Citat:
Problemet är bara att Ukraina har ännu äldre grejer, en del av frivilligbataljonerna åker runt i lastbilar med påsvetsade plåtar eller ännu värre vanliga turistbussar eller taxibussar.Instämmer, Ryssland vinner men Ukraina kommer bita ifrån rejält.
För några sidor sedan tog jag upp det faktum att en vanlig reguljär soldat i den ryska armén inte får så mycket träning alls. Det mesta går ut på att vakta logementet. Brorsan blev inkallad och fick ingen vidare utbildning i hur man använder vapnet. Han fick det i handen i princip och gick till skjutbanan några gånger.
Stalingrad 2.0
Det är därför man både älskar och hatar Ryssland, så enkelt på något sätt, gör din plikt för landet. När du är död tar någon annan din plats i ledet, kvantitet före kvalitet.
Jag besöker Ryssland varje år på grund av mitt ursprung och har varit på militära områden. Utrustningen och vagnarna har trots den lovade moderniseringen fortfarande 20-30 år på nacken.
Den ryska fallskärmsjägaren sa att det ryska artilleriet utförde vådabeskjutning av ryska trupper som återvände i panik mot gränsen. Det förvånar mig inte ett dugg eftersom den ryska ledningen och befälen är lika inkompetenta som de är feta.
I Georgien förlorade man sex plan varav tre stycken blev nedskjutna av eget luftvärn.
Man har ingen koll på grejerna och allra minst vart de egna trupperna befinner sig.
Man skjuter på allt som rör sig kort och gott.
Vilket passagerarna på MH17 fick lära sig den hårda vägen.
För några sidor sedan tog jag upp det faktum att en vanlig reguljär soldat i den ryska armén inte får så mycket träning alls. Det mesta går ut på att vakta logementet. Brorsan blev inkallad och fick ingen vidare utbildning i hur man använder vapnet. Han fick det i handen i princip och gick till skjutbanan några gånger.
Stalingrad 2.0
Det är därför man både älskar och hatar Ryssland, så enkelt på något sätt, gör din plikt för landet. När du är död tar någon annan din plats i ledet, kvantitet före kvalitet.
Jag besöker Ryssland varje år på grund av mitt ursprung och har varit på militära områden. Utrustningen och vagnarna har trots den lovade moderniseringen fortfarande 20-30 år på nacken.
Den ryska fallskärmsjägaren sa att det ryska artilleriet utförde vådabeskjutning av ryska trupper som återvände i panik mot gränsen. Det förvånar mig inte ett dugg eftersom den ryska ledningen och befälen är lika inkompetenta som de är feta.
I Georgien förlorade man sex plan varav tre stycken blev nedskjutna av eget luftvärn.
Man har ingen koll på grejerna och allra minst vart de egna trupperna befinner sig.
Man skjuter på allt som rör sig kort och gott.
Vilket passagerarna på MH17 fick lära sig den hårda vägen.
Sen har de ryska spetsförbanden fått en hel del ny materiel och utbildningen har börjat läggas om till en mer uppdragsanpassad taktik.
Men skickar man vpl. soldater till en krigszon och inte förbereder dessa ordentligt så får man en del problem.
Vidare så har Ukraina som du skrivit tidigare fått månader med stridsträning den hårda vägen och har således 25.000-30.000 man välutbildade och härdade soldater i området.
Vidare verkar det som om det kommer tillföras tusentals vpl. soldater till de Ukrainska förbanden de närmaste måndaerna.
Sist men inte minst är det enklare att försvara sig och de anfallande soldaterna måste ha antingen bättre utbilding och övning och/eller överlägsenhet i eldkraft.
Som det sett ut hittills har man inte haft endera annat än lokalt från rysk sida och det övertaget har utraderats genom ukrainska omdispositioner.
Senast redigerad av Svithjod 2014-08-26 kl. 23:10.
Senast redigerad av Svithjod 2014-08-26 kl. 23:10.
Sedan när konflikten startade så tog insatsförsvaret slut redan dag 3 även om en del enheter nog fortfarande finns kvar i diverse regeringsnära roller. Därefter så har man mobiliserat befolkningen i någon form av draft med inkallningar av folk som absolut senast utbildades för 25år sedan och sedan så har de haft utrustningsproblem till de personerna - något som medfört många tvprogram från vapensmedje sidan i USA när de fixar kanonrör på allt från gamla D20 och D30 och en del andra prylar.