fått för höga siffror pga detta?
2014-08-28, 12:53
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
För matteintresserade:

För några månader sedan var det någon som konstaterade att SD i princip fördubblades varje val och undrade hur länge det skulle kunna ske. Eftersom valresultat är begränsade till 100% som teoretiskt max så är det omöjligt förutom en kort period. Fördubbling är en exponentiell ökning med exponent 2. Den teoretiska modell som man bör använda istället för fördubbling heter logistisk ökning. Det är en exponentiell ökning som begränsas av ett naturligt max. Det beskriver en s-kurva. Tänkt dig att du släpper ut 2 kaninen på en öde ö så kommer förökningen att vara logistisk. Först snabb men allt eftersom minskas takten ned och går asymptotiskt mot ett max. Låt oss se hur bra SD tidigare valresultat följer en logistisk kurva. Dessa är valresultaten i procent:

2010 5,70
2006 2,93
2008 1,44
1998 0,37
1994 0,25
1991 0,09
1988 0,02

För att se hur väl de stämmer överens med en logistisk kurva satte jag in värdena i ett statistikprogram på nätet:

http://vassarstats.net/logreg1.html

Korrelationen är mycket bra. R kvadrat = 0.9829. Hade det varit 1 hade det varit en helt perfekt matchning. 0 betyder inget samband alls.

Hur skulle framtiden se ut om samma ökningstakt skulle kunna fortsätta? Detta ger programmet också svar på.

2014 15,8
2018 32,1
2022 54,4
2026 75,1
2030 88,4
2034 95,0

15,8% i september?!

Fick fel nr

Tänk även på att SÄKERHETEN på inkompetensfaktorn är omvänt proportionell mot storleken på partiet
Senast redigerad av Motacilla.alba 2014-08-28 kl. 12:55.
2014-08-28, 13:19
Medlem
Citat:
Fast i det här fallet så vore det ju som att Enok Sarri satt och tokdissade SMHIs prognoser och metoder.
Ja, med all rätt om prognoserna är uppåt väggarna fel. Om experterna är ute och cyklar så är arenan fri för amatörerna.
2014-08-28, 13:22
Medlem
Citat:
Fast de "gissade" ju 3,4%(enheter) fel. Inte 6,6.

Och du säger att det var en mätning, inte en prognos.
Då är det ju inte alls en gissning eller för den delen antagligen inkompetens heller.

Om det är som du säger att deras senaste mätning egentligen skulle visa 18,8; kan du då använda samma inkompetenskoffecient för att visa vilka partier som har fått för höga siffror pga detta?
Man gör en mätning.
Med utgångspunkt från denna mätning räknas en prognos fram.
Det sker med hjälp av diverse okända "trollformler".
2014-08-28, 13:34
Medlem
Powergirls avatar
Var är alla ni som fick fnatt för någon eller några veckor sedan och trodde på 15-20% för SD?.
Javisst ja, det är opinionsinstituten som håller ned sverigedemokraternas siffror glömde det. Själv tycker jag att ni SD:are skall vara glada för varje tiondels procent som SD ökar med. Kanske kommer ni över 10%, vilket jag i så fall beklagar, men mycket mer är nog bara en utopisk förhoppning.
2014-08-28, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Var är alla ni som fick fnatt för någon eller några veckor sedan och trodde på 15-20% för SD?.
Javisst ja, det är opinionsinstituten som håller ned sverigedemokraternas siffror glömde det. Själv tycker jag att ni SD:are skall vara glada för varje tiondels procent som SD ökar med. Kanske kommer ni över 10%, vilket jag i så fall beklagar, men mycket mer är nog bara en utopisk förhoppning.
Du är tillbaka! Var vi inte överens om att vi skulle återförenas här först på valnatten?
Fnattet i tråden om 15% eller mer är väl i högsta grad levande ser du väl.
2014-08-28, 13:38
Bannlyst
Citat:

Var det inte du som skulle hålla dig borta till efter valet? Vad fick dig att vaskas fram av.... igen? Oavsett vad SD får, så ses vi som sagt efter valnatten och diskuterar utfallet av SD valresultat.
2014-08-28, 13:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Kanske kommer ni över 10%, vilket jag i så fall beklagar, men mycket mer är nog bara en utopisk förhoppning.
Om du faktiskt tror pa vad du skriver kan du tjana mycket pengar hos spelbolagen nu.
2014-08-28, 13:49
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Skulle vara roligt med en uppskattning av SD:s valjarstod hos svenskar, dvs nar vi raknar bort "svenskar". Stodet hos de Sverige ytterst tillhor ar ju storre an bara andelen av de rostberattigade. Klurigheten ligger framst i att uppskatta hur stor andel svenskar vi har kvar. Sag nagon skracksiffra om upp till 28% med utlandsk bakgrund jamfort med 1% for 75 ar sedan.
2014-08-28, 13:54
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Välkommen tillbaka. Jag hör att du tillämpat dina djupa kunskaper i politisk analys och kommit fram till en siffra. Det verkar dock vara ett resultat av religiös övertygelse snarare än en förankring i verkligheten. Jag antar att dessa dina kunskaper i ämnet kommer från samma hårda skolning som Herr Rejdar. Jag spara din åsikt kring läget och påminner mig den på valnatten när jag skall skåla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in