2014-08-26, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Hur mycket bättre resultat fick SD i EU-parlamentsvalet jämfört med opinionsundersökningarna?

Jag är helt enkelt nyfiken på hur pass mycket de kan tänkas undervärderas nu. Sen är väl Eu-valet lite skakigt att göra undersökningar på i och med de lägre och ojämnare valdeltagandet.
http://privat.bahnhof.se/wb492673/33%20Main%20frame%20EU-val%202014.html
2014-08-26, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Oddsen på ladbrokes har ändrats igen:

över (10.5)
1.25
under (10.5)
3.75

Val Odds
över (12.5)
1.61
under (12.5)
2.20

Nu är det alltså lägre odds på att SD får över 12.5% än under.

Själv tror jag på 13% (ökning på ~230% jmf med 2010) och vågmästarställning!!

Drömmen är 15% men det blir nog lite småtufft.
2014-08-26, 07:23
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ni som är unga kanske tror att det är så här det ser ut i en svensk valrörelse, men så är det inte. Jag kommer ihåg ett torgmöte med Carl Bildt när han var statsminister dagen före valet då det var kanske hundra personer på Hötorget och lyssnade. Åkesson drar det dubbla antalet i Bollnäs en måndagsförmiddag.

Jag själv var aktiv i ett parti på den tiden och beordrades till ett torgmöte utanför Åhlens vid Sergels torg med vår partiledare. Det var jag och fem andra partimedlemmar som stod och låtsades vara åhörare och i stort sett inga stannade för att lyssna.

Man får gå tillbaka till Hjalmar Branting för att hitta samma intresse för att lyssna på en partiledare före ett val.
Postar inte så ofta i den här tråden. Men de här senaste rapporterna gör att jag blir förvånad över att inte ni andra reagerar.

Det kan mycket väl hända att SD drar osannolika antal röster...

Detta för att det tråden använder som mätsticka/siktglas är just OU, vilka även i den bästa av världar är mycket mycket trubbiga mätinstrument. Dessutom lätta att påverka på olika sät; urval av population, viktning, metod och så vidare..ja, ni kan det där.

Jag satt bara här och tänkte att det otänkbara kan ske faktiskt. SD andra största parti.
2014-08-26, 07:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Undrar om man får uppleva samma glädjechock som vid EU-valet. Då hade ju media skrivit ner SD något så vansinnigt, så att det på fullt allvar diskuterades om de ens skulle komma in i EU-parlamentet.

Runt 5-6% kommer jag ihåg att jag själv ansåg vara en "OK" siffra.

Sen kom VALU på 7%, och det gick som en chock genom kroppen. 7%, över alla förväntningar i ett EU-val!

Och sen när resultatet kom upp, 9.9%, så minns jag att jag bara sprang omkring och ropade "jäklar" (glädjechock) under en lång tid.

Det som krävs för att jag ska uppleva samma sak i Riksdagsvalet... Tror att det skulle vara en VALU på 12% och ett resultat på 16%. Finns inom räckhåll, helt klart!
2014-08-26, 07:59
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Vid 16,7% har de 58 mandat enligt mina siffror i valsimulatorn. Deras riksdagslista räcker alltså inte till om de hamnar över detta. Några tankar kring hur det kan hanteras om så skulle bli fallet?

Detta utfall verkar kunna vara riktig nära om något, eller några andra partier ramlar ur riksdagen.
Det är något som partiet själva borde gå ut med och förklara hur detta borde lösas på bästa så väljare kan bidra till lösningen. Det gäller i kommuner, landsting och riksdagsval.

Det har också ett stort nyhetsvärde att gå ut med detta och det kan påverka opinionen starkt.

Framgång föder framgång.

Kanske skall JÅ nämna detta inför dagens utfrågning så att ämnet för dagen är SD:s möjliga stora framgång.
Senast redigerad av longbow4y 2014-08-26 kl. 08:04.
2014-08-26, 08:19
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Han verkar genomgod, intelligent, allmänbildad och har en brinnande passion för det han gör. Undrar om Ullenhag ens kom i närheten av pallplats?

Ullenhag får alltid pallplats
2014-08-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ni som är unga kanske tror att det är så här det ser ut i en svensk valrörelse, men så är det inte. Jag kommer ihåg ett torgmöte med Carl Bildt när han var statsminister dagen före valet då det var kanske hundra personer på Hötorget och lyssnade. Åkesson drar det dubbla antalet i Bollnäs en måndagsförmiddag.

Jag själv var aktiv i ett parti på den tiden och beordrades till ett torgmöte utanför Åhlens vid Sergels torg med vår partiledare. Det var jag och fem andra partimedlemmar som stod och låtsades vara åhörare och i stort sett inga stannade för att lyssna.

Man får gå tillbaka till Hjalmar Branting för att hitta samma intresse för att lyssna på en partiledare före ett val.

Mycket tänkvärt. Trots all tidigare stigmatisering så drar han ändå enorma mängder åhörare. Det kokar i stugorna och allt fler vaknar och inser vansinnet!

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Postar inte så ofta i den här tråden. Men de här senaste rapporterna gör att jag blir förvånad över att inte ni andra reagerar.

