2014-08-25, 09:41
Medlem
LampknappeNs avatar
Med exakt två månader kvar till höstens HP funderar jag på att börja plugga ordentligt för att höja mig rejält. Skrev provet hösten 2011 och våren 2012 och fick 1.1 båda gångerna. Jag gick i ettan på gymnasiet under denna tid och gjorde det mest för skoj skull utan att egentligen bry mig om någonting. Tog studenten i våras och tänkte lägga hela dagarna åt att studera inför provet. Förberedelserna ska jag göra med en vän som därför bör öka motivationen och förmågan att diskutera och hjälpa varandra. Jag hade tänkt att plöja igenom en mattebok, ordträna (förhöra varandra), läsa lite svårare texter (typ svds under strecket) för att sedan ta ut ord man inte kan, diskutera kring textens innehåll, syfte o.s.v. Det finns 16 gamla HP att göra på nätet, d.v.s. två i veckan fram till provdagen. Kan det vara en smart taktik att tillsammans gå igenom ett prov (iaf de första veckorna) på måndagar, i lugn och ro läsa igenom frågorna, diskutera strukturen m.m. för att få en ökad förståelse för provet. På fredagar tänkte jag att man simulerar själva provdagen genom att göra ett prov med stoppur, gärna på annan plats än hemma. För att skapa rutiner och få det så seriöst som möjligt tänkte jag att man börjar dagen relativt tidigt, typ 08.00-09.00 och sätter på sig kläder av samma slag som när man gick till skolan, d.v.s inte att man sitter med mjukisbyxor och hoodie. Utöver detta tänkte jag om man går till typ bibliotek och studerar istället för att sitta hemma över Skype då jag inte tror det ger samma känsla.

Vad tror ni? Har jag missat något? Är jag försent ute för att höja mig upp mot iaf 1,8?

Tack på förhand!
Citera
2014-08-25, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Okej, nu tog jag kanske en väldigt enkel en, men om vi tar 364/200 hur gör man bäst då? Jag sitter och räknat i ma1 c/b och försöker göra allt utan miniräknare inför HP i höst
Du måste kunna omskriva svåra tal till fler enkla.
Om vi tar ditt exempel, blir det så
364/200 = 364/ (2*100) - Då det är lätt att dividera med 2, och det är mycket lätt att dividera med tiopotenser.
Citera
2014-08-25, 16:22
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Hur räknar man ut exempelvis 250/200 enklast?

Enklast skulle jag säga är att dela både med 2, vilket blir 125/100 vilket man direkt ser blir 1,25.
Citera
2014-08-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LampknappeN
Med exakt två månader kvar till höstens HP funderar jag på att börja plugga ordentligt för att höja mig rejält. Skrev provet hösten 2011 och våren 2012 och fick 1.1 båda gångerna. Jag gick i ettan på gymnasiet under denna tid och gjorde det mest för skoj skull utan att egentligen bry mig om någonting. Tog studenten i våras och tänkte lägga hela dagarna åt att studera inför provet. Förberedelserna ska jag göra med en vän som därför bör öka motivationen och förmågan att diskutera och hjälpa varandra. Jag hade tänkt att plöja igenom en mattebok, ordträna (förhöra varandra), läsa lite svårare texter (typ svds under strecket) för att sedan ta ut ord man inte kan, diskutera kring textens innehåll, syfte o.s.v. Det finns 16 gamla HP att göra på nätet, d.v.s. två i veckan fram till provdagen. Kan det vara en smart taktik att tillsammans gå igenom ett prov (iaf de första veckorna) på måndagar, i lugn och ro läsa igenom frågorna, diskutera strukturen m.m. för att få en ökad förståelse för provet. På fredagar tänkte jag att man simulerar själva provdagen genom att göra ett prov med stoppur, gärna på annan plats än hemma. För att skapa rutiner och få det så seriöst som möjligt tänkte jag att man börjar dagen relativt tidigt, typ 08.00-09.00 och sätter på sig kläder av samma slag som när man gick till skolan, d.v.s inte att man sitter med mjukisbyxor och hoodie. Utöver detta tänkte jag om man går till typ bibliotek och studerar istället för att sitta hemma över Skype då jag inte tror det ger samma känsla.

Vad tror ni? Har jag missat något? Är jag försent ute för att höja mig upp mot iaf 1,8?

Tack på förhand!

