2014-08-25, 18:18
Medlem
Abunais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sivert.1932
Det jag finner intressant i denna FUP är telefonavlyssningen.
Det är så att många saker som sagts har sagts innan samtalet är uppkopplat..
Innan samtalet kopplat har det spelats in samtalet som förs i rummet, det visste jag inte att det funkar.

När jag för några år sedan figurerade i ett större sammanhang som skulle vara intressant för polisen så plockade vi alltid åtminstone ut batteriet i telefonen när man skulle yttra minsta ord som rörde "rörelsen". Det var även en rutin vi haft i några år. Så de senaste tio åren har iallafall medvetenheten funnits om detta i mina kretsar.
Citera
2014-08-25, 22:51
Medlem
Karim åkte fast i den tidigare härvan i maj/juni då dom tog några killar som hade tagit sig från Sthlm via Östra station i Umeå till Ica Maxi där de åkte dit i samma veva som de skulle byta väska.. Den FUPen har jag men den är helt ointressant i detta ärende då det är helt olika händelser. Möjligt att det är Karim igen, det vet jag inte, men det låter konstigt att åka dit ett halvår efteråt..
Citera
2014-08-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Karim åkte fast i den tidigare härvan i maj/juni då dom tog några killar som hade tagit sig från Sthlm via Östra station i Umeå till Ica Maxi där de åkte dit i samma veva som de skulle byta väska.. Den FUPen har jag men den är helt ointressant i detta ärende då det är helt olika händelser. Möjligt att det är Karim igen, det vet jag inte, men det låter konstigt att åka dit ett halvår efteråt..

My bad, blandat ihop situationerna isåfall. Trodde det var samma härva.

Den fupen hade jag velat ha, kan du lägga upp den i tråden med förundersökningar jag vill gärna läsa den.
Citera
2014-08-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeerow
Jag tolkade det mer som att de avlyssnade från att signalerna började ljuda, alltså direkt efter man tryckt på grön lur så att säga men mottagaren inte har svarat ännu.
Så länge man tror att brottet kan ge mer än 2 års finka så finns det metoder för det mesta, vissa mer officiella än andra...

Som svar, så länge du har telefonen påslagen så kan den avlyssnas genom mikrofonen i luren. Konstigare än så är det inte. Sen så tas ju inte allt upp i FUP:en...
Citera
2014-09-02, 10:29
Medlem
Ingen som vet när rättegång är?

Efter att ha läst FUP kan man bara konstatera att det varit ett jäkla babblande över telefon hit och dit. Det pratas rätt friskt om brunt och grönt, gram, skulder osv. Intressant att inte många knep truten i förhören heller utan i princip serverade polisen med information de ville ha. Den enda som inte sa något var GM som förhören igenom svarar "ingen kommentar".
Citera
2014-09-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attitydinkontinent
K*rim är den från Obbola om jag har fått rätt info...

Har läst FUP och känner inte alls igen någon K*rim? Snubben från Obbola börjar på J.

Själva tillslaget på Haga (där viss narkotika verkar ha förvarats och där viss överlåtelse utgått ifrån) skedde någon timme efter att en kille från GBG med väska anlänt, allt under spaning från polisen. I lägenheten hittades sedan samma väska full med cannabis, men frågan är hur mycket värde det har som bevis. Det går ju alltid att hävda att narkotikan lagts dit efter GBG-killens ankomst även om så troligast inte var fallet.

Jobbigt med all avlyssning samt de flesta övrigas pratsamhet, går inte att hävda eget bruk här inte, hehe. Märks att det exempelvis inte riktigt finns samma grova gängproblematik med tillhörande brottslighet i Umeå som i många andra av Sveriges städer, då finns det resurser att lägga på en sådan omfattande spaning som det varit i det här fallet. Måste ju ha tagit sin lilla tid och energi samt kostat endel pengar.
Citera
2014-09-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attitydinkontinent
My bad, blandat ihop situationerna isåfall. Trodde det var samma härva.

Du verkar ha rättat dig själv långt innan jag kommenterade missförståendet, sorry märkte inte det!
Citera
2014-09-02, 17:41
Medlem
Läs tråden ranen. Karim var en helt annan utredning.
Citera
2014-09-02, 17:53
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ranen
Har läst FUP och känner inte alls igen någon K*rim? Snubben från Obbola börjar på J.

Själva tillslaget på Haga (där viss narkotika verkar ha förvarats och där viss överlåtelse utgått ifrån) skedde någon timme efter att en kille från GBG med väska anlänt, allt under spaning från polisen. I lägenheten hittades sedan samma väska full med cannabis, men frågan är hur mycket värde det har som bevis. Det går ju alltid att hävda att narkotikan lagts dit efter GBG-killens ankomst även om så troligast inte var fallet.

Jobbigt med all avlyssning samt de flesta övrigas pratsamhet, går inte att hävda eget bruk här inte, hehe. Märks att det exempelvis inte riktigt finns samma grova gängproblematik med tillhörande brottslighet i Umeå som i många andra av Sveriges städer, då finns det resurser att lägga på en sådan omfattande spaning som det varit i det här fallet. Måste ju ha tagit sin lilla tid och energi samt kostat endel pengar.

Kan du lägga upp FUP?

Tack
Citera
2014-09-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Kan du lägga upp FUP?

Tack

Har inte FUPen tillgänglig nu tyvärr, en annan användare skulle troligtvis lägga upp den så fort den fått tag i den. Om inte det sker kan jag lägga ut målnummer så är det bara att maila tingsrätten.
Citera
2014-09-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustDumpIt
Som svar, så länge du har telefonen påslagen så kan den avlyssnas genom mikrofonen i luren. Konstigare än så är det inte.

Vad bygger du det påståendet på? Om det vore sant borde telefonen dra lika mycket ström när den var i stand-by som när man pratade i den. Jag köper att avlyssningen startar innan mottagaren har svarat men inte att telefonen skulle gå att avlyssna utan att ett samtal är uppkopplat utan att någon form av mjukvara har installerats. Men rätta mig om jag har fel. Konstant avlyssnings teorin har jag bara hört från hasch rökare och extrem vänstern.
Citera
2014-09-03, 11:45
Medlem
flugrekorders avatar
Förundersökningsprotokoll i mål B 1572-14, Umeå Tingsrätt

https://drive.google.com/file/d/0B3-9YUgtqBa0cW5JaEcwQmY4YzFOWGE1blE0NXB1c2VVZFlV/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B3-9YUgtqBa0cXo3bnJnbG1tSmZPdlAyZzlScXNxSkF2ZUxZ/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B3-9YUgtqBa0OGNUQktaeVdJTXlrbENkUnd6b0VuNWNRbmxN/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B3-9YUgtqBa0bTJRdVY4aTM2dGlrR1FPUTNUUEpGZHVSdWRJ/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B3-9YUgtqBa0NDJjbkhtMy1ndHBlbVE3UEhDMkZuQnFUMVVN/edit?usp=sharing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in