2014-08-21, 09:29
Medlem
En fråga, kanske speciellt till dig "kriminalvardenKV", vad är det för vård du saknar? Jag har jobbat många år på öppen anstalt (som jag har förstått att du inte har suttit på) men det här året jobbar jag på en klass 2. Jag märker stor skillnad på inställningen till tex program. På öppen är det fler som är positiva till det och uppger att program som tex ETS har satt igång tankar som har fått dem att fundera över sin situation. Jag är visserligen väl medveten om att det ofta är ett spel för att program = +-poäng när de söker utsluss. Annars innebär "vården" på öppen om att komma in i rutiner som många inte har haft tidigare. Att komma upp på morgonen, passa tider till jobbet, bete sig normalt mot sin "chef" och sina "kollegor", att passa andra tider som lunch/middag. Normala rutiner. Det här ser många inte som vård fast att det faktiskt är en stor omställning för väldigt många. På slutet är det inte alls såhär, det känns mer som förvaring och jag vill verkligen inte vara kvar och jobba slutet även om det har känts nyttigt att prova på det.

Jag är faktiskt intresserad av stt veta vad det är för typ av vård ni har saknat.
Citera
2014-08-21, 13:19
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
En fråga, kanske speciellt till dig "kriminalvardenKV", vad är det för vård du saknar? Jag har jobbat många år på öppen anstalt (som jag har förstått att du inte har suttit på) men det här året jobbar jag på en klass 2. Jag märker stor skillnad på inställningen till tex program. På öppen är det fler som är positiva till det och uppger att program som tex ETS har satt igång tankar som har fått dem att fundera över sin situation. Jag är visserligen väl medveten om att det ofta är ett spel för att program = +-poäng när de söker utsluss. Annars innebär "vården" på öppen om att komma in i rutiner som många inte har haft tidigare. Att komma upp på morgonen, passa tider till jobbet, bete sig normalt mot sin "chef" och sina "kollegor", att passa andra tider som lunch/middag. Normala rutiner. Det här ser många inte som vård fast att det faktiskt är en stor omställning för väldigt många. På slutet är det inte alls såhär, det känns mer som förvaring och jag vill verkligen inte vara kvar och jobba slutet även om det har känts nyttigt att prova på det.

Jag är faktiskt intresserad av stt veta vad det är för typ av vård ni har saknat.

Kom igen, Ets, brottsbrytet, och allt det är väl okej att det finns men en fånge måste komma ut o ha inkomst från normalt jobb, plats att bo, och tjackisarna o junkiesarna måste få behandling som funkar, inte behandlingshem där dom sitter o röker på dagligen. Nu är kv mer intrserad av att bygga bunkrar o isolera fångar än hjälpa.
Citera
2014-08-23, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Alltså flertalet av de du nämner är väl klass 1 där man även sitter typ minst 4 år? Hur många år har du totalt suttit?

Och får man fråga för vilken typ av brott?
Hur ser ditt liv ut idag?

De som sitter på kortare straff (under 1-2 år), är de flesta engångs eller åker många av dessa in igen? Har du någon uppfattning om det?

Om jag som en helt vanlig svennebanan, rätt klen men grymt social och lätt för att hitta polare. Skulle jag löpa stor risk för massa stryk och att de kör med mig om jag tex gjorde ett allvarligt brott och fick sitta 4-5 år på hall eller Kumla? Hur ser min prognos ut? 😊 Måste man alltid komma in som ny där och bevisa att man är värd sin plats typ. Ja du förstår säkert.

Med allvarligt brott så menar jag inte våldtäkt, kvinnomisshandel, pedofili och sådant för sånt förstår jag inte accepteras (och det är bra), men om jag typ satt för ekobrott eller narkotika.

Mvh

Du som svennebanan behöver inte bevisa ett skit. Är du chill är alla andra det mot dej med. Det finns nån jävla övertro att folk får skit på kåken vad man än gör. Så är det inte. Sköter du dig själv och inte lägger dig i andras grejer så är du hemma. Du kommer inte behöva bråka en enda gång.

Sen om man vill sköta sig ordentligt håller man sig undan MC-folk. Även fast det är de skönaste folken. Personligt tyckt . MC-Folk träffar du vanligtvis på på Klass 1or. Men de finns även på 2or som KVV missar.

Men beta tid. Det vill alla långtidare. Mycket sällen en livstidstömd/långare lägger sig i bråk.

Det är det enda dom vill, beta tid...

