Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-13, 21:04
Medlem
biffstekarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Text.
Dina symptom är läskigt lika mina(exakt allt stämmer in på mig förutom tillfället med lös avföring), som varade i ca en vecka. Ska dock genomgå en rektoskopi den kommande månaden trots förbättringen.
Vet att både IBD och cancer kan orsaka förträngd tarmpassage, vilket kan göra avföringens diameter mindre.

Cancer är dock som du skriver nästintill uteslutet, och jag håller tummarna att symptomen var orsakade av någon tillfällig inflammation. En normal sänka, om tagen vid symptomen, talar också starkt emot IBD

Är ditt blod ljusrött eller mer likt kaffesump?
Citera
2014-07-13, 23:27
Medlem
Citat:
Har inte fått något svar ännu. De såg inget när de var inne och tittade. Antar att jag får veta vad vävnadproverna säger imorgon!

Remissen kom här om dagen dock. 28e Augusti. Fint där att bedömma att jag inte behövde en kolonskopi precis innan sommarstängningen. Så får vänta 1½ månad innan jag får svar varför jag har blod från tarmen.
Jävligt drygt.

Hetsa inte upp dig i onödan bara, det behöver inte vara någon allvarlig sjukdom, eller ens något du kommer att behöva dras med länge.
Citera
2014-07-16, 22:17
Citat:
Ursprungligen postat av biffstekarN

Dina symptom är läskigt lika mina(exakt allt stämmer in på mig förutom tillfället med lös avföring), som varade i ca en vecka. Ska dock genomgå en rektoskopi den kommande månaden trots förbättringen.
Vet att både IBD och cancer kan orsaka förträngd tarmpassage, vilket kan göra avföringens diameter mindre.

Cancer är dock som du skriver nästintill uteslutet, och jag håller tummarna att symptomen var orsakade av någon tillfällig inflammation. En normal sänka, om tagen vid symptomen, talar också starkt emot IBD

Är ditt blod ljusrött eller mer likt kaffesump?

Ljust, färskt blod. Ibland rosa-aktigt. Ja, man får väl hoppas på det bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Jävligt drygt.

Hetsa inte upp dig i onödan bara, det behöver inte vara någon allvarlig sjukdom, eller ens något du kommer att behöva dras med länge.

Hetsade upp mig i början. Då var det cancer och jag sov dåligt i typ 4-5 nätter och hade ångest från och till. Nu är det lite lugnare dock, mest irriterad på svensk sjukvård.
Citera
2014-07-17, 17:26
Medlem
in-vino-veritass avatar
Att börja med en sigmoideoskopi var inte helt fel eftersom en av differentialdiagnoserna här var ulcerös colit som engagerar ändtarmen och sigmoideum (dvs. de sista delarna av tarmen). Hade den undersökningen visat någonting hade diagnosen varit klar och då hade du ju inte behövt vänta eller komma tillbaka för en andra undersökning, antar att det var så man resonerade. Sigmoideoskopi utesluter också hemorrojder och polyper i den undersöka delen.

Även om det är frusterande att vänta kommer du bli medicinskt korrekt behandlad, riktlinjerna för misstänkt IBD är väldigt tydliga.
Citera
2014-07-29, 00:05
Medlem
erikaxels avatar
Du har väldigt lika besvär som jag har nu.
I våras hade jag en obehagskänsla i magen och jag tyckte att min avföring såg ovanligt mörk ut (dock inte svart). Jag gick till vc och genomgick rektoskopi, blodprover och avföringsprover. Allt såg bra ut.
För ungefär två månader sedan fick jag hög feber, och monster diarré. Jag gick till vc för att kolla upp det och lämnade avföringsodling. Någon vecka senare började jag skita rent blod lite blandat med slem. Jag blev livrädd och sprang dagen efter till en magdoktor som kollade i ändtarmen på mig och skrev ut stolpiller till mig. Några dagar senare fick jag svar från vc att min avföringsodling visade spår av campylobacter. Tydligen något som sprids via mat och kan ge blodiga diarrér. Det gick senare bort men magen har inte helt varit sig själv efter det. Ibland bajsar jag jättesmala korvar och ibland normala. Jag inbillar mig att det är lite slemmigt också men inte i närheten av vad det var i samband med campylobacterna. Det jag försöker säga är att din tarm kan ha blivit lite konstig i sviterna av en lättare sjukdom. Färskt blod på pappret kan också bero på analsprickor eller hemorrojder. Färskt blod tyder också på att "skadan" sitter långt ner i tarmen, man borde därför ha sett om det var något allvarligt vid dom undersökningar du redan gått igenom. Hoppas iaf att allt går bra och uppdatera gärna hur det går.
Citera
2014-08-25, 16:06
Aja, fick remiss till den klinik som var närmare mig denna gång, fast det blev att få vänta en hel 3 veckor till för att få gå dit, så ångrar ganska stort att jag redan avbokat tiden på det andra stället. Så jag ska gå och traska runt med detta.

