2014-08-28, 08:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Ha ha, man kan liksom bara skratta åt Ipsos. Misstänker att vi har ett opinionsinstitut mindre efter valet, att man underskattar ett specifikt parti med 5-7% under en valspurt borde räcka för att dom ska fråntas sina uppdrag för all tid och evighet.

Noterade förövrigt att Socialdemokraterna gått om SD på Facebook nu, S leder för tillfället med ca 200 likes. Oväsentligt förvisso då SD skulle haft det dubbla om dom inte var ett stigmatiserat parti vars väljare riskerar både vänner och jobb för sin simpla "like"

Andelen oikofober i landet är dock oroväckande.

Varifrån får du siffran på 5-7% (antar att du menar procentenheter)?
Har dui pålitligare sätt att mäta opinion på?
2014-08-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det skulle ha varit roligt att vara en fluga på väggen när de bestämmer sig för att ge SD just 8,9 procent. De säger med andra ord att tror de att SD får lägre valresultat i riksdagsvalet än i EU-valet, trots allt som har hänt under sommaren.

Vad kommer Novus fram till i andra typer av undersökningar? Att det finns 80 procent kvinnor i Sverige? Att 82 procent av svenskarna mellan 18 och 65 är ensamstående?
Det är konstigt, Novus har ju alltid känts stabila. Men man ser också att andelen osäkra har ökat, från 14,2 i juni via 16,4 i juli till 18,4 i augusti. Det kan gömma sig många SD i den gruppen.

Man trodde en gång i tiden att skämsfaktorn skulle minska efter valet, men pga hysterisk stigmatisering sedan 2010 har den istället ökat. Det blev en ganska rejäl omvänd Bradley i EP-valet och det kommer att bli en ännu större i riksdagsvalet. Jag tror att minst var fjärde SD-väljare tillhör mörkertalet just nu. Chocken på valnatten blir tung. Först kommer VALU och säger 12%, sen kommer de första räknade distrikten och då blir det 15% eller mer.
2014-08-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Tre procent? Det är skitmycket. De skulle alltså öka med typ 150-200 000 röster (om man slår ut det på antalet röstande/röstberättigande) i ett svep? Partier som är tre gånger så stora kan skifta så mycket i stöd över en månad, men då är det ju lite fler folk som kan ändra sig eller hur man ska säga.
Det betyder också att mätinstitutet måste trolla iväg de där tre procenten nånstans. Ska de dela upp dem jämnt på de övriga partierna? Ge allt till Fi?
Tror inte det är nåt av bolagen vill riskera sin trovärdighet på det sättet.
Det sker nog inte avsiktligt. Tittar man på Novus sedan juni så har alla siffror legat stilla utom en: Andelen osäkra har ökat med över 4%, från 14,2 till 18,6. Det är inte normalt att den siffran rusar iväg så nära inpå valet.
2014-08-28, 08:42
Medlem
IPSOS
Kod:
	Feb 	Mars 	April 	Maj 	Juni 	nu	förändr
M	24,7	23,6	24,6	22,6	20,5	20,8	 0,3
Fp	 6,0	 6,9	 5,4	 5,8	 6,3	 6,5	 0,2
C	 3,5	 4,1	 3,6	 4,3	 5,6	 4,0	-1,6
Kd	 3,5	 3,7	 3,0	 4,5	 3,3	 4,3	 1,0
S      	35,1	33,5	33,1	31,3	31,1	31,8	 0,7
V	 7,8	 7,6	 9,4	 8,7	 7,4	 7,0	-0,4
Mp	 9,0	10,4	 9,9	10,2	11,3	11,6	 0,3
Sd	 7,9	 7,8	 7,6	 7,8	 9,6	 9,4	-0,2
Fi		 1,3	 2,3	 3,9	 3,7	 3,4	-0,3
Övrig	 2,3	 1,2	 1,1	 0,9	 1,3	 1,2	-0,1
Osäkr	17,5	17,3	18,5	16,6	14,4	17,2	 2,8
Det enda riktigt uppseendeväckande är väl förändringen av osäkra? Bitch 4%?
2014-08-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det sker nog inte avsiktligt. Tittar man på Novus sedan juni så har alla siffror legat stilla utom en: Andelen osäkra har ökat med över 4%, från 14,2 till 18,6. Det är inte normalt att den siffran rusar iväg så nära inpå valet.

