2014-08-27, 01:06
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Finns det info, var de korsade gränsen?
Vad är syfte? Trodde Putler, att han lyckas, att erövra starka Ukraina, med en bataljon?

Inte ens en bataljon, en gränspatrull på ett par fordon med ett par man i varje.

De påstås vara kontraktssoldater och komma från VDV 331:a regimentet, 98:nde i Ivanovo.
Ivan Melchukov påstår att de fick oklara order under en övning som pågick i Rostov och att befälet i stort sätt bara sa patrullera 7 mil längs gränsen i "den riktningen". Av någon anledning så kom de över på fel sida gränsen under patrullen. Sergei Smirnov säger att ett av deras bandfordon (en BMD får man förmoda) träffades av en granat efter de stött på en Ukrainsk T-72. Ivan Melchukov påstår att de besköts med granatkastare och att ryska armén sköt gradmissiler mot dem men hur han visste det nämner han aldrig.

Ukrainas SBU sade i måndags att männen tillfångatogs nära byn Dzerkalne, ungefär fem mil sydöst om rebellfästet Donetsk och 2 mil från ryska gränsen.
Senast redigerad av failure 2014-08-27 kl. 01:25.
2014-08-27, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Va jag som i min enfald inte trodde de oövervinnliga separatisterna förlorade en enda, enligt vissa rysskramare i denna tråd så kan man säga att det går en separatist på 50 ukrainska soldater ungefär, "sarkasm".

Här ser man också separatisternas riktiga ansikte:

http://mobile.nytimes.com/2014/08/26/world/europe/russia-ukraine.html?_r=3&referrer=

Sen att kalla folk för nassar bara för man håller på Ukraina är bara löjligt, det är ett land och dess gränser som ska respekteras vilket det inte har gjort från Rysslands sida som gick in i Krim men inte kunde erkänna det förrän det var klart.

1. Det handlar nog om något annat än vilken sida som en person håller på, ifall den klassificeras som nasse, nazist eller något annat. Notera hierarkin. En nasse är en lågutbildad snorvalp med nazistiska tendenser som tex. visar upp fotobilder på att denne skjutit några 70-75åringar i en bil någonstans samt skryt kopplat till det - hade de varit yngre så hade de väl kallat dem spetznaz också. En nazist är bara en politisk inriktning bland många andra - dock med en extrem inriktning. Att det sedan råder klasskillnad i det hela handlar förstås om "propagandakriget", där Ukrainakonflikten används som dels lite ögonbröd för de lågutbildade männen samt en övertygelse om behovet av stora investeringar i krigsmaterial & utveckling av försvaren samt förstås materialen. Det senare är förstås uppnåeligt i sammanhanget samt relaterar till politiska vaktombyten och liknande. När det gäller vs. vs. konflikten i propagandakriget så har ju Ryssarna en stor fördel i sitt upplägg - däremot är det ju som så att de inte får något större genomslag i väst, såvida de inte är i samklang med just behov #2 och den diskrepans med behov #1 som situationen medger.

2. Att vara pro-Ukraina i konflikten är alltså inget som gör debattören till nazist eller för den delen nasse. Däremot så är det ju som så att normala debattörer inte brukar länka till bilder på några gubbar som blivit dödade i/vid sin bil -med följdkommentarer. Det enda som skulle motivera en normal debattör till den saken skulle varit ifall någon av de döda varit en kändis av något slag eller något liknande.
2014-08-27, 01:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Tydligen verkar fler ryssar råkat ut för "olyckor " utomlands?

en.inforesist.org/100-wounded-russian-servicemen-arrived-on-an-airplane-to-st-petersburg/
2014-08-27, 01:27
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast just nu erövrar UA samhälle efter samhälle och kvarter efter kvarter, under tiden så nöts legoarmén ned.
Det enda som håller liv i konflikten är att Ryssland regelbundet fyller på med soldater och materiel och aktivt artilleriunderstöd.

Donetsk kommer falla förr eller senare och Luhansk snarare förr, långsiktigt är Rysslands enda chans att gå in eller dra sig tilllbaka.

Ja, i förrgår kväll var ukrainarna i alla fall fortfarande optimistiska. Titta bara på kartan som visas på nyhetssändningen:
https://www.youtube.com/watch?v=m-HkZDXFYKk
2014-08-27, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant: Med tanke på vad du skrev i ett annat inlägg så noterar jag: Att fast än, (man naturligtvis), vill "spöa ryssen" så förmår man skilja mellan detta och det faktum att det bor många rysk talande, men även etniska Ryssar i Ukraina, vilket är gott. Överlag så måste jag beundra det ukrainska folkets självbehärskning.

Vad är din och dina vänners åsikt om de långsiktiga konsekvenserna av sanktionerna mot Ryssland? För min del så tror jag att Putlers Ryssland kan knäckas relativt effektivt på lite sikt. Det är nog bara i en sådan situation, med totalt knäckt rysk ekonom, och påbörjade sociala oroligheter, som Ukraina kan få tillbaka Kiev och det ryska djävulskap, i allmänhet kan stoppas.

(Om du läser detta så hoppas jag att du tittar lite längre bak i tråden där jag har fler kommentarer och någon fråga.)

Citat Ola Schubert:
"...som Ukraina kan få tillbaka Kiev och det ryska djävulskap, i allmänhet kan stoppas."

