Citat:
Ursprungligen postat av
ningudo
God kväll!
Vägen till framgång i HP går igenom analys --> förståelse.
Men det säger väl inte så mycket? Är inte det givet? Handlar inte alla framgångar om förståelse av olika slag?
I vilket fall så vill jag dela med mig av en liten analys av ett gammalt elf prov från 1997-04-19. Rättare sagt så har jag analyserat en frågas alternativ, vilka stöd och motsägelse finns det hos varje alternativ?
Genom att gå in i djupet i den här elfartikel -
Paula - vill jag helt enkelt att få en bättre förståelse. Samtidgt som jag får mina tankar rensade och etablerade i skriven form. Jag brukar få 16-18rätt av 20. Men jag aspirerar att sätta fullpott till höstens prov.
De allra flesta kommer säkert att gynnas av att läsa analysen, men jag hoppas i huvudsak på konstruktiv kritik och kanske locka någon som seriöst satsar mot ett toppresultat i den verbala delen. Jag är övertygad att två personer i en ungefärlig jämbördig nivå kan ha stor nytta av varandras analyser. Här tänker jag främst på analyser av artiklar av olika slag och i huvudsak artiklar från HP - att verkligen gå in så djupt som möjligt för att verbalt befinna sig i en högre nivå än den som HP fodrar.
Här är en länk till provet:
https://docs.google.com/document/d/1yxnW99GN85uWkklKwc9XFW8wVbdG1rfQAJWoL0MmSI8/edit
Det är alltså bokrecensionen "Paula" som är aktuell. Jag har analyserat fråga 1
- What does the reviewer say about Ms. Allende's motive for writing Paula?
Min analys av de fyra alternativ:
https://drive.google.com/file/d/0B7ww6H59Kh0sanltYUtUWEhBZkE/edit?usp=sharing
Tja, kul initiativ. Jag har gjort det där ELF-provet tidigare på tid och vill minnas att jag fick 18 eller 19 av 20 rätt, varav ett fel var just den uppgiften du analyserade. Jag visste inte vad ordet memoar betydde, utan kopplade det till
memo=nånting med minne, och svarade därmed D. Memoar är dock bara ett synonym till självbiografi, så det huvudsakliga syftet med en memoar
måste inte vara för att komma ihåg saker. Men det var en svårare uppgift iaf, särskilt för att vara ELF.
Jag får oftast runt 18/20 på ELF och känner mig hyfsat nöjd med det. Skulle dock gärna vilja spika den delen då jag i regel presterar sämre på LÄS/ORD. Jag har dock gjort en jävla massa gamla LÄS-prov och efter ett tag går man in lite i huvudet på provförfattarna och det känns mycket klarare. Nu får jag runt 17-18/20 på gamla LÄS-prov, medan jag förut hade förödande resultat. Bättre lästeknik, samt förståelse för upplägget är det som hjälpt.
Får man fråga vad dina mål är? Någon särskild utbildning du riktar dig på eller skriver du för kul?