Nej, men personen jag svarade uttryckte sig på ett vis som minst sagt insuinerade att det rörde sig om avsiktlig manipulering av siffrorna.

Att alliansen har två partier på gränsen samt att det dykt upp nytt parti med chans att nå över 4% på vänsterkanten kanske kan öka osäkerheten hos många?
Både att taktikrösta och att rösta på ett parti som kanske ändå inte kommer kunna tillgodoräkna sig ens röst i praktiken är rätt kluriga beslut. Dessutom beslut som ofta påverkas mycket av läget precis innan valet.
2014-08-28, 09:02
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Helt klart ökar andelen osäkra inför valet; åtminstone de som säger att de är osäkra. Folk har många olika motiv till hur de svarar i undersökningar och att säga att man är osäker känns förmodligen tryggt, precis som man inte vill uppge att man röstar på SD i lunchrummet på jobbet för man vet att chefen hatar SD för de snor M-väljare; då är det lättare att säga just osäker.

Själv blev jag uppringd i förra veckan. Jag uppgav FI eftersom det var så skoj i EU-valet när de skuttade runt och hade blåst upp sig själva i opinionen. Motiven är olika och en opinionsundersökning säger inte mycket om verkligheten på valdagen.
2014-08-28, 09:39
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Man trodde en gång i tiden att skämsfaktorn skulle minska efter valet, men pga hysterisk stigmatisering sedan 2010 har den istället ökat. Det blev en ganska rejäl omvänd Bradley i EP-valet och det kommer att bli en ännu större i riksdagsvalet.

Nja. Tror du inte att det är så att SD nu börjar bli så stora, att de ger sig in på ny mark? Jag menar, redan, säg 2006 fanns det säkert en potential på uppemot 7-8% SD-röstare, bara det att den del inte kände till dem, andra tyckte att det var meningslöst att slänga en röst på ett parti utanför riksdagen och en tredje grupp upplevde dem som oseriösa (eller what not).

Så i SD:s grundstock finns ett stort gäng som redan ÄR kritiska till hög invandring, tycker att det är en viktig fråga och alltid skulle välja ett invandringskritiskt parti och dessutom stå för det. Redan för 12-13 år sedan minns jag att jag t.ex. träffade och pratade med hantverkare som inte tvekade en sekund att rösta på SD och att berätta för dem som ville höra. Många i denna grundstock skiter fullständigt i några omvända Bradley-effekter.

Allt eftersom åren har gått har Sverige fått en accelererande invandring och försämrats på en rad punkter och allt fler har sett detta och relaterat det till invandringen. Här finns dels människor som egentligen inte är alls lika invandringskritiska och dels de som har ett högre "socialt kapital", dvs grupper som inte alls är bekväma med att säga att de röstar på ett "rasistiskt" parti.

Efter att ha röstat på SD i 1-2 tidigare val kanske de väljarna egentligen "skäms" mindre; och att en ökande "skämsfaktor" kommer sig av att partiet hittar nya väljare i nya sociala grupper?
2014-08-28, 09:44
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Själv blev jag uppringd i förra veckan. Jag uppgav FI eftersom det var så skoj i EU-valet när de skuttade runt och hade blåst upp sig själva i opinionen. Motiven är olika och en opinionsundersökning säger inte mycket om verkligheten på valdagen.

Du skulle alltså tycka det är skoj om F! kommer in i riksdagen? Folk som uppger att dom ska rösta på MP och F! för skojs skull då opinionsinstituten ringer ger mig obehagskänslor eftersom det är så korkat.

Det är nämligen så att opinionssiffrorna till stor del påverkar hur många lägger sin röst, säkert 30-40% av väljarkåren är totalt okunniga och kan klassas som rent valboskap och tenderar ofta att lägga sin röst på ett parti som dom uppfattar har medvind, dessa nötter "tänker" Wow, har MP 12% i opinionsmätningar så måste det ju vara ett jättebra parti - jag gör som dom andra ....

F! har knappast mer än 1-2% i verkliga siffror men tack vare sådana skojfriska typer som dig så har dom ofta över 3% i mätningarna och det om något kan innebära att folk faktiskt lägger sin röst på dom även i skarpt läge då dom tror att F! kan ta sig in i RD. Hade dom haft 1,5% i mätningarna så hade nog ytterst få kastat bort sin röst på dom i riksdagsvalet.

Givetvis gäller detta också SD, högt i opinionen = mer röster från valboskapet.

