Citat:
Ursprungligen postat av
Tubbo
Ok.
Du inleder med att förklara att du "förstår att det finns många som är religiösa, utav den simpla anledningen att ni föds in i en religiös familj, och ända sedan barnsben hjärntvättas med allt detta prat om Gud."
Well, låt mig då förklara för dig att jag föddes in i en ateistisk familj. Blev jag hjärntvättad då?
Jag är idag troende. I vilken kategori vill du då placera mig? I vilket fängelse?
Ja, det gjorde jag. Är det en förklaring som är svår att förstå eller högst otrovärdig i dina ögon?
Kanske har jag bara fördomar men jag skulle tro att i dom flesta fallen när man jämför troende, och icke troende föräldrar så är fallet som så att :
Om man har föräldrar som är religiösa så tror jag att man oftare hör hur det pratas om gud och att man ska tro på det här och det där, att så är det och så är det inte. Ganska så ofta och på så sätt blir man påverkad, och om man sedan jämför det med en familj som inte är troende så tror jag inte det är lika vanligt att det pratas om gud, fast då tvärtom att du ska inte tro på gud och det där är bara skit etc.
Jag har iaf, aldrig under min uppväxt blivit tillsagd att gud finns / gud finns inte.
Sen är det som kef71 sa att självklart så är alla olika, du kan födas upp i en religiös familj men inte tro på gud, och tvärtom.
Men i dom flesta fallen så tror jag att man blir väldigt påverkad, ja.
Edit : Kanske var mitt påstående om hjärntvätt helt fel ord att använda, men att man blir väldigt starkt påverkad känns för mig ganska självklart.