2014-08-27, 07:50
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag kan berätta en hemsk historia. En gammal vän till mig jobbade på Schröders foto när detta hände. Personen och jag umgicks ofta på den tiden och jag minns speciellt tydligt hur hen en dag efter jobbet är alldeles likblek och bekräftar att en störd gubb lämnat in foton på likdelar.

Till saken hör att halva Solna framkallade sina fotorullar där och hälften av dem var amatörporr.

Fotohandlaren och hans fru var nån slags frimurare eller rotary eller liknande. Kunderna levde lyckliga i tron att diskretion var nån slags hederssak... när det i själva verket skickades runt godbitar på fikarasten. Likbilderna var inget undantag. Min gamle vän vet jag inte vart hen tog vägen, men det dröjde ju ett tag tills rättegången hölls. Makarna blev till en början livrädda att avslöja att de inte hade "tystnadsplikt" så de försökte slingra sig. Men när de sedan insåg allvaret i situationen kom minnet tillbaka. Men då hade de förlorat sin trovärdighet.

Vänd tillbaks till det område där du brukar befinna dig - Skvaller. Där kan du posta sånt här bullshit.
Du är tydligen för dåligt påläst för att försöka låtsas veta något. Alla anställda är förhörda och INGEN förutom ägarparet hade hört talas om några hemska bilder. Det var till och med så att systern till frun blev ovänner med henne för att hon stod på sig och sa som det var, det hade aldrig talats om några hemska bilder.
Citera
2014-08-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Jag kan berätta en hemsk historia. En gammal vän till mig jobbade på Schröders foto när detta hände. Personen och jag umgicks ofta på den tiden och jag minns speciellt tydligt hur hen en dag efter jobbet är alldeles likblek och bekräftar att en störd gubb lämnat in foton på likdelar.

Till saken hör att halva Solna framkallade sina fotorullar där och hälften av dem var amatörporr.

Fotohandlaren och hans fru var nån slags frimurare eller rotary eller liknande. Kunderna levde lyckliga i tron att diskretion var nån slags hederssak... när det i själva verket skickades runt godbitar på fikarasten. Likbilderna var inget undantag. Min gamle vän vet jag inte vart hen tog vägen, men det dröjde ju ett tag tills rättegången hölls. Makarna blev till en början livrädda att avslöja att de inte hade "tystnadsplikt" så de försökte slingra sig. Men när de sedan insåg allvaret i situationen kom minnet tillbaka. Men då hade de förlorat sin trovärdighet.

Nej, minnet kom inte tillbaka. De pekade inte ut någon, inga bilder fanns, anställda och AS:s syster motsade makarnas påstående. Ett påstående som dök upp i det ögonblick de läste Expressen en artikel efterfrågade bilder eftersom Christina Allgén påstod att hennes fd make - iförd kåpa under en nekrofil homosexuell rituell styckning av en person som helt saknar koppling till honom och TH - fotograferat liket och akten.

Detta "minne" skulle plötsligt poppat upp i skallen på paret när de läste Expressen på planet hem från utlandssemestern. De misslyckades trots hjälp av polisen vid den sk vittneskonfrontationen. De uttalar sig inte längre och A S försökte få skadestånd för lidande, hon ångrade tilltaget.
Citera
2014-08-27, 09:21
Medlem
Aspsusas avatar
Jag säger det igen:

Lyssna på förhören med fotohandlarparet. Bilda er en egen uppfattning.

(När de beskriver bilderna verkar det tämligen klart att de dels beskriver helt verkliga bilder från någon obduktion, antagligen flera olika (vilket inte alls är så konstigt om de ngn gång sett dylika), och dels vill vara väldigt hjälpsamma, men är ytterst förvirrade. De delar av deras beskrivningar som verkar trovärdiga har noll och intet att göra med fallet daCosta.)
Citera
2014-08-27, 09:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Den kristna neomoralism som genomsyrar delar av Da Costa har inte riktigt uppmärksammats, antagligen pga att medierna till stor del var vänstervridna och gav fallet en klassvinkel tidigt. Både vänstern och nymoralisterna förenades i sin homofobi (TA och TH som hemliga älskare) och sitt hat mot de pappor som utmanade den upphöjda mamman ("Barnets berättelse" resp. "den trasiga mamman Catrine").
Det är mer en allmän svensk sak. Det har aldrig funnits något utrymme för fyrkantig kristen moralism i Sverige. Sista gången de fyrkantiga prästerna fick dansa var väl när de i teve på 80-talet kunde sitta med psykologer och diskutera rollspels farlighet. Annars har den svenska moralismen stått på en solid sekulär grund...