100 % rätt, Ukraina måste få tillbaka Kiev från fascisterna och kuppmakarna, tack Ola!! Om Ryssland betalar för det skiter jag i, du också hoppas jag.
2014-08-27, 01:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Ja, i förrgår kväll var ukrainarna i alla fall fortfarande optimistiska. Titta bara på kartan som visas på nyhetssändningen:
Nya förband är på väg att förstärka ATO styrkorna, så Ryssarna får skruva upp takten om det skall gå vägen.
2014-08-27, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror det räckte för många både på den ryska och ukrainska sidan att se vad liten Putin var både längdmässigt och volymmässigt jämfört med den ukrainska presidenten. Vi ska inte underskatta vad denna bild har för allmänheten. Man behövde inte sänka Putin med en krok - men man hade alla möjligheter att göra det. Kanske till och med med en öppen handflata lite nonchalant. Det är väl också det vi ser i striderna. Putin försöker och försöker ettrigt och desperat som en ivrig hundvalp med allehanda finurligheter. "Se på mig nu kan jag skicka in en konvoj haha och här zombies i en Boeing och haha hmm nu ska jag se allvarlig ut". Ukraina däremot tar det ganska lugnt men krossar ändå effektivt hans drömmar och lögner en efter en.

Längd och volym räknas inte i sådana situationer, de är IQ som är avgörande, och ... ja du vet..
2014-08-27, 02:09
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon

Som lite motvikt till denna exempelösa statspropagandan!

Vad en soldat i uniform sitter och berättar i ukrainsk TV om hur nasseregimen i kiev behandlar sina soldater och i frågarsätter varför de skall strida för en sådan rutten president och regering!

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=DbebjGtD180&list=PL7H27CgB2iJcMA1q7XSGM_sK RST3swYbA&index=1
2014-08-27, 02:22
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Va jag som i min enfald inte trodde de oövervinnliga separatisterna förlorade en enda, enligt vissa rysskramare i denna tråd så kan man säga att det går en separatist på 50 ukrainska soldater ungefär, "sarkasm".

Här ser man också separatisternas riktiga ansikte:

http://mobile.nytimes.com/2014/08/26/world/europe/russia-ukraine.html?_r=3&referrer=

Sen att kalla folk för nassar bara för man håller på Ukraina är bara löjligt, det är ett land och dess gränser som ska respekteras vilket det inte har gjort från Rysslands sida som gick in i Krim men inte kunde erkänna det förrän det var klart.

Om man efter att fått tillgång till all den information som släpps i tråden sedan Maidan och fram till i dag och trots detta fortfarande kan försvara och hålla på detta vidriga bruna slödder som regerar i kiev!

Då måste man också begripa att varje normal tänkande människa kommer att sätta stämpeln nazist- eller fascist på en sådan märklig människa, som kan hylla en så bloddrypande regim, vilken har så grundligt splittrat och ödelagt det egna landet!

Så det är bara att tugga i sig den sanningen och vänja sig vid detta epitet!
Senast redigerad av naturtvål 2014-08-27 kl. 02:45.
2014-08-27, 02:31
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Nya förband är på väg att förstärka ATO styrkorna, så Ryssarna får skruva upp takten om det skall gå vägen.

Du menar lämna över ännu mer militär utrustning och med detta krigsbyte ytterligare förstärka NAF?

Här en video som visar hur det går till! Denna UAF enhet har precis blivit massakrerade av förödande GRAD beskjutning....

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Tua5fBy0pSU&index=3&list=PL7H27CgB2iJcMA1q 7XSGM_sKRST3swYbA
2014-08-27, 02:42
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:

Med tanke på att denna kolonn av pansar är på väg, så får dom allt skynda sig!

Från den 26 augusti...

Video: http://www.liveleak.com/view?i=288_1409059959
2014-08-27, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Om man efter att fått tillgång till all den information som släpps i tråden sedan Maidan och fram till i dag, fortfarande efter det kan försvara och hålla på detta vidriga bruna slödder som regerar i kiev!

Då måste man också begripa att varje normal tänkande människa kommer att sätta stämpeln nazist- eller fascist på en sådan märklig människa, som kan hylla en så bloddrypande regim, vilken har så grundligt splittrat och ödelagt det egna landet!

Så det är bara att tugga i sig den sanningen och vänja sig vid detta epitet!

Nazist tas till för att argument saknas, likadant som att kalla dig för kommunist som stödjer Ryssland och separatisterna. Hela ukrainska armén är i din värld nazister och hela regeringen också bara för att bataljonen Azov är det som är uppsatt av en neo-nazist. Även du rysskramare anser väl att Donbass bataljonen är nazistisk också? Uppbringad av en ryss Semen Semenchenko och leds av denne.

Visst är det tragiskt att civilia dör i krig men Ryssland bär mycket skuld till detta som började med Krim men inte nöjde sig med det och trodde väl det skulle gå lika lätt i östra Ukraina. Sluta då för fan att skicka in "frivilliga" och stridsvagnar osv. Lidandet tar slut när antingen separatisterna är tillintetgjorda eller går till förhandlingsbordet och majoriteten är legosoldater från Ryssland och tjejener.

Ryssland är nervös över att Ukraina är västvänlig och vänligt inställd till Nato, de kommer att vara med i Nato Response Force tillsammans med Sverige och även Finland, Georgien är på G också. Ryssland är nervös över att Nato kryper alltjämt närmare Rysslands gränser, det är därför de vill ha denna buffertzon och hade väl hoppats på att få med sig fler provinser i Ukraina i uppror, men så blev det inte utan enbart två stycken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in