Alla är vi manniskor. Även på kåken.
Senast redigerad av PFP22 2014-08-23 kl. 03:29.
Citera
2014-08-25, 13:44
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PFP22
Du som svennebanan behöver inte bevisa ett skit. Är du chill är alla andra det mot dej med. Det finns nån jävla övertro att folk får skit på kåken vad man än gör. Så är det inte. Sköter du dig själv och inte lägger dig i andras grejer så är du hemma. Du kommer inte behöva bråka en enda gång.

Sen om man vill sköta sig ordentligt håller man sig undan MC-folk. Även fast det är de skönaste folken. Personligt tyckt . MC-Folk träffar du vanligtvis på på Klass 1or. Men de finns även på 2or som KVV missar.

Men beta tid. Det vill alla långtidare. Mycket sällen en livstidstömd/långare lägger sig i bråk.

Det är det enda dom vill, beta tid...

Alla är vi manniskor. Även på kåken.

Underbar beskrivning, man känner igen sig, detta är sanningen om kåken, istället för skräckmyterna. MC folket ska du inte göra affärer eller involvera dig med på sånt sätt men dem är så jävla trevliga o sköna hänga med absolut. Oftast jävligt vänlliga.
Citera
2014-08-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Kom igen, Ets, brottsbrytet, och allt det är väl okej att det finns men en fånge måste komma ut o ha inkomst från normalt jobb, plats att bo, och tjackisarna o junkiesarna måste få behandling som funkar, inte behandlingshem där dom sitter o röker på dagligen. Nu är kv mer intrserad av att bygga bunkrar o isolera fångar än hjälpa.

Ok, jag köper ditt resonemang när det gäller slutna anstalter, det jag har hunnit se på 8 månader åtminstone. På öppen jobbar vi aktivt med utsluss och på många öppna råder arbetsplikt där "rehabiliteringen" och återanpassningen faktiskt är att kunna ställa sin väckarklocka, gå upp, komma i tid till jobbet och sköta det med allt vad det innebär. Vi förmedlar kontakt med af och soc MEN vi har inga bostäder eller jobb på lager. Det är inte vår uppgift, det finns andra myndigheter som tar vid där men vi kan absolut förmedla kontakten. Det som inte lyfts fram i den här frågan är det egna ansvaret. Vi kan inte göra allt åt er, det vore ju idioti, som att skämma bort ett barn och sedan tro att det ska klara sig själv sedan. Sedan finns det hundratals som hade jobb och bostad när de begick sina brott så stt det skulle vara den enda lösningen är inte sant. Det finns många som behöver program av olika slag men de måste vilja själva, annars är det meningslöst.
Citera
2014-08-26, 11:50
Medlem
Har aldrig suttit på någon klass 1:a. men har suttit på lite olika 2: or.
Under själva anstalts tiden har jag aldrig upplevt någon typ av vård/rehablitering, det fanns dock möjlighet att söka sej in på behandlingsavdelning på ett par utav anstalterna, vilket säkert hade någon bättre form av rehabilitering.

Dock har jag två gånger vid muck fått möjligheten att flytta rätt in på behandlingshem. Jag fick även särskild permission ena gången för att besöka behandlingshemmet som det var tänkt att jag skulle flytta in på. Den gången sket jag i det, men sista voltan satt jag bara två månader och ändå lyckades min kontaktman tillsammans med soc ordna så jag kunde flytta in direkt på ett bra behandlingshem, vilket antagligen räddade mitt liv. jag tror det hänger mycket på soc i din kommun hur pass bra hjälp man får efter voltan.
Detta var för ca 6-7 år sedan.

Jag satt första gången 2001 och då var det aldrig något snack om vård eller hjälp efter muck, så jag antar och hoppas att det blivit bättre.
Citera
2014-08-26, 22:06
Medlem
Citat:
Det är svårt att säga. Många har suttit eller varit inblandade i skit innan. Ju mindre vård det ingår i kriminalvården desto mer återfall tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Ok, jag köper ditt resonemang när det gäller slutna anstalter, det jag har hunnit se på 8 månader åtminstone. På öppen jobbar vi aktivt med utsluss och på många öppna råder arbetsplikt där "rehabiliteringen" och återanpassningen faktiskt är att kunna ställa sin väckarklocka, gå upp, komma i tid till jobbet och sköta det med allt vad det innebär. Vi förmedlar kontakt med af och soc MEN vi har inga bostäder eller jobb på lager. Det är inte vår uppgift, det finns andra myndigheter som tar vid där men vi kan absolut förmedla kontakten. Det som inte lyfts fram i den här frågan är det egna ansvaret. Vi kan inte göra allt åt er, det vore ju idioti, som att skämma bort ett barn och sedan tro att det ska klara sig själv sedan. Sedan finns det hundratals som hade jobb och bostad när de begick sina brott så stt det skulle vara den enda lösningen är inte sant. Det finns många som behöver program av olika slag men de måste vilja själva, annars är det meningslöst.

