Med exakt två månader kvar till höstens HP funderar jag på att börja plugga ordentligt för att höja mig rejält. Skrev provet hösten 2011 och våren 2012 och fick 1.1 båda gångerna. Jag gick i ettan på gymnasiet under denna tid och gjorde det mest för skoj skull utan att egentligen bry mig om någonting. Tog studenten i våras och tänkte lägga hela dagarna åt att studera inför provet. Förberedelserna ska jag göra med en vän som därför bör öka motivationen och förmågan att diskutera och hjälpa varandra. Jag hade tänkt att plöja igenom en mattebok, ordträna (förhöra varandra), läsa lite svårare texter (typ svds under strecket) för att sedan ta ut ord man inte kan, diskutera kring textens innehåll, syfte o.s.v. Det finns 16 gamla HP att göra på nätet, d.v.s. två i veckan fram till provdagen. Kan det vara en smart taktik att tillsammans gå igenom ett prov (iaf de första veckorna) på måndagar, i lugn och ro läsa igenom frågorna, diskutera strukturen m.m. för att få en ökad förståelse för provet. På fredagar tänkte jag att man simulerar själva provdagen genom att göra ett prov med stoppur, gärna på annan plats än hemma. För att skapa rutiner och få det så seriöst som möjligt tänkte jag att man börjar dagen relativt tidigt, typ 08.00-09.00 och sätter på sig kläder av samma slag som när man gick till skolan, d.v.s inte att man sitter med mjukisbyxor och hoodie. Utöver detta tänkte jag om man går till typ bibliotek och studerar istället för att sitta hemma över Skype då jag inte tror det ger samma känsla.
Vad tror ni? Har jag missat något? Är jag försent ute för att höja mig upp mot iaf 1,8?
Tack på förhand!
Vad tror ni? Har jag missat något? Är jag försent ute för att höja mig upp mot iaf 1,8?
Tack på förhand!

Eller ska du börja snart?