2014-08-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vilket skulle bevisa att Ryssland kan stoppa det precis när de vill. Då är vi överens.

Ja visst är vi det, däremot kommer du se att min teori av konsekvenserna för Ryssland för detta kommer vara bra mycket närmare än vad du tror att de kommer bli.
2014-08-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Min personliga uppfattning är att rebellerna tillåts gå ut och in i Ryssland medan gränspatrullerna vänder ryggen till. Troligen får de också stöd i form av vapen, ammunition och kanske mat från Ryssland. Detta är naturligtvis inget Nato egentligen kan protestera emot, eftersom man gör precis samma sak i Syrien, där rebellerna beväpnas och kan gå ut och in ur Turkiet hur man vill
Om någon tillåts gå tvärsöver en av världens mest bevakade gränser så är det nog inga "rebeller" utan reguljära styrkor. Stridsvagnarna som "rebellerna" just nu använder i sin invasion av Mariupol de kom från tomma intet va? Vart fanns dem för en vecka sen. Jo på andra sidan gränsen i Ryssland
2014-08-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Det är ju väldigt praktiskt det här med "rebeller" eller hur? Putin kan ju kriga lite vart han vill med sina soldater det är ju bara att ta av deras beteckningar så är de inte hans soldater. Hitler hade älskat den strategin. I övrigt är de ganska lika Putin och Hitler för Putin precis som Hitler påbörjade sitt krig långt innan någon annan hade vaknat och insett vad som hände. När skall Europa vakna?

EU börjar redan vakna, men inte på det sätt du hoppas på. Merkel har nu öppnat för att Ukraina allierar sig med Ryssland för ett Eurasien-samarbete.

http://euobserver.com/foreign/125331

Frankrike faller ihop just nu, med en regering som avgick idag pga ekonomin, så antagligen kommer man förhandla om att ta tillbaka sanktioner också.
2014-08-25, 19:56
Medlem
https://www.facebook.com/v.geletey/posts/287783238080751

Kan urskilja vissa ord och meningar men har behövt använda google translate för att kunna läsa det mesta. Lite som att prata svenska och försöka läsa isländska/danska.

En ukrainsk befälhavare skriver att ryska reguljära trupper tagits tillfånga i närheten av Novoazovsk.

Verkar som ryssarna trodde det skulle bli en barnlek och sprang på ett stridshärdat ukrainskt förband.

Ryska förband består ju mestadels av ovana ryska soldater och skrämmande låg träning. Ukrainska soldater har flera månaders erfarenhet av strid vid det här laget.

Min bror brukar jämföra en rysk spetznas soldat med en vanlig svensk soldat.

De har ungefär samma träning. Mina vänner i Ryssland gjorde 18 månaders tjänst som signalspanare och utbildade sig för att sköta mobila radarstationer och styrsystem, de höll i ett vapen en gång.
2014-08-25, 19:58
Medlem
Citat:
Om någon tillåts gå tvärsöver en av världens mest bevakade gränser så är det nog inga "rebeller" utan reguljära styrkor. Stridsvagnarna som "rebellerna" just nu använder i sin invasion av Mariupol de kom från tomma intet va? Vart fanns dem för en vecka sen. Jo på andra sidan gränsen i Ryssland

Jag antar att du missat alla videos och rapporter där "rebellerna" stolt visar upp de nya stridsvagnar och artilleri de tagit över av Kiev-styrkor, varje dag i några veckor nu.
2014-08-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Som sagt, löjeväckande
Enkel fråga är det NÅGON här som vill påstå att de tror Ryssland tillåter styrkor som de inte kontrollerar på sin sida av gränsen?
Jag vill påstå
13/6
Ukrainian armed forces violate Russian border: Moscow sends note of protest
http://voiceofrussia.com/news/2014_0...-protest-9218/
4/8
More than 400 Ukrainian soldiers have crossed the border into Russia and deserted the Kiev government
http://www.aljazeera.com/news/europe/2014/08/hundreds-ukraine-troops-cross-into-russia-2014841040589215.html
Vad säger du nu då?
2014-08-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
https://www.facebook.com/v.geletey/posts/287783238080751

Kan urskilja vissa ord och meningar men har behövt använda google translate för att kunna läsa det mesta. Lite som att prata svenska och försöka läsa isländska/danska.

En ukrainsk befälhavare skriver att ryska reguljära trupper tagits tillfånga i närheten av Novoazovsk.