...eller inte. Den är kristen moralism minus kristendomens mer intrikata saker såsom arvssynd, botgörelse etc. Dessutom går den kristne moralisten att diskutera med då denne är ärlig med källan till sitt tänkande. Den sekuläre moralisten ser det som "sunt förnuft" som kom från ingenstans. (Petra Östergren har gjort ett utmärkt arbete när hon visar på likheterna mellan radikalfeministiskt porrmotstånd och gammeldags moralism.)
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns ingenting som tyder på att polacken var inblandad i Catrines hemska öde, inga vittnesmål från några fotohandlare, inga intressanta observationer från några kvinnliga poliser, Catrines kvarlevor uppvisade inte heller några avvärjningsskador som "polackens" övriga tidigare offer gjorde på 70-talet.
Karln bodde också långt ifrån fyndplatserna och hade ingen som helst geografisk koppling dit heller.

Nä, det är inget trovärdigt spår du är inne på, sorry
Det är standardförfarande att om ett visst brott har begåtts så hämtar man in alla som har dömts för det brottet.

Det är visserligen en bedömningsfråga. Skånepolisen lär knappast be stockholmspolisen om hjälp med småbrott. Men för såpass allvarliga brott som styckmord/likskändning måste polisen agera på en nationell nivå.

(Det är även standardförfarande att försöka ta reda på vem som sist såg döingen i livet, men det gjorde man inte heller.)
Senast redigerad av Herr Lindholm 2014-08-27 kl. 10:14.
Citera
2014-08-27, 12:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
.Alla anställda är förhörda och INGEN förutom ägarparet hade hört talas om några hemska bilder. Det var till och med så att systern till frun blev ovänner med henne för att hon stod på sig och sa som det var, det hade aldrig talats om några hemska bilder.

Nej, du har fått allt om bakfoten som vanligt, Borgnäs letade nämligen upp en tidigare anställd i fotobutiken (efter en intervju med fru Schröder) och denna person "Carina" kunde bekräfta att händelsen med de otäcka bilderna faktiskt inträffat i slutet av juni -84.
Borgnäs fick också veta att polisen hade inte ens talat med "Carina" om händelsen i fotobutiken.

Här går det att läsa mer om detta, längst ner på sidan:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:xG9PgyOGgFoJ:www.mediemordet.com/lindeberg-vs-borgnas.html+&cd=2&hl=sv&ct

Mvh
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-08-27 kl. 13:00.
Citera
2014-08-27, 15:12
Medlem
habets avatar
Citat:
Nej, du har fått allt om bakfoten som vanligt, Borgnäs letade nämligen upp en tidigare anställd i fotobutiken (efter en intervju med fru Schröder) och denna person "Carina" kunde bekräfta att händelsen med de otäcka bilderna faktiskt inträffat i slutet av juni -84.
Borgnäs fick också veta att polisen hade inte ens talat med "Carina" om händelsen i fotobutiken.

Här går det att läsa mer om detta, längst ner på sidan:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:xG9PgyOGgFoJ:www.mediemordet.com/lindeberg-vs-borgnas.html+&cd=2&hl=sv&ct

Mvh

Vad är det jag missuppfattat? Möjligen var jag slarvig med formuleringen "hörda", det var makarna själva som fråga sin personal och sedan fick gå tillbaks med svansen mellan benen till polisen och meddela att ingen minns något. Polisen hörde sedan systern som bekräftade att så var fallet, d.v.s. att hon hade inte hört talas om händelsen.

Vad gäller 'Carinas' historia (från samma dokument som du själv länkade till):
Citat:
Vittnet Carinas historia hade naturligtvis haft stort intresse, om den presenterats under hösten 1987 eller åtminstone i anslutning till rättegångarna under 1988, då läkarna stod åtalade för mord. Inte minst detaljerna hade säkert intresserat både polis och åklagare, dels den tydliga överensstämmelsen med obduktionsutlåtandet i da Costafallet, dels tidpunkten för den mystiske kundens besök, som så väl korresponderade med den pensionerade jägmästaren Rubens historia.

Tyvärr ter den sig idag inte särskilt tillförlitlig, eftersom den innehåller ett hopkok av uppgifter som under årens lopp blivit allmänt kända och dessutom är svårförenlig med fru Schröders egen historia. Polisens avvaktande hållning till Lars Borgnäs "upptäckt " och det ringa intresse den tilldragit sig från andra journalisters sida ter sig i sammanhanget fullt begriplig.
(Min fetning)

Mer om fotohandlarparets tillförlitlighet ur samma dokument:

Noterat:
'En yngre manlig anställd hade blivit så upprörd av vad han sett att han kommit upprusande ur källaren, annan personal hade mått illa.'
Allt enligt Arne S första historia.