Fortsatt som det gjort innan, kanske smärtor smått oftare, men verkligen inga enorma smärtor. Typ vanliga småknip man kan få. Gått ner 3 kilo under sommaren, men då har jag mest käkat sallader och lätt mat, kanske skippat några luncher och så. Har heller inte sänkt en enda öl sen midsommar så det kan ju också vara boven i det hela. Alla blod-värden var normala idag också så.

Vad som fortfarande händer är, kan vakna tidigare än vad jag ska, med smått illamående och uppkört mage, går på toa, kan börja med en harplutt av vittslem, lite blod, ibland är toppen av första "korven" täckt av vitt slem. Ibland känns det som att jag måste gå, så kommer det bara blod och gult snor-aktigt slem. Avföringen är lösare, men inte lös. Kletigt nog att jag oftast måste torka mycket. Ibland vanligt, men den verkar alltid vara "trasig" alltså inte hela korvar utan att dom typ gått sönder och kommer bit för bit. Blod och slem märker jag nästan varje gång.

Cancernojjan är ju på högsta hugg nu, då allt stämmer in. Kommer bli så skönt och få besked snart i alla fall. Det är ju det värsta, att gå runt och inte ha någon aning, när alla symptom säger cancer, förutom att jag är för jävla ung för att få det enligt allt.
Citera
2014-08-26, 00:39
Medlem
TröttSvensks avatar
Inget kul ju.
Slemmet i sig finns naturligt i tarmen som just slemmigt glidmedel för avföringen.
Det kan man få mer eller mindre av genom vad man äter så att man får ut slem med avföringen är i sig inget oroväckande.
Slemmet är just som du skrev oftast gulaktigt.

Blod i avföringen ska man alltid vara aktsam på.
Ibland får man lite sprickbildning i ändtarmen och kan då blöda mer eller mindre, men det upphör alltid efter någon eller några dagar.

Fortsätter man att få blod och känner sig sjuk så ska man alltid låter sig undersökas. precis som du nu gör.

Den vanligaste förklaringen till dina symptom är att man har en fistelutlöpning i tjocktarmen som både släpper ut sitt innehåll då och då samt att den kan bli inflammerad och sen brista med följd av att man blöder en hel del.

Cancer eller andra hemskheter är mycket mycket ovanligt på en 25 åring.

Men en fistel kan som sagt ställa till med både feber, blödning, slem och att man känner sig allmänt sjuk.

Sen kan det faktiskt vara så att det är din blindtarm som spökar också, blir inflammerad och tömmer sig ut i tarmen.

Hur vet jag detta ?
Nä jag är inte läkare, men jag har haft precis dina symptom när jag också var i samma ålder.
Sen fixa de fisteln och tog bort blindtarmen och nu efter styvt 15 år är jag fortfarande besvärsfri.
Citera
2014-08-26, 01:09
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Inget kul ju.
Slemmet i sig finns naturligt i tarmen som just slemmigt glidmedel för avföringen.
Det kan man få mer eller mindre av genom vad man äter så att man får ut slem med avföringen är i sig inget oroväckande.
Slemmet är just som du skrev oftast gulaktigt.

