2014-08-26, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
De har 73 namn på valsedlarna till riksdagen.
Så om jag förstått valsimulatorn rätt, innebär det att det räcker upp till 21%.

Det skulle eventuellt kunna hanteras som tidigare i kommuner, nämligen att man får fylla på med löst folk som plitat dit sitt eget namn på en sedel. Var ju en nazist i någon kommun som stal en stol för SD på det sättet.
Vill du sitta i riksdagen, kanske du ska skriva dit ditt eget namn.

Det korrekta är faktiskt att SD har 86 kandidater till riksdagen.

Det finns två listor där de första 60 namnen är identiska.Det innebär 60 kandidater.
Sen är resterande 13 kandidater på de två listorna olika. Det innebär 2*13=26 kandidater

Vi får hoppas att så många som möjligt blir inröstade. Dock har SD spärrade listor till riksdagen. Så enbart de på listorna kan röstas in. Man kan inte skriva till en egen kandidat.
2014-08-26, 09:35
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Det korrekta är faktiskt att SD har 86 kandidater till riksdagen.

Det finns två listor där de första 60 namnen är identiska.Det innebär 60 kandidater.
Sen är resterande 13 kandidater på de två listorna olika. Det innebär 2*13=26 kandidater

Vi får hoppas att så många som möjligt blir inröstade. Dock har SD spärrade listor till riksdagen. Så enbart de på listorna kan röstas in. Man kan inte skriva till en egen kandidat.

Så vad händer om SD skulle få över 25%? Blir det tomma stolar i riksdagen i sådana fall? Om det är på det viset måste jag säga att det är klumpigt av SD. Även om sannolikheten är väldigt liten att SD skulle få över 25%, så har ju konstigare saker hänt i historien.
2014-08-26, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Så vad händer om SD skulle få över 25%? Blir det tomma stolar i riksdagen i sådana fall? Om det är på det viset måste jag säga att det är klumpigt av SD. Även om sannolikheten är väldigt liten att SD skulle få över 25%, så har ju konstigare saker hänt i historien.

Ja, om alla 86 kandidater kommer in och man får ytterligare kandidater blir det en tom stol. Förmodligen ganska osannolikt att SD får över 25 %.. men instämmer att det är en dålig prioritering.
2014-08-26, 09:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Ja, om alla 86 kandidater kommer in och man får ytterligare kandidater blir det en tom stol. Förmodligen ganska osannolikt att SD får över 25 %.. men instämmer att det är en dålig prioritering.

Dårar och idioter är mycket lättare att dölja i riksdagen än ute i kommunerna.
Partiledningen säger till dem hur de ska rösta och ber dem hålla klaffen i fyra år.

I kommunerna är det betydligt mer riskabelt när folk långt ner på listorna halkar in på ett bananskal. De får ofta för sig att uttala sig klumpigt, de är lättlurade och media lurar lätt ur dem massa grodor. Eller också tröttnar de efter några månader och lämnar sin stol tom.
2014-08-26, 10:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Nu är jag kanske litet off topic, men det här har bäring på kommande ou.

Alltså, KI´s prognos utarbetad på fakta...

"För tidningen berättar prognoschefen Jesper Hansson att det enligt KI:s nya prognos, som presenteras på onsdagen, kommer att behövas skattehöjningar på 100 miljarder kronor."

Vår Statsminister svarar, baserat på sina känslor...

"Men statsminister Fredrik Reinfeldt avvisar helt beräkningarna från KI.

Det skulle leda till kraftiga folkliga protester och försämra vår konkurrenskraft, det är inte möjligt, säger han i Sverige Radios partiledarutfrågning i P1."

unvis.it/http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ki-kravs-storre-skattehojningar_3853002.svd

Prognosen offentliggörs på onsdag, då kanske fler ser vartåt det barkar.
En annan intressant detalj är svaret på ytterligare en fråga som Reinfeldt fick i samband med KI-beräkningarna:
Citat:
Han fick även frågor om kommunernas flyktingmottagande men var inte beredd att ansluta sig till dem som vill tvinga kommunerna att ta emot fler flyktingar.
Hur skall han då lösa det, mig veterligt finns det ingen "federal" mark i Sverige som Regeringen kan styra över själv.

http://www.di.se/artiklar/2014/8/26/reinfeldt-avvisar-ki/
2014-08-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Nu är jag kanske litet off topic, men det här har bäring på kommande ou.

Alltså, KI´s prognos utarbetad på fakta...

"För tidningen berättar prognoschefen Jesper Hansson att det enligt KI:s nya prognos, som presenteras på onsdagen, kommer att behövas skattehöjningar på 100 miljarder kronor."

Vår Statsminister svarar, baserat på sina känslor...

"Men statsminister Fredrik Reinfeldt avvisar helt beräkningarna från KI.

Det skulle leda till kraftiga folkliga protester och försämra vår konkurrenskraft, det är inte möjligt, säger han i Sverige Radios partiledarutfrågning i P1."

unvis.it/http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ki-kravs-storre-skattehojningar_3853002.svd

Prognosen offentliggörs på onsdag, då kanske fler ser vartåt det barkar.

Jaså, om det leder till kraftiga folkliga protester kan man inte genomföra det? Undrar om Reinfeldt någonsin kommer att erkänna att SDs framgång är det tydligaste exemplet på kraftig folklig protest i svensk politik på ett tag.
2014-08-26, 11:05
Medlem
VMiLavemangs avatar
Jag har startsida som heter Superstart.se och den är inte på något sätt politisk (kolla själva så får ni se).