Trots detta så var det alltså, enligt makarna själva, ingen personal som kom ihåg detta några år senare.
Citera
2014-08-27, 17:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vad är det jag missuppfattat?

En hel del faktiskt, för att friska upp ditt halvdåliga minne:

Citat:
Alla anställda är förhörda och INGEN förutom ägarparet hade hört talas om några hemska bilder. Det var till och med så att systern till frun blev ovänner med henne för att hon stod på sig och sa som det var, det hade aldrig talats om några hemska bilder.

(det fetade)
Ditt något märkliga påstående motsägs direkt av vad Borgnäs fått fram när han grävde riktigt djupt

"Efter att ha intervjuat fru Schröder har han nämligen lyckats få kontakt med en tidigare anställd, Carina, som idag - tjugo år efter själva tilldragelsen - kan berätta att hon mycket väl minns att fru Schröder i detalj berättat för henne om den mystiske kunden och de skrämmande bilderna. Borgnäs skriver (s. 128):

"Hon bekräftade för mig att polisen aldrig talade med henne om händelsen med bilderna.

Hon hade själv inte sett de otäcka bilderna, sa hon till mig. Det berodde på att hon inte arbetade den dagen. Hon hade för sig att det var på en lördag, eller i vart fall dagen före en helg som bilderna lämnats in, sa hon, och då hade hon varit ledig. Dagen efter helgen, när hon återkom till arbetet, hade fru S berättat för henne om de otäcka bilderna och om hur herr S upprört ropat från labbet.
"

(det fetade)
Det känns som om du har målat in dig i ett hörn nu, vad mer behöver egentligen sägas ?
Och för att avrunda det hela:

"Helt klart, enligt Carina, var att händelsen med de skrämmande bilderna faktiskt ägt rum och att hon själv fått höra om den bara några dagar efter det den inträffat."
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-08-27 kl. 17:04.
Citera
2014-08-27, 18:13
Medlem
Citat:

(det fetade)
Ditt något märkliga påstående motsägs direkt av vad Borgnäs fått fram när han grävde riktigt djupt

"Efter att ha intervjuat fru Schröder har han nämligen lyckats få kontakt med en tidigare anställd, Carina, som idag - tjugo år efter själva tilldragelsen - kan berätta att hon mycket väl minns att fru Schröder i detalj berättat för henne om den mystiske kunden och de skrämmande bilderna. Borgnäs skriver (s. 128):

"Hon bekräftade för mig att polisen aldrig talade med henne om händelsen med bilderna.

Hon hade själv inte sett de otäcka bilderna, sa hon till mig. Det berodde på att hon inte arbetade den dagen. Hon hade för sig att det var på en lördag, eller i vart fall dagen före en helg som bilderna lämnats in, sa hon, och då hade hon varit ledig. Dagen efter helgen, när hon återkom till arbetet, hade fru S berättat för henne om de otäcka bilderna och om hur herr S upprört ropat från labbet.
"

(det fetade)
Det känns som om du har målat in dig i ett hörn nu, vad mer behöver egentligen sägas ?

"Helt klart, enligt Carina, var att händelsen med de skrämmande bilderna faktiskt ägt rum och att hon själv fått höra om den bara några dagar efter det den inträffat."

Märkligt att du tillmäter detta 20-år sena vittnesmål betydelse men anser att JE ljuger?
Precis som Per Lindeberg skriver så motsäger ju "Carina" Anita Schröders egna uppgifter! Både fotohandlarna och Carina borde ha hört av sig redan på sommaren 1984 eller i december samma år. Det gjorde dom inte av en enkel anledning, några bilder på en styckad kropp lämnades aldrig in.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-08-27 kl. 18:36.
Citera
2014-08-27, 19:24
Medlem
habets avatar
Citat:

(det fetade)

"

(det fetade)

Det har sagts förut och kan inte sägas nog många gånger - när det gäller debatteknik är du en sorglig figur 'Lawn'.

Du hänvisar till något obskyrt 'vittne' med källa till en länk, när jag sedan visar att det 'vittnet' är tvivelaktigt (med samma källa som du själv hänvisar till och det är inte Lindeberg som säger det han bara visar att ingen har brytt sig om utsagan) så svarar du med att lägga ut ändå mer från samma 'vittne' utan att kommentera tvivelaktigheterna!

Det är sådant som gör att det inte går att föra debatt med dig så nu drar jag mig tillbaks igen.
Citera
2014-08-27, 19:37
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det här är ju den största rättsskandalen av alla, läkarna har aldrig delgivits någon misstanke om styckning, de har aldrig varit föremål för någon polisutredning om styckning, de har såsom påpekats ett antal gånger, inte åtalats för brott mot griftefriden. Styckningen av den döda kroppen ingick som bekant inte i gärningsbeskrivningen för berövande av livet.