Bara en fråga, vart hittar man dessa 16 prov?
Citera
2014-08-25, 18:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidum1
Bara en fråga, vart hittar man dessa 16 prov?
Här har du betydligt fler prov (minns ej exakt antal, men skulle gissa på åtminstone över 35) och lite till om det duger (innehåller dock ej det senaste provet) - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY
Citera
2014-08-25, 18:55
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Här har du betydligt fler prov (minns ej exakt antal, men skulle gissa på åtminstone över 35) och lite till om det duger (innehåller dock ej det senaste provet) - http://mega.co.nz/#!8c4zxRKJ!KMwhDHDvaryNAV_SGDHASEOYD3QYGp-KoOe5FiJvQNY

Och jag antar att du gått igenom samtliga av dessa? Eller ska du börja snart?

EDIT: Btw, har du facit till DTK 1994?
Citera
2014-08-25, 19:54
Medlem
Jag vet redan nu att matematikdelen kommer bli den svåraste delen för min del. Hur övar man bäst på det? Tydligen ger gamla högskoleprov bra övning, gäller detta alla delar på högskoleprovet? Hur har ni andra gjort när ni har övat på matematiken?
Citera
2014-08-25, 20:29
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Tja, kul initiativ. Jag har gjort det där ELF-provet tidigare på tid och vill minnas att jag fick 18 eller 19 av 20 rätt, varav ett fel var just den uppgiften du analyserade. Jag visste inte vad ordet memoar betydde, utan kopplade det till memo=nånting med minne, och svarade därmed D. Memoar är dock bara ett synonym till självbiografi, så det huvudsakliga syftet med en memoar måste inte vara för att komma ihåg saker. Men det var en svårare uppgift iaf, särskilt för att vara ELF.

Jag får oftast runt 18/20 på ELF och känner mig hyfsat nöjd med det. Skulle dock gärna vilja spika den delen då jag i regel presterar sämre på LÄS/ORD. Jag har dock gjort en jävla massa gamla LÄS-prov och efter ett tag går man in lite i huvudet på provförfattarna och det känns mycket klarare. Nu får jag runt 17-18/20 på gamla LÄS-prov, medan jag förut hade förödande resultat. Bättre lästeknik, samt förståelse för upplägget är det som hjälpt.

Får man fråga vad dina mål är? Någon särskild utbildning du riktar dig på eller skriver du för kul?
Hehe, så du föll i samma tankemänster som jag med "memoir".

Jag fick faktiskt 15 rätt på det provet när jag gjorde det, tyckte Paula-recensionen var den jobbigaste. Jag är ledare över en studiecirkel och den här analysen var egentligen avsedd för dem. Därför kan det texten kännas överdrivet tydligt för en erfaren provskrivare, men det har faktiskt hjälpt mig själv att få tankarna i bättre ordning även om det känts onödigt. Jag kommer fortsätta med liknande analyser med andra ELF frågor liksom LÄS och MEK. Det kan kännas onödigt men jag tror verkligen på den här metoden.

Jag skrev senast 1.65 och siktar att nu i höst att höja mitt resultat så det kan rendera mig en plats i KIs läkarprogram i vår.
Citera
2014-08-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LampknappeN

Tack på förhand!
Låter riktigt bra tycker jag. Personligen kör jag bara gamla LÄS-prov för att öva på LÄS, och inget annat, men jag brukar ändå läsa hela morgontidningen från början till slut.

Lycka till!
Citera
2014-08-26, 07:28
Medlem
U-166s avatar
Vad är egentligen sannolikheten att två slumpvis valda personer fyller år på två dagar efter varandra? Instinktivt tänker jag att det bör bli 1/7 * 1/7, det känns dock som att det är något jag missar vid detta resonemang.
Citera
2014-08-26, 09:00
Medlem
Citat:
Vad är egentligen sannolikheten att två slumpvis valda personer fyller år på två dagar efter varandra? Instinktivt tänker jag att det bör bli 1/7 * 1/7, det känns dock som att det är något jag missar vid detta resonemang.
Bara 1/7.

Att den första fyller år är ju 100% säkert
Citera
2014-08-26, 13:37
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Flattire
Bara 1/7.

Att den första fyller år är ju 100% säkert

Que?

Om du har två slumpvis valda personer och frågar dem om deras födelsedag är det verkligen inte 1/7 chans att de fyller år på 2 på varandra efterföljande dagar, till exempel den 1a januari och den 2a januari. Missförstår jag din fråga?

Chansen är givetvis (1 - 363/365) ≈ 0,55% för två personer att fylla år på två efterföljande dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in