2014-08-17, 09:36
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Ja jag kunde inte bry mig mindre om att vuxna människor säljer brunt/grönt till varandra.

Satsa pengarna på att motverka att ungdomar missbrukar (även alkohol) och andra brott som har verkliga offer istället.

Men Umeåpolisen verkar gilla att gå på "droghandeln", det ger väl lätta pinnar i statistiken.
När jag var ung och dum fanns bara alkohol och cigg tillgängligt men hade det funnits annat så hade man nog provat det också. Jag tycker det är ganska bra att polisen försöker begränsa tillgången och då särskilt för unga.
Citera
2014-08-17, 09:41
Medlem
Är det så att någon av de gripna figurerade i en brottsutredning gällande ett mycket grovt brott i Umeå för cirka ett år sedan som inte hade med knark att göra?
Citera
2014-08-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
När jag var ung och dum fanns bara alkohol och cigg tillgängligt men hade det funnits annat så hade man nog provat det också. Jag tycker det är ganska bra att polisen försöker begränsa tillgången och då särskilt för unga.

Jag är inte säker på att du hade blivit en sämre människa av att prova röka braj när du var 18.
Citera
2014-08-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Menar du alltså att polisen har avlyssnat de misstänka via mikrofonen i deras mobiltelefoner när de inte var uppkopplade i ett samtal? Detta låter i sådana fall otroligt läskigt - att de kan/får göra så. Då är det ju inte helt omöjligt att tro att dom kanske till och med kan kolla genom din kamera också?

Tekniken för sådant har ju funnits länge, men jag visste inte att polisen kunde göra det, och absolut inte utan att mobilägaren fått sin mobil infekterad.

Jag tolkade det mer som att de avlyssnade från att signalerna började ljuda, alltså direkt efter man tryckt på grön lur så att säga men mottagaren inte har svarat ännu.
Citera
2014-08-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeerow
Jag tolkade det mer som att de avlyssnade från att signalerna började ljuda, alltså direkt efter man tryckt på grön lur så att säga men mottagaren inte har svarat ännu.

Jo visst är det så.

Tekniken att kunna lyssna och kolla genom kameran finns, om man lyckas installera spionappar på telefonen, men det är nog inget som Polisen eller ens Säpo gör, då får man nog vända sig till storebror FRA för att få hjälp, men då ska det nog mera till än lite braj.
(sen finns det ju andra spelare som spionerar på dig genom telefonen, bara utifall att)

Det är ändå läskigt att läsa FUP'ar där polisen har triangulerat telefoner så att dom i princip vet när man rör sig från ett rum till ett annat i en lägenhet (ändringar i signalstyrkan mot olika master)

Telefoner som har avlyssningsbeslut är en sak, men att i efterhand kunna rekonstruera sånt är läskigt.

Hur länge sparas uppgifterna och hur kraftig misstanke och vilka brott krävs för att få ut dom?
Citera
2014-08-21, 06:03
Medlem
Var hittar man fup?
Citera
2014-08-21, 12:25
Medlem
Låter läskigt om polisen har möjligheter att avlyssna en mobiltelefon som det inte pågår samtal på.
Har man verkligen rätt att göra det ?
Citera
2014-08-22, 06:27
Medlem
Vi har fått en ny pundare i Holmsund, nån wt grabb som knallar runt med en kamphund.

Smal, tatuerad hals och händer, hiphop kläder, bandana, pilotglasögon. Hela paketet :). Han har även ett riktigt vidrigt fruntimmer med sig.

Förra söndagen såg jag dom mitt i dagen nångång, hon gick och sög på en vad det såg ut som pussljummen mariestad, med värsta blåklockan.

Vilka är dom ? Vars kommer dom ifrån ?
Citera
2014-08-25, 14:05
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaylim
Vi har fått en ny pundare i Holmsund, nån wt grabb som knallar runt med en kamphund.

Smal, tatuerad hals och händer, hiphop kläder, bandana, pilotglasögon. Hela paketet . Han har även ett riktigt vidrigt fruntimmer med sig.

Förra söndagen såg jag dom mitt i dagen nångång, hon gick och sög på en vad det såg ut som pussljummen mariestad, med värsta blåklockan.

Vilka är dom ? Vars kommer dom ifrån ?

Vilket underbart tillskott till en redan så sketen håla.
Grattis.
Citera
2014-08-25, 16:47
Medlem
Ja, upp med FUP:en nu (om nån sitter på den) så vi får läsa mer om detta
Citera
2014-08-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke00
Låter läskigt om polisen har möjligheter att avlyssna en mobiltelefon som det inte pågår samtal på.
Har man verkligen rätt att göra det ?

Som jag har förstått så om din telefon är avlyssnad så kan polisen höra det som man säger så fort man slagit in numret och telefonen kopplar upp mot tornet. Alltså innan den du ringer till svarar.

Om dom har rätt att göra så förutsätter jag, skulle det vara olagligt skulle inte åklagare välja att ha med dom delarna i åtalet.

Så gör man skumma saker bör man köra utan telefon.
Citera
2014-08-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Namn?

K*rim är den från Obbola om jag har fått rätt info...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in