Det kan mycket väl hända att SD drar osannolika antal röster...

Detta för att det tråden använder som mätsticka/siktglas är just OU, vilka även i den bästa av världar är mycket mycket trubbiga mätinstrument. Dessutom lätta att påverka på olika sät; urval av population, viktning, metod och så vidare..ja, ni kan det där.

Jag satt bara här och tänkte att det otänkbara kan ske faktiskt. SD andra största parti.

...eller till och med största parti. Det är inte sannolikt, men det är heller inte uteslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Detta utfall verkar kunna vara riktig nära om något, eller några andra partier ramlar ur riksdagen.
Det är något som partiet själva borde gå ut med och förklara hur detta borde lösas på bästa så väljare kan bidra till lösningen. Det gäller i kommuner, landsting och riksdagsval.

Det har också ett stort nyhetsvärde att gå ut med detta och det kan påverka opinionen starkt.

Framgång föder framgång.

Kanske skall JÅ nämna detta inför dagens utfrågning så att ämnet för dagen är SD:s möjliga stora framgång.

Vi får all kontakta SD lokalt och ställa våra tjänster till förfogande. Det kan vara så att Sveriges framtid avgörs nu.
2014-08-26, 08:24
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Vid 16,7% har de 58 mandat enligt mina siffror i valsimulatorn. Deras riksdagslista räcker alltså inte till om de hamnar över detta. Några tankar kring hur det kan hanteras om så skulle bli fallet?
De har 73 namn på valsedlarna till riksdagen.
Så om jag förstått valsimulatorn rätt, innebär det att det räcker upp till 21%.

Det skulle eventuellt kunna hanteras som tidigare i kommuner, nämligen att man får fylla på med löst folk som plitat dit sitt eget namn på en sedel. Var ju en nazist i någon kommun som stal en stol för SD på det sättet.
Vill du sitta i riksdagen, kanske du ska skriva dit ditt eget namn.
Senast redigerad av Skrev 2014-08-26 kl. 08:29.
2014-08-26, 08:34
Medlem
flipflaps avatar
Nu är jag kanske litet off topic, men det här har bäring på kommande ou.

Alltså, KI´s prognos utarbetad på fakta...

"För tidningen berättar prognoschefen Jesper Hansson att det enligt KI:s nya prognos, som presenteras på onsdagen, kommer att behövas skattehöjningar på 100 miljarder kronor."

Vår Statsminister svarar, baserat på sina känslor...

"Men statsminister Fredrik Reinfeldt avvisar helt beräkningarna från KI.

Det skulle leda till kraftiga folkliga protester och försämra vår konkurrenskraft, det är inte möjligt, säger han i Sverige Radios partiledarutfrågning i P1."

unvis.it/http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ki-kravs-storre-skattehojningar_3853002.svd

Prognosen offentliggörs på onsdag, då kanske fler ser vartåt det barkar.
2014-08-26, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
därför tror jag att ett tvåsiffrigt valresultat nu, i sig, är den starkaste katalysatorn för att normalisera SDs ståndpunkter och politik. Därför tror jag att det kan komma anpassningar i elefantpolitiken redan under mandatperioden 14-18, och inte enbart efter valet 2018.

All "normalisering" av migrationspolitiken gynnar SD. Det tillsammans med att ett flertal partier i riksdagen bokstavligen hatar SD kommer resultera i att man kommer att skjuta på ett verkligt samarbete med SD så långt i framtiden som möjligt.

Jag tror fortfarande att det framtida gynnsamma opinionsläget för SD i kombination med den framtida negativa samhällsutvecklingen kommer vara de faktorer som gör att de andra partierna i riksdagen tvingas att samarbeta med SD för att de andra partierna ska kunna hålla sig kvar på opinionsmässigt acceptabla nivåer.

I takt med att SD:s opinionslöge förstärks kommer vi att se att några av småpartierna kommer att få lämna riksdagen.

Men naturligtvis förutsätter allt det här jag spekulerar i att SD har riktigt kompetent folk på ledande platser.

EDIT
Ser just att första stycket krockar med det andra. Vilket visar att sjuklövern har röven bak åt vilket håll de än vänder sig. Hur de ska ta sig ur den knipan är en gåta för mig. Men de får skylla sig själv när de fört svenska fokket bakom ljuset.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-26 kl. 09:03.
2014-08-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
[...]För övrigt kan jag upplysa er om att United Minds så kallade "open opinion", där man slog på stora trumman om att redovisa rådatan för varje månadsundersökning, nu fortfarande sitter fast på mars 2013. Alltså ingen uppdatering som man lovat på 16 månader. Succé!

Detta var intressant, faktiskt. Vad kan detta bero på?
2014-08-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Det skulle eventuellt kunna hanteras som tidigare i kommuner, nämligen att man får fylla på med löst folk som plitat dit sitt eget namn på en sedel. Var ju en nazist i någon kommun som stal en stol för SD på det sättet.
Vill du sitta i riksdagen, kanske du ska skriva dit ditt eget namn.
Detta funkar väl bara om de inte har en ersättare? Till riksdagen kan det ju knappast bli några problem att få tag på en ersättare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in