Blod i avföringen ska man alltid vara aktsam på.
Ibland får man lite sprickbildning i ändtarmen och kan då blöda mer eller mindre, men det upphör alltid efter någon eller några dagar.

Fortsätter man att få blod och känner sig sjuk så ska man alltid låter sig undersökas. precis som du nu gör.

Den vanligaste förklaringen till dina symptom är att man har en fistelutlöpning i tjocktarmen som både släpper ut sitt innehåll då och då samt att den kan bli inflammerad och sen brista med följd av att man blöder en hel del.

Cancer eller andra hemskheter är mycket mycket ovanligt på en 25 åring.

Men en fistel kan som sagt ställa till med både feber, blödning, slem och att man känner sig allmänt sjuk.

Sen kan det faktiskt vara så att det är din blindtarm som spökar också, blir inflammerad och tömmer sig ut i tarmen.

Hur vet jag detta ?
Nä jag är inte läkare, men jag har haft precis dina symptom när jag också var i samma ålder.
Sen fixa de fisteln och tog bort blindtarmen och nu efter styvt 15 år är jag fortfarande besvärsfri.

Tack för svar, hjälper en aning mot ångesten! Ännu har jag inte fått någon feber, allmänt sjuk kan jag heller inte riktigt säga att jag känt mig förutom lite slö i kistan!

Skulle enligt min läkare, ringa och överdriva hos specialkliniken om ett par dagar så att jag kanske får en tidigare tid.
Citera
2014-09-12, 08:13
Medlem
Citat:
Tack för svar, hjälper en aning mot ångesten! Ännu har jag inte fått någon feber, allmänt sjuk kan jag heller inte riktigt säga att jag känt mig förutom lite slö i kistan!

Skulle enligt min läkare, ringa och överdriva hos specialkliniken om ett par dagar så att jag kanske får en tidigare tid.
Hur har det gått för dig?
Citera
2014-09-12, 13:42
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Hur har det gått för dig?

Har min tid på tisdag kl 10:00, så lär få veta något då i alla fall. Återkommer med uppdatering då!

Annars har det varit upp och ner, men det har kommit lite mer blod vissa dagar, lite dold tryckande smärta i mag/rygg-området konstig/lös avföring. Psyket är väl sisådär från och till, men jag klarar mig!
Citera
2014-09-12, 23:00
Medlem
Citat:
Har min tid på tisdag kl 10:00, så lär få veta något då i alla fall. Återkommer med uppdatering då!

Annars har det varit upp och ner, men det har kommit lite mer blod vissa dagar, lite dold tryckande smärta i mag/rygg-området konstig/lös avföring. Psyket är väl sisådär från och till, men jag klarar mig!
Lever med en tarmsjukdom själv. Inte kul alls!
Hoppas du får en diagnos så du vet vad du har att utgå iftån
Citera
2014-09-16, 13:00
Dåså, nu är koloskopin utförd! Skönt var det inte, däremot var det skönt och få skiten utredd.

Tydligen var min rumpdoktor på det andra sjukhuset inkompetent och missade min inflammation i min första del av tarmen, nära ändtarmen, så har fått gå här i 2 månader med skit som borde ha hittats då. Hela tarmen kollades hur som helst och det var det som hittades. Inflammation i ändtarm står det och läkaren tror att det är Ulcerös Proktit. 3 olika knipsar av prover togs ur tarmen.

Fått stolpiller utskrivet och ska kolla tarmen igen om 6 veckor igen.

Lagom lugnande att det inte var cancer i alla fall och får hoppas att det inte är någon värre proktkit jag fått!

Utmattad som jag är så går jag och vilar, tack för mig! Tack för allt stöd, och hoppas någon annan får hjälp av informationen

Finns det på något vettigt sätt man kan klaga på den förra läkaren som missade skiten? Eller kommer allt skyllas på moderater och stress?
Senast redigerad av Aeikz 2014-09-16 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in