2014-08-25, 21:16
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Men alltså, frågan är relevant.

Ja, jag föddes in i ett kommunistiskt, anti-religiöst hem. Blev jag hjärntvättad då?

Det ser inte ut att ha funkat på dig i alla fall. Men det kanske inte är den stora frågan eller hur? Naturligtvis funkar det åt båda hållen. Man kan födas upp i ett religiöst hem och bli ateist när man växer upp eller vice versa. MEN är det inte så att majoriteten som växer upp i religiösa hem också förblir troende som vuxna?
Citera
2014-08-25, 21:20
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och den "rätta" uppfattning om vad en abstrakt, transcendent, extra-kosmisk 'gud' är?
Den rätta är den rätta och inte den felaktiga.
Citera
2014-08-25, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det ser inte ut att ha funkat på dig i alla fall. Men det kanske inte är den stora frågan eller hur? Naturligtvis funkar det åt båda hållen. Man kan födas upp i ett religiöst hem och bli ateist när man växer upp eller vice versa. MEN är det inte så att majoriteten som växer upp i religiösa hem också förblir troende som vuxna?

Alltså, när jag växte upp betraktade "vi sekulära" de troende kristna med misstänksamhet. Jag tog studenten -93 och tror att den inställningen summerar min generation ganska väl.

Vad jag försöker säga är att de flesta som växte upp i ett sekulärt hem, som mitt, förblev sekulära - och de flesta som växte upp i ett kristet hem förblev kristna.

När man alltså ställer frågor om hjärntvätt blir jag därför kluven.
Senast redigerad av Tubbo 2014-08-25 kl. 21:25. Anledning: Formulering och tillägg.
Citera
2014-08-25, 21:27
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Alltså, när jag växte upp såg vi sekulära på troende kristna med misstänksamhet. Jag tog studenten -93 och tror att den inställningen summerar min generation ganska väl.

Vad jag försöker säga är att de flesta som växte upp i ett sekulärt hem, som mitt, förblev sekulära - och de flesta som växte upp i ett kristet hem förblev kristna.

När man alltså ställer frågor om hjärntvätt blir jag kluven, eftersom jag är undantaget. Tydligen.

Jag tror att vissa (kanske inkluderat mig själv) som generaliserar har en bild att det handlar om hjärntvätt och det gör det nog inte. mitthopp skrev om påverkan och jag köper det argumentet bättre.

Visst finns det ändå diverse sekter också inom kristendomen (kolla Jesus Camp) som verkligen skämmer ut religionen och jag tror att såna extrema "bilder" har en tendens att stanna i minnet och man använder det som argument mot nåt man inte gillar... och vice versa.
Citera
2014-08-25, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Jag tror att vissa (kanske inkluderat mig själv) som generaliserar har en bild att det handlar om hjärntvätt och det gör det nog inte. mitthopp skrev om påverkan och jag köper det argumentet bättre.

Visst finns det ändå diverse sekter också inom kristendomen (kolla Jesus Camp) som verkligen skämmer ut religionen och jag tror att såna extrema "bilder" har en tendens att stanna i minnet och man använder det som argument mot nåt man inte gillar... och vice versa.

Sant.
Citera
2014-08-25, 21:31
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ok.

Du inleder med att förklara att du "förstår att det finns många som är religiösa, utav den simpla anledningen att ni föds in i en religiös familj, och ända sedan barnsben hjärntvättas med allt detta prat om Gud."

Well, låt mig då förklara för dig att jag föddes in i en ateistisk familj. Blev jag hjärntvättad då?

Jag är idag troende. I vilken kategori vill du då placera mig? I vilket fängelse?

Ja, det gjorde jag. Är det en förklaring som är svår att förstå eller högst otrovärdig i dina ögon?

Kanske har jag bara fördomar men jag skulle tro att i dom flesta fallen när man jämför troende, och icke troende föräldrar så är fallet som så att :

Om man har föräldrar som är religiösa så tror jag att man oftare hör hur det pratas om gud och att man ska tro på det här och det där, att så är det och så är det inte. Ganska så ofta och på så sätt blir man påverkad, och om man sedan jämför det med en familj som inte är troende så tror jag inte det är lika vanligt att det pratas om gud, fast då tvärtom att du ska inte tro på gud och det där är bara skit etc.

Jag har iaf, aldrig under min uppväxt blivit tillsagd att gud finns / gud finns inte.

Sen är det som kef71 sa att självklart så är alla olika, du kan födas upp i en religiös familj men inte tro på gud, och tvärtom.

Men i dom flesta fallen så tror jag att man blir väldigt påverkad, ja.

Edit : Kanske var mitt påstående om hjärntvätt helt fel ord att använda, men att man blir väldigt starkt påverkad känns för mig ganska självklart.
Senast redigerad av RostigKreativitet. 2014-08-25 kl. 21:37.
Citera
2014-08-25, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Ja, det gjorde jag. Är det en förklaring som är svår att förstå eller högst otrovärdig i dina ögon?

Kanske har jag bara fördomar men jag skulle tro att i dom flesta fallen när man jämför troende, och icke troende föräldrar så är fallet som så att :

Om man har föräldrar som är religiösa så tror jag att man oftare hör hur det pratas om gud och att man ska tro på det här och det där, att så är det och så är det inte. Ganska så ofta och på så sätt blir man påverkad, och om man sedan jämför det med en familj som inte är troende så tror jag inte det är lika vanligt att det pratas om gud, fast då tvärtom att du ska inte tro på gud och det där är bara skit etc.

Jag har iaf, aldrig under min uppväxt blivit tillsagd att gud finns / gud finns inte.

Sen är det som någon sa att självklart så är alla olika, du kan födas upp i en religiös familj men inte tro på gud, och tvärtom.

Men i dom flesta fallen så tror jag att man blir väldigt påverkad, ja.

Edit : Kanske var mitt påstående om hjärntvätt helt fel ord att använda, men att man blir väldigt starkt påverkad känns för mig ganska självklart.

Jag tror inte att du är påverkad av fördomar varken mer eller mindre än vi alla andra är.

Däremot tror jag att när man som ateist (eller troende) börjar tala om andra som hjärntvättade så är man illa ute.
Citera
2014-08-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus

Du svarade inte på hans/hennes fråga. Vilket inte kommer som en överraskning då du gång på gång slingrar dig som en orm och inte svarar på frågan/frågorna som ställts.
Citera
2014-08-25, 21:40
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du är påverkad av fördomar varken mer eller mindre än vi alla andra är.

Däremot tror jag att när man som ateist (eller troende) börjar tala om andra som hjärntvättade så är man illa ute.

Det var ett dåligt valt ord av mig och sannerligen att dra alla över en kam, jag ber om ursäkt för det. I dom flesta fallen är det nog som sagt att man blir väldigt påverkad, dock så finns det väldigt extrema fall kan jag tänka mig.
Citera
2014-08-25, 21:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Lysande ... "det bara är så (TM)".
Citera
2014-08-25, 21:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Exakt! Kan inte sägas bättre än så.
Citera
2014-08-25, 21:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lysande ... "det bara är så (TM)".

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Exakt! Kan inte sägas bättre än så.

Precis. Det är ett klassisk exempel på "det bara är så (TM)", som knappast kan bli tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in