Verkar som ryssarna trodde det skulle bli en barnlek och sprang på ett stridshärdat ukrainskt förband.

Ryska förband består ju mestadels av ovana ryska soldater och skrämmande låg träning. Ukrainska soldater har flera månaders erfarenhet av strid vid det här laget.

Min bror brukar jämföra en rysk spetznas soldat med en vanlig svensk soldat.

De har ungefär samma träning. Mina vänner i Ryssland gjorde 18 månaders tjänst som signalspanare och utbildade sig för att sköta mobila radarstationer och styrsystem, de höll i ett vapen en gång.

Kan aldrig tänka mig att ryska specialförband inte skulle ha mer träning än en vanlig svensk soldat. Inte direkt insatt men låter konstigt
2014-08-25, 20:18
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Edward Snowden och Bradley Manning jobbade med "vanliga" jobb och var inte journalister. Varför har ingen militär eller IT-tekniker från Ryssland läckt information?

Enligt EUobeserver så säger Merkel att det är lurre om Ukraina ansluter sig till Putins Euroasia-pakt.
http://euobserver.com/foreign/125331

Grundaren av Vkontakte (Rysslands svar på Facebook) Pavel Durov sålde sina andelar och emigrerade efter att dels ha vägrat förse ryska säkerhetstjänsten med användardata avseende oppositionella grupper och dels vägrat att stänga en sida av oppositionspolitikern Aleksej Navalnij. Känner man Putin rätt så hade han två klassiska val för olydiga affärsprofiler - arresteras eller sälja och emigrera. De nyligen stiftade IT-lagarna i Ryssland vad gäller bloggar och uttrycksfrihet gör att det bara är en tidsfråga innan fler ryssar i militär- och IT-sektorn emigrerar och visslar på.

Vad gäller Merkels uttalande så är det ett sätt att markera att EU inte på något sätt tvingar Ukraina att bli medlemmar i EU, utan kan fritt göra sitt eget val.
2014-08-25, 20:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Nu är inte detta en av världens mest bevakade gränser. Den är 200 mil lång och det finns gott om passager som inte är bevakade, precis som mellan Sverige och Norge.
Varför kan Nato låta rebeller passera ut och in i Syrien? Och inte Ryssland göra det samma i Ukraina.
Dessutom har det inte skett någon invasion av Mariupol, även om paniken sprider sig och soldater flyr. Förmodligen kommer rebellerna att försöka inta staden, eftersom det skulle tunna ut deras försvarslinjer för mycket.
Det går dåligt för Kiev just nu, så därför slåss man i sin propaganda inte längre mot terrorister, utan med reguljära ryska förband. Det känns bättre att förlora mot AIK än mot ett lag i gärsgårdsserien
2014-08-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag antar att du missat alla videos och rapporter där "rebellerna" stolt visar upp de nya stridsvagnar och artilleri de tagit över av Kiev-styrkor, varje dag i några veckor nu.

Ja du dem har jag missat. Undrar varför de kanske inte var så många trots allt. Det jag inte missat är alla godståg med stridsvagnar som Ryssland fört fram till gränsen. Tror du de stridsvagnarna är kvar i Ryssland länge till?
2014-08-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Dessutom har det inte skett någon invasion av Mariupol,

Det sker just nu. Här kan du följa vad som händer. http://liveuamap.com/ Flytta datumet fram och tillbaka så ser du vad som hänt från dag till dag. Ryssland har just för ögonblicket vind i seglen och Ukraina grupperar om lite i panik
2014-08-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Jag vill påstå
13/6
Ukrainian armed forces violate Russian border: Moscow sends note of protest
http://voiceofrussia.com/news/2014_0...-protest-9218/
4/8
More than 400 Ukrainian soldiers have crossed the border into Russia and deserted the Kiev government
http://www.aljazeera.com/news/europe/2014/08/hundreds-ukraine-troops-cross-into-russia-2014841040589215.html
Vad säger du nu då?

Jag ger mig, Ryssland kan så klart inte kontrollera detta. Ryssarna, pacifister som de är, kunde inte värja sig mot dessa 400 desertörer. Det är precis som när Luke var hos de snälla religiösa människorna och de elaka männen kom. Som jag led innan han fick tillbaka pikadollerna. Nu förstår jag hur ni har känt det hela tiden!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in