Nu är jag inte speciellt insatt men du har helt rätt i att det ligger i personens egna intresse med en förändring. Det jag tänker på är väl att "vården" ser olika ut för olika avdelningar på de olika anstalterna oavsett klass. Menar; sitter man på en avdelning som är inriktad på droger så finns det möjlighet att gå på program/behandlingar som är relaterade till droger. Sitter man exempelvis för ett bidragsbrott behövs ju inte samma vård som för en som sitter för droger.
Citera
2014-08-28, 01:31
Medlem
Citat:
Underbar beskrivning, man känner igen sig, detta är sanningen om kåken, istället för skräckmyterna. MC folket ska du inte göra affärer eller involvera dig med på sånt sätt men dem är så jävla trevliga o sköna hänga med absolut. Oftast jävligt vänlliga.

Varför ska man inte göra affärer med MC-folk? Sköter man det snyggt,så har man inget att förlora. Tvärtom.
Iallafall var det så för mig när jag satt sist.
Citera
2014-08-28, 01:31
Medlem
Nyfiken. Är det mkt betting och sådant inne i fängelser? Tänker i sportsammanhang. Dels undrar jag om de intagna får lov att spela via ATG osv och/eller om det sker sinsemellan medfångar. Kan tänka mig att en del ber anhöriga på utsidan att spela för deras räkning också.
Citera
2014-08-28, 15:08
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzulie
Nyfiken. Är det mkt betting och sådant inne i fängelser? Tänker i sportsammanhang. Dels undrar jag om de intagna får lov att spela via ATG osv och/eller om det sker sinsemellan medfångar. Kan tänka mig att en del ber anhöriga på utsidan att spela för deras räkning också.
En rolig fråga, bra intressant.

Ja, det händer. Vid vm brukar fångarna betta telefonkort och sånt minns jag. Strikt förbjudet men det händer ofta.
På malmöanstalterna varit mycket tjafs och anmälningar till J.O hit o dit för att plitarna tar fångarnas kortlekar, ett tag var det förbjudet på en kåk att spela kort. Poker bettas det mycket på när dem spelar. Det var en kille som förlorade så mycket att han golade till plitarna och fick förflyttning när han inte kund betala. Plitarna tog kortlekarna på avdelningen då igen. Finns såna som spelar på travet också genom att ringa nån på utsidan.

Alla fångar ska kunna spela mulle.
Citera
2014-08-28, 16:16
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Nått jag inte fattar är vilka producerar kv kläderna? Så här står det på kriminalvårdens boxershorts ja råkade få med mig ut http://i58.tinypic.com/kd4syb.jpg

va fan e ADesign för nån tillvärkare?

ha ha ha xxl man, ni förstår att storlekar är redigt störda på kv kläderna så tar du en medium eller large plagg är den som en small och en xl xxl är som medium o large är.
Senast redigerad av KriminalvardenKV 2014-08-28 kl. 16:18.
Citera
2014-08-28, 16:58
Medlem
Citat:
En rolig fråga, bra intressant.

Ja, det händer. Vid vm brukar fångarna betta telefonkort och sånt minns jag. Strikt förbjudet men det händer ofta.
På malmöanstalterna varit mycket tjafs och anmälningar till J.O hit o dit för att plitarna tar fångarnas kortlekar, ett tag var det förbjudet på en kåk att spela kort. Poker bettas det mycket på när dem spelar. Det var en kille som förlorade så mycket att han golade till plitarna och fick förflyttning när han inte kund betala. Plitarna tog kortlekarna på avdelningen då igen. Finns såna som spelar på travet också genom att ringa nån på utsidan.

Alla fångar ska kunna spela mulle.

Tack för svar!

En till fråga. Hur är det att sitta inne och ha flickvän/sambo/fru på utsidan? Vill "man"stänga av för att orka med? Alltså om det kan vara så att det är jobbigt med saknaden och alla "tänk om", hjärnspöken osv.. och därför för att kunna hantera allt det där väljer att ligga lågt med relationen s a s?
Iofs är det individuellt allt det där men har funderat en hel del på hur jag själv skulle reagera och agera i en liknande situation.
Kanske är det så att man istället lite lever för de tillfällen ens "käraste" besöker?
Fanns det dem som hade relationer vid sidan om? Olika flickvänner eller älskarinnor som kom på besök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in