Att folk på fulla allvar tror att det är AFA och RG som ringer och uppger sig för att vara ett opinionsinstitut är bara paranoia och trams. Tusentals uppger varje månad att dom röstar SD till diverse institut och än har jag aldrig läst om någon som fått hembesök av AFA eller fått sparken från jobbet.
2014-08-28, 10:02
Bannlyst
Citat:
Att folk på fulla allvar tror att det är AFA och RG som ringer och uppger sig för att vara ett opinionsinstitut är bara paranoia och trams. Tusentals uppger varje månad att dom röstar SD till diverse institut och än har jag aldrig läst om någon som fått hembesök av AFA eller fått sparken från jobbet.

För att du inte läst om det har det inte hänt, menar du det? Ganska korkat i sådant fall. Finns flera dokumenterade fall i MSM.

Källa: Nymedia, gammelmedia.
2014-08-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombox
För att du inte läst om det har det inte hänt, menar du det? Ganska korkat i sådant fall. Finns flera dokumenterade fall i MSM.

Källa: Nymedia, gammelmedia.

Och om du kan hänvisa till en liiite mer konkret källa vore det klart intressant.
2014-08-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Nja. Tror du inte att det är så att SD nu börjar bli så stora, att de ger sig in på ny mark? Jag menar, redan, säg 2006 fanns det säkert en potential på uppemot 7-8% SD-röstare, bara det att den del inte kände till dem, andra tyckte att det var meningslöst att slänga en röst på ett parti utanför riksdagen och en tredje grupp upplevde dem som oseriösa (eller what not).
Vad jag tror är att SD sedan länge har övertygat den andel av väljarna (c:a 10%) som är bekväma med att vara SD-sympatisörer och skiter i vad opinionsinstitutens telefonintervjuare tycker, men att Reinfeldts utspel har utlöst en lavin av hemliga SD-väljare bland medelsvenssons som egentligen är för fina för det men nu inte ser någon annan utväg. Oskulder som kallsvettigt kommer att lägga sin första SD-röst med ungefär samma skräck och vilsenhet som en pingstvän som besöker en strippklubb för första gången. Efter att de lagt sin röst på SD kommer de att gå hem och våldtäktsduscha.
2014-08-28, 10:25
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Du skulle alltså tycka det är skoj om F! kommer in i riksdagen? Folk som uppger att dom ska rösta på MP och F! för skojs skull då opinionsinstituten ringer ger mig obehagskänslor eftersom det är så korkat.

Det är nämligen så att opinionssiffrorna till stor del påverkar hur många lägger sin röst, säkert 30-40% av väljarkåren är totalt okunniga och kan klassas som rent valboskap och tenderar ofta att lägga sin röst på ett parti som dom uppfattar har medvind, dessa nötter "tänker" Wow, har MP 12% i opinionsmätningar så måste det ju vara ett jättebra parti - jag gör som dom andra ....

F! har knappast mer än 1-2% i verkliga siffror men tack vare sådana skojfriska typer som dig så har dom ofta över 3% i mätningarna och det om något kan innebära att folk faktiskt lägger sin röst på dom även i skarpt läge då dom tror att F! kan ta sig in i RD. Hade dom haft 1,5% i mätningarna så hade nog ytterst få kastat bort sin röst på dom i riksdagsvalet.

Givetvis gäller detta också SD, högt i opinionen = mer röster från valboskapet.

Du har fel på flera punkter. Att man kan råka riktigt illa ut på sin arbetsplats för att man sympatiserar med SD är ett faktum. Det handlar inte om att få sparken utan om arbetsklimatet. Det finns ingen orsak att stöta sig med kollegor och chefer över politiska frågor. De på arbetsplasen som är Sverigevänner vet man vilka de är och de som inte är det kommer inte bli det för att man säger att man själv är det.

När det gäller att uppge fel info till opinionsinstitut kan man precis som du säger påverka massan att tro att något parti är starkare än i verkligheten, precis som de själva gör genom att medvetet vikta fel när de samlat in data. När det gäller FI är detta bara en Gudi Behaglig gärning; de kommer inte in i riksdagen och varje röst på dem är just bortkastad om man råkar vara en sådan individ som kunde tänka sig att rösta FI. En sådan individ skulle annars ha röstat på V eller MP, aldrig någonsin på SD, så det är en given vinst, som dessutom kan generera komiska poänger på valnatten.
Senast redigerad av Studsboll 2014-08-28 kl. 10:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in