Läkarna blev utpekade för att ha styckat kroppen, ett alternativbrott som inte prövades i rätten, inte ok! Dessutom saknades all form av teknisk bevisning, det finns inget som tyder på att de styckat kroppen. De kunde omöjligen överklaga domskälen och fick sina liv förstörda, århundradets största svenska justitiemord!

Att detta måste förklaras gång på gång i denna tråd.

Styckningen var det bästa beviset/indiciet för att läkarna hade mördat da Costa, eftersom det åberopades av åklagaren så var det tingsrättens jävla skyldighet att pröva det och då ingår att komma fram till slutsatsen om styckningen var bevisad eller inte. Går det aldrig in hos dig och dina kamrater? Visst var det amatörmässigt att det skrevs "ställt bortom rimligt tvivel" istället för "styrkt" etc men allvarligt talat - vad hade det gjort för skillnad i praktiken för läkarna? Svea Hovrätt hade säkert kommit fram till samma domslut om överklagan gått igenom s.a.s.
Citera
2014-08-27, 20:03
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Att detta måste förklaras gång på gång i denna tråd.

Styckningen var det bästa beviset/indiciet för att läkarna hade mördat da Costa, eftersom det åberopades av åklagaren så var det tingsrättens jävla skyldighet att pröva det och då ingår att komma fram till slutsatsen om styckningen var bevisad eller inte. Går det aldrig in hos dig och dina kamrater? Visst var det amatörmässigt att det skrevs "ställt bortom rimligt tvivel" istället för "styrkt" etc men allvarligt talat - vad hade det gjort för skillnad i praktiken för läkarna? Svea Hovrätt hade säkert kommit fram till samma domslut om överklagan gått igenom s.a.s.

Nu är det ju knappast endast 'kamrater' (du verkar oroande influerad av en annan skribent här i tråden) som säger att det var fel att i domskälen göra den skrivning som gjordes.
Ett exempel är Lars-Erik Tillinger (som inom parentes sagt förmodligen är en betydligt kunnigare jurist än någon Flashbackamatör) i resningsansökan till HD:

"TR2 (Dom 8.7.1988, lagman Spak o chefsrådm. Westlander jämte nämnd) ogillade åtalet för mord av det skälet att orsaken till Catrines död ej var klarlagd. - I slutet av domskälen tillade TR2 ”att det var ställt utom allt rimligt tvivel” att AoH i samråd styckat Catrines kropp Alla yrkesdomare torde veta att man i domskäl ej skall yttra sig om brott som inte åtalats, är preskriberat och saknat betydelse för målets utgång. Dessutom torde dessa framstående domare ha vetat, att AoH ej kunde klaga mot domskälen i en friande dom. Tillägget kvarstår alltså i all framtid och kan inte utplånas ens om det – som i detta fall – är fel."
(Min fetning)
Citera
2014-08-27, 20:22
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Nu är det ju knappast endast 'kamrater' (du verkar oroande influerad av en annan skribent här i tråden) som säger att det var fel att i domskälen göra den skrivning som gjordes.
Ett exempel är Lars-Erik Tillinger (som inom parentes sagt förmodligen är en betydligt kunnigare jurist än någon Flashbackamatör) i resningsansökan till HD:

"TR2 (Dom 8.7.1988, lagman Spak o chefsrådm. Westlander jämte nämnd) ogillade åtalet för mord av det skälet att orsaken till Catrines död ej var klarlagd. - I slutet av domskälen tillade TR2 ”att det var ställt utom allt rimligt tvivel” att AoH i samråd styckat Catrines kropp Alla yrkesdomare torde veta att man i domskäl ej skall yttra sig om brott som inte åtalats, är preskriberat och saknat betydelse för målets utgång. Dessutom torde dessa framstående domare ha vetat, att AoH ej kunde klaga mot domskälen i en friande dom. Tillägget kvarstår alltså i all framtid och kan inte utplånas ens om det – som i detta fall – är fel."
(Min fetning)

Den kunniga juristen Lars-Erik Tillinger har inte lyckats charma Högsta Förvaltningsdomstolen med någon resningsansökan direkt.

"Torde veta.." ja, alla torde också veta att man inte ska begå fel och försummelser, men ändå händer det. Icke-argument.

Saknar betydelse för målets utgång? Saknade indicierna som tydde på att de styckade kroppen betydelse för målets (mord) utgång? Finns det något annat starkt som tyder på att de hade med hennes död att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in