2013-12-06, 00:02
Medlem
Fråga till Rejdar, i egenskap av motpol till de flesta i tråden:
Tror du att SD ökar eller minskar från dagens opinionsnivå fram till valet?

Samt, när tar de lågutbildade männen slut? Kan de ta slut, och därmed SD stagnera? Eller har detta rent av redan hänt?

Tack på förhand
2013-12-06, 00:05
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Fråga till Rejdar, i egenskap av motpol till de flesta i tråden:
Tror du att SD ökar eller minskar från dagens opinionsnivå fram till valet?

Samt, när tar de lågutbildade männen slut? Kan de ta slut, och därmed SD stagnera? Eller har detta rent av redan hänt?

Tack på förhand
Gissar att det går ner och sen upp igen som alla andra år, sen vet jag inte exakt vad det landar på på valdagen.

Vi snackar om 15 % av de lågutbildade männen i denna undersökning, det finns 85 % kvar, det man ser är en överrepresentation som är kraftigare än förut, t ex (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Senast redigerad av rejdar 2013-12-06 kl. 00:11.
2013-12-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Gissar att det går ner och sen upp igen som alla andra år, sen vet jag inte exakt vad det landar på på valdagen.

Så du är osäker om valresultatet blir mer eller mindre än dagens nivå alltså om jag tolkar dig rätt. Ok, tack för det.
Vad tror du om de lågutbildade männen då? Kan de ta slut så vi får se en stagnation? Alternativt, har det redan hänt?
2013-12-06, 00:10
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Så du är osäker om valresultatet blir mer eller mindre än dagens nivå alltså om jag tolkar dig rätt. Ok, tack för det.
Vad tror du om de lågutbildade männen då? Kan de ta slut så vi får se en stagnation? Alternativt, har det redan hänt?
Kompletterade i inlägget ovan
2013-12-06, 00:22
Medlem
Citat:
Och kulturberikning förekommer bara i Skåne? Varför ser mönstret inte så ut i resten av Sverige? Varför är det så låga siffror i Göteborg och Stockholm?

Först glöm inte att SCB som andra telefonundersökningar kraftigt underskattar SD.
Siffrorna är lägre i Göteborg och Stockholm än i Malmö.
Men de är inte längre låga i Göteborg och Stockholm och de ökar.

Göteborg och Stockholm är pga topografi och annat
mycket mer distinkt segregerade än Malmö.
Speciellt då Stockholm staden mellan broarna. Nordens Venedig.
Små och stora öar både centralt och utanför.
Skyhöga priser på lägenheter och villor i likaområden tillkommer.
Allt detta har skapat många avskilda idyller ofta med naturliga barriäer
långt från upploppen, bilbränderna och skottlossningarna.

Men berikningen kommer allt närmare för de flest.
Redan i höstas mätte Sjöströms Novus för SD över 5% tom i Stockholms kommunval.
DN drabbades av panik. Sjöström hade inte en aning om undersökningen.
Nu är ligger sannolikt SD ännu högre där.
2013-12-06, 00:24
Medlem
Citat:

Vi snackar om 15 % av de lågutbildade männen i denna undersökning, det finns 85 % kvar, det man ser är en överrepresentation som är kraftigare än förut, t ex (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Tack för svaret. Men skulle uppskatta om du kunde utveckla biten med de lågutbildade männen och hur de kan påverka opinionen för SD framöver.
Du nämner också att du tror det går ner, sen upp. Avser du då det en nedgång till våren, vilket man spekulerat i tidigare skulle vara återkommande?
Sen, nog kan du väl göra en hyffsad skattning? Är genuint intresserad av hur en icke-sympatisör skattar den fortsatta utvecklingen tack
På mobilen, ursäkta ev fel.
2013-12-06, 01:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Först glöm inte att SCB som andra telefonundersökningar kraftigt underskattar SD.
Siffrorna är lägre i Göteborg och Stockholm än i Malmö.
Men de är inte längre låga i Göteborg och Stockholm och de ökar.

Göteborg och Stockholm är pga topografi och annat
mycket mer distinkt segregerade än Malmö.
Speciellt då Stockholm staden mellan broarna. Nordens Venedig.
Små och stora öar både centralt och utanför.
Skyhöga priser på lägenheter och villor i likaområden tillkommer.
Allt detta har skapat många avskilda idyller ofta med naturliga barriäer
långt från upploppen, bilbränderna och skottlossningarna.

Men berikningen kommer allt närmare för de flest.
Redan i höstas mätte Sjöströms Novus för SD över 5% tom i Stockholms kommunval.
DN drabbades av panik. Sjöström hade inte en aning om undersökningen.
Nu är ligger sannolikt SD ännu högre där.

Glom inte heller den viktiga gruppen av vaelutbildade, sjalvstandigt taenkande personer som analyserar laeget i Sverige utan skygglappar, blir oroliga och drar slutsatsen att endast SD tycks kunna raedda samhallet undan massinvandringens fasor. Jag har skrivit om denna grupp tidigare, och jag tror att den kommer att bli viktigare for SD med tiden. Normalt rostar dessa pa moderaterna, men pga egen analytisk foermaga sa kan man byta parti om det sunda fornuftet sager sa. Detta sker just nu, och kan ses bl a i grasrots-rorelsen Sverige-vanner, liksom tillvaexten i Stockholms kritvita innerstad, och t ex i den beromda listan over donatorer till Avpixlat.

