Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Ok, det var ju i alla fall en rimlig fråga. Svaret är det här: Jag tycker det är misstänkt när SD ökar med några tiondelar i åtta opinionsmätningar i rad. Om det nu är så att SD ökar så borde man se en ökning på tre procent i någon mätning och en tillbakagång med en procentenhet i någon mätning. Jag tycker helt enkelt att det vi ser är misstänkt. Som om alla visste att SD ökar kraftigt men väljer att göra så lite av det som möjligt.
Tre procent? Det är skitmycket. De skulle alltså öka med typ 150-200 000 röster (om man slår ut det på antalet röstande/röstberättigande) i ett svep? Partier som är tre gånger så stora kan skifta så mycket i stöd över en månad, men då är det ju lite fler folk som kan ändra sig eller hur man ska säga.
Det betyder också att mätinstitutet måste trolla iväg de där tre procenten nånstans. Ska de dela upp dem jämnt på de övriga partierna? Ge allt till Fi?
Tror inte det är nåt av bolagen vill riskera sin trovärdighet på det sättet.
Hade ett part ökat med 3 procentenheter mellan så täta undersökningar utan något speciellt som hänt hade det nog varit läge att vara lite misstänkssam.
Sen på vilket vis var min fråga rimligare den här gången än förra?
Då skrev jag
"På vilket vis är det misstänkt?"