Varje dag har de en s.k. "Dagens fråga" och det kan handla om allt mellan himmel och jord, men igår var frågan "Om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på?"
Skärmdump:
http://minfil.org/Cak6gdb7b3/poll.jpg

Det var många skrällar i den undersökningen men den allra största var att av 3486 röstande så fick SD 37%. Jag vet att den inte är vetenskaplig på något sätt, men även om man drar ifrån 50% av rösterna från SD så landar man på drygt 18%, och kallar jag fortfarande en skräll. Vad tycker ni?
Notera att MP bara får 4%!? Jag blir alldeles matt när jag läser undersökningen, skulle den stå stå sig (vilket jag inte tror själv), då är det politiska landskapet för alltid förändrat.
2014-08-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VMiLavemang
Jag har startsida som heter Superstart.se och den är inte på något sätt politisk (kolla själva så får ni se).

Varje dag har de en s.k. "Dagens fråga" och det kan handla om allt mellan himmel och jord, men igår var frågan "Om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på?"
Skärmdump:
http://minfil.org/Cak6gdb7b3/poll.jpg

Det var många skrällar i den undersökningen men den allra största var att av 3486 röstande så fick SD 37%. Jag vet att den inte är vetenskaplig på något sätt, men även om man drar ifrån 50% av rösterna från SD så landar man på drygt 18%, och kallar jag fortfarande en skräll. Vad tycker ni?
Notera att MP bara får 4%!? Jag blir alldeles matt när jag läser undersökningen, skulle den stå stå sig (vilket jag inte tror själv), då är det politiska landskapet för alltid förändrat.

Ja herregud om det skulle bli valresultatet. Kanske är det rådata från undersökningar likt denna som skrämmer skiten ur 7-klövern och media? Allt sammantaget som händer i Sverige och hur Sverige har förändrats så förefaller det osannolikt att SD bara skulle få 10-12% av rösterna. Personer här långt mer insatta än jag hävdar att valfusk i princip är omöjligt, men jag har ändå känslan kvar...
2014-08-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En annan intressant detalj är svaret på ytterligare en fråga som Reinfeldt fick i samband med KI-beräkningarna:

Citat:
Han fick även frågor om kommunernas flyktingmottagande men var inte beredd att ansluta sig till dem som vill tvinga kommunerna att ta emot fler flyktingar.

Hur skall han då lösa det, mig veterligt finns det ingen "federal" mark i Sverige som Regeringen kan styra över själv.

http://www.di.se/artiklar/2014/8/26/reinfeldt-avvisar-ki/

Självklart vill han inte tvinga kommuner att ta emot flyktingar, det skulle ju innebära att hans kära Täby också blir berikat vilket är det sista han vill.
2014-08-26, 12:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Undrar om man får uppleva samma glädjechock som vid EU-valet. Då hade ju media skrivit ner SD något så vansinnigt, så att det på fullt allvar diskuterades om de ens skulle komma in i EU-parlamentet.

Runt 5-6% kommer jag ihåg att jag själv ansåg vara en "OK" siffra.

Sen kom VALU på 7%, och det gick som en chock genom kroppen. 7%, över alla förväntningar i ett EU-val!

Och sen när resultatet kom upp, 9.9%, så minns jag att jag bara sprang omkring och ropade "jäklar" (glädjechock) under en lång tid.

Det som krävs för att jag ska uppleva samma sak i Riksdagsvalet... Tror att det skulle vara en VALU på 12% och ett resultat på 16%. Finns inom räckhåll, helt klart!
Det blir en glädjechock, medierna gör sitt bästa att lura i folk att SD max dubblar sitt resultat, detta när EU valet gav nära ett dubblat resultat.
Ohederligt minst sagt.

Det lär bita "experterna" i svansen på valnatten.
2014-08-26, 12:14
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det blir en glädjechock, medierna gör sitt bästa att lura i folk att SD max dubblar sitt resultat, detta när EU valet gav nära ett dubblat resultat.
Ohederligt minst sagt.

Det lär bita "experterna" i svansen på valnatten.

Jag hoppas på vansinnesutbrott och mkt gråt.

Lite som när det inte blev Euro i valet 2003 och man märkte att de som satt i studion svor över att folk var så dumma som inte röstade för Euron som valuta, nu i efterhand var det det bästa som kunde hända, men kommer ihåg hur jävla irriterade flera i valstudion var (som skulle vara objektiva och hålla i själva vakan )
2014-08-26, 12:49
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Detta var intressant, faktiskt. Vad kan detta bero på?

Jag vet faktiskt inte, uselt av United Minds är det.

Kanske att de är så djävla lata att de bara skiter i det. Det står nämligen fortfarande på deras hemsida helt öppet att rådatan ska redovisas i excel-format löpande varje månad. De har liksom kvar den texten, men struntar helt sonika att göra det som de skriver. Att de inte bara tar bort open opinion helt är ju obegripligt, det ser ju riktigt dåligt ut för företaget.

En annan möjlighet kan kanske vara att de helt enkelt inte vill ge Sverigedemokraterna extra skjuts, det är ju vi som går igenom rådatan och silar ut många intressanta saker. Har inte sett någon annan göra det. Hade varit extremt spännande att få flukta på rådatan nu inför valet, då hade vi fått ett hum om hur pass mycket UM viktar ner SD.

Klantar är dom i vilket fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in