Detta ar alltsa en tredje grupp SDsupporters, skild bade fran den klassiska basen av lagutbildade landsortsbor, och fran den mycket stora gruppen medel-Svensson som blir SDare pga personliga erfarenheter av kulturberikning.
2013-12-06, 01:17
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Glom inte heller den viktiga gruppen av vaelutbildade, sjalvstandigt taenkande personer som analyserar laeget i Sverige utan skygglappar, blir oroliga och drar slutsatsen att endast SD tycks kunna raedda samhallet undan massinvandringens fasor. Jag har skrivit om denna grupp tidigare, och jag tror att den kommer att bli viktigare for SD med tiden. Normalt rostar dessa pa moderaterna, men pga egen analytisk foermaga sa kan man byta parti om det sunda fornuftet sager sa. Detta sker just nu, och kan ses bl a i grasrots-rorelsen Sverige-vanner, liksom tillvaexten i Stockholms kritvita innerstad, och t ex i den beromda listan over donatorer till Avpixlat.

Detta ar alltsa en tredje grupp SDsupporters, skild bade fran den klassiska basen av lagutbildade landsortsbor, och fran den mycket stora gruppen medel-Svensson som blir SDare pga personliga erfarenheter av kulturberikning.
Detta är en extremt viktig grupp för att den är så stor. Den kan ta SD över 20 procent.

PISA-undersökningen var i det sammanhanget extremt viktig. Det sprids ett meme nu att Sverige håller på att förlora ställningen som industriland (på 20 års sikt eller så). Detta är inte en överdrift heller utan rena fakta men det har saknats siffror tidigare. Nu har vi siffror svart på vitt och det kommer att visa sig i opinionen.
2013-12-06, 01:47
Medlem
Nortexiuss avatar
Om några timmar borde en Demoskop-mätning komma från Expressen. Med tanke på att SD ökade till rekordhöga 11,9% i förra mätningen så kommer en minskning inte vara överraskande, men frågan är hur stor minskningen kommer vara?

Kommer journalisterna ha anledning att fira med chockrubriker som deklarerar att väljarna nu börjar överge SD eller blir det en liten minskning som får medierna att istället sätta det faktum att de rödgröna är största block som huvudrubrik?
2013-12-06, 02:46
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Har du studerat de lokala variationerna i 2010 års val på valkretsnivå, Rejdar?

För den som gör det går det att stadsdel för stadsdel, småort för småort kontrollera om närheten till invandringen ökar SD-sympatierna. Jag har god överblick över att rätt stort geografiskt område, både större städer och landsortskommuner och kan säga att det är övertydligt att sambandet finns där.
Faktum är... att jag också var övertygad om att det var så, att högre andel invandrarbefolkning innebar större SD-stöd.

Men jag körde en analys på det, och åtminstone på kommunnivå stämmer inte detta. Korrelationen finns där, men den är svag. Det finns ett antal kommuner där man ser att det stämmer, men det motverkas av att det även finns kommuner med stor andel invandrare med låg andel SD-röstare (t.ex. Botkyrka), och kommuner med låg andel invandrare men hög andel SD-röstare (t.ex. Sjöbo).

Du pratar om valkretsnivå. Jag skulle gärna undersöka det, men jag vet inte om det finns data om andel invandrare per valkrets. Jag tror inte det gör det.
2013-12-06, 09:28
Medlem
Motacilla.albas avatar
För matteintresserade:

För några månader sedan var det någon som konstaterade att SD i princip fördubblades varje val och undrade hur länge det skulle kunna ske. Eftersom valresultat är begränsade till 100% som teoretiskt max så är det omöjligt förutom en kort period. Fördubbling är en exponentiell ökning med exponent 2. Den teoretiska modell som man bör använda istället för fördubbling heter logistisk ökning. Det är en exponentiell ökning som begränsas av ett naturligt max. Det beskriver en s-kurva. Tänkt dig att du släpper ut 2 kaninen på en öde ö så kommer förökningen att vara logistisk. Först snabb men allt eftersom minskas takten ned och går asymptotiskt mot ett max. Låt oss se hur bra SD tidigare valresultat följer en logistisk kurva. Dessa är valresultaten i procent:

2010 5,70
2006 2,93
2008 1,44
1998 0,37
1994 0,25
1991 0,09
1988 0,02

För att se hur väl de stämmer överens med en logistisk kurva satte jag in värdena i ett statistikprogram på nätet:

http://vassarstats.net/logreg1.html

Korrelationen är mycket bra. R kvadrat = 0.9829. Hade det varit 1 hade det varit en helt perfekt matchning. 0 betyder inget samband alls.

Hur skulle framtiden se ut om samma ökningstakt skulle kunna fortsätta? Detta ger programmet också svar på.

2014 15,8
2018 32,1
2022 54,4
2026 75,1
2030 88,4
2034 95,0

15,8% i september?!
Senast redigerad av Motacilla.alba 2013-12-06 kl. 09:33.
2013-12-06, 11:13
Medlem
Tredje största parti. Över en miljon människor stöttar partiet, enligt senaste mätningen. Det är inga småsiffror. Vad gör då övriga partier för att motverka SD? I alla andra fall vågar politiker kritisera saker i samhället som har brister. Skolan är ett område som får mkt kritik, äldreomsorgen ett annat. Självklart har invandringspolitiken också brister. Men INGEN utom SD vågar säga detta. Det är Kejsarens nya kläder över debatten. Så länge övriga partier vägrar kritisera invandringspolitiken, vägrar de förbättra för invandrare och flyktingar. Inte